Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2007, 20:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
volgens vaktherapie.nl bestaan het nederlandse vaktherapie aanbod uit:

- beeldende/creatieve therapie
- danstherapie
- dramatherapie
- muziektherapie
- psychomotorische therapie

wat zijn jullie ervaringen met deze therapieën? hoe heeft het waarbij wel of niet geholpen? etcetera. ik hoor graag ervaringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2007, 21:07
Verwijderd
Ik heb beeldende therapie, muziektherapie en psychomotoretherapie gehad en studeer nu zelf muziektherapie.

Beeldende therapie gaf mij veel verheldering van hoe ik met problemen omging en wat mijn wereldbeeld was. Bij muziektherapie heb ik gaandeweg meer geleerd leiding te durven nemen en mezelf te kunnen uiten. Ik heb gezien wat mijn functie in de groep was en mijn sterke en zwakke kanten leren kennen. Bij psychomotore therapie heb ik vooral geleerd waar mijn grenzen lagen en hoe ik die kon aangeven, aan de andere kant heb ik mezelf en mijn angsten ook af en toe overwonnen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 11:30
ilse
ilse is offline
Ik heb drama, creatieve en psychomotorische therapie gehad.

Drama vond ik echt geweldig. kon me er eerst echt niets bij voorstellen, dan moet iemand anders bijvoorbeeld je moeder spelen. Ja hallo, dat is mn moeder toch niet, dus wat kan ik er dan mee.. Maar door te vertellen hoe je moeder dan in t echt reageert, kun je dan een situatie naspelen. En omdat iemand anders ook even jou kan spelen, kun je vanaf de buitenkant naar een situatie kijken. Ik vond het echt heel mooi om te zien, en vaak leer je ook onwijs veel van de drama's van anderen. Maar het wordt gewoon zo echt, je kunt de volgende keer in die situatie er veel logischer naar kijken. Er kwamen bij mij vaak veel emoties los. Ik vond het een heel goede therapie.

Creatieve therapie.. vond ik op zich ook wel oke. Het is echt zo raar wat je allemaal kan halen uit iets dat je gemaakt hebt. En je wordt er ook steeds beter in om dat te zien. Soms, als je iets maakte zonder iets te zeggen, konden anderen precies zien in wat voor bui je was en waar het op sloeg. Al was het zo abstract als het maar kon. Ik vond dat wel mooi om te zien, hoeveel kleurgebruik, grote of kleine dingen, het materiaal enzo zeggen..

Nou en over psychomotorische therapie... Breek me de bek niet open.. Oke, nu kan het liggen aan de therapeute, die later ook is ontslagen omdat t met iedereen niet goed ging.. Maar daar heb ik nou echt niets aan gehad. Het zou echt wel goed kunnen werken, dat denkik echt wel. De enige oefeningen die wel wat waren, was dat je een rondje moest lopen, en anderen gingen dan na doen hoe je liep. En hoe dat over komt. Je houding zeg maar. En zij moesten dan dus ook zo lopen, en zeggen wat zij voelden als ze zo liepen. Heel confronterend, maar goed. Verder rare oefeningen van hou je voeten op de grond en concentreer je opde bodem die je voelt.. blablabla onzin.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, je mag me altijd PMen als je vragen nog hebt

Laatst gewijzigd op 21-09-2007 om 11:31. Reden: spelfout :s
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 08:49
ikkuh15
ikkuh15 is offline
ik heb psychomotorische therapie en bij ons bestaat dit uit: pmt-spieglen, pmt-sport en pmt-agressieregulatie. Bij spiegelen werken we vooral aan een realistischer en positiever lichaamsbeeld. Ik heb hier heel veel aan, maar dat ligt er ook aan waarvoor je pmt krijgt. Bij sport werken we aan wat een normaal bewegingspatroon is, maar daar doen we ook oefeningen met grenzen aangeven, controle uit handen geven, zulk soort dingen. En bij pmt agressie doen we oefeningen mbt agressie, zoals tegen een boksbal slaan, maar ook wat jou persoonlijke ruimte is en hoe je dit aangeeft enzo. Ik vind pmt zelf erg goed en heb er wel het meeste aan.

Drama hebben wij 1x in de 2 weken en ook dit vind ik heel goed. We gaan dan ook een situatie uitspelen en kijken hoe je het eerst doet en hoe je dit anders kunt gaan doen. Het lijkt heel raar om het zo te spelen, maar als je je echt probeert te bedenken hoe die situatie is kun je er veel aan hebben.

Wil jij een van deze therapieen gaan doen? Of heeft dat iets te maken met een studie ofzo?
Oud 23-09-2007, 13:21
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wil jij een van deze therapieen gaan doen? Of heeft dat iets te maken met een studie ofzo?
ik zal wel binnenkort een therapie gaan doen ja. zo kan ik een beetje een beeld krijgen .
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 14:10
Verwijderd
Zelf heb ik op het moment psychomotore therapie, dramatherapie en beeldend. (Alles in een groep overigens)
PMT is voor mij het meest confronterend, en zie er ook elke week erg tegenop. Het wisselt erg wat we daar doen .. van 'leren spelen', naar grenzen aanvoelen en aangeven, in de aandacht staan, leiding geven en volgen, omgaan met irritaties .. om maar eens wat te noemen.
Drama is bij ons ook verschillend .. ook 'leren spelen' is een thema, maar we spelen ook rollen uit om te kijken hoe je in situaties reageert en hoe je zou kunnen reageren, in de aandacht staan, en heel soms doen we psychodrama.
Beeldend wederom verschillend. Hoe je tegen de wereld en jezelf aankijkt (leren) vormgeven, manieren zoeken om je gevoelens te uiten, oefenen met risico's nemen (materialen die je niet kent bijvoorbeeld).

Ga je een vaktherapie in een groep krijgen of individueel ? Want dat kan met PMT bijvoorbeeld wel anders zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 19:09
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
m'n zus doet opleiding creatieve therapie
Oud 24-09-2007, 18:27
Verwijderd
Citaat:
m'n zus doet opleiding creatieve therapie
waar en welke richting?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Ik heb beeldende therapie, muziektherapie en psychomotoretherapie gehad en studeer nu zelf muziektherapie.
.
Waar studeer je dat, als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Waar studeer je dat, als ik vragen mag?
In Amersfoort.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2007, 20:14
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
zijn er hier niet veel meer mensen die ooit wel eens deze therapieen hebben gevolgd?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2007, 20:32
Verwijderd
Dat denk ik ook, maar misschien vinden mensen het eng/moeilijk er iets over te zeggen ..
Heb je nog specifieke of gerichte vragen ? Misschien kun je die stellen aan degenen die hier al geantwoord hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 23:37
kroot
kroot is offline
ik heb muziektherapie gehad individueel, PMT in een groep en nu individueel. En ook creatief heb ik in een groep gehad en krijg ik binnenkort individueel. Morgen als ik wat helderder ben zal ik mijn ervaringen erover opschrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten