Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2007, 11:31
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Ik las zojuist een stukje over toeslagpartners en dat gedoe allemaal...
Wat ik me hierover afvraag is...
Als ik zou gaan samenwonen met mijn vriend. Hij heeft een vaste baan, ik studeer nog en krijg studiefinanciering.
Heeft zijn inkomen dan gevolgen voor mijn studiefinanciering?

Zijn inkomen is niet genoeg om huur ed te kunnen betalen en ook nog mijn studie...
Ik krijg maximale studiefinanciering €750 ongeveer. hier kan ik mijn kosten net van betalen.
huur incl GWL €285
Internet € 15
Zorgverzekering € 80
Telefoonabo €23
Schoolgeld € 130
Boeken € 50
cadeautjes en frutsels € 20
verslaving... € 25
Dan houdt ik nog 125 euro over om te eten en drinken, af en toe eens wat kleren te kopen, huishoudelijke meuk zoals schoonmaak,wasmiddel ed. eens naar de kapper enz...
Ik geef toch zeker als ik alleen eet en drink zo'n 100 euro per maand uit aan eten en drinken.

Ondertussen woont mijn vriend zowat bijna permanent bij mij in en als we weg gaan dan betaalt hij meestal omdat ik niet heel veel meer over heb sinds ik werkeloos ben... en gaan we vaker samen de grote boodschappen doen.

Het loon van mijn vriend zal na zijn loonsverhoging tussen de 900 en 1100 euro komen te liggen...
Als ik dan geen stufi meer krijg gaan we het nog zwaar krijgen... want huurhuisje/appartement heb je bijna niet onder de 350 euro hier in de stad... en ik studeer daar nog eens bij...

Of ben ik nu heel onrealistisch aant denken?
en heeft het loon van mijn vriend negatieve gevolgen voor mijn studiefinanaciering ivm de bijverdien regeling?
Advertentie
Oud 28-08-2007, 11:35
Chimera
Chimera is offline
Zolang je niet gaat trouwen is er niks aan de hand en kun je gewoon een uitwonende beurs houden. Merkt het IBG niks van.
Oud 28-08-2007, 11:37
martijn1985
martijn1985 is offline
Precies, mijn vriendin en ik wonen samen en krijgen allebei nog gewoon stufi (beide uitwonend) en huurtoeslag..
Oud 28-08-2007, 11:48
Verwijderd
Ook als je wel gaat trouwen is er niets aan de hand.

Het loon van je partner heeft niets te maken met jouw bijverdiensten.
Oud 28-08-2007, 14:47
Verwijderd
De studiefinanciering kijkt naar het inkomen van je ouders, niet van je vriend. Dan zouden mensen met huisgenoten die teveel verdienen ook daar de dupe van worden, dat lijkt me niet. Alleen voor huurtoeslag kan het uitmaken. Maar studiefinanciering is voor jou en zolang jij niet meer dan 10.000 euro per jaar bijverdient, is er niks aan de hand.
Oud 28-08-2007, 15:46
Ivo
Ivo is offline
Overigens kun je nooit €750/maand aan stufi krijgen. Een deel daarvan is zowieso aanvullende lening. Het maximale wat je echt krijgt is ca 475 euro, als je ouders een goed inkomen hebben en jij dus niet de volledige aanvullende beurs krijgt, krijg je zelf nog minder dan dat.
Oud 30-08-2007, 07:22
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Maar een huisgenoot is niet jouw fiscale partner.... Een vriend waar je mee in een huis/appartement gaat wonen kan wel jouw fiscale partner zijn.

Is het niet zo dat als je gaat trouwen en of een samenlevingscontrakt afsluit het inkomen van je vriend gaat tellen ipv je ouders? Dus als je gewoon gaat samenwonen is er niets meer aan de hand dan 2 mensen die bij de gemeente op hetzelfde adres zijn inschreven...
zoals bijv. in een studentenhuis.

@ Ivo, ik weet dat een deel daarvan lening is... maar iedere maand wordt +/- €750 op mijn rekening bijgeschreven... bestaande uit basisbeurs, aanvullende beurs en lening
Oud 30-08-2007, 09:02
Verwijderd
Zoals ik al zei: "Ook als je wel gaat trouwen is er niets aan de hand."
Datzelfde geldt trouwens voor fiscaal partnerschap, ook dan is er niets aan de hand.
Oud 30-08-2007, 09:45
martijn1985
martijn1985 is offline
fiscaal partnerschap (en dus ook huwelijken) zijn wel bepalend voor de zorgtoeslag (je krijgt meer als je elkaars toeslagpartner bent. Waarom? Geen idee.)
Oud 30-08-2007, 09:57
Verwijderd
Citaat:
fiscaal partnerschap (en dus ook huwelijken) zijn wel bepalend voor de zorgtoeslag (je krijgt meer als je elkaars toeslagpartner bent. Waarom? Geen idee.)
Ja, dat concept begrijp ik ook nog steeds niet helemaal... maar goed ik maak er maar gewoon gebruik van.
Oud 08-09-2007, 19:59
Spammie
Spammie is offline
Zoals al eerder hier is gezegd heeft je stufi geen invloed of je een vriend hebt, samenwoont of getrouwd bent.

Ikzelf zit namelijk in de situatie dat ik getrouwd ben en ik niets verdien en mijn man 'niet genoeg'. Als de IBG naar het inkomen van mijn man zou kijken, zou ik nu 200 euro meer kunnen krijgen maar dat gebeurd dus niet want ze kijken naar het inkomen van je ouders.
Oud 09-09-2007, 17:58
Verwijderd
Ik ben getrouwd, m'n man verdient vrij goed, dus ik krijg geen bijvoorbeeld geen zorgtoeslag, maar wel gewoon stufi. Daarnaast krijg ik ook nog iedere maand zo'n €150,- heffingskorting van de belastingdienst..
Oud 09-09-2007, 20:17
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Thanks allemaal voor de antwoorden.

Ik kan dus met een gerust hart naar een huisje/appartementje op zoek

Zolang ze naar mijn ouders kijken blijf ik iig de volledige aanvullende beurs krijgen.
Oud 09-09-2007, 21:11
ekki
ekki is offline
yep . Wel zo fijn.
en dit moest eigenlijk in het grote IBG-topic.

Regels voor berichten