Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Een auto kopen in Aus. is niet zo'n probleem als je er tijdelijk heen gaat. Er zijn 'garages' speciaal voor backpackers die goedkope auto's hebben en een terugkoopgarantie afgeven (uiteraard voor minder geld dan je er zelf voor betaald hebt en mits de auto nog steeds in orde is). Het links rijden is niet zo'n probleem. In het begin is het even wennen, maar dat gaat vrij snel.
Hou inderdaad wel rekening met de enorme afstanden (voor Nederlandse begrippen). Water, houdbaar eten en reserve brandstof zijn een must om altijd bij je te hebben als je de grote steden verlaat. Tank ook bij elk tankstation, je weet nooit hoe ver de volgende is... En zorg dat je een goed reservewiel bij je hebt en weet hoe je je wiel moet verwisselen EN controleer voordat je 'the middle of nowhere' inrijdt ook of je de wielbouten wel zelf los kan draaien (ze kunnen op een oude auto nog wel eens een beetje vastgeroest zitten). Op onverharde wegen is de kans op lekrijden immers veel groter dan op ons mooie asfalt. |
![]() |
|
Heel erg bedankt voor de reacties!
@akumabito: is 100 a 150 liter niet een beetje heel erg overdreven? ![]() ![]() @lafjuh: zoals jij het beschrijft dacht ik er dus zelf ook over totdat ik een kruisverhoor van m;'n ouders kreeg. Een auto daar kopen doe ik toch wel, maar ik wil ze toch een beetje gerust stellen voordat ik ga ![]() |
![]() |
|
Ik ben gister naar een beurs geweest van het reisbureau, en daar kwamen we folders van dit bedrijf tegen: http://www.travellers-autobarn.com/
Een bedrijf waar je auto's kan kopen en die ze gegarandeerd voor 40% van de prijs terug kopen. Iemand hier toevallig ervaring mee? |
![]() |
||
Citaat:
Voor superlange afstanden in onbekend gebied hou ik zelf altijd een reserve-autonomie van 1000km aan. Maar zoals gezegd rij ik anders als de meeste lui doen. Laten we het erop houden dat als ik een rondje Australie zou doen, je me nooit op de plekken zult tegenkomen die jij noemt.. ![]() Als je veel onverharde wegen rijdt heb je vanzelf meer brandstof nodig. Tel daarbij hoogteverschillen, een vrij zwaarbeladen auto, wisselende snelheden, af en toe flinke modder, de onvermijdelijke uitverkochte dorpspomp en meer van dat soort zaken, en dan heb je natuurlijk al gauw 150 liter reserve nodig om aan zo'n veiligheidsmarge te komen. Maar nogmaals, als ik rij zijn het heel andere tochten als wat jij van plan bent. Feel free to ignore me.. ![]()
|
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar een vriendin van mij zit nu in Australië en heeft vlak voor vertrek haar rijbewijs gehaald. Ze heeft ook meteen het internationaal rijbewijs meegenomen.
Maar nu ze daar zit is haar verteld dat ze niet de volledige verzekering kan krijgen omdat ze haar rijbewijs nog geen jaar heeft. Dus ze vindt het nu ook niet zo slim om te gaan rijden.
|
Ah ze schreef dit:
Ik weet niet precies hoe dat zit met de verzekering. Volgens mij ben je dan niet verzekerd voor materiele schade. Als je een auto (je eigen of die van iemand anders) in de prak rijdt mag je dat dus zelf betalen. Als je alleen maar iemand het ziekenhuis is rijdt is dat wel verzekerd geloof ik ![]()
|
Ik ben naar Nieuw Zeeland gegaan met drie vrienden. We hebben daar ook een auto gekocht, een station. Ik had mijn rijbewijs welgeteld vier dagen toen ik vertrok, dus ik was bang dat ik niet meer rechts zou kunnen rijden als ik thuis kwam :'). Anyway, wat links en rechts betreft, ik ben wel een klein beetje een brokkenmaker, reed soms de verkeerde weghelft op na een bocht en zo, en dan was ik blij dat er iemand naast me zat die riep 'STOP, TERUG, ANDERE WEGHELFT'. Maar ik denk dat dat meer ligt aan mijn rijcapiciteiten
![]() Ik heb vernomen dat het in Australië moeilijker is dan in Nieuw Zeeland als je nog niet zo lang je rijbewijs hebt. Ik heb wel een tip, als je ze nog niet kent: www.backpackers.nl . Die kun je mailen voor precieze informatie en tips, de mensen van die site reageren erg snel en ze weten heel veel want het zijn zelf allemaal backpackers. Bovendien staan er op die website soms Australische auto's te koop. In ieder geval heel veel plezier. Ik vond het super om met een auto rond te kunnen karren dus ik raad het je ten zeerste aan. Wees voorzichtig bij de koop: laat hem voor honderd euro testen bij een garage zodat je zeker kunt zijn dat hij halverwege je reis er niet mee ophoudt. Zorg ook dat je al heel lang (zeg twee maanden) van tevoren begint met te-koop-posters op te hangen, zodat je niet de laatste week met je auto zit te stressen omdat je geen koper kunt vinden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Oh dat is dan wel weer jammer
![]() Ik weet dus echt niks van auto's en vind het best eng om er één te kopen. Vandaar liever bij een bedrijf wat een soort garantie geeft, maarja als ze die niet waarmaken heb je daar natuurlijk niet zoveel aan ![]() ![]() ![]() @Porcelain: Hoe kwam jij aan je auto in Nieuw-Zeeland? Bij de dealer, van andere backpackers? (Ik weet niet of het in deze twee landen vergelijkbaar is, maargoed elke ervaring is welkom ![]() |
![]() |
|
hallo ook hallo,
volgens mij hebben ze ook TDI's in australie. als je die hosselt ben je verzekerd van een zuinig verbruik (1:19 als je 1337 bent), een krachtige motor, value for money en natuurlijk betrouwbaarheid ![]() ![]() ![]() gewoon een hossel zetten bij een golf 1.9TDI jweetzelluf ![]() ![]()
||
Ik ken je natuurlijk niet en je ouders zijn natuurlijk altijd wel een beetje overbezorgd, maar dit hele idee is voor een gemiddeld 18-jarig meisje (en zelfs bovengemiddeld) niet verstandig, zelfs met vriendin (die ook onder de 21 is).
Verder: Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk dat weinig rijervaring inderdaad juist gunstig is. Ik heb sinds ik mijn rijbewijs heb 3 jaar lang iedere dag in totaal 120km per dag gereden. Toen ik voor het eerst in Zuid-Afrika ging rijden wilde ik de hele tijd schakelen met rechts en knalde ik dus steeds tegen de deur aan. En ik keek ook steeds de verkeerde kant op als ik in mijn binnenspiegel wilde kijken. Als je dat soort gewoontes niet hebt is het juist makkelijker te wennen. Mijn derde rit was ik compleet gewend aan links rijden. Let alleen wel op bij smalle wegen, want daar heb je snel de neiging naar rechts te gaan.
Verder wat het veiligheidsaspect betreft: als ik het in mijn eentje overleefde in Zuid-Afrika, moeten zij het ook kunnen overleven met z'n tweeën in Australië.
|||
Citaat:
Hehe ja, dat aan de kant van de weg stil staan had ik ook al bedacht ![]() ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb een maand in Engeland rondgereden en dat viel goed mee (was wel met een Belgische auto, dus schakelen enzo bleef gelijk). Het scheelt wel dat je met zijn tweeën bent want als je je hard moet concentreren op iets anders: de weg zoeken of een parkeerplaats zoeken heb je de neiging om weer rechts te gaan rijden. Dan helpt het dus wel als er iemand naast je een schreeuw kan geven.
|
Ja heb het echt heel moeilijk met afscheid nemen nu
![]() Maar ik ga eerst een week naar Bangkok, lekker relaxen, shoppen, de stad zien. Daarna vlieg ik door naar sydney en daar willen we dus een auto gaan kopen en dan eerst richting het zuiden trekken. Verder hebben we nog wel een bepaald rondje in ons hoofd (Van Sydney naar Melbourne, van Melbourne via de Great Ocean Road naar Adelaide, van Adelaide naar Alice Springs en dan misschien via Darwin naar Cairns, maar Darwin heb ik nog m'n twijfels over en dan van Cairns naar Sydney langs de oostkust) Maar of we dit ook echt zo gaan uitvoeren dat zien we daar wel weer ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() echt supertof. Hou je nog iets van een weblog bij ofzo? voor de thuisblijvers ![]() Veel plezier nog en geniet ervan ![]()
|
![]() |
He klinkt tof, zit je nu trouwens in Melbourne? Ik ben daar nu namelijk ook. Erg toffe stad en in plaats van even een kijkje nemen ben ik hier per ongeluk al meer dan een maand blijven plakken. Ik reed trouwens ook veel auto, heb hier tijdje gewerkt en reed veel rond in auto's van de zaak, links rijden gaf geen enkele problemen.
|
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het syndroom van Asperger: helemaal zo gek nog niet mathfreak | 121 | 20-11-2003 20:57 |