![]() |
|
Onze vriend had niet veel geluk met zijn post omdat het nogal raar gedaan was. Maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Maak je geen zorgen. Het is een westerse productie
![]() http://video.google.com/videoplay?do...56312207897325 Allah (swt) zei: Allah wordt slechts gevreesd door de geleerden onder Zijn dienaren' [Surah 35 : Ayah 28) Trouwens hoe kan Islam wetenschap tegenwerken, terwijl de Profeet vzmh duidelijk zei: "Kennis vergaren is een plicht voor elke moslim." Tevens zei de Profeet Mohammed (vzmh): 'Wie een weg volgt en daarmee naar kennis verlangt, voor hem maakt Allah zijn weg naar het paradijs gemakkelijker. Bovendien leggen de engelen hun vleugels voor hem neer uit tevredenheid met wat hij verricht. Elke schepsel op aarde maar ook in de hemelen, zelfs de haaien in de zeeën vragen vergiffenis voor de geleerde. De positie van de geleerde en zijn belang zijn vergelijkbaar met die van de maan ten opzichte van andere planeten. De geleerden zijn de erfgenaam van de profeten, deze hebben geen Dirhams of Dinaars achtergelaten maar kennis en wie die verkrijgt heeft het meeste profijt'." Het lijkt me duidelijk dat de islam kennis vergaren aanmoedigt, omdat het jou een hoge status geeft voor Allah (swt).
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoeveel mensen zouden met elkaar vechten over wiens god het beste is als ze niet in goden geloofden? Dat terwijl de tijd dat religie de wetenschap kon dicteren met recht the dark ages wordt genoemd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() En hoe kan het dat christenen in Nederland niet massaal alles afslachten wat niet christen is? Horen zij, en ik neem christenen maar als voorbeeld, niet volgens jouw theorie bloeddorstige moordenaar te zijn? De wereld is niet zo zwart-wit. Er bestaan slechte atheïsten en goede gelovigen en vise versa. Het is onzin, en bijzonder kortzichtig om al het slechte aan religie te wijten. Laatst gewijzigd op 12-09-2007 om 16:13. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Zoals ik al vroeg: hoeveel mensen vermoorden elkaar over wiens god het beste is, als ze niet in een godheid geloven? Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
punt is uiteraard wel dat dat al weer een tijdje geleden is. religie heeft inmiddels wel afgedaan in de wetenschap, ook dat is waar. Dat wil echter niet zeggen dat geloof opzij geschoven moet worden. het is de drang om het geloof - of dat nu een religieuze stelling of een wetenschappelijke hypothese/vermoeden is - te toetsen, die geleid heeft tot al onze ontdekkingen.
||
Citaat:
Denk je dat het toeval is dat de Balkan en tot 30 jaar geleden Spanje achtergebleven zijn bij de rest van Europa? Twee grensgebieden tussen twee religies waar eeuwenlang gevochten is..
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-09-2007 om 22:58. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
tegenwoordig kan ik me voorstellen dat dat anders ligt, maar eigenlijk zijn we nog steeds alleen maar empirisch bezig: het kan voor zover ik weet nog steeds zijn dat de sterke, zwakke, zwaarte en elektromagnetische krachten door God geregeld worden. (vooral de zwaartekracht is ons een raadsel, zoals je weet ![]()
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-09-2007 om 15:51. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
De conclusie dat mensen zonder religie de minste misdaden vanuit religie pleegden, namelijk geen, is doodsimpel, maar daarom niet minder waar.
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel dat een gelovig van nu, een etheïst zou zijn zijn hele leven. Zou hij dan minder misdaden plegen? Of zouden zijn daden op een andere manier naar voren komen? Dat religie een makkelijk te mannipuren middel is, wil niet zeggen dat geweld en misdaad zich niet op een andere manier zich uiten als dit middel er niet zou zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
vóór we daar iets over kunnen zeggen, heeft het niet echt zin om over deze éne smoes, religie, alvast te gaan discussieren, dat leidt namelijk alleen maar tot belediging.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik zeg: hoogmoed is de wortel van alle kwaad.
||
Citaat:
Hoogstens kun je kijken naar seculiere staten, waaruit zou volgen dat er daar inderdaad significant minder onderdrukking en misdaad voorkomt dan staten waar geestelijken de macht hebben. Tevens is de kwaliteit van openbaar bestuur daar vele malen beter. Relevant aangezien staten kunnen staan of vallen op goed bestuur.
||
Citaat:
ik denk dat zde zaken ingewikkelder liggen dan simpelweg het wel of niet hebben van een geloofsbasis in een land. bijvoorbeeld het belang van de aard van het bestuur geef je zelf al aan, maar die aard staat voor een flink deel los van de geestelijkheid van een land, ben ik geneigd te zeggen
||
Citaat:
Italië is overigens een vrij slecht voorbeeld, want de mening van het vaticaan over zaken kan daar beleid en politieke carrière maken of breken. Italië is dan ook het Europese schoolvoorbeeld van 'politics of failure' met 60 regeringen in 60 jaar.
||
Citaat:
een geestelijke achtergrond neemt niet per se weg dat je nog steeds onderdeel uitmaakt van een maatschappij, en volgens mij houdt dat de toegang tot inzicht in staatszaken sowieso open. er zijn ook zat geestelijke dagelijks bezig met de belangenbehartiging van mensen, dus daar kraam je een beetje onzin uit. en feit blijft dat er zat 'slechte' seculiere bestuurders en staten zijn geweest. Jij wilt beweren dat geestelijke bestuurders vaker slecht zijn dan niet geestelijke, maar je hebt daar nog niet echt een argument voor opgevoerd.
||
Citaat:
er is dan ook verschil in een "religieus leider" en een "religieuze leider"
||
Citaat:
Ik denk dat we beter kunnen kijken naar zeer succesvolle figuren, of mensen uit de moderne tijd.
||
Citaat:
zoals queen elisabeth ofzo? kijk, ik weet ook wel dat er een paar landen in het middenoosten door een paar gelovige mongolen onderdrukt worden, maar er zijn gewoon minstens zoveel mensen die 'seculier onderdrukt worden of lijden,' aan de onderkant van afrika of rond china bijvoorbeeld. sowieso kun je er vanuit gaan dat alle figuren in de oudheid, dus ook de succesvolle, gevlovig waren.
|
![]() |
|
|