Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2007, 09:48
Verwijderd
Tijdje geleden was ik hier ook, en toen was ik op zoek naar wat nieuwe computeronderdeeltjes.
Ondertussen heb ik die allemaal gekocht
AMD Athlon x2 6000+ Boxed
1024mb ram (2x) Corsair 5200
Nvidia 8800GTS(320mb)
Asus m2a-vm moederbord

De computer loopt als een tierelier, en alles draait ook heerlijk soepel.. klik en *poef*, het is gestart..
Maar ik heb voor de zekerheid even everest gedownload, omdat ik zoveel verhalen had gelezen over de temperatuur. En nadat ik het gedraaid had, krijg ikt och wel beetje een slecht gevoel.
De proc. is idle al redelijk warm, tussen de 35 en 45 graden.. Als ik een tijdje gegamed heb dan schiet dat toch wel omhoog naar 55 graden zeker, is dat nog net veilig?
De GPU zit idle op ongeveer 52(geheugen) en 50(omgeving), maar na een tijd gamen komt dat toch echt wel bij de 65..
Maar wat me het meeste dwarszit is de sensor die zegt 'moederbord'.. na even in het bios gekeken te hebben checkt die sensor volgens mij de temp. van het ramgeheugen, snap dus niet waarom everest het dan moederbord noemt, maar dat terzijde. Anyway, dat staat dus idle al meteen op 60-63 graden. en na wat druk werk schiet dat omhoog naar in de 70-75.

Ik weet dat deze processor niet veel meer kan hebben dan 60graden geloof ik, maar daar komt ie gelukkig ook nog net niet.
Maar dat ramgeheugen en gpu-geheugen baart me ngoal zorgen. Zijn dit nog normale temperaturen? of moet ik me inderdaad zorgen maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2007, 10:54
Koning
Koning is offline
Met je CPU en GPU temperaturen is niets mis.

Maar hoe weet je zo zeker dat die "Moederbord" temperatuur van Everest eigenlijk het RAM is? In beide gevallen wel wat te warm maar ik vraag het me af.
Oud 04-09-2007, 12:35
M@rco
M@rco is offline
Niks mis mee inderdaad. Zolang hij gewoon 100% stabiel is is er geen reden om je druk te maken.
Oud 04-09-2007, 12:43
Verwijderd
Hij is inderdaad 100% stabiel.
Maar als hij toch vastlopers zou gaan vertonen of minder stabiel wordt, dan is het toch eigenlijk al te laat?

En ik ben er 'zeker' van dat het mn ram is dat wordt aangegeven bij everest, want die geeft bijvoorbeeld dan 65 graden aan. En als ik dan reset aan naar mn bios ga, daar kan ik ook de temp checken, dan staat er cpu 47(oid) en RAM 65(om en nabij)..
Misschien is het ook wel een andere sensor, maar ze geven wel dan beiden ongeveer dezelfde temperatuur aan.

Ik weet niet hoeveel graden zo'n geheugenbankje kan hebben?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 17:59
Verwijderd
Dat everest snapt er volgens mij zelf ook niet helemaal wat van.. of ik snap het zelf niet.

Maar er zitten (blijkbaar) 2 sensors in mn cpu, een voor iedere core.
Maar kern1 is ruim 10 graden warmer dan kern 2..
Er zit toch maar hoogstens 2 centimeter of minder tussen die dingen, dan kan dat toch nooit zo'n temp-verschil opleveren? of koelt dat ding dan blijkbaar dus toch zo goed?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 18:03
Verwijderd
Ik dacht altijd dat moederbordsensor te verwaarlozen waren omdat die zomaar wat deden. Als je je echt zorgen maakt, moet je even wat meer temperatuurmeet programma's downloaden en dan de waarden vergelijken. Sommigen maken er echt een janboel van, maar als je er twee hebt die dezelfde waarden aangeven, zit je wel ok.

Als je RAM echt zo warm wordt, dan zou je je computer eens moeten laten draaien met de kast open en dan, als hij 70 graden aangeeft, met je hand even bij je RAM in de buurt komen. Als het echt megawarm is, dan voel je dat wel, lijkt me.

Bovendien is het niet echt te laat als het systeem minder stabiel wordt. Mijn videokaart deed al twee weken vage strepen trekken en polygonen verslepen en daarna heb ik pas het stof uit de koeler gehaald. Pas toen er een brandlucht uit mijn voeding kwam, was het goed mis, maar dat lag (denk ik) gewoon aan een defecte voeding en was eerder oorzaak dan gevolg van hoge temperaturen.

Over je cores: ik heb zelf een Core 2 Duo en daarin zitten drie sensors. Eén dit in het midden tussen de twee cores zit, en twee die echt in de core zitten. Dat kan best een verschil van tien graden opleveren, maar ik weet niet hoe dat met AMD zit.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 21:12
DJ Inpossible
DJ Inpossible is offline
Je zou ook eens in de Bios kunnen kijken, hier staan vaak ook waardes aan gegeven
(zo kun je een beetje vergelijken om een goed beeld te krijgen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten