Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2007, 13:54
Luki
Luki is offline
Ik ben aan het overwegen om via een contractverlenging gratis een laptop aan te schaffen. Alleen is dit een laptop met een krakkemikkige Celeron M520 1.6 ghz processor. Is het mogelijk om je laptop te upgraden evt moederbord en processor, net zoals bij een normale pc? En zijn laptop onderdelen moeilijker te installeren? Hoop dat iemand tips heeft.

Dank...
Luki
Oud 12-09-2007, 12:34
]{ing
]{ing is offline
In het algemeen; nee dit is niet makkelijk. Moederbord en chipset sowieso niet. CPU wel maar mobo ondersteunt vaak slechts een paar variaties (weinig snelheidswinst mogelijk). Videokaart soms verwisselbaar maar niet in lage klasse + lastig verkrijgbaar/duur. Harddisk eenvoudig verwisselbaar voor groter model. Verder geheugen uitbreidbaar, vrijwel altijd 2 slots beschikbaar soms al 2 bezet..
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 17:10
Bonga
Bonga is offline
lolbroek nee.. zoals ]{ing al stelt is dit nauwelijks tot niet mogelijk
Oud 16-09-2007, 14:01
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Bij Acers kan je geloof ik nieuw RAM geheugen erin pluggen, over processoren weet ik niet veel maar misschien is het bij Acer wel makkelijker dan bij andere merken
Oud 16-09-2007, 14:09
]{ing
]{ing is offline
Gaat net zo makkelijk bij alle andere merken voor zover ik weet. Processoren is altijd een lastige klus en meestal niet rendabel.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 19:50
Verwijderd
RAM verwisselen is easy-peasy, de rest is een dure aangelegenheid.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 09:54
ILUsion
ILUsion is offline
Zoals de rest al zegt:
  • RAM geen probleem
  • HD geen probleem
  • grafische kaart in enkele uitzonderlijke gevallen vervangbaar(vaak zit die gewoon mee op je moederbord, hoor)
  • CPU lukt ook vaak, maar niet altijd (bij sommige merken zit die vast op het moederbord, als ik me niet vergis)
  • bluetooth/WLAN/tv-kaart/... kan je bij sommige modellen intern inbouwen, maar lang niet bij alle modellen (maar dan heb je nog altijd PCMCIA/PCCard)
  • moederbord is zo goed als niet te vervangen door een nieuwer model, en dan nog zal het vreselijk duur zijn (nieuw moederbord kopen, het oude laten uithalen, het nieuwe erin laten steken). En ik gok dat die moederborden ook vaak custom gemaakt worden voor een bepaalde serie notebooks, omdat op elke notebook ventilatie en dergelijke anders zit.

Onderschat het knutselen aan notebooks niet: die dingen zijn juist zo compact omdat er niet veel in te veranderen valt; ook is het steeds een gigantisch gepriegel; voor een HD of wat RAM te vervangen valt dat mee, maar een heel moederbord vervangen, dan moet je hem volgens mij helemaal uit elkaar halen. Sowieso raad ik NIEMAND aan om zonder een beetje hardware-ervaring op desktopgebied om een notebook uit elkaar te prutsen; en een heel moederbord vervangen is dan nog een stapje moeilijker, lijkt me. Wat RAM bijsteken is makkelijk, CPU vervangen kan makkelijk zijn, maar ik zou er niet op hopen dat het makkelijk is.

Kortom: zet het uit je kop om die hele notebook te upgraden, als hij niet goed draait, kan je steeds proberen er wat RAM bij te steken. Als je je contract ook zou verlengen zonder die notebook, gewoon doen; anders moet je voor jezelf afwegen waarvoor je die notebook zou gebruiken en of je daar echt het allernieuwste voor nodig hebt.

Ik heb trouwens even op de site gekeken, het mag dan wel een Celeron zijn, maar het is eigenlijk niet eens zo'n slechte (64-bit, bijna topmodel in de Celeron M-reeks (wat uiteindelijk niet de beste reeks is, maar goed)).
Oud 18-09-2007, 13:13
]{ing
]{ing is offline
Een goed notebook is wel zo gemaakt dat het allemaal weer terug in elkaar past. Cheapo's hebben echter vaak constructie met dingen als tape en lijm, dat schiet natuurlijk niet op. Bovendien zijn connectors e.d. er niet op gemaakt, je kunt het een paar keer wisselen maar het is erg fragiel allemaal.

Videokaarten zijn wel heel vaak verwisselbaar (wanneer het gaat om de wat betere ATi's en nVidia's) maar dan heb je geen vervangend exemplaar voor weinig geld. Fabrikanten maken het verwisselbaar omdat ze van 1 serie soms wel 50 varianten op de markt brengen met verschillende combinaties van gfx/hd/geheugen/cpu.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 12:15
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij zal in die notebook geen al te nieuwe of goede graka zitten (de topmodellen zijn inderdaad vaak verwisselbaar, maar de meeste notebooks hebben dat volgens mij toch niet, hoor).

Terug in elkaar passen is mechanisch gezien inderdaad niet echt een probleem, maar het is en blijf een gepriegel.

Ik ben trouwens zojuist op een advertentie gestoten voor een gelijkaardige notebook voor 350 euro (IA.net trouwens, maar de meerderheid daar denkt dat het een scam is).
Oud 22-09-2007, 09:46
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Volgens mij zal in die notebook geen al te nieuwe of goede graka zitten (de topmodellen zijn inderdaad vaak verwisselbaar, maar de meeste notebooks hebben dat volgens mij toch niet, hoor).

Terug in elkaar passen is mechanisch gezien inderdaad niet echt een probleem, maar het is en blijf een gepriegel.

Ik ben trouwens zojuist op een advertentie gestoten voor een gelijkaardige notebook voor 350 euro (IA.net trouwens, maar de meerderheid daar denkt dat het een scam is).
Nee oke die notebook waar ts het over heeft zal zeker geen wsisselbare kaart hebben. Maar vrijwel alle notebooks met een wat betere nVidia of ATi kaart zijn modulair op dat vlak Je kunt er alleen vrij weinig mee.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 14:07
Luki
Luki is offline
Jah kan ook niet anders dan dat het een moderne Celeron is aangezien Vista er wel op draait.. Ik denk dat ik maar ga beginnen met die ram geheugen aangezien dat wel haalbaar is.. Ben er niet van plan veel mee te gamen, maar meer internet / huiswerk.. Daarvoor moet ik deze pc nog even upgraden. (Die verrekte pixel shaders )

Tnx voor de tips iedereen..
Reageren

Regels voor berichten