Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2007, 14:52
wutang
wutang is offline
Hoi Mensen,

Ik ben in januari afgestudeerd en nu lijkt het mij leuk om naar amerika of canada te gaan voor een aantal maanden (max 6)

Ik wil daar een aantal vakken gaan volgen op een university of highschool die mijn kennis verbreden/verdiepen.

In januari ben ik bachlor Bedrijfseconomie (of International Business). Nu vroeg ik mij af of iemand ervaringen heeft met bepaalde scholen in amerika

Alle andere tips zijn ook welkom
Oud 13-09-2007, 11:17
Verwijderd
Kennis verbreden/verdiepen op een highschool?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Kennis verbreden/verdiepen op een highschool?
Dat was ook mijn eerste reactie

Maar eh, als je hier nog collegegeld betaalt, kun je misschien via ISEP iets doen. Weet alleen niet of HBO-ers daar ook gebruik van kunnen maken. (isep.org)

En verder lijkt me dit nu echt iets waar je studieadviseur meer van weet.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 19:24
wutang
wutang is offline
Ja, meer leren over de manier van hun vakken ... (bijvoorbeeld financial business)
Het gaat mij ook een groot gedeelte om de ervaring van het buitenland.

Helaas heeft mijn school dus totaal geen contacten in amerika (erg slecht) vandaar dat ik hoopte op ervaringen hier.
Oud 14-09-2007, 17:46
Verwijderd
Je school hoeft zelf geen contacten te hebben; waarschijnlijk hebben ze wel veel informatie over zelfstandige uitwisselingsprojecten.

Als het puur om de buitenlandervaring gaat, kun je misschien ook een summercamp begeleiden daar of via http://www.aiesec.nl/ een stage doen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 16:45
wutang
wutang is offline
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen

- University
- Highschool
- College?
Oud 28-09-2007, 18:05
Verwijderd
Een university is gewoon een universiteit, maar er zit nogal veel verschil in niveau; dat varieert van wereldtop (MIT, Harvard, Stanford, Princeton, etc.) tot ver onder vmbo-niveau.

Een highschool is een middelbare school. Dat varieert ook weer van ver onder vmbo-niveau tot boven vwo-niveau.

Een college is zoiets als mbo/hbo, maar kan ook een degree mill zijn. Daar leer je feitelijk niets, maar kun je een diploma kopen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 19:31
akumabito
akumabito is offline
Een Amerikaanse vriendin van me heeft eens overwogen om in Nederland te komen studeren. Haar Associates Degree (grofweg vergelijkbaar met onze Propedeuse) met een GPA van 3.8 van de Washington State University werd hier gelijk gesteld aan een afgeronde HAVO/VWO opleiding..
Oud 29-09-2007, 01:20
wutang
wutang is offline
Dus als ik na mijn bachelor naar een school wil moet ik een college of university nemen??

Hoe weet ik dan wat het niveau is??
(heb geen zin om naar stanfort oid te gaan... is iets te duur)
Oud 29-09-2007, 13:06
Breg
Breg is offline
Voor zover ik weet zijn er 2 verschillende colleges: community colleges en gewone colleges. Community colleges zijn een beetje vergelijkbaar met ons MBO; voornamelijk voor leerlingen die niet de cijfers hadden om (meteen) naar uni te gaan, het wordt dus ook wel als een voor-opleiding voor de universiteit gebruikt.

Deze community colleges uitgezonderd wordt de term university/college meestal doorelkaar gebruikt en zijn ze dus min of meer hetzelfde. Verschil zit hem in de zogenaamde Liberal Arts Colleges, hier kan je opleidingen op universitair niveau volgen, alleen zijn ze vaak een stuk kleiner (3000 studenten ipv 30.000) en van oorsprong dus ook liberaler, hoewel dat niet altijd zo hoeft te zijn.

Sowieso als je in de US wil studeren, zou ik toch maar een beurs proberen te bemachten, want waar Stanford zo'n 35000 dollar per jaar kost, betaal je aan veel lager-gerankte staatsuniversiteiten ook gewoon tussen de 15000 en 20000 dollar collegeld per jaar (en dt is dus alleen je collegegeld, geen bijkomende kosten).

Sowieso vraag ik me af of je ergens 6 maanden kan studeren zonder deel te nemen aan een uitwisselingsprogramma, en in hoeverre je in zo'n korte periode je je kennis wil verbreden?

Ik weet er niet veel van, maar kan je dan niet beter een MBA opleiding zoeken?
Oud 29-09-2007, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Dus als ik na mijn bachelor naar een school wil moet ik een college of university nemen??

Alles van niveau is te duur, tenzij je een beurs hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 10:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dan zit je met een probleem, want alle universiteiten die enigsinds fatsoenlijk niveau hebben in Amerika kosten klauwen met geld.
Oud 02-10-2007, 10:17
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:

Van het exacte niveau en de rankings moet je je niet teveel aantrekken. Misschien heb je er zelfs veel meer aan om als vrije student aan een instelling enkele vakken te kiezen en die voor een semester te volgen. Want ook al ga je daar aan de duurste en hoogst gerangschikte universiteit studeren, je zal er geen diploma behalve in een half jaar. Waarom kies je dan niet gewoon voor een leuke stad, waar je jezelf wat kan ontplooien, waar je interessante dingen kan studeren/uitproberen?

Als het enkel maar te doen is om het prestige van de universiteit en goed kwalitatief onderwijs zijn er in Europa ook opties zat, aan veel democratischere prijzen. (Zie diverse persberichten van de laatste dagen, geen onlinebron hierhoor).
Oud 03-10-2007, 10:19
Joyceb
Joyceb is offline
Ik zou wél kijken naar de kwaliteit van de opleiding, aangezien het ook iets zal zeggen over het karakter van de school.
Maar, om voor jezelf het lijstje een beetje kleiner te maken kan ik me inderdaad voorstellen dat je eerst naar een regio kijkt bijvoorbeeld Californie of New York en daarna opzoekt welke scholen er zijn.
Als je alleen maar voor een half jaar gaat, zonder een diploma te willen halen zijn er misschien goedkopere mogelijkheden, omdat dat vergelijkbaar is met de EAP (organisatie die uitwisselingen naar/van de VS regelt tussen bijv. de UU/UCU en Californie, maar ook andere dingen aanbiedt) voorwaarden bij een universteits-gerelatateerde uitwisseling.

Je kan even kijken opde website van Fullbright, welke info daar gegeven worden en googlen naar "studeren in de VS"kan je vast ook verder helpen. Als je een beetje weet welke uni je interessant zou lijken kan je die ook direct mailen en dan heb je de beste info, lijkt me!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 10:25
Joyceb
Joyceb is offline
Overigens zal je al snel tegen de 10.000den euro's aan zitten.
Bij community Colleges (die overigens wél goed kunnen zijn en een stuk goedkoper, waardoor veel studenten in California bijvoorbeeld ervoor kiezen om eerst 2 jaar CC te doen, en daarna als transfer student te beginnen aan een van de Universities of California (UCLA/Berkeley included! Best veel studenten daar zijn transfer students) Op deze manier besparen ze behoorlijk veel geld namelijk, en voor de lower division (introductie courses en basis courses) vergelijkbaar) betaal je per unit, dus per punt dat je voor het vak krijgt. Het varieert van $25 tot nou ja, wat hoger denk ik. Waardoor het een stuk goedkoper is.

Overigens moet je opletten dat public/state-funded universities als in het UC-systeem in California een verschil is tussen in- and out of state prijzen. California residents betalen een stuk minder (al nog steeds 20.000 dollar per jaar volgens mij). Bij prive scholen heb je dat verschil niet, waardoor het voor out-of-state studenten soms even veel kost.

Verder..? Beurzen: lastig voor een half jaar van de uni's zelf, maar je kan bedrijven en fondsen aanschrijven en het proberen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 17:36
Fantôme
Fantôme is offline
De USA is inderdaad erg duur wat betreft college en university. Maar hoe zit het in Canada, want dat was ook nog een optie voor TS?
Ik zit hier nu voor een periode (3 maanden) op een university/college in Denemarken en betaal niets voor de colleges...
Reageren

Regels voor berichten