Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Omdat je links 6 H-atomen hebt moet je rechts ook 6 H-atomen hebben. Je krijgt rechts dus 3H2O. Je hebt nu rechts in totaal 7 O-atomen, dus moet je links ook 7 O-atomen hebben. Omdat je dan echter een breuk voor O2 zou moeten zetten, en we voor de coëfficiënten alleen gehele getallen willen hebben, gaan we uit van 2 mol C2H6. Dit geeft dan rechts 4CO2 en 6H2O. Je hebt nu rechts in totaal 14 O-atomen, dus krijg je links 7O2. Dit geeft als de gevraagde reactie 2C2H6(g) + 7O2(g) -> 4CO2(g) + 6H2O(g). Dan nu de onderste reactie: ga uit van 1 mol C6H12O6. Je hebt dan rechts 6 C-atomen, dus moet je links ook 6 C-atomen hebben. Dit geeft dan links 6CO2. Omdat je rechts 12 H-atomen hebt moet je links ook 12 H-atomen hebben. Dit geeft dan links 6H2O. Je hebt nu links in totaal 18 O-atomen, dus moet je rechts ook 18 O-atomen hebben. Dit geeft dan rechts 6O2. Dit geeft als de gevraagde reactie 6CO2(g) + 6H2O(l) -> C6H12O6(s) + 6O2(g).
|
hoooi!
kijk ik zit nu in de 4e en heb scheikunde...toevallig hebben we het nu over reactievergelijkingen kloppend maken.... dit is wat ik moet leren: de index mag je nooit veranderen, alleen het aantal moleculen(de coëfficiënten dus) je begint altijd met de stof dat het vaakst voorkomt en maakt de stof O2 altijd pas als laatst kloppend als je een vergelijking kloppend hebt gemaakt...moeten de coëfficiënten altijd zo klein mogelijk zijn...dus als je in de verglijking cijfers hebt als 8 6 4.... dat kun je allemaal makkelijk delen door 2...dus doe je dat ook =) hmm...meer kan ik niet echt bedenken....mn boeken liggen op sgoool ![]() xxx hammetje |
![]() |
|
omm steletje kneuzen 2.5 kan niet eens
leg my maar eens uit hoe je 3.5 molekuul water krijgt da kan niet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! myn stapeplan is btw A. kijk naar de vergelijking en maak de leter (atoom) die het minste voorkomt kloppent ga zo door tot je alles hebt btw meestal kan je 0(oxide of zuurstof als laatste doen) B. heel belangrijk nakijken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! je kan tussendoor wel 3.5 zetten maar dan moet je de rest keer 2 doen want zoals ik eerder zij je kan geen half molekuul hebben dus dan heb je byvoorbeeld 2(stof a) + 3.5 (stof b) --> 2(stof c) + 2 (stof d) dan is de werkelijke uitkomst 4(stof a) + 7 (stof b) --> 4(stof c) + 4 (stof d) da was een simpel voorbeeld =P MAAR ONTHOUD DAN DAT ALS JE ALLEN DE !E STAP OPSCHRIJFT DAT FOUT IS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!! grtjess hummel btw als er spel fouten in zitten overheen lezen ben dyslecties =) |
![]() |
||
Ik heb het denk ik anders geleerd....
Eens kijken. Citaat:
Links: C = 1 H = 2 O = 3 Rechts: C = 6 (x6 meer) H = 12 (x 6 meer) O = 8 Minstens 6 CO2 + H2O --> C6H12O6 + O2 C = happy. 12:2=6 --> 6 CO2 + 6 H2O --> C6H12O6 + O2 H = happy Nu hebben we: Links: C = 6 H = 12 O = 18 (12+6) Rechts: C = 6 H = 12 O = 8 C = happy H = happy O = Linkes = 10 meer --> 6 CO2 + 6 H2O --> C6H12O6 + 6 O2
|
![]() |
el;ke methode die leidt tot de juiste reactievergelijking is correct. Maar de methode die kazet hier uitlegde is heel handig voor ingewikkelde reactievergelijkingen (en dan gebruik ik deze methode ook). Als de reactievergelijking in 1 oogopslag duidelijk is hoe die kan worden opgelost, dan gebruik je dus de 'raad-methode'.
maar belangrijk is wel dat je gehele coefficienten gebruikt (tenzij je spreekt over vormingsreacties enz de reactie enthalpie per mol moet gaan uitrekenen) |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Reactievergelijkingen Nilssiej | 5 | 21-02-2018 17:35 | |
[SK] reactievergelijking oplossen xElla. | 7 | 27-01-2014 23:33 | |
[SK] reactievergelijking jennifer-4ever | 7 | 18-01-2012 16:53 | |