Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2007, 18:40
groe5105
groe5105 is offline
Ik heb hier wellicht iets om er eens in rond te snuffelen. Al tientallen jaren lang ben ik bezig geweest de "raadselen van het bestaan" te doorgonden. Het bestaan, met zijn vele doolhoven, zijn verborgenheden, zijn bijkans immense complexiteit.
Het resultaat van dit onderzoek - naar de gronden en werkingen van het bestaan - publiceer ik momenteel op mijn website http://www.denkendopdiepte.nl (na 4 sec. slaat de eerste pagina vanzelf om). Er staan reeds menige uitgewerkte denkthema's, citaten en opmerkingen (op de titelpagina) en enkele vlot leesbare verslagen op. En steeds wordt het een en ander aangevuld.
Interesse? Er is best wel iets voor je bij - en alles hoeft niet in één keer! Een voorproefje?, iets eenvoudigs en origineels tegelijk? Hier komt er dan eentje: onder functioneren versta ik het verdienstelijk dienen van wat zich daartoe aandient.
In elk geval, veel (mee)denksucces toegewenst!
Met vr. gr.,
Jasper Groeneveldt.
Advertentie
Oud 12-09-2007, 19:57
JaJ
JaJ is offline
het is allemaal wel heel moeilijk verwoord.
Citaat:
Zoals U wellicht
in de Inleiding reeds gelezen zult hebben, staat inzake mijn “onderzoek
van het bestaan naar aard en activiteit” de drieledige betrekking/
relativiteit van a-c-b aan het begin van mijn denkwerk; waarin
eerstens c als het ene aardend zodanige dier betrekking en tweedens
a en b als het tweetal actieve componenten.
Een drievoud, waarin aldoor maar door overwegend ontmoetings-
relatief a en b zich als ineen vouwen tot in gevestigd de passieve
staande aard of, onder actieve bewerking, overwegend scheidings-
relatief c zich als uiteen vouwt tot in de vlucht van twee uitgaande
wegijlende activiteiten.
ik moet bekennen dat ik dit noch uit de inleiding begrepen heb noch begrijp uberhaubt.

Citaat:
Tijd is vergankelijkheid, overgang van het een in het ander, verándering.
En verloopt deze verandering actief al voortgáánde, als de tijdloop.
Tijd komt zo werkzaam veranderend voor in alle ontwikkeling van het
bestaan - en overigens in alle herschikking van het complex verwikkeld,
bestaande bestaan.
In zowel de positieve/constructieve alswel de negatieve/destructieve
ontwikkeling van het bestaan in bestaansverloop, en in alle zich
veranderende verwikkeling van het bestaan zelf in bestaansbeloop, is er
de tijdloop.
Deze tijd, als de overgang in een verandering, is in zijn loop zo kortstondig
als een verandering zelf. Zogenaamd het
momentele/tijdelijke.
het niveau is volgens mij voor mij wat te hoog gegrepen, maar wat me opvalt is dat u slechts vertelt hoe u de feiten ziet. niet dat daar wat mis mee is, maar ik vind de gedachten gang die aan conclusies vooraf gaan meestal minstens zo interessant als de conclusies zelf, en ze maken het bovendien ook gemakkelijker om de conclusies te begrijpen.
Oud 12-09-2007, 21:51
Verwijderd
Haha, wat een gezwets weer. Je site doet het niet trouwens met Firefox.
Oud 12-09-2007, 21:54
T_ID
T_ID is offline
Wat zou je ervan denken om je site compatible te maken met firefox zodat mensen met een betere browser meer zien dan een titel?

Als wat Jaj neerzette citaten zijn dan is het bovendien onbegrijpelijk taalgebruik. Kan ik de hele site zien, dan is het wellicht tijd om mijn vast eufemisme 'gelul in de ruimte' van stal te halen.
Oud 12-09-2007, 22:12
Inanis
Inanis is offline
hohoho, deze vertelstijl brengt mijn arme hersentjes in de war.
Oud 13-09-2007, 00:43
Boebsie
Boebsie is offline
haha echt, omg ik snap er geen reet van:

Dit afwisselend overwegend ontmoetingsrelatief en overwegend
scheidingsrelatief denken van een gedachte in bandhoudend verband,
is een eerste, grondig denken - en hier nog zeker niet een schouwend/
beschouwend denken in het afgetrokkene, als in een denken “in de
dampen van(uit) zulk grondig denken”.
Maar zulk een afwisselend besluitend en ontsluitend denken van een
grondgedachte - in her(over)weging van zichzelf - in een begrip en/
respectievelijk in een idee, is een gezet denken; als immer een denken
tot in een zetting/band/begrip en vanuit die zetting in een
uit(een)zetting/verband/idee.

Vlot en leesbaar zijn uw verslagen zekers, heer jasper.....
Oud 13-09-2007, 18:43
Antoni
Antoni is offline
Het is jammer dat veel filosofen niet de moeite doen filosofie dichter naar de 'normale mens' te brengen. Ik ben voorstander van filosofie/levensbeschouwing als verplicht vak op de middelbare school, maar dergelijke teksten als die van u, meneer Groeneveldt, vergroten juist de kloof tussen het alledaags denken en het filosofisch denken, waardoor het op mensen overkomt als gelul in de ruimte, grote onzin, met als gevolg dat men niet de moeite zal doen zich te verdiepen in filosofie.
Inhoudelijk kan ik niets over uw denkwijze zeggen, omdat het taalgebruik en de zinsbouw te onbegrijpelijk bent. Als u wilt dat de 'normale mens' meedenkt (wat ik vermoed, omdat u immers op een scholierenforum dit bericht plaatst) dan raad ik u aan uw taalgebruik aan te passen aan de doelgroep. Ik begrijp dat simpel taalgebruik nooit volledig en kort kan omvatten wat uw bevindingen zijn, maar u bereikt er zeker wel meer mee dan met complexe zinnen die niemand hier kan begrijpen.
Oud 13-09-2007, 19:50
Uice
Uice is offline
Mensen die denken dat het taalgebruik te hoog voor ze gegrepen is: wees gerust, het ligt niet aan jullie. De schrijfstijl doet denken aan die van een psychiatrisch patient.

Citaat:
Ik begrijp dat simpel taalgebruik nooit volledig en kort kan omvatten wat uw bevindingen zijn, maar u bereikt er zeker wel meer mee dan met complexe zinnen die niemand hier kan begrijpen.
Het zijn geen complexe zinnen, het zijn taalkundige rampen. Schijnbaar willekeurige opeenvolgingen van woorden, zonder ook maar een spoor van grammaticale kennis.
Oud 13-09-2007, 20:21
Antoni
Antoni is offline
Citaat:
Mensen die denken dat het taalgebruik te hoog voor ze gegrepen is: wees gerust, het ligt niet aan jullie. De schrijfstijl doet denken aan die van een psychiatrisch patient.

Het zijn geen complexe zinnen, het zijn taalkundige rampen. Schijnbaar willekeurige opeenvolgingen van woorden, zonder ook maar een spoor van grammaticale kennis.
Ssst... Ik wilde het subtiel brengen. Ik als docent Nederlands in opleiding zie ook wel dat het niet helemaal snor zit.
Jammer, want filosofie kan enorm interessant zijn, maar door rampjes als deze zal ze geridiculiseerd worden. Sowieso, iemand die tientallen jaren bezig is het bestaansmysterie (wat dat ook moge zijn) te doorgronden en zulke zinnen voortbrengt kan zich beter druk maken om zijn gezondheid.
Oud 13-09-2007, 20:27
Luki
Luki is offline
Ik probeer de hidden message te ontcijferen.

Alleen ben ik helaas geen decryptor van de CIA
Oud 14-09-2007, 16:58
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ik probeer de hidden message te ontcijferen.

Alleen ben ik helaas geen decryptor van de CIA
de hele site doet me denken aan een artikel op internet over postmodernisme waarvan mijn vriendin me de link eens stuurde: het artikel werd automatisch en random gegenereerd, iedere keer dat je op f5 drukte, en iedere kleer leek het net plausibel
Oud 14-09-2007, 23:36
Verwijderd
Tja, wat moet ik hier mee.

Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten