Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2007, 12:09
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ik heb al geruime tijd, ongeveer een half jaar tot een jaar, een nogal snelle drang tot kokhalzen. dit heeft niets met overgeven te maken, ik ben nooit misselijk, er komt niks naar boven, ik kokhals enkel.
Dit heb ik vooral 's ochtends, als ik niks gegeten heb, iets vies zie of of gespannen ben. de conclusie die ik hieruit trek, en wat ik ook duidelijk merk, is dat ik de kokhalsreflexen krijg van het spannen van mijn kaak en tong. het voelt alsof mijn tong in mijn keel zakt en zo het reflex opwekt, en alsof ik door het spannen van mijn kaak een hele hoop spieren aanspan en daardoor ook het reflex veroorzaak.
In elk geval is het heel vervelend want ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk mijn tanden poetsen 's ochtends, eten kan ik uberhaupt al niet voordat ik in de trein zit ( ongeveer een uur na het opstaan) en als de kat weer eens op het tapijt gekotst heeft moet ik me direct omdraaien om niet te vervallen in een hoop antiperistaltische reflexen. gelukkig hoef ik nooit echt te kotsen maar vervelend is het wel. en ohja, ik moet iedereen uitleggen dat ik niet zwanger ben, zz.

nu natuurlijk de vragen: Is dit iets om mee naar de dokter te gaan, ben ik de enige, en wat valt er aan te doen? en vooral ook, heb ik het bij het juiste eind?
Oud 22-09-2007, 12:46
Moeders Koffie
Moeders Koffie is offline
Je bent iig niet de enige, ik heb het ook. Al jaren.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 13:15
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
hmm, heb je tips/trucs om het tegen te gaan? ik heb al zitten neuzen, iedereen die het ook heeft gebruikt snoepjes. ik ook, ik eet heel veel salmiak fisherman's friends, omdat ik daardoor meer speeksel aanmaak en beter kan slikken. maarja, als ik dat teveel eet dan raak ik weer aan de schijterij want die werken laxerend
Oud 22-09-2007, 18:23
Kaa
Kaa is offline
Ik heb daar ook vaak last van.
Mijn keel is best gevoelig, vaak ontstekingen gehad in wang keel gehemelte, nou waar je wilt...anyhoo. Slikken werkt het best. Mijn advies is gewoon een flesje water in de buurt houden, naast je bed, naast de kattenbak .
En bij last met tandenpoetsen; je tong oprollen naar achtertoe, zodat je keel zegmaar niet "openstaat", werkt prima.
In ieder geval succes, want vervelend is het wel
Oud 23-09-2007, 20:28
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
slikken werkt idd, alleen krijg ik door de angst om te kokhalzen ook vaak een droge bek wat het slikken moeilijk maakt. inderdaad, flesjes water doen wonderen. vanochtend was ik helaas echt gewoon bang om op te staan omdat ik continue de drang tot kokhalzen voelde, was heel de nacht misselijk geweest. ik moest mezelf echt als iemand met pleinvrees naar buiten begeleiden, wat een afgang tegenover jezelf is dat. maar idd, koud water helpt wel een beetje. en in een sjaal ademhalen ook. vertrouwde geur in combinatie met het niet zo hoeven te onderdrukken van het reflex omdat het zo minder opvalt. en veel keelontsteking heb ik ook, zie nickname lols.
Oud 24-09-2007, 12:11
Kaa
Kaa is offline
misschien, maar dit heb ik nooit geprobeerd, kan je ook proberen je keel zacht te houden, dus af en toe een theelepel honing naar binnenwerken.
dan is je mond misschien nog droog maar je keel niet, dat zou miischien ook helpen.
ik heb nou ook weer keelontsteking :+). keb er n abbonement op geloof ik
Oud 24-09-2007, 12:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb het ook, maar dan een beetje anders want bij mij gaat het ook wel over in echt overgeven en ik ben ook wel gewoon misselijk en ik heb het ook niet alleen 's ochtends. Oké, bij mij is het dus heel anders, maar in elk geval moet ik ook vaak kokhalzen en vind ik dat ook irritant In elk geval is het niet echt iets om je voor te schamen, het is een reflex, je kan er niets aan doen, toch?
Als tandenpoetsen 's ochtends echt niet lukt, kun je misschien alleen even met mondwater spoelen en dan later pas echt je tanden poetsen?
Oud 24-09-2007, 13:49
Verwijderd
Ik heb dat wel gehad, maar alleen in perioden van extreme stress. In mijn geval is het dus gemakkelijk opgelost - gewoon zorgen dat er minder stress is. Maar denk niet dat dat het bij jou veroorzaakt...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 15:40
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
tandenpoetsen gaat juist wel goed eigenlijk, dat heb ik wel een tijd gehad maar schijnbaar ben ik daar al aan gewend.
ik schaam me er ook niet echt voor, het is gewoon heel vervelend als mensen je raar aan gaan zitten kijken. en ik ben toch ondanks alles altijd bang dat ik ervan moet overgeven. dus daarom probeer ik het te onderdrukken met als gevolg dat mijn kaken nog meer in de kramp schieten. het is echt een sneeuwbaleffect. afleiding werkt gelukkig wel, maar 's ochtends heb ik zo'n routine dat afleiding ver te zoeken is. nare shizz

Regels voor berichten