Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2007, 15:39
Menahem
Menahem is offline
Na 11 delen, 1 proloog en 1 compendium is er een einde gekomen aan Het rad des tijds.
Maar hopend op deel 12 (ik blijf positief) moet ik uiteraard wel wat anders lezen.

De boeken van David Gemmell vond ik erg leuk, evenals Temeraire van Naomi Novik.
Van Feist (over wie hier al een topic gaande is) heb ik één deel gelezen, maar ik weet niet of zijn boeken aan te raden zijn.

Dus wie heeft er wat aan te raden? En waarom?
Oud 15-10-2007, 16:17
Verwijderd
Feist is geweldig imo

Pratchett is daarnaast ook een van me meest favoriete schrijvers vanwege de gevatte humor en vele directe lijnen met 'de echte wereld'. Het is alleen wel aangeraden ze in het engels te lezen

De Deathgate Cycle van Weis&Hickman schijnt ook erg tof te zijn. heb zelf alleen nog maar deel 1 gelezen, want de boekenhandel hier heeft de rest niet meer

De Fantasy quadrology van Tad Williams (titel is iets met zwaarden) schijnt ook erg goed te zijn, alleen kon ik soms met moeite het eerste deel door omdat de hoofdpersoon gewoon zo'n ontzettend sukkel is.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:07
Lord Cromllem
Lord Cromllem is offline
Waar zal ik beginnen?
1)Luc Embrechts (een Belg) en zijn serie Dir-Yak, al reeds 4 boekene wachter van de driehoek, Onrust in Zar-Nak, Schaduwkrijgers en De stenen van Urû-Nog.
2)Dianna Wynne Jones: heeft een oudere serie (De wereld van Chrestomancie) met te veel boeken erin om op te sommen en een nieuwer boek: Het Merlijn Complot.
3)Sara Ash: Haar meest bekende reeks 'De tanen van Artamon' en het eerste boek heet 'Heer van Sneeuw en Schaduw', meer heb ik nog niet want ik ben nog maar begonnen aan de reeks.
4) En natuurlijk Raymond E. Feist, als je al zijn boeken wil lezen heb je wel even tjd nodig want hij heeft er iets meer dan 24 denk ik.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 22:59
niña
niña is offline
Weis&Hickman is al genoemd. Vind het vooral gaaf omdat het een wereld na de onze is en de werelden elementen zijn. Het is niet vaak dat James Bond in een fantasy boek wordt genoemd

Robin Hobb schrijft heel rijk en origineel en ik raad gewoon al d'r boeken aan, ze schrijft steeds trilogieën dus je bent niet te lang bezig. Ik raad The LiveShipTraders aan, draken en levend hout en veel kleurrijke karakters en yay.

Pratchett is ook al genoemd, Discworld is geniaal maar zijn zogenaamde kinderboeken (over Tiffany Aching) zijn ook erg leuk.

Martin is groot en episch en intriges. Elk hoofdstuk een ander persoon, moet je van houden, doe ik. RPG het dan ook

Neil Gaiman is contemporary fantasy waardoor het misschien wat buitenstaanderigs heeft. (contempt = gelijke wereld aan de onze en onze tijd). Leuke humor, bizarre dingen. Neverwhere, Anansi's Boys, American Gods, allemaal gaaf.

Eh.. zo heb ik mijn favorieten even snel genoemd geloof ik.

Laatst gewijzigd op 16-10-2007 om 09:23.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 23:51
Verwijderd
Robin Hobb is een van de betere fantasy-schrijfsters. KLeurrijk en vrij origineel en de personages worden goed uitgediept. Alles over Fitz en de Nar vond ik wel leuker dan de andere series, trouwens. Maar haar boeken zijn zeker aan te raden.

George R.R. Martin is beter, hoewel het eigenlijk niet te vergelijken is. Hij schrijft fantasy met weinig magie en vreemde wezens (maar ze zijn er wel ) en het is wreed en hard en realistisch en elk personage kan zomaar doodgaan want er zijn er genoeg. Vind het beter dan eigenlijk alle andere fantasy die ik gelezen heb. Raad zijn boeken zeker aan. En als je het in het begin een beetje saai vindt - even doorpakken, ik ken niemand die niet na het eerste boek verslaafd was.

Neil Gaiman is leuk, origineel, maar soms (vind ik dan) enigszins... kinderachtig. Of misschien is dat geen goede term, maar ik vind zijn boeken vaak redelijk voor de hand liggend. Zou er in ieder geval een paar proberen, het leest gemakkelijk weg.

Tad Williams schrijft ook leuke boeken. Die serie over die zwaarden (volgens mij heet het eerste boek The Dragonbone Chair) is erg leuk, en hoewel er veel clichés in zitten, wordt daar genoeg mee gespeeld. Evenals met onze Europese geschiedenis, trouwens. Leuk om te vergelijken. De hoofdpersoon is wel een ei, ja, maar dat wordt uiteindelijk wel beter. En er zijn genoeg leuke personages om je af te leiden. De Shadowmarch serie wordt nog geschreven, maar die vind/vond ik ook leuk. (Is al weer even geleden).

Feist en Jordan vind ik echt bagger. Bij vlagen vermakelijk, maar te vol met clichés en slecht geschreven en gewoon niet je tijd waard. Hoewel, als fantasyfan behoor je ze natuurlijk eigenlijk wel gelezen te hebben.

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik Stephen Kings Dark Tower serie ook wel leuk vond. Maar dat kan aan mij liggen. Twijfelachtige status, trouwens, is het nou SF of fantasy? Allebei?

Maar de beste fantasy vind je eigenlijk in de korte bloemlezingen, zoals de Year's Best Fantasy anthologies.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 06:55
Verwijderd
Ik vind Fantasy eigenlijk maar niets, op de parodiërende Pratchett na, maar toen ik de Lyonesse-serie van Jack Vance las, vond ik die eigenlijk wel heel erg tof. Vast omdat die kerel ook een hoop SF heeft geschreven.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 07:18
Verwijderd
Citaat:

George R.R. Martin is beter, hoewel het eigenlijk niet te vergelijken is. Hij schrijft fantasy met weinig magie en vreemde wezens (maar ze zijn er wel ) en het is wreed en hard en realistisch en elk personage kan zomaar doodgaan want er zijn er genoeg. Vind het beter dan eigenlijk alle andere fantasy die ik gelezen heb. Raad zijn boeken zeker aan. En als je het in het begin een beetje saai vindt - even doorpakken, ik ken niemand die niet na het eerste boek verslaafd was.
Ah, nu je het hebt over wreedheid, dat doet me denken aan Terry Goodkind. Die kan van tijd tot tijd ook erg grafisch worden in zijn Sword of Truth serie.
Het leest an sich wel leker wel, maar het is wel ontiegelijke basis fantasy soms (althans de 1e 2 boeken). In het 1e boek zijn de 1e honderd bladzijden ook zo voorspelbaar dat het erg is

Ik heb vele jaren terug 1 keer een boek geprobeerd te lezen van Hobb. Ging geloof ik over een bastaardzoon van een prins ofzo. Ver ben ik niet gekomen, want het boeide niet bepaald. Misschien toch maar weer een proberen in het engels
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 09:25
niña
niña is offline
Goodkind wordt echt per boek slechter naar mijn mening. Ik heb ze tot nu toe allemaal gelezen t/m Phantom maar alleen omdat ik wil weten hoe het afloopt. Phantom is dan wel weer gaaf. En als het goed is écht het enerlaatste boek.
Wat je zegt, simpel. Beetje boutiquetteboekjes van de fantasy met de Geweldige Richard
Oud 16-10-2007, 16:19
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Dat, en Guy Gavriel Kay.
Oud 16-10-2007, 16:19
Verwijderd
Mja, ik heb zelf de eerste 2 boeken gelezen en de derde al een jaar of 2 in me kast staan, maar nog steeds niet gelezen
Zelfde geldt voor het 3e boek van Tad Williams en het 2e en 3e boek van de Dragonlance Chronicles van Weis&Hickman Die lezen echt alsof je een computer RPG naleest, maar wat me er effe tussenuit sleepte was dat er tussen het 1e en 2e boek zo'n gat lijkt te vallen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Ah, nu je het hebt over wreedheid, dat doet me denken aan Terry Goodkind. Die kan van tijd tot tijd ook erg grafisch worden in zijn Sword of Truth serie.
Het leest an sich wel leker wel, maar het is wel ontiegelijke basis fantasy soms (althans de 1e 2 boeken). In het 1e boek zijn de 1e honderd bladzijden ook zo voorspelbaar dat het erg is

Ik heb vele jaren terug 1 keer een boek geprobeerd te lezen van Hobb. Ging geloof ik over een bastaardzoon van een prins ofzo. Ver ben ik niet gekomen, want het boeide niet bepaald. Misschien toch maar weer een proberen in het engels
Ik kon niet door die eerste 100 pagina's heen komen, vond het inderdaad om te huilen. Dus ik weet niet 100% zeker dat het slecht is, maar als ik betrouwbare critici mag geloven, wordt het er ook niet beter op

Guy Gavriel Kay is inderdaad ook goed, maar op de een of andere manier pakken zijn boeken mij minder dan bijvoorbeeld Hobb.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 12:15
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
Goodkind wordt echt per boek slechter naar mijn mening. Ik heb ze tot nu toe allemaal gelezen t/m Phantom maar alleen omdat ik wil weten hoe het afloopt. Phantom is dan wel weer gaaf. En als het goed is écht het enerlaatste boek.
Wat je zegt, simpel. Beetje boutiquetteboekjes van de fantasy met de Geweldige Richard
Amen.

Robin Hobb is goed, zodra ze op gang komt. En daar heeft ze vaak het complete eerste deel van haar triologieën voor nodig. Dus ja.

George Martin is geniaal. Punt. Wanneer kan ik verdomme eindelijk lezen hoe het met Tirion afloopt? argh

Tad Williams schrijft nog langdradiger dan Robert Jordan. Aangezien hij ook meer fantasie heeft vergeef ik 't 'm...maar net.

Om niet allen te herkauwen:

David (en Leigh) Eddings - Belgariad
Serie van vijf boeken. Belgarath the Sorceror en Polgara the sorceress zijn ook nog goed te pruimen, verder zijn de vervolgen (Mallorean, Tamuli) vooral mindere herhalingen van hetzelfde thema. Wordt nooit echt gruwelijk, de pijnlijke momenten liggen meer op het persoonlijke vlak. Zit ook veel humor in.

Roger Zelazny - Chronicles of Amber
Neem wederom alleen de eerste vijf. Heh. Standaard middeleeuwen-setting met vleugje magie, met als onderscheidende bonus veel intriges en verraad.

E.R. Eddison - The worm Ouroboros
Eén boek, maar wat voor een Archaïsch taalgebruik en een atypisch einde zijn vet, punt.

Michael Moorcock - Alles waar Dorian Hawkmoon de hoofdrol in speelt, ben de titels even kwijt.
Oud 20-10-2007, 13:01
Belgarath
Belgarath is offline
Robin Hobb - Schrijft inderdaad erg goed. Ik vond de tweede trilogie over de levende schepen juist wat minder, maar over het algemeen is Hobb . Ik vermoed dat als je Jordan leuk vond, dat je Hobb ook leuk zult vinden.

Eddings - Heb ik ooit twee boeken van gelezen: Belgarath (mijn nick) en Polgara. Die waren allebei erg leuk, maar aangezien ik nooit het eerste deel van een serie kon vinden in de bieb, is het bij die twee gebleven.

Feist - Best leuk om te lezen, maar de boeken zijn me vaak net iets te kort. Alsof het verhaal niet helemaal af is. (misschien komt dat ook wel omdat ik van fantasyboeken gewend ben dat ze minstens 300 pagina's hebben) Uitzondering vind ik de trilogie over het Keizerrijk.

Pratchett - Een van mijn favoriete schrijvers. Ik weet niet of je dit echt fantasy kunt noemen. Het heeft de magie, de rare wezens etc, maar ik heb nooit het idee dat ik fantasy lees. 't Is in elk geval wel erg grappig.

Goodkind - Begint leuk, maar de boeken worden er niet beter op. Sommige stukken van het verhaal zijn gewoonweg saai. Jordan kon ook langdradig zijn, maar dat kwam meer door de grote hoeveelheid personages dan door het verhaal zelf.
Reageren

Regels voor berichten