Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2007, 18:17
Artic King
Artic King is offline
dit komt van een Engels Forum:

Quote:
In the days of the old civilisations
the sun was what brought richdom. Food to eat, light to see. Light to repell predators. No wonder why the sun was heavely worshipped by every human.
One can see the logic in that, the sun gives you food, light, savety; so you adore it. The same with the land. The land also gave richdoms. Valuable minerals, also food, land so that the people would not drown. Also wind, reign, water, these aspects of nature gave the people what they desired, and played a big part in their lifes. Like the sun, all these other aspects were also worshipped.

In later stages of history
Gods were personified as humans, beasts; as seen with the Egyptian and Greek religion.
Also Jezus is said to be a personification of the sun (sun/son of God), the christian God would be an personification of 'all there is'. Let's assume that is a fact. All would seem logic, we would still worship the sun.

But today
The sun doesn't play a big part in our lifes anymore. We expect our richdoms from the oil in the ground, the science, that makes it all possible. And yes, it is true that life would be impossible without the sun, but the yellow sphere seems to be only in our life for summerjoy. Light can we get from lamps 24/7. We get our food out of the supermarket, our stuff from malls, light from lamps. Our life is powered more by oil then by sunlight. Don't break the news to me that oil is powered by the sun. I know that.

So considering that
I suggest we worship the sun once again. I also suggest that you learn about the link between Jesus and astrology, and decide for yourself if the myth of jesus is just a personification of the sun, or if its written history

hail the sun

Vertaling:
Quote:

In de tijd van de oude beschavingen
Het was de zon die rijkdom bracht. Eten om te eten, licht om te zien. Licht om roofdieren te verjagen. Het was dus niet verwonderlijk dat de zon zwaar aanbeden werd door elke mens.
Men kan makkelijk de logica hierin zien. De zon geeft je eten, licht en veiligheid, dus hou je er van. Hetzelfde geval met land. Het land gaf ook rijkdommen. Waardevolle mineralen, eten, en land zodat men niet zou verdrinken. Ook wind, (regering?) of regen, water, deze aspecten van de natuur gaven de mensen wat ze verlangden. Alsook speelden ze een groot spel in hun levens. Zoals de zon werden ook deze zaken aanbeden

In later periodes van de geschiedenis
Goden werden afgebeeld in menselijke gedaante of als dieren, zoals te zien is bij de Egyptische en Griekse religie.
Het wordt ook gezegt dat Jezus de verpersoonlijking is van de zon (zon/zoon van God), de christelijke God zou dan staan voor '"alles dat er is". Laten we nu aanemen dat dat een feit is. Alles zou logisch lijken en we zouden nog altijd de zon aanbidden.

Maar nu
De zon speelt geen grote rol meer in ons leven. We verwachten al onze rijkdommen van de grond, de olie en de wetenschap die het mogelijk maakt. En ja, het is zo dat het onmogelijk zou zijn om zonder de zon te leven. Maar de gele bol lijkt enkel te dienen als zomers vertier. Licht kunnen we 24/7 verkrijgen uit lampen. We halen ons voedsel uit de supermarkt, onze spullen uit centra, licht van lampen. Onze levens worden meer aangedreven door olie dan door zonlicht. Je moet me niet komen vertellen dat olie er komt door de zon, ik weet dat.

Dus rekening houdend met dat
Ik stel voor dat we de zon wederom aanbidden. Ik stel ook voor dat je leert over de link tussen Jezus en astrologie, en voor jezelf beslist of de mythe Jezus en verpersoonlijking van de zon is, of dat het geschreven geschiedenis is.

Geheiligd is de Zon (Klonk beter )

Tjah, dat geeft je iets om over na te denken..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2007, 18:20
Verwijderd
Als dat stuk van een Engels forum komt, is het wel geschreven door een Nederlander. Anyway, het is me niet helemaal duidelijk wat je met dit topic wil. Over de eventuele link tussen Jezus en Horus was recent nog een topic.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Also Jezus is said to be a personification of the sun (sun/son of God)
Genoeg gelezen. Onzin.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 19:16
JaJ
JaJ is offline
ik ben meestal geneigd de gelovigen de autoriteit te geven ovcer de inhoud van hun eigen geloof. als een gelovige zegt dat hij pietje aanbidt, dan ga ik hem niet de zon in de mond leggen, welke historische evolutie ook aan het geloof in pietje ten grondslag mag liggen. de gelovige gelooft tenslotte nu, en wat de egyptenaren geloven zal hem worst zijn.

verder is het je reinste bullshit dat we tegenwoordig zonder de zon kunnen. Ik verrek het om dat hier ook maar uit te gaan leggen, ga maar ANW volgen ofzo.
Oud 21-09-2007, 23:28
T_ID
T_ID is offline
Wat een ongelovelijk stadsmens heeft dit flutstuk geschreven zeg. "Ons voedsel komt uit een supermarkt". Ja, lullo, dat is zo, maar het moet nog steeds eerst op een veld groeien met behulp van fotosynthese die zonder de zon niet plaats kan vinden.

Ik denk ook dat tekst met een dermate slecht niveau niet zal leiden tot een discussie en derhalve beter een slotje kan krijgen.
Oud 21-09-2007, 23:35
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:

All would seem logic

Light can we get from lamps 24/7.

Lolz.
Oud 22-09-2007, 10:27
Artic King
Artic King is offline
Natuurlijk weet elke imbiciel dat, het gaat om het idee dat wij geen respect meer hebben voor de Zon..
Het is uit ons beeld verdwenen...
Oud 22-09-2007, 11:22
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Natuurlijk weet elke imbiciel dat, het gaat om het idee dat wij geen respect meer hebben voor de Zon..
Het is uit ons beeld verdwenen...
elke imbiciel weet dat alleen imbicielen die anw niet gehaald hebben, de zon uit het oog verloren zijn.

anyway, ik ga het hier nog even open laten. ik wil mensen die hier graag een slotje zouden zien graag vragen om hier dan niet te reageren, dan hebben de mensen dei hier eventueel nog iets over te zeggen nog een kansje.

goed?
Oud 22-09-2007, 12:05
mepsteen
mepsteen is offline
zeitgeist gezien ofzo?
Oud 22-09-2007, 12:07
lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Genoeg gelezen. Onzin.
waarom? Past het niet in jouw beeld van de wereld en dus is het onzin?

Deze tekst komt me erg bekend voor, komt het niet (deels) uit de ''root of all evil''?
Oud 22-09-2007, 12:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Genoeg gelezen. Onzin.
Dit is juist een van de weinige dingen in die tekst, die wél klopt. Jezus is wel degelijk vereenzelvigd met de zon, en de godheid die daarvoor stond. Ook zijn gebruiken uit zon vererende sekten overgenomen, net zoals Maria feitelijk Isis is, en de verering daarvan in het Christendom is gekopieerd om mensen die een moedergodin aanbaden tevreden te stellen.
Oud 22-09-2007, 12:45
Verwijderd
Citaat:
ik ben meestal geneigd de gelovigen de autoriteit te geven ovcer de inhoud van hun eigen geloof.
Hier ben ik het mee eens. Dat de symboliek van de zon word overgenomen betekent het nog niet dat de zon aanbeden werd. Wat mij betreft is het logisch dat men symbolen blijft gebruiken, zoals de zon en waar die voor kan staan.

Vandaar onzin. En nee, niet omdat het niet of wel bij mijn wereldbeeld zou passen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 10:55
Antoni
Antoni is offline
http://www.youtube.com/watch?v=EQLD59fK_Iw
Interessant filmpje. Het legt de link tussen het christendom en de zon en sterren. Het leven van Jezus (zoals het geschreven staat) kent opvallend veel overkomsten met de sterrenhemel.
Oud 23-09-2007, 11:24
trophus
trophus is offline
Citaat:
Het was de zon die rijkdom bracht. Eten om te eten, licht om te zien. Licht om roofdieren te verjagen. Het was dus niet verwonderlijk dat de zon zwaar aanbeden werd door elke mens.
Men kan makkelijk de logica hierin zien. De zon geeft je eten, licht en veiligheid, dus hou je er van.
En warmte vergeten we maar eventjes
Zonder zon zouden we vrij snel doodvriezen allemaal
De zon warmt de aarde en t water op, dat is de hele reden dat we niet doodvriezen 's nachts......(en overdag)

Maargoed, warmte slaan we over zodat we supersnel door kunnen gaan met theorieen over Jezus
Oud 23-09-2007, 13:50
Verwijderd
Citaat:
En warmte vergeten we maar eventjes
Zonder zon zouden we vrij snel doodvriezen allemaal
De zon warmt de aarde en t water op, dat is de hele reden dat we niet doodvriezen 's nachts......(en overdag)

Maargoed, warmte slaan we over zodat we supersnel door kunnen gaan met theorieen over Jezus
Nee hoor, de zon geeft warmte, en Jezus gaf dat op een manier ook. Dús, Jezus is een personificatie van de zon! Ja!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:57
trophus
trophus is offline
Citaat:
Nee hoor, de zon geeft warmte, en Jezus gaf dat op een manier ook. Dús, Jezus is een personificatie van de zon! Ja!
ja als je te dicht bij jezus kwam verbrandde je dood in een microseconde

Of, erm, incinerate, wat is t nederlandse woord daarvoor?
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten