Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2007, 18:51
Skilly
Skilly is offline
Hallo,

Even een korte verhaal.

Me schildpad is niet lang geleden ernstig gevallen van enorme hoogte. En heeft hierdoor een rib gebroken. Het lag open en hierdoor heeft ze een maagzweer opgelopen. Meteen naar de dierenarts geweest rib kon daar niet "geplakt" worden en nu moet ze naar het dierenkliniek in Utrecht a.s dinsdag.
Maar voor de maagzweerontsteking heb ik antibiotica mee gekregen dat moet ik m.b.v een spuitje in haar mondje spuiten niet erg veel 0,2 ml.
Nou is me vraag messchien voelde je hem al aankomen. Hoe krijg ik de mond van me schildpad open zonder dat het teveel stress veroorzaakt?
Vandaag begin het kuurtje gedurende 2 weken.

Omdat vandaag de voederdag is krijg ze die tegelijk met het eten naar binnengespoten (ze zit op het droge dat moet zo blijven voor 5 weken en wellicht als ze geopereerd wordt langer!) Maar me schildpad is al oud 7 jaar en hoeft niet elke dag te eten. 3 keer per week alleen. Dus nu is me vraag voor de andere dagen die ze niet hoeft te eten hoe krijg ik haar mond het gemakkelijkst open?

De dierenarts had zelf geen iedee hij probeerde het maar hij kreeg haar kaken niet open. Dus als iemand ervaring heeft met schildpadden help me. Hoe krijg ik der mond open?!

Alvast bedankt.
Skilly
Oud 08-09-2007, 17:03
SilverBlue
SilverBlue is offline
Ik denk dat je het beste het op de manier kan doen zoals je ook vissen extra vitaminen geeft etc.

Laat het eten van je schildpad een minuut of een paar sec in het antibiotica liggen zodat het in het eten van de schilpad trekt. De schildpad krijgt zo zijn eten binnen en de medicijnen

veel sterkte !
Oud 08-09-2007, 21:19
Sushii
Sushii is offline
misschien toch proberen dat wat ze in drie dagen krijgt te verdelen over elke dag van de week.. dan heb je iig een voermoment waardoor het misschien wat makkelijker gaat... heb je niet iets van een soort traktatie voor je schildpad, een soort snoepje?

hoop dat het lukt met die rib
Oud 09-09-2007, 20:07
Henkje
Henkje is offline
Als ik schildpadden medicijnen moet geven, vraag ik er altijd iemand bij. Een houdt m vast en de ander maakt de bek open en spuit het spul erin. Ik moet wel zeggen dat het makkelijk gezegd is dan gedaan
Het is wel even stress voor ze, maar beter dan pijn hebben.
Is het een rood/geel wang?
Oud 13-02-2008, 19:01
Drumstert
Drumstert is offline
Ik denk wel wat Henkje zegt.. is trouwens wel slecht dat je dierenarts dat niet weet.. vraag het eens op www.waterschildpad.nl daar weten ze het vast wel maar het veroorzaakt zoweiso stress bij de schildpad.. sterkte ermee..
Oud 13-02-2008, 21:23
AlopiA
AlopiA is offline
Oud topic. Als de TS het nog open wil hoor ik het wel via pm.

Regels voor berichten