Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2007, 17:04
Verwijderd
Hallo,

Ik ben net bezig met de basgitaar, en ik vermaak me er prima mee, maar ik heb ik vraag over het aanslaan van snaren. Ik heb research gedaan uiteraard, en vrienden advies gevraagt en vaak komt het erop neer dat je je wijsvinger en middelvinger altijd gebruikt, om en om. Nu heb ik een probleempje daarmee. Ik snap dat het sneller is dan met alleen de duim, qua techniek, maar op één of andere manier gaat het bij mij veel fijner en sneller dan met de twee-vinger-techniek. Nu ik nog net vers erin zit, kan ik het beste gelijk de beste techniek leren in plaast van eerst met de duim te klooien om het vervolgens over drie jaar af te moeten leren en alsnog die techniek te masteren. Dus eigenlijk zijn mijn vragen:

1) Is het écht zoveel beter om met je wijsvinger en middelvinger aan te slaan in plaats van met de duim. (En zo nu en dan wat hulp van de andere vingers.)

2) Zo ja, hoe kan ik dat het beste oefenen, en mijzelf dat aan te leren.

Het gaat vooral slecht qua omwisselen van de vingers. Vaak die ik eerst drie keer wijsvinger paar keer middelvinger. Bovendien speel ik veel trager en moeizamer als ik het probeer op die manier, en dat komt omdat mijn coördinatie gewoon slechter is dan.

Bedankt alvast voor tips ect.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2007, 17:07
antigone
antigone is offline
deze gaat omhoog
Oud 23-09-2007, 17:33
Verwijderd
Is dit eigen muziek? Dit gaat meer om algemene basgitaar advies. Er komt geen eigen gemaakte muziek aan te pas.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 17:59
Haligh
Haligh is offline
ik wil niet eens weten hoe klunzig het eruit moet zien om alles met je duim aan te slaan.

of je moet slappen, maar dan nog.
Oud 23-09-2007, 18:27
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
ik zag dat sting ook alles met z'n duim doet dus het kan wel en hij had die techniek ook meteen maar even aan z'n zoon geleerd. niet dat dat boeit maar ok.. ik ben zelf pro-plectrum.
Oud 23-09-2007, 18:32
Verwijderd
Citaat:
ik wil niet eens weten hoe klunzig het eruit moet zien om alles met je duim aan te slaan.

of je moet slappen, maar dan nog.
Kan mij weinig schelen hoe ik eruit zie als ik speel. Gaat om de klank.

Citaat:
ik zag dat sting ook alles met z'n duim doet dus het kan wel en hij had die techniek ook meteen maar even aan z'n zoon geleerd. niet dat dat boeit maar ok.. ik ben zelf pro-plectrum.
Ja klopt, van Sting wist ik het. Maar ja, wil niet zeggen dat het het beste is.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 18:36
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
maar sting staat dat ook niet bepaald bekend om zijn overactieve basloopjes.
Oud 23-09-2007, 19:18
Verwijderd
1) Ja, als je bijvoorbeeld punk of metal wil spelen, zul je snel moeten kunnen spelen. Ik denk niet dat je dit lang met je duim op zo'n snelheid vol kunt houden zonder blessures op te lopen. En met je vingers (of plectrum) ben je, na een tijdje oefenen, gewoon veel sneller.
2) Oefenen als een malle. Je moet het jezelf aanleren om steeds om-en-om je wijs- en middelvinger te gebruiken. Het is ook wel handig als je dit combineert met snaarwisselingen. Dus bijvoorbeeld met je wijsvinger (een noot op) de E-snaar aanslaan en dan met je middelvinger (een noot op) de D-snaar aanslaan. Op die manier zorg je ervoor dat je tijdens het spelen van nummers ook niet aan het prutsen bent als je van snaar moet wisselen.
Je kan de snelheid van je vingers ook wel trainen als je niet aan het bassen bent trouwens. Op tafel bijvoorbeeld 'lopen' met je vingers etc.

Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 22:23
Verwijderd
wijs+middelvinger gaat vaak sneller en is gemakkelijker met het wisselen van snaren..
Om erin te trainen om met 2 vingers is er altijd maar 1 ding, oefenen.
Consequent om en om spelen, met beide vingers hetzelfde aanslaan dat de een niet harder klinkt dan de ander.. Begin gewoon rustig, laag tempo en bouw dat steeds een beetje op. Maar je hebt er echt een boel aan als je nu alvast die basic dingen goed en strak onder de knie hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 23:17
Verwijderd
Goed dan, ik ben weer overtuigt. Ik hoop dat ik het onder de knie krijg want ik verneuk het alsmaar.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 19:20
Nikneem
Nikneem is offline
Met duim is voor gitaristen Een bassist doet dat gewoon niet, dat ziet er niet uit, en geloof me: dat wil je gewoon niet. Daarbij is het én voor de klank, én voor de techniek, én voor de snelheid en dus mogenlijkheden een must om met je wijs en middel vinger te spelen. Af en toe 'tokkelen' icm je duim kan best hoor, bijvoorbeeld het loopje in Black Velvet, of zulk tokkel achtig werk kan dat best eens. Maar niet als standaard bastechniek gebruiken. Oefenen oefenen oefenen en leer vooral niet iets fouts aan
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 19:47
Rhinus
Rhinus is offline
Als je toch net begint, doe dan ipv met wijs- en middelvinger het met wijs- middel- en ringvinger. Is nog sneller indien je het kan. En aangezien nu alle nog onwennig is is nu beginnen met 3 vingers het slimst lijkt me zo.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 09:07
Verwijderd
Bassen met de duim, wtf. Lijkt me echt niet relaxt, heb mn bas pas ook weer eens opgehookt en wijsvinger en middelvinger ging bij mij natuurlijk, de duim rust ik op dat plastic bord.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Bassen met de duim, wtf. Lijkt me echt niet relaxt, heb mn bas pas ook weer eens opgehookt en wijsvinger en middelvinger ging bij mij natuurlijk, de duim rust ik op dat plastic bord.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 16:56
Haligh
Haligh is offline
fuck die sting.
Oud 02-10-2007, 17:04
Verwijderd
duim is imho alleen handig voor wat fingerpicken, verder gewoon wijs en middelvinger.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 23:21
Verwijderd
Citaat:
fuck die sting.
Hij heeft tenminste zijn eigen stijl en is zichzelluf!1!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 10:18
Rhinus
Rhinus is offline
Dat kun je ook over Mark Detroux zeggen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 10:29
Haligh
Haligh is offline
sowieso heeft iedere bassist die wat bereikt in zijn leven op muzikaalgebied op de 1 of andere manier wel zijn eigen stijl.
Oud 03-10-2007, 21:05
strigoii
strigoii is offline
sting is geweldig, alleen niet als bassist.

ik raad je sterk aan (als vrij ervaren bassist) om te beginnen met de wijs en middel vinger, en deze dan omstebeurd een snaar laten aanslaan, een paar oefeningen (voor het geval je geen tabs kan lezen, het getalletje staat voor de fret die je op de snaar moet indrukken, 0 is een opensnaar)

--------------------------0-0-0-0- Deze oefeninge langzaam
----------0-0-0-0----------------- beginnen en steeds sneller
------------------0-0-0-0--------- doen.
-0-0-0-0--------------------------

-9-12-11-12-10-12-9-12 deze oefeninge steeds 1 fret hoger doen en weer langzaam beginnen en steeds sneller

----4-3-2-1-----------
---3-------2----------
--2----------3--------
-1------------4-3-2-1-
weer langzaam beginnen en steeds sneller, als je het niet ritmisch gelijk kan spelen moet je weer langzamer gaan, en als je deze + andere vingeroefeningen elke keer voor je gaat spelen 5/10 minuutjes doet heb je de vinger techniek zo door (en dan kan je gaan beginnen met slappen, tappen, en allemaal andere leukigheidjes)
succes ermee!!
Reageren

Regels voor berichten