Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik schrijf nog vaak scriptjes voor problemen die ik zelf niet nog niet op kan lossen met externe applicaties.
Zo wist ik bijvoorbeeld nog niet hoe ik een PHP-script kon schrijven dat de nieuwste video van een van mijn favoriete youtube-gebruikers weer kon geven in mijn igoogle. Dus schreef schreef ik een bashscriptje dat met een textbrowser en awk de nieuwste post van een gebruiker zocht, die gegevens daarvan om zette tot een xml bestand, dat weer werd upgeload naar een server. (met de hulp van mensen van Got, werd mijn bashscriptje een php scriptje en resulteerde dit tot een igoogle-gadget.) Of een baschscriptje dat belangrijke gegevens uit tig backuplogjes filterde en die weer met php in een mysql server opgeslagen werd. Heb zelfs nog een webbased cdbrand applicatie geschreven door middel van php en een bashscript. Een paar dagen geleden kreeg ik de opdracht om belgegevens van collega's, die in verschillende excelsheets te berekenen (per werknemer, per land, naar welk land , enz). Omdat ik geen zin/tijd had om uit te zoeken hoe je in excell kan doen, schreef ik weer een bashscriptje dat met AWK gegevens berekend en het resultaat in een tekstbestandje zet. (lang leve cygwin)
Laatst gewijzigd op 12-09-2007 om 17:54. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op iedere stage- en/of werkplek word er gebruikt gemaakt van batchscriptjes (danwel loginscripts), meestal zijn het kixtart-scriptjes. En misschien gaan ze wel in de toekomst gebruik maken van powershell-scriptjes. Zelf denk ik dat scriptjes zal blijven bestaan, maar dat ze later misschien in automator-style worden gemaakt.
|
Volgens mij zal het scripten in code-vorm steeds blijven bestaan; Apple heeft inderdaad wel leuke alternatieven daarvoor, maar ik vind dat type veremakkelijkingen niet bruikbaar genoeg voor het echte werk. Ik vergelijk het dan ook een beetje met bv. de query-mogelijkheden in Access (dat is een interface die de SQL voor je schrijft in feite, al kan je ook met SQL werken). Natuurlijk is het een geweldige manier om mensen beperkte scriptmogelijkheden te geven zonder dat ze een echte taal moeten leren (een beetje zoals Lego MindStorms indertijd al deed), en op dat vlak vind ik ook dat AppleScript (toch?) er best een simpele taal uitziet voor beginnende gebruikers.
Sowieso zijn computers niets veel zonder scriptjes (echte programma's schrijven kan natuurlijk ook altijd een oplossing zijn, maar daar komt meer overhead bij kijken waardoor je daar vaker tegenop ziet). PowerShell vond ik van in het begin wel iets interessants, maar volgens mij waren ze beter bij een iets klassiekere aanpak gebleven. Ik vind dat PowerShell eerder iets Ruby/Python-achtigs heeft, in plaats van een echte shell (daarbij denk ik dan aan Bash/DOS), wat volgens mij de overstap van het ene naar het andere vermoeilijkt. Anyhow, ik gebruik toch amper Windows, op mijn vaste pc stond wel PowerShell, maar daar heb ik nooit veel mee gedaan, juist om die reden; dus ik gok dat ik in de toekomst ook niet veel moeite ga doen om PowerShell te leren, als ik iets zwaarders nodig zou hebben op Windows, probeer ik wel vanuit Python of desnoods via Cygwin (wat echt geweldig is, op mijn vaste pc heb ik die overigens grotendeels geïntegreerd met de DOS-prompt (alles van cygwin zit in mijn PATH, zodat ik vanuit de DOS-prompt aan de simpele tooltjes uit de GNU toolbox kan)).
|
Ik heb bash wel eens gebruikt om een gast account te maken bij bootup
/dev/ram0 moutnen op /home/gast (de hoofddirectory van gast in het ram zodat het geen schijfruimte inneemt) en daarna permissies te setten en 1 ascii file aan te maken zodat gnome zonder zueren opstartte Dat was dus omdat dit niet geheel kon met /etc/fstab Dit is het script voor geinteresseerde *bij deze verspreid onder GNU (om het ff lekker linuxachtig te houden) Code:
#!/bin/bash # {start|stop|restart|reload|force-reload} are the possibilities if [ "$1" = "" ] then echo "S14rammount {start|stop|restart|reload|force-reload} are the possibilities, just like the normal scripts here." exit fi RM_TARGETDIR="/home/gast" RM_SRCRAMDRIVE="/dev/ram0" startF(){ mke2fs $RM_SRCRAMDRIVE mount $RM_SRCRAMDRIVE $RM_TARGETDIR cd $RM_TARGETDIR/.. chmod 755 $RM_TARGETDIR chown gast $RM_TARGETDIR chgrp gdm $RM_TARGETDIR cd $RM_TARGETDIR echo "[Desktop]" > .dmrc echo "Session=default" >> .dmrc chown gast .dmrc chmod 644 .dmrc } stopF(){ umount $RM_TARGETDIR } if [ "$1" = "start" ] then startF fi if [ "$1" = "stop" ] then stopF fi if [ "$1" = "restart" ] then stopF startF fi if [ "$1" = "reload" ] then stopF startF fi if [ "$1" = "force-reload" ] then stopF startF fi exit
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|