Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2007, 13:50
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Hoi, Ik heb sinds kort windows xp aangeschaft en nu was ik het allemaal aan het updaten en dat ging allemaal goed. Tot op een bepaald moment ik servicepack 2 downloade, installeerde en mijn pc opnieuw opstartte. Vanaf dat moment blijft windows hangen in het opstart scherm waar je het logo van xp ziet en waar zo'n blauw laadbalkje loopt. Verder dan dit scherm kan ik niet meer komen hoelang ik ook wacht. Het laadbalkje blijft wel steeds lopen. Ik heb hierna geprobeerd om via de veilige modus windows op te starten, maar ook dat lukt niet, daar blijft'ie hangen op een zwart scherm zonder enige informatie (volgens mij tijdens het laden van een aantal bestanden). Hierna heb ik geprobeerd om met de windows cd op te starten en via de recovery mijn boot sector en mbr te herstellen. Dat is gelukt, maar ook nu nog start windows niet op. Wie weet wat ik nog kan proberen zonder te formateren om mijn pc aan de gang te krijgen? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2007, 14:36
ILUsion
ILUsion is offline
Probeer eens in laatst werkende configuratie (zit ook bij veilige modus); aan je MBR zal het normaal niet liggen: als hij tot aan het opstart-scherm geraakt, dan is hij al voorbij het MBR (dat dient enkel om van een schijf op te starten, wat dus lukt). Het probleem ligt dus ergens bij Windows zelf, niet bij de schijfindeling (of MBR).

Een andere mogelijkheid is om in datzelfde F8-scherm te kijken, er staat dacht ik ook iets van analytische boot (ja, het noemt niet zo; maar je krijgt dan wel te zien wat hij aan het laden is, en zo kan je de zoektocht misschien beperken tot een bepaald bestand/bepaalde driver (laatste dat hij zonder problemen laadt)).
Oud 07-09-2007, 15:04
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Probeer eens in laatst werkende configuratie (zit ook bij veilige modus); aan je MBR zal het normaal niet liggen: als hij tot aan het opstart-scherm geraakt, dan is hij al voorbij het MBR (dat dient enkel om van een schijf op te starten, wat dus lukt). Het probleem ligt dus ergens bij Windows zelf, niet bij de schijfindeling (of MBR).

Een andere mogelijkheid is om in datzelfde F8-scherm te kijken, er staat dacht ik ook iets van analytische boot (ja, het noemt niet zo; maar je krijgt dan wel te zien wat hij aan het laden is, en zo kan je de zoektocht misschien beperken tot een bepaald bestand/bepaalde driver (laatste dat hij zonder problemen laadt)).
Welke moet ik dan kiezen, als ik in het scherm zit, kan ik kiezen uit:
- veilige modus
- veilige modus met netwerkmogelijkheden
- veilige modus met opdrachtprompt
- laatste bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)
- windows normaal starten.

Allemaal werken ze niet, maar welke moet ik kiezen om die analytische boot te doen?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:10
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Welke moet ik dan kiezen, als ik in het scherm zit, kan ik kiezen uit:
- veilige modus
- windows normaal starten.

Allemaal werken ze niet, maar welke moet ik kiezen om die analytische boot te doen?
Ik dacht dat er nog een paar bijstonden (of bij de andere menu's met de toetsen die onderaan staan). Bij de modus die ik bedoel, komt er eerst in een DOS-achtige omgeving gewoon een lijst met bestanden voorbij scrollen (en meestal stopt die dan ergens bij enkele bestanden die hij moeilijk geladen krijgt).
Oud 07-09-2007, 15:20
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Ik dacht dat er nog een paar bijstonden (of bij de andere menu's met de toetsen die onderaan staan). Bij de modus die ik bedoel, komt er eerst in een DOS-achtige omgeving gewoon een lijst met bestanden voorbij scrollen (en meestal stopt die dan ergens bij enkele bestanden die hij moeilijk geladen krijgt).
Ik denk dat ik nu heb wat jij zegt. Ik heb tijdens het opstarten steeds op f8 zitten rammen en nu kom ik in een menu waar ik kan kiezen uit:
- veilige modus
- logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen
- vga-modus inschakelen
- active-directory terugzetten (alleen windows-domeincontrollers)
- foutopsporingsmodus
- automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen
- windows normaal starten
- opnieuw opstarten
- terug naar het menu met besturingssystemen

Ik kies nu voor foutopsporingsmodus en laat dalijk weten wat de uitkomst hiervan is.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:33
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik denk dat ik nu heb wat jij zegt. Ik heb tijdens het opstarten steeds op f8 zitten rammen en nu kom ik in een menu waar ik kan kiezen uit:
- veilige modus
- logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen
- vga-modus inschakelen
- active-directory terugzetten (alleen windows-domeincontrollers)
- foutopsporingsmodus
- automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen
- windows normaal starten
- opnieuw opstarten
- terug naar het menu met besturingssystemen

Ik kies nu voor foutopsporingsmodus en laat dalijk weten wat de uitkomst hiervan is.
Hmm, zo te zien, kiest Windows daar vaak wat willekeurigs uit (heb zelf ooit lopen zoeken naar dat opnieuw opstarten na BSOD uitzetten gezocht zonder resultaat). Maar het is inderdaat die foutopsporingsmodus die ik bedoel (denk ik toch, had zelf alles in het Engels normaal).

Maar om eerlijk te zijn, ik vrees (tenzij iemand anders natuurlijk echt direct kan zeggen wat er geprobeerd kan worden) dat je misschien sneller zal zijn als je gewoon opnieuw installeert (en dan gewoon met SP2 in je installatie-cd geslipstreamd: uitleg daarvoor staat op http://unattended.msfn.org/ ). Sowieso is het altijd handig om dergelijke cd-rom te maken
Oud 07-09-2007, 15:34
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Ik heb met de foutopsporingsmodus geen fouten kunnen vinden (ik kreeg helemaal geen bestanden of iets dergelijks te zien). Hij startte bijna meteen windows op en ik moest wat instellen voor service pack 2 (firewall e.d.). Hierna heb ik de computer opnieuw opgestart en weer kwam hij niet verder dan het laadscherm van windows xp waarop ik hem opnieuw opstartte met laatst bekende juiste configuratie, maar ook hiermee kreeg ik het niet aan de gang. Toen heb ik opnieuw opgestart met de foutopsproringsmodus en nu kom ik weer meteen in windows. Dus als ik met de foutopsporingsmodus opstart werkt het wel, maar als ik hem gewoon laat opstarten, kom ik niet in windows. Dus het werkt eigenlijk nog niet goed.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:40
ILUsion
ILUsion is offline
Een 'long shot', maar probeer eens zo veel mogelijk randapparatuur af te koppelen (behalve netwerk, toetsenbord, muis, beeldscherm) en dan gewoon op te starten?
Oud 07-09-2007, 16:01
DrivingtotheSun
DrivingtotheSun is offline
Heb je al eens je stekker eruit gehaald ? Dat kan soms ook nog werken, vraag niet hoe maar het werkt. Bij mij tenminste wel als me pc weer eens dood is.
Oud 07-09-2007, 16:11
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Heb je al eens je stekker eruit gehaald ? Dat kan soms ook nog werken, vraag niet hoe maar het werkt. Bij mij tenminste wel als me pc weer eens dood is.
Dat kan inderdaad helpen, enige redelijke verklaring die ik daarvoor gehoord heb, is dat er nog een beetje lading in de computer zit, waar hij geen blijf mee weet (komt meestal neer op slechte aansluiting op de elektriciteitsleiding). Extra ding dat je wel moet doen is met de stekker uit hem dan weer paar keer proberen aanzetten (zowel de schakelaar van voor als die op de voeding (als daar eentje zit). Hielp op mijn oude computer ook vaak als USB het niet deed; maar de kans dat het hier het geval is, is volgens mij klein (lijkt me echt gewoon iets dat incompatibel ofzo is met SP2).
Oud 07-09-2007, 18:28
Koning
Koning is offline
Doe eens "- automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" dan. En dan rebooten. Krijg je dan een bluescreen?
Oud 07-09-2007, 23:46
airbag
airbag is offline
Waarschijnlijk niet van toepassing, maar mijn laptop komt in zo'n boot-loop op het moment dat ik vergeet mijn USB-HDD er af te halen tijdens het opstarten. Randapparatuur loskoppelen was al genoemd, maar ik weet dus uit ervaring dat USB-apparaten dit als gevolg kunnen hebben (normale pc start ook niet op wanneer ik dat doe, maar die geeft netjes aan dat hij dom is en windows zoekt op die schijf ). Beide draaien WinXP SP2 NL (had liever EN gehad, maar die had ik niet in de buurt).

Laatst gewijzigd op 07-09-2007 om 23:52.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 11:56
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Ik heb zojuist geprobeerd om de pc op te starten via het automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen. Hierbij blijft'ie hangen in hetzelfde scherm van windows xp. Hierna heb ik geprobeerd om de stekker eruit te halen, alle stroom eraf halen (met de aan/uit knoppen) en ook dit werkte niet. Nu heb ik alles los gehaald op de videokaart, muis, toetsenbord, monitor en 2 hdd's na. En hook dit werkt helaas niet. Weet nog iemand wat?

Ik heb hem zojuist ook met 1 hdd laten draaien en ook hierbij werkt het niet.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 22:00
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Ik heb de pc net opnieuw opgestrart en nu kom ik meteen in het installatie menu van windows, terwijl ik helemaal niks heb gedaan zodat ik daar in kan komen. Het lijkt dus net of windows opnieuw wil installeren. Hoe kan dit en kan ik ook dit verhelpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten