Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ben jij nu afgestudeerd in psychologie, of nog bezig?
|
Je bent nu nog maar zo kort bezig, probeer het gewoon nog maar even een tijdje. Dat je er even moet inkomen is normaal. In het begin was ik ook zo'n veertig uur per week bezig met mijn studie, dat is nu wel echt gehalveerd, en dan doe ik er nog een extra vak bij. Ik ben nu tweedejaars, maar moet na zo'n lange vakantie ook nog wel weer even omschakelen nu ik plotseling weer in de Engelstalige dikke studieboeken moet duiken hoor, en zeker als je dan ook nog de overstap vwo - uni hebt is het echt niet raar dat je nog even moet wennen. Het vele lezen went echt, het is gewoon even gewenning. Je leert vanzelf wel - als het goed is tenminste - hoe je zulke grote hoeveelheden stof moet verwerken. En dat je je examen met een her hebt gehaald is toch helemaal niet relevant, aangezien rechten weer een totaal ander vak is dat vrij weinig met de vakken op het vwo te maken heeft? En stel dat na je eerste tentamenweek blijkt dat je het toch allemaal niet redt, dan kun je altijd nog naar het HBO gaan. Je bent tenslotte nog maar achttien, dus je hebt nog tijd zat.
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb gister een paar studiekeuzetesten gedaan
![]() ![]() Ik ben nu bijna klaar met het voorbereiden van een werkgroep. Morgen neem ik de tijd voor de andere werkgroep die ik dinsdag heb. En ik weet dat het waar is wat iedereen hier zegt: na een tijdje bouw je een regelmaat op en wen je aan het vele lezen. Ik ben nu door de zure appel aan het heen bijten ![]() @ Lotte: Dat is mooi!
|
Verwijderd
|
Ja oké, als je een master doet lijkt het me logisch dat je er meer tijd aan besteedt - hetzelfde geldt voor bètastudies enzo. Maar veertig uur vind ik wel heel erg veel (waar zou ik ooit tijd voor een bijbaantje voor overhouden?) en ik kan me ook niet voorstellen dat ik er ooit aan zou komen.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Op dit moment doe ik idd een master, maar ook op het HBO kwam ik denk toch wel aardig in de buurt van die 40 (toen ik PABO deed ver er over heen). Niet ivm de moeilijkheidsgraad, maar vooral omdat ik het leuk vond en ook omdat ik graag goede cijfers haal. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Je hebt daarnaast een aanlooptijd van twee jaar na je slagen én de maandelijkse termijn is afhankelijk van je draagkracht. Persoonlijk doe ik het liever ietsjes zuiniger aan na m'n studie dan dat ik nu ga werken en het risico loop overspannen of in tijdnood te raken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook met het gemiddelde startsalaris van een universitair afgestudeerde is het prettiger om niet/minder terug te hoeven betalen. Dat wordt over het algemeen toch wel onderschat. |
![]() |
|
![]() |
Om terug te komen op de vraag waarmee AllureV deze discussie opende;
September 2002 begon ik als eerstejaars rechtenstudent in Groningen. Op ons allereerste college begon de hoogleraar met de leuke opmerking: "Kijkt u maar eens goed naar links en naar rechts, die gezichten ziet u volgend jaar waarschijnlijk niet meer terug." De beste man doelde op het grote percentage aan afvallers en uitvallers in vooral het eerste jaar. Ook ik begon met alle colleges en werkgroepen te volgen en alles op tijd voor te bereiden. In m'n eerste jaar was ik zodoende nog best wat tijd kwijt met de studie. Gaandeweg merkte ik dat het best goed te doen is. Als je het leeswerk maar bijhoudt en tentamens serieus leert kan er eigenlijks bijna niks mis gaan. Met gemiddeld denk ik zo'n 20 tot hooguit 30 studie-uren per week heb ik propedeuse, bachelor en master Nederlands Recht nominaal gehaald. Tijd genoeg voor allemaal leuke nevenactiviteiten. Daar moet je ook zeker de tijd voor nemen, want het maakt je studietijd een stuk leuker. Momenteel doe ik nog een tweede studie met min. 60ec per jaar en werk daarnaast gem. zo'n drie dagen per week. Met een beetje planning is ook dat goed te doen. Ook nu nog houd ik genoeg tijd over voor alle leuke dingen (ben o.a. nog vz. van studievereniging). De afgelopen jaren heb ik als startgroepbegeleider (mentor) een behoorlijk aantal groepen eerstejaars aan onze faculteit op weg geholpen. Mijn ervaring is dat een enkeling zich enigzins laten intimideren door opmerkingen als bovenstaande en zich afvragen of ze het allemaal wel aan kunnen. Het overgrote deel redt zich over het algemeen heel goed. Een vrij nerveus meisje die ik twee jaar geleden in één van m'n groepen had, verteld me laatst nog trots dat ze dit studiejaar al de studentenrechtbank gaat doen (Groningse bachelorafsluiting). Ook zij heeft haar draai in de studie dus prima gevonden. AllureV, mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
||
Citaat:
Ik heb een groot deel van vorig jaar ook zo'n beetje 40 uur per week nodig gehad voor school, in het laatste trimester nog wel meer. En daarnaast werkte ik nog 80 tot 100 uur per maand, wat dus zo'n 20 à 25 uur per week is. Daarnaast had ik nog tijd om elke week uit te gaan en af te spreken met vrienden. En ja, ik sliep ook nog. Oh en ik forumde nog zat ook ![]() Het kan allemaal best. En je hoeft niet eens direct zoveel te werken als ik toen deed. Een bijbaantje van 1 dag in de week (8 uur) kan bijvoorbeeld al genoeg zijn om je collegegeld en boeken van te betalen. Dan heb je nog één dag en alle avonden over voor je sociale leven.
||
Citaat:
Ik vind het een beetje een onnodige discussie, waar de TS niks mee kan. Onvriendelijke posts horen hier ook niet thuis. Dus, alsjeblieft weer lief doen en de TS helpen!
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-je-Hart-topic nummer honderdenvijftig! Roosje | 500 | 28-10-2009 17:20 | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #116 rare kwast | 492 | 19-12-2007 21:11 |