Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2007, 21:33
Lethe
Lethe is offline
Hee mensen,

Ik heb deze week mijn introductieweek gehad van de studie rechtsgeleerdheid. Gezellige werkgroep, aardige mentor, ik kan niet anders zeggen Daar maar ik me dan ook geen zorgen over.
Waar ik me wel zorgen over maak, is de studie zelf. Naar mijn mening heb ik een weloverwogen studiekeuze gemaakt en na het volgen van de introductiewerkgroepen en -hoorcolleges denk ik dat nog steeds. Maar... ik ben bang dat de studie te moeilijk voor me is. Nu doel ik niet specifiek op rechtsgeleerdheid, maar eigenlijk op alle studies op universitair niveau. Ik ben net begonnen met het doorlezen van de stof en ik vind het vrij ingewikkeld geformuleerd allemaal. Daarbij hoorde ik van een tweedejaars rechtenstudent dat zij per week meer dan 40 uur kwijt is aan de studie. Ik schrok daar nogal van Ik had van tevoren verwacht dat ik naast mijn studie nog genoeg tijd over zou hebben voor andere dingen, maar daar denk ik nu wel anders over. Niet alleen door die tweedejaars student; ook door wat allemaal verteld is in de werkgroepen over de hoeveelheid en het tempo waarin de stof er doorheen gejaagd wordt. Ik voel me nu heel erg rot, om het netjes te zeggen Vooral omdat ik met een herexamen geslaagd ben en ik nu erg twijfel aan mijn capaciteiten. Ik heb altijd gedacht dat de studie rechtsgeleerdheid te doen is als je maar zorgt dat je bij blijft en de colleges en werkgroepen volgt. Ik ben dan ook echt van plan dit te doen. Zijn er hier mensen die rechtsgeleerdheid studeren en hier iets over kunnen vertellen? Hoeveel uur per week zij bezig zijn met de studie bijvoorbeeld, en over de moeilijkheidsgraad van de tentamens. En hou verhoudt een rechtenstudie zich tot andere studies wat betreft niveau? Met andere woorden, als deze studie me niet lukt, kan ik dan beter een hbo-opleiding gaan doen of zijn er 'makkelijkere' wo-studies? Bedankt alvast
Oud 06-09-2007, 21:59
Verwijderd
Nou, houd het bij en je haalt het wel, bij ons zitten veel ijverige hbo-instromers (niet de slimsten) en die halen het gemakkelijk dus dan kun jij het ook. Laat je iig niet verleiden door wat luie ballerige studenten die je misschien overhalen tot ook niks doen

Tentamens zijn heel verschillend per vak, voor privaatrecht moet je alles goed kunnen analyseren en bij internationaal (waar ik een Belg voor had) was het weer stampwerk.. maar op oefententamens.nl kun je eens kijken bij de rechtententamens.

Overigens vind ik 40 uur wel erg veel, maar het zou kunnen bij alles helemaal bijhouden enzo dat je veel tijd kwijt bent. Maar als echte rechtenstudent doe je ook nog aan nevenactiviteiten voor je CV dus daar ben je ook nog tijd mee kwijt. Maar een week heeft veel uren dus ach.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 22:05
Morri
Morri is offline
Ik studeer zelf nog niet, maar denk je niet dat het verstandiger is om het eerst eens even aan te kijken? Je bent nu nog maar net begonnen, geef jezelf even de kans om aan alles te wennen. Mocht nu na (bijvoorbeeld) een half jaar blijken dat het écht veel te moeilijk is, kun je altijd nog aan switchen denken.

Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 22:10
Verwijderd
Eerst maar even afwachten is een goed advies, als je het over een half jaar nog niet aankunt dan moet je misschien eens verder kijken.

En als je vwo hebt gehaald, dan haal je in principe dit ook wel. Het is altijd een overschakeling van de middelbare school naar een universiteit waar ze toch een wat hoger niveau verwachten, maar met een beetje inzet kom je al een heel eind.

En ook bij HBO-studies zijn er mensen die >40 uur aan hun studie besteden. Maar de meeste WO-studenten vinden de werkdruk te laag, dus...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 23:02
Verwijderd
Bij blijven en de colleges en werkgroepen volgen is een bijzonder goed begin. Dat doen lang niet alle studenten, dus als je dat doet heb je al een voorsprong op de mensen die dat niet doen.

In principe staat er 40 uur voor een voltijdstudie, sommige studenten zitten daar (soms ver ) onder, anderen zitten er boven.

Ik zou niet nu al stoppen, dergelijke twijfel is heel normaal als je net begint. En het is ook heel normaal dat de stof in het begin lastig te lezen en te begrijpen is, het is toch heel wat anders dan de middelbare school. In de meeste gevallen went dat vrij snel (zelfs als je denkt dat dat niet zo is ).
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 23:03
Verwijderd
Rechten is 75% bijhouden en 25% snappen, denk ik. Waarschijnlijk is dus eerder je motivatie dan je IQ doorslaggevend.
Aan het tempo wen je ook, dat is een kwestie van bijhouden. Zolang je gewoon netjes doet wat er staat en geen dingen een halve week uitsteld, moet het, zeker in het eerste jaar, te doen zijn.
Aan de formulering van boeken wen je ook. Nu lijkt alles idioot ingewikkeld, maar je zult bij het tweede blok al merken dat er dingen terugkomen die je al hebt gehad, zodat alles veel meer in een context valt en begrijpelijker is.
Het heeft geen zin je te vertellen hoeveel uur ik aan mijn studie wijd, bovendien weet ik het zelf niet eens. Je moet je vooral niet met anderen vergelijken. Bij rechten zitten nu eenmaal mensen die met niks doen achten halen, ook mensen die niks doen en vieren halen, mensen die hard werken en achten halen, en mensen die hard werken en vieren halen. Het is maar net welke persoon je dan treft.
Een tip voor tentamens is heel veel oefententamens maken. Daardoor weet je op wat voor een manier de vragen gesteld worden en op welke dingen je de nadruk moet leggen.

En ja, er bestaat ook HBO-rechten, bijvoorbeeld sociaal-juridische dienstverlening.

Maar zoals al eerder gezegd: kijk het eerst eens aan, wie weet ben je heel goed.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 23:34
Femic
Femic is offline
Ik ben deze week mentor geweest in de introweek van Rechten aan de UU en ik heb veel nieuwe eerstejaars op dezelfde manier zien reageren. De docenten maken goed duidelijk dat je hard dient te studeren en dat Rechten geen pretstudie (meer) is. Je moet meteen flink aan de slag, nu al, hoewel de introweek nog nauwelijks beëindigd is. Natuurlijk is het moeilijk in het begin om al die lappen tekst te bestuderen, te begrijpen en toe te passen. Het is iets totaal anders dan je gewend bent op de middelbare school. Ik weet echter uit eigen ervaring en van medestudenten, dat veel mensen snel wennen en zich het studeren eigen maken. Velen gingen je voor! Probeer dat in je achterhoofd te houden en probeer niet teveel te stressen. Het is geen ramp als het je eens niet lukt alle stof te bestuderen, dan doe je het de week daarna wél weer.

Mijn advies: begin met goede moed en veel plezier aan de studie en je zult merken dat je snel genoeg gewend raakt aan het studeren. Mocht Rechten echt niets voor je blijken te zijn, dan is dat niet het einde van de wereld. Je bent nog jong een half jaar Rechten is geen vergooid leven.

Veel plezier en succes!
Oud 07-09-2007, 00:13
Verwijderd
In het begin lijkt het altijd heel veel en moeilijk, maar dat went echt wel. Natuurlijk zal je best een aantal uur per week bezig zijn met je studie; misschien niet de volle 40 uur die er voor staat, maar het is een fulltime studie, dus je bent er zeker - als je het goed wil doen - veel tijd aan kwijt. Dat went ook helemaal

Voor nu gewoon doorzetten; op een gegeven moment vind je je draai wel. En mocht het toch niet lukken, dan kan je altijd eens met de studieadviseur gaan praten. Vaak zijn er redenen waarom iets niet lukt, bijvoorbeeld omdat je de stof misschien niet goed aanpakt, hij kan je dan tips geven.

Geef het dus even tijd
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:49
Lethe
Lethe is offline
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik zie het alweer wat positiever in. Dat wat Femic zegt is inderdaad waar: ik moet nu al hartstikke veel doen voor volgende week en tijdens de introdagen was ik steeds zo laat thuis dat ik toen nog niet begonnen was met studeren (in het bericht hierboven bedoel ik trouwens met mentor tutor, ik was even in de war )
Maar goed, dit weekend ga ik in ieder geval hard aan de slag. Verder ga ik niks bijzonders doen, zodat ik even kan uitrusten en me verder alleen met studeren bezig hoef te houden. Klinkt misschien triest, maar de eerste weken doe ik het echt even zo. Tot ik een beetje in het ritme zit. Ik heb sowieso altijd al moeite gehad met 'wennen' - op de peuterspeelzaal, op de basisschool, op de middelbare school en nu dus op de uni - maar het is altijd goed gekomen en ik ga ervan uit dat dat ook nu het geval zal zijn. Ik ben nog wel een beetje 'bang' voor het feit dat ik geen of weinig studiepunten ga halen, maar goed, daar moet ik me maar pas druk om gaan maken als die situatie zich echt voordoet
Oud 07-09-2007, 17:20
SuperSanne
SuperSanne is offline
Het ligt eraan. Ik heb me ooit bang laten maken voor een cursus waar iemand uren per week aan kwijt was. Ik had elk hoofdstuk binnen 30 min. in m'n hoofd zitten. Misschien ben je wel echt 40+ uur kwijt, of misschien was die tweedejaars gewoon slecht in klokkijken of was ze traag.... of juist erg snel. Het is voor iedereen verschillend, of je nou op de universiteit of op de kleuterschool zit.
Oud 07-09-2007, 18:19
Verwijderd
@AllureV: Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zich met name de eerste paar weken alleen op het leren en wennen richten. Je bent echt niet de enige die daar tegen aan loopt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 18:35
T_ID
T_ID is offline
En als je het echt allemaal niet trekt, moet je iets met bedrijfskunde gaan doen.

In andere gevallen helpt goed bijhouden ook gewoon. Daarmee moet het goed komen. Wat dat betreft is de universiteit in veel situaties niet aanmerkelijk lastiger dan het VWO. Er zitten lastige dingen tussen, maar zeker de makkelijkere vakken en alledaagse stof is prima te doen.
Oud 07-09-2007, 19:18
Lethe
Lethe is offline
Ik heb nu vooral veel moeite met het lezen van de teksten. Het is best ingewikkeld beschreven allemaal en daarom vind ik het moeilijk mijn aandacht erbij te houden. Maar ik merk wel dat het al beter gaat, ook dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen
Oud 07-09-2007, 20:29
Lotte
Lotte is offline
Gisteren ben ik echt begonnen met mijn eerste essay en na een dag, vandaag weer lang bezig geweest, merk ik al dat ik makkelijker wetenschappelijk engels lees en de betekenis van terugkomende woorden steeds beter meteen snap. Uiteindelijk snap ik nu zelfs al drie elementen die ik voor deze week moest kennen dus het komt vast goed

Bij jou komt het dus ook waarschijnlijk wel goed

Dit betekent overigens niet dat ik elke dag zenuwachtig tegen mijn ouders loop te doen of ik niet al achterloop.

Laatst gewijzigd op 07-09-2007 om 20:35.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 22:03
Lethe
Lethe is offline

Welke studie doe jij?
Oud 08-09-2007, 13:37
roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Toen ik 4 jaar geleden met psychologie begon had ik een beetje het zelfde als jij. Alles was nieuws en dan moet ik ook nog eens 500 bladzijde in het engels uit mijn hoofd leren binnen 4 weken. Het eerste tentamen lukte me dat ook niet omdat ik veel te uitgebreid ging zitten lezen. Als je na een tijdje een beetje bekens bent met termen e.d. uit je vakgebied gaat het allemaal echt een stuk makkelijker.
Maar een universitaire studie is (over het algemeen) toch wel gewoon heel veel leeswerk.
Kortom.. het is ook echt een kwestie van wennen. Gewoon hard werken en dan red je het echt wel!
Wat er ook nog bijkomt is dat een studie ook wel drukke- en rustige periode heeft. Gewoon een jaartje hard studeren en dan valt het over het algemeen vast wel mee.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 13:43
Verwijderd
Rechten te moeilijk? Dan kun je maar beter meteen naar het hbo. Tenzij je echt supersimpele studies overweegt zoals psychologie enzo.

Maar ik zou sowieso nog even doorbijten, van een continue slaaptoestand zoals het vwo naar wetenschappelijk denken en werken is wel een stap.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 14:47
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Rechten te moeilijk? Dan kun je maar beter meteen naar het hbo. Tenzij je echt supersimpele studies overweegt zoals psychologie enzo.

Maar ik zou sowieso nog even doorbijten, van een continue slaaptoestand zoals het vwo naar wetenschappelijk denken en werken is wel een stap.
Of het te moeilijk is kan ik pas na een week of 8 zeggen, maar ik zat er gewoon even doorheen omdat ik al zóveel moest doen en ik bang was dat het niet zou lukken. Maar het valt eigenlijk best mee. Het eerste stuk dat ik gelezen heb was echt heel lastig beschreven, maar de andere boeken vallen hartstikke mee en de opdrachten die ik moet maken voor de werkgroepen ook Dus het komt vast goed En zo niet, dan zie ik wel weer verder.

Wat weet jij trouwens van rechten? Heb jij die studie ook gedaan en ben je halverwege gekapt of zo?
Oud 08-09-2007, 14:49
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Toen ik 4 jaar geleden met psychologie begon had ik een beetje het zelfde als jij. Alles was nieuws en dan moet ik ook nog eens 500 bladzijde in het engels uit mijn hoofd leren binnen 4 weken. Het eerste tentamen lukte me dat ook niet omdat ik veel te uitgebreid ging zitten lezen. Als je na een tijdje een beetje bekens bent met termen e.d. uit je vakgebied gaat het allemaal echt een stuk makkelijker.
Maar een universitaire studie is (over het algemeen) toch wel gewoon heel veel leeswerk.
Kortom.. het is ook echt een kwestie van wennen. Gewoon hard werken en dan red je het echt wel!
Wat er ook nog bijkomt is dat een studie ook wel drukke- en rustige periode heeft. Gewoon een jaartje hard studeren en dan valt het over het algemeen vast wel mee.
Het is inderdaad nogal wat dat je opeens zulke lappen tekst krijgt en dat maar moet zien te verwerken. Ik ga zeker hard mijn best doen, als ik dat eerste jaar eenmaal doorben (bindend studieadvies) mag ik in ieder geval op de faculteit blijven

Ben jij nu afgestudeerd in psychologie, of nog bezig?
Oud 08-09-2007, 16:32
Nyawa
Je bent nu nog maar zo kort bezig, probeer het gewoon nog maar even een tijdje. Dat je er even moet inkomen is normaal. In het begin was ik ook zo'n veertig uur per week bezig met mijn studie, dat is nu wel echt gehalveerd, en dan doe ik er nog een extra vak bij. Ik ben nu tweedejaars, maar moet na zo'n lange vakantie ook nog wel weer even omschakelen nu ik plotseling weer in de Engelstalige dikke studieboeken moet duiken hoor, en zeker als je dan ook nog de overstap vwo - uni hebt is het echt niet raar dat je nog even moet wennen. Het vele lezen went echt, het is gewoon even gewenning. Je leert vanzelf wel - als het goed is tenminste - hoe je zulke grote hoeveelheden stof moet verwerken. En dat je je examen met een her hebt gehaald is toch helemaal niet relevant, aangezien rechten weer een totaal ander vak is dat vrij weinig met de vakken op het vwo te maken heeft? En stel dat na je eerste tentamenweek blijkt dat je het toch allemaal niet redt, dan kun je altijd nog naar het HBO gaan. Je bent tenslotte nog maar achttien, dus je hebt nog tijd zat.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 18:50
Lotte
Lotte is offline
Citaat:

Welke studie doe jij?
Sociologie, en uiteindelijk is dat een zeer goede keuze gebleken
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 19:57
Verwijderd
Veertig uur per week met je studie bezig zijn haalt vrijwel niemand.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 20:12
Lethe
Lethe is offline
Ik heb gister een paar studiekeuzetesten gedaan Gewoon omdat ik opeens onzeker was geworden of ik wel een studie gekozen heb die bij mij past. Gelukkig kwam uit vrijwel alle testen dat ik 'iets met recht' moet gaan doen. En nee, ik heb niet naar die uitkomst toegewerkt
Ik ben nu bijna klaar met het voorbereiden van een werkgroep. Morgen neem ik de tijd voor de andere werkgroep die ik dinsdag heb. En ik weet dat het waar is wat iedereen hier zegt: na een tijdje bouw je een regelmaat op en wen je aan het vele lezen. Ik ben nu door de zure appel aan het heen bijten

@ Lotte: Dat is mooi!
Oud 08-09-2007, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Ligt helemaal aan de studie en aan de fase waarin je zit, denk ik...bij ons schijnt meer dan 20 uur per vak per week (we hebben drie vakken) bijvoorbeeld heel normaal te zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 21:42
Verwijderd
Ja oké, als je een master doet lijkt het me logisch dat je er meer tijd aan besteedt - hetzelfde geldt voor bètastudies enzo. Maar veertig uur vind ik wel heel erg veel (waar zou ik ooit tijd voor een bijbaantje voor overhouden?) en ik kan me ook niet voorstellen dat ik er ooit aan zou komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2007, 22:44
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
(waar zou ik ooit tijd voor een bijbaantje voor overhouden?)
Niet werken en een lening bij de IB?
Oud 09-09-2007, 00:53
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ja oké, als je een master doet lijkt het me logisch dat je er meer tijd aan besteedt - hetzelfde geldt voor bètastudies enzo. Maar veertig uur vind ik wel heel erg veel (waar zou ik ooit tijd voor een bijbaantje voor overhouden?) en ik kan me ook niet voorstellen dat ik er ooit aan zou komen.
Ik vind 40 uur eigenlijk helemaal niet zo verschrikkelijk veel. Zelf heb ik al voor 18 uur (24 lesuren) op school les plus nog de opdrachten die bij elk vak horen. Misschien dat ik niet de 40 haal, maar toch wel minimaal 30 uur per week. En ik volg niet eens een WO-opleiding.
Oud 09-09-2007, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Als je 10 uur per nacht slaapt (en dat is voor de meeste mensen veel), dan houd je 14 uur per dag over, dus 98 uur per week. Als je 40 uur aan je studie zou zitten, zou je nog aardig wat uren over houden voor een bijbaantje. (Alsof die twee dingen het enige zijn wat je zou willen doen. )

Op dit moment doe ik idd een master, maar ook op het HBO kwam ik denk toch wel aardig in de buurt van die 40 (toen ik PABO deed ver er over heen). Niet ivm de moeilijkheidsgraad, maar vooral omdat ik het leuk vond en ook omdat ik graag goede cijfers haal.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 11:35
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Vorig jaar haalde ik dat quotum anders vrij makkelijk hoor. Zeker als je 9-17 les hebt en je moet daarnaast ook nog leren/practica voorbereiden. Nu haal ik dat niet meer, want ik volg vakken bij BW.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 11:49
Verwijderd
40 uur als tweedejaars Rechtsgeleerdheid is belachelijk..
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Niet werken en een lening bij de IB?
Ik heb al een maximale lening bij de IB-groep, dat plannetje gaat dus niet werken.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 15:34
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
40 uur als tweedejaars Rechtsgeleerdheid is belachelijk..
Nee, met rechten is dat idd belachelijk. Maar ik had de indruk dat het in die gequote post niet zozeer om rechten ging...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Nee, met rechten is dat idd belachelijk. Maar ik had de indruk dat het in die gequote post niet zozeer om rechten ging...
Ik reageerde ook niet specifiek op jou .
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 11:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar veertig uur vind ik wel heel erg veel (waar zou ik ooit tijd voor een bijbaantje voor overhouden?)
Er zitten 168 uur in een week. 128 uur naast de studie over om een bijbaan in te laten. Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen kunnen.
Oud 10-09-2007, 22:01
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ik heb al een maximale lening bij de IB-groep, dat plannetje gaat dus niet werken.
Vanaf dit jaar wel, je hebt nu ook collegegeld krediet
Oud 11-09-2007, 00:03
Vice
Vice is offline
Citaat:
Wat dacht je van zaterdag. De meeste mensen hebben dan geen school.
Oud 12-09-2007, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Vanaf dit jaar wel, je hebt nu ook collegegeld krediet
Ja, maar het wordt wel allemaal opgeteld bij m'n studieschuld - dat moet ook ooit terugbetaald worden.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Er zitten 168 uur in een week. 128 uur naast de studie over om een bijbaan in te laten. Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen kunnen.
Ja oké, we weten nu wel hoe geweldig je bent - maar sommige mensen stellen ook prijs op een sociaal leven. Bovendien haal je wel heel erg je eigen redenatie onderuit door te veronderstellen dat ik ook 's nachts zou kunnen werken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 17:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja oké, we weten nu wel hoe geweldig je bent - maar sommige mensen stellen ook prijs op een sociaal leven.
Ook voor sociale contacten en slapen blijven 128 uur in een week over naast je studie.
Oud 12-09-2007, 17:14
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ja, maar het wordt wel allemaal opgeteld bij m'n studieschuld - dat moet ook ooit terugbetaald worden.
Ja? En? Het punt van een studie is juist dat je later een goede baan kunt vinden waardoor het geen probleem is om z'n lening terug te betalen.

Je hebt daarnaast een aanlooptijd van twee jaar na je slagen én de maandelijkse termijn is afhankelijk van je draagkracht. Persoonlijk doe ik het liever ietsjes zuiniger aan na m'n studie dan dat ik nu ga werken en het risico loop overspannen of in tijdnood te raken
Oud 12-09-2007, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Ja? En? Het punt van een studie is juist dat je later een goede baan kunt vinden waardoor het geen probleem is om z'n lening terug te betalen.

Ook met het gemiddelde startsalaris van een universitair afgestudeerde is het prettiger om niet/minder terug te hoeven betalen. Dat wordt over het algemeen toch wel onderschat.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 17:47
Verwijderd
Inderdaad, en taalwetenschap is nou niet echt de studie waar je meteen een enorm goed verdienende baan mee krijgt voordat je al bent afgestudeerd.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Ook voor sociale contacten en slapen blijven 128 uur in een week over naast je studie.
Het spijt me, maar je lult gewoon onzin. Maar dat maakt niet uit, dan zijn we wel van je gewend.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 18:15
NN
NN is offline
Om terug te komen op de vraag waarmee AllureV deze discussie opende;

September 2002 begon ik als eerstejaars rechtenstudent in Groningen. Op ons allereerste college begon de hoogleraar met de leuke opmerking: "Kijkt u maar eens goed naar links en naar rechts, die gezichten ziet u volgend jaar waarschijnlijk niet meer terug." De beste man doelde op het grote percentage aan afvallers en uitvallers in vooral het eerste jaar.

Ook ik begon met alle colleges en werkgroepen te volgen en alles op tijd voor te bereiden. In m'n eerste jaar was ik zodoende nog best wat tijd kwijt met de studie. Gaandeweg merkte ik dat het best goed te doen is. Als je het leeswerk maar bijhoudt en tentamens serieus leert kan er eigenlijks bijna niks mis gaan.

Met gemiddeld denk ik zo'n 20 tot hooguit 30 studie-uren per week heb ik propedeuse, bachelor en master Nederlands Recht nominaal gehaald. Tijd genoeg voor allemaal leuke nevenactiviteiten. Daar moet je ook zeker de tijd voor nemen, want het maakt je studietijd een stuk leuker.
Momenteel doe ik nog een tweede studie met min. 60ec per jaar en werk daarnaast gem. zo'n drie dagen per week. Met een beetje planning is ook dat goed te doen. Ook nu nog houd ik genoeg tijd over voor alle leuke dingen (ben o.a. nog vz. van studievereniging).

De afgelopen jaren heb ik als startgroepbegeleider (mentor) een behoorlijk aantal groepen eerstejaars aan onze faculteit op weg geholpen. Mijn ervaring is dat een enkeling zich enigzins laten intimideren door opmerkingen als bovenstaande en zich afvragen of ze het allemaal wel aan kunnen. Het overgrote deel redt zich over het algemeen heel goed. Een vrij nerveus meisje die ik twee jaar geleden in één van m'n groepen had, verteld me laatst nog trots dat ze dit studiejaar al de studentenrechtbank gaat doen (Groningse bachelorafsluiting). Ook zij heeft haar draai in de studie dus prima gevonden.

AllureV, mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Oud 13-09-2007, 23:34
Vice
Vice is offline
Citaat:
Het spijt me, maar je lult gewoon onzin. Maar dat maakt niet uit, dan zijn we wel van je gewend.
Het is helemaal geen onzin wat hij post, aangezien je makkelijk van die 128 uur vrije tijd per week 8 uurtjes kan werken.
Oud 14-09-2007, 07:20
Promillage
Promillage is offline
Ik studeer geen Rechten echter doe ik wel een betastudie. En stel je niet aan, gewoon mee beginnen.
Oud 14-09-2007, 10:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik vind dan eerder jouw bewering onzin.
Ik heb een groot deel van vorig jaar ook zo'n beetje 40 uur per week nodig gehad voor school, in het laatste trimester nog wel meer. En daarnaast werkte ik nog 80 tot 100 uur per maand, wat dus zo'n 20 à 25 uur per week is. Daarnaast had ik nog tijd om elke week uit te gaan en af te spreken met vrienden. En ja, ik sliep ook nog. Oh en ik forumde nog zat ook

Het kan allemaal best. En je hoeft niet eens direct zoveel te werken als ik toen deed. Een bijbaantje van 1 dag in de week (8 uur) kan bijvoorbeeld al genoeg zijn om je collegegeld en boeken van te betalen. Dan heb je nog één dag en alle avonden over voor je sociale leven.
Oud 14-09-2007, 10:41
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ik vind dan eerder jouw bewering onzin.
Ik heb een groot deel van vorig jaar ook zo'n beetje 40 uur per week nodig gehad voor school, in het laatste trimester nog wel meer. En daarnaast werkte ik nog 80 tot 100 uur per maand, wat dus zo'n 20 à 25 uur per week is. Daarnaast had ik nog tijd om elke week uit te gaan en af te spreken met vrienden. En ja, ik sliep ook nog. Oh en ik forumde nog zat ook

Het kan allemaal best. En je hoeft niet eens direct zoveel te werken als ik toen deed. Een bijbaantje van 1 dag in de week (8 uur) kan bijvoorbeeld al genoeg zijn om je collegegeld en boeken van te betalen. Dan heb je nog één dag en alle avonden over voor je sociale leven.
Het klinkt misschien stom, maar op kamers wonen kost al ontzettend veel tijd en jij woont nog thuis toch?

Ik vind het een beetje een onnodige discussie, waar de TS niks mee kan. Onvriendelijke posts horen hier ook niet thuis.
Dus, alsjeblieft weer lief doen en de TS helpen!
Oud 14-09-2007, 10:48
Balance
Balance is offline
Citaat:
Het klinkt misschien stom, maar op kamers wonen kost al ontzettend veel tijd en jij woont nog thuis toch?

Ik vind het een beetje een onnodige discussie, waar de TS niks mee kan. Onvriendelijke posts horen hier ook niet thuis.
Dus, alsjeblieft weer lief doen en de TS helpen!
Ja hé, niet eerst mij een vraag stellen en dan zeggen dat we de discussie moeten stoppen. Nou mag ik er dus niet op antwoorden?
Oud 14-09-2007, 11:54
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ja hé, niet eerst mij een vraag stellen en dan zeggen dat we de discussie moeten stoppen. Nou mag ik er dus niet op antwoorden?
Het was bedoeld als relativering, dat het moeilijk te zeggen is of iemand iets veel vind of niet, etc. Als je graag wilt antwoorden, mag dat via PM.

Regels voor berichten