Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2007, 18:41
Verwijderd
Overal op internet kan ik dingen over minimumloon vinden, behalve wat je minimaal per uur moet verdienen.

Ik leg even mijn situatie uit.

Ik ben voor 2 maanden aangenomen bij de V&D als seizoenshulp. Ik werk van maandag tot vrijdag van 9-18.

Ik verdienen BRUTO 4,56 per uur...

Nu mijn vragen:

1. Wat houd ik netto ongeveer over?
2. Is dit niet veel te weinig?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2007, 20:37
Mara
Mara is offline
Ik weet niet hoeveel eraf gaat, maar volgens mij is 't niet veel.

Ik weet wel dat 't loon in ieder geval niet te laag is.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2693

Bruto minimumjeugdlonen per 1 januari 2007
Leeftijd % van het minimumloon per maand per week per dag
22 jaar 85 % 1.105,70 255,15 51,03
21 jaar 72.5 % 943,10 217,65 43,53
20 jaar 61.5 % 800,00 184,60 36,92
19 jaar 52.5 % 682,90 157,60 31,52
18 jaar 45.5 % 591,85 136,60 27,32
17 jaar 39.5 % 513,80 118,55 23,71
16 jaar 34.5 % 448,80 103,55 20,71
15 jaar 30 % 390,25 90,05 18,01

Hier wordt uitgegaan van een fulltime werkweek die normaal is voor de sector. Minimum is dus 36, dus als je daardoor deelt..

Dus voor een 19-jarige, met een 36-urige werkweek is dat:
157,60/36 = 4.37 euro bruto
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 20:48
Crimson
Crimson is offline
Nou ik verdien 4 euro bij de Videoland dus nee dat is niet te weinig
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 20:55
Verwijderd
In mijn contract staat het volgende

blablabla... werkt minimaal 3 uur per week en maximaal 35 uur.
Ik werk 40 uur per week (9-18 = 9 uren, -1 uur pauze = 8 uren per dag)

Een fulltimer werkt dus maximaal 35 uur per week, en geen 36 of 40!
Ik werk wel 40 uur, dat is 5 uur meer dan een fulltimer, het lijkt mij dat ik dan meer hoor te verdienen??

Zo niet, dan vind ik V&D een stelltje gierige egoïsten, er werken oma's van 70 jaar die bakken met geld krijgen voor het niks doen, en ik werk nog aardig hard en ik krijg haast niks terwijl ik het wél VERDIEN.

En trouwens, ik kreeg net een mailtje via mijn hanze mail (van school dus) en daar stond in dat er een baan werd aangeboden van 18:30-21:30, 3 uurtjes dus, en je verdiend 10 euro per uur!
Zit er een addertje onder het gras of kan dit echt?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 21:22
Mara
Mara is offline
Zoals ik al zei, een fulltime week die normaal is voor de branche/sector. Als dat in de detailhandel 40 uur is dan verdien je niet meer nee, is je uurloon dus lager. Evenveel geld voor meer uur.

En als je dat vindt dan moet je er niet gaan werken, zeur.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 21:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 19-jarigen bedraagt € 4,25 bruto per uur.

*Deze bedragen zijn bruto per uur, inclusief vakantiegeld, en berekend op basis van een werkweek van 40 uur. Je moet er nog belasting over betalen, maar die belasting kun je vaak weer terugkrijgen. Zie voor uitleg het hoofdstuk Belasting.

bron: www.nibudjong.nl

Dus nee je verdiend voldoende.
Detailhandel/ retail verdiend nu eenmaal zeker in de winkel niet bijzonder goed en zeker niet als je er pas werkt. Of je meer dan je contract werkt maakt in princiepe niks uit, en die 5 uur staat in je contract wat niet wil zeggen dat een full-timer er maar 35 werkt misschien werkt die er ook wel 40.
Je krijgt een uursalaris je hoort dus niet meer te verdienen per uur altans wel per dag natuurlijk want je werkt 8 uur en iemand met 35 uur maar 7.
Netto hou je er uiteindelijk bijna alles van over er gaat een beetje af, als er 33% af gaat kan je dat aan het eind van het jaar terugvragen en heb je je loonbelastingevrklaring niet of niet goed ingevuld.

Kijk je CAO er op na hoeveel je zou moeten verdienen werkt altijd. En ja iemand van 50 krijgt nu eenmaal meer omdat die een ander minimum loon heeft omdat die 23+ is. In dat opzich tis dat heel scheef in Nederland en heeft Belgie een beter beleid. met hogere minimumlonen voor jongeren.
Oud 10-09-2007, 21:54
Crimson
Crimson is offline
netto is dat toch 3,94 of niet?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 23:26
ikbenschipper1
Citaat:
netto is dat toch 3,94 of niet?
nope netto is dat niet 1,2,3 per uur uit te rekenen.
Oud 11-09-2007, 11:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een fulltimer werkt dus maximaal 35 uur per week, en geen 36 of 40!
Ik werk wel 40 uur, dat is 5 uur meer dan een fulltimer, het lijkt mij dat ik dan meer hoor te verdienen??
Dat zijn dan overuren waarvoor je inderdaad een toeslag hoort te verdienen. Als jij aanmerkelijk meer doet dan andere personeelsleden zou ik dat aankaarten bij de manager die daar over gaat. Het kan natuurlijk niet dat sommigen niets doen en de rest alles.
Oud 11-09-2007, 12:37
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
En trouwens, ik kreeg net een mailtje via mijn hanze mail (van school dus) en daar stond in dat er een baan werd aangeboden van 18:30-21:30, 3 uurtjes dus, en je verdiend 10 euro per uur!
Zit er een addertje onder het gras of kan dit echt?
Ja, dat kan.
Ik heb bij een marktonderzoeksbedrijf gewerkt waar ik ook 10 euro per uur verdiende, plus reistijd vergoeding
En ik verdien al sinds mijn 19e €7.50 per uur (werk op de afdeling communicatie van mijn hogeschool).
Oud 11-09-2007, 16:04
Balance
Balance is offline
Naast de vraag of je inderdaad niet beter een ander baantje kan zoeken, zou ik sowieso een beter contract aanvragen. Een contract van 3 tot 35 uur is niks als je gewoon elke week 40 uur werkt. Dus vraag daar naar!
Oud 11-09-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Naast de vraag of je inderdaad niet beter een ander baantje kan zoeken, zou ik sowieso een beter contract aanvragen. Een contract van 3 tot 35 uur is niks als je gewoon elke week 40 uur werkt. Dus vraag daar naar!
Tsja als dat zou kunnen, zou misschien wel beter zijn.

Maar ik ben dus aangenomen als seizoenmedewerker, voor bepaalde tijd (10/9/07-9/11/07).
Kan ik voor 2 maand een fulltime contract kunnen krijgen ofzo?

@ T_ID
Citaat:
Dat zijn dan overuren waarvoor je inderdaad een toeslag hoort te verdienen. Als jij aanmerkelijk meer doet dan andere personeelsleden zou ik dat aankaarten bij de manager die daar over gaat. Het kan natuurlijk niet dat sommigen niets doen en de rest alles.
zijn dat overuren? Op mijn contract staat maximaal 35 uur, en ik werk dus 40 uur. Zijn dat dan gelijk overuren? Want er werken ook wel lui die een fulltime contract hebben en soms wel 50 uur per week maken... ik zal wel even bij wat collega's informeren.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 19:59
Verwijderd
klopt dat ding?

ik hoor dan 4,92 bruto te verdienen.. en op een andere site komt er 4,56 uit, en ik krijg ook 4,56 bruto!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 20:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
Tsja als dat zou kunnen, zou misschien wel beter zijn.

Maar ik ben dus aangenomen als seizoenmedewerker, voor bepaalde tijd (10/9/07-9/11/07).
Kan ik voor 2 maand een fulltime contract kunnen krijgen ofzo?

@ T_ID

zijn dat overuren? Op mijn contract staat maximaal 35 uur, en ik werk dus 40 uur. Zijn dat dan gelijk overuren? Want er werken ook wel lui die een fulltime contract hebben en soms wel 50 uur per week maken... ik zal wel even bij wat collega's informeren.
Ja hoor, je kunt gewoon een contract voor 2 maanden fulltime krijgen. Voor bijvoorbeeld ziek zijn is dat best belangrijk, je krijgt dan je 40 uur uitbetaald die je ook zou werken.

En vaak krijg je overuren niet direct uitbetaald, maar worden dat vrije dagen. Dus ook voor je overuren kan het prettig zijn 40 uur op je contract te hebben staan. Dan krijg je ze tenminste meteen uitbetaald.
Oud 11-09-2007, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Ja hoor, je kunt gewoon een contract voor 2 maanden fulltime krijgen. Voor bijvoorbeeld ziek zijn is dat best belangrijk, je krijgt dan je 40 uur uitbetaald die je ook zou werken.

En vaak krijg je overuren niet direct uitbetaald, maar worden dat vrije dagen. Dus ook voor je overuren kan het prettig zijn 40 uur op je contract te hebben staan. Dan krijg je ze tenminste meteen uitbetaald.
vrije dagen dus... die heb ik in principe niet nodig omdat ik niet vrij hoef. Als ik vrij wil kan ik dat wel aangeven, mits het een beetje op tijd is.

als ik daar weg ben, na die 2 maand dus, krijg ik die opgespaarde vrije dagen dan uitbetaald?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 20:29
ikbenschipper1
Citaat:
vrije dagen dus... die heb ik in principe niet nodig omdat ik niet vrij hoef. Als ik vrij wil kan ik dat wel aangeven, mits het een beetje op tijd is.

als ik daar weg ben, na die 2 maand dus, krijg ik die opgespaarde vrije dagen dan uitbetaald?
Ja die zou je dan uitbetaald krijgen. Van belang is wel wat er in je salaris zit of daar al vakantietoeslag en vakantiedagen in zit of dat dat nog appart is.

Verder verschilt het of je wat je boven je contract werkt krijgt uitbetaald.
Oud 11-09-2007, 20:45
Verwijderd
Ik heb geen idee wat er wel in niet bij in zit, dat staat niet op mijn contract. Ik zal het morgen allemaal navragen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 23:29
Lyne
Lyne is offline
Jongen jij hebt helemaal geen fulltime contract. Ik werk bij de V&D, ik ben zelf hulpkracht, maar de fulltimers die bij ons werken hebben allemaal een contract van minstens 36 uur. Jouw contract valt volgens mij onder het parttime contract. Dat jij je met dat contract 40 uur laat inroosteren is eigenlijk jouw domme schuld, je had dat contract gewoon niet moeten tekenen.

En oh ja, de V&D betaalt flut. Volgens mij is dat algemeen bekend hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 11:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
zijn dat overuren? Op mijn contract staat maximaal 35 uur, en ik werk dus 40 uur. Zijn dat dan gelijk overuren?
Als er vaste werktijden zijn afgesproken en jij moet daar buiten nog meer uren draaien, dan zijn dat overuren.
Oud 12-09-2007, 16:22
ikbenschipper1
Citaat:
Als er vaste werktijden zijn afgesproken en jij moet daar buiten nog meer uren draaien, dan zijn dat overuren.
Volgens de meeste CAO's in de detailhandel word dit pas als overuren beschouwd indien de medewerker meer dan 40 uur per week werkt.
Oud 12-09-2007, 18:16
Verwijderd
heb het nagevraagd, ik krijg gewoon de uren betaald die ik werk, dus 40 uur per week uitbetaald... verder niks met vrije dagen opsparen ofzo. In de proefperiode (1 maand) krijg ik 4,56 bruto, daarna gaat het loon omhoog met een aantal procenten, het wordt dus alleen maar beter
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 19:46
Lente
Lente is offline
krijg je die vrije dagen meteen uitbetaald dan?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 20:56
ikbenschipper1
Citaat:
krijg je die vrije dagen meteen uitbetaald dan?
Hij bouwd geen vrije uren op voor wat die boven ze contract werk dus dat is tenminste lekker makkelijk.
Oud 12-09-2007, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Hij bouwd geen vrije uren op voor wat die boven ze contract werk dus dat is tenminste lekker makkelijk.
juist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten