Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus je kan dat "echt kunst maken" liever tussen je tieten stoppen als je die hebt, maar die heb je wel zie ik ennuh je bent lekker. |
![]() |
|
(Offtopic: Ik vind niet dat kunst en sport te gelijken is met elkaar. Met sport gaat het alleen maar om prestaties en om het winnen (behalve bij amateurs, die vinden dat het om de lol gaat.) en bij kunst gaat het eigenlijk vooral om creativiteit. Geweldig als je de vaardigheden hebt om die creativiteit te uitten, maar dat is niet het enige waar het om gaat. Tenzij je weer een amateur bent, dan gaat het weer om de lol)
maar dat geheel terzijde. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik begrijp wel dat men dit zegt, voor velen is iets nieuws spannender en leuk, voor anderen weer niet. Het zou daarom wel tof zijn als Stoetel haar skills integreert met creativiteit. Maar vergis je niet je hebt paar goeie portretschilders die er prima van kunnen leven. Jopie Huisman deed wel iets meer dan alleen naschilderen, omdat hij ook een bepaalde scene/sfeer bewust namaakte, maar de nadruk lag hoe dan ook op het naschilderen. En kijk hoeveel waardering hij kreeg, die man kon schatrijk worden als hij slechts 1 schilderij verkocht. Het is dus net welk publiek jij wilt bereiken en wat je zelf wilt bereiken. |
Advertentie |
|
![]() |
|
qft, eigen inbreng is leuk als het geslaagd is, maar imo hoeft daar bij een portrettekening geen sprake van te zijn, voor je het weet verwordt het portret tot een karikatuur of een impressie en bij een simpel/clean portret ( hier zeg ik trouwens niet dat ik portrettekenen simpel vindt, integendeel) vind het de reinheid van een goede weergave van de werkelijkheid de hoogste kunst.
het publiek van een portrettekenaar zou imo ook geen andere dingen moeten verwachten, althans, niet in deze context. want ik denk dat de intentie van de TS is geweest om de werkelijkheid zo juist mogelijk weer te geven, en een eigen inbreng is geen zo juist mogelijke weergave van de werkelijkheid natuurlijk. maar wie weet had de TS wel de bedoeling een eigen inbreng te scheppen, en in dat geval vind ik dat vooral op de eerste tekening goed gelukt.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
@ Stoetel heb je ooit gedacht aan schilderen of doe je het al? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Superknap
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ok, waar te beginnen.. want ik had niet zo'n discussie verwacht ineens.. In ieder geval, ik ben het eens met het feit dat dit niet 'spannend' is ofzo. Maar om eerlijk te zijn is dit altijd een oefening voor me geweest. Ik heb me nooit de moeite genomen om na school- of werkuren lessen te nemen, dus heb ik mezelf wat proberen oefenen. En ik ben toen gewoon beginnen uitgaan van portretten. Proberen natekenen, tips vragen op fora zoals dit. Heb eerst geprobeerd om waarheidsgetrouwer te tekenen, schaduwen te verbeteren en dan meer contrasten te integreren en daar probeer ik nu nog wat aan te werken. Ik heb een vooruitgang geboekt doorheen de jaren - zoals je kunt zien wanneer je mn eerste tekening vergelijkt met de laatste - maar zoals eerder gezegd, neem eens een kijkje op een site als deviantart en je zult zien dat er nog heel wat werk aan de winkel is. Verder geef k toe dat t ook wel n uitdaging was om tekeningen toch nog zo sterk mogelijk op het origineel te laten lijken.
Zelf heb k bijna geen van de tekeningen meer omdat het bijna allemaal ofwel cadeautjes zijn ofwel dingen die mensen me vragen om te tekenen. En het is gewoon leuk om te zien hoeveel emotionele waarde er vaak aan gehecht wordt en hoezeer men het appreciërt dat je er zoveel tijd en moeite insteekt. En dat is dan voor mij eigenlijk gelijk het onderscheid met een foto. En puur tijdverlies vind ik het al zeker niet. Want wanneer ik mn potlood bij de hand heb en er leuke muziek op de achtergrond draait, dan ben k gewoon even weg van deze wereld.. Dus kan er gewoon veel in kwijt, ongeacht wat ik teken. Maar om op het begin van mijn post terug te komen, het is zeker de bedoeling om op termijn eens wat anders te proberen. Al weet ik gewoon nog niet goed welke richting uit. Het zal een kwestie zijn van 'loskomen van'.. In ieder geval, ik wil iedereen hartelijk danken voor de oprechte reacties! Ik moet eerlijk toegeven dat ik een aantal ervan mijn verwachtingen sterk teboven gingen.
|
Verwijderd
|
Eigenlijk wel stom. Als je gestileerde tekeningen maakt, is het altijd ofwel mooi of lelijk, einde discussie. Maar zodra iemand zeer realistisch kan tekenen, wordt een discussie als deze (over het 'nut' en het kunstzinnige gehalte) weer opgezwengeld, waardoor de (hoge) kwaliteit van de tekening naar de achtergrond wordt geduwd. Ik vind dat zulk talent echt wel wat meer waardering mag krijgen zonder dat geouwehoer eromheen.
|
![]() |
||
Citaat:
De basis heb je, ga nu experimenteren met inderdaad contrasten of composities maken, wat dan ook weet jij wel waar je over praat gek ? Mensen zoals ik... die hebben de basis... mensen zoals zij... die hebben het onder de knie.
|
Je kunt best gaan zeggen dat de artistieke waarde ervan niet zo hoog is, maar ik vind dat een zinloze opmerking als het zo duidelijk is dat het totaal niet de bedoeling van Stoetel was om iets met een hoge artistieke waarde te maken. Dat is hetzelfde als iemand die een bijzonder lekkere maaltijd bereid a.h.v. een receptenboek te gaan vertellen dat hij onorigineel is. Feit is dat dit ver bovengemiddeld realistische en geslaagde portrettekeningen zijn, en dat is op zichzelf een verdienste. Het is knap gemaakt, er zijn er maar weinig die dit niveau halen.
Roepen dat dit 'zonde van je tijd is' vind ik alleen maar een verwarde poging om te schoppen tegen dingen. Als dit zonde van je tijd is, dan is een brief naar iemand schrijven, een chocoladetaart bakken of een huisdier nemen dat zeker. En dan begin ik nog niet eens over het posten van een reactie als de jouwe op een internetforum.
|
![]() |
Ik blijf erbij dat het nergens op slaat wat sommigen hier beweren.
Botulismf vertaalt het goed met zijn voorbeeld over een lekkere maaltijd. Je hebt topkoks met als specialiteit het "traditioneel" kokkerelen, bij hen is het de kunst om telkens weer dat gerecht zo verfijnd en precies mogelijk klaar te maken. En je hebt topkoks die aldoor streven naar iets nieuws. Beide zijn moeilijk op hun eigen manier. Bij een nieuw gerecht kan je het je permiteren om het niet zo precies te koken, omdat het toch een nieuw gerecht is en dus nog nauwelijks vergelijkbaar, waar dat bij een "traditioneel" gerecht direct wordt afgestrafd. Zo is het ook met natekenen respectievelijk creativiteit. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Bij de tweede lijkt het net alsof het een foto is, zo realistisch vind ik ze. |
![]() |
|
Zijn dit niet gewoon bewerkte foto's.
Ik d8 eerst van, wat een niet erg bijzondere bewerkte foto's MAAR HET ZIJN TEKENINGEN ![]() Wauw! Talentvol handje heb je! Ga zo door, je volgt van gogh nog is op!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
ARTistiek |
[tekening]Een paar van mijn tekeningetjes... HDP'er | 13 | 05-12-2003 17:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God. Iqra | 94 | 30-07-2003 21:36 | |
Eindexamens 2003 |
HAVO Tekenen examen = krankzinnig!! D@mien | 19 | 07-05-2003 20:30 | |
ARTistiek |
een paar [tekeningen] Evelientjuh | 14 | 27-04-2003 11:51 | |
ARTistiek |
2 tekeningen Inemine | 34 | 12-03-2002 17:28 | |
ARTistiek |
tekening gebaseerd op een trigun fic(past mistakes) Bluesummers | 5 | 09-03-2002 20:07 |