Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2007, 17:49
KennyB
KennyB is offline
Hey,

Ik volg nu al een tijdje een studie Bachelor in de Elektromechanica op een hogeschool in België. Nu zit ik echter te twijfelen of ik wel de goeie keuze heb gemaakt.

Het is namelijk zo dat ik elke dag tot ongeveer half 5 les heb, soms tot half 6, en dan thuis nog een uurtje of 2-3 moet blokken. Elke dag. Ik ken wat mensen via mijn eigen website die op de TUEindhoven werktuigbouwkunde volgen, en als ik hun leerstof vergelijk met die van mij dan valt op dat ik dezelfde leerstof krijg, maar deze dan ook nog eens moet verwerken in een kortere tijd.

Daarom ben ik nu toch aan het twijfelen om iets anders te gaan volgen, en dan met name in Nederland. Ik twijfel tussen een opleiding Automotive Management, HBO communicatie of MBO marketing. Maar ik weet niet of ik die allemaal kan gaan volgen en wel zou aankunnen? Ik heb in België 6 jaar TSO gevolgd, en ik weet niet waar dat aan gelijkstaat. Het zou niet gelijkstaan aan VMBO, daarvoor lijkt me de opleiding te moeilijk, maar ik heb nog nooit economie ofzo gehad, dus kan ik wel MBO Marketing/HBO communicatie gaan volgen?

Hopelijk weet iemand antwoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2007, 20:35
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
6 jaar tso staat (volgens mij) gelijk aan een havo diploma. Dus je zou gewoon hbo in nederland kunnen gaan doen
Maar voor de zekerheid kan je beter info vragen bij de ib-groep

Als je op het mbo of het hbo wilt gaan studeren kan je een willekeurige studie kiezen (op een aantal na) maar communicatie en marketing kan je gewoon gaan studeren als je dat wil hoor!
Oud 04-11-2007, 21:43
KennyB
KennyB is offline
Citaat:
6 jaar tso staat (volgens mij) gelijk aan een havo diploma. Dus je zou gewoon hbo in nederland kunnen gaan doen
Maar voor de zekerheid kan je beter info vragen bij de ib-groep

Als je op het mbo of het hbo wilt gaan studeren kan je een willekeurige studie kiezen (op een aantal na) maar communicatie en marketing kan je gewoon gaan studeren als je dat wil hoor!
Bedankt voor je antwoord.

Zou het dan helemaal geen probleem zijn aangezien ik eigelijk nog nooit economie ofzo heb gehad? Ik heb natuurlijk wel wis/eng/ned/frans etc. gekregen, maar economie ofzo dus nog nooit. Beginnen ze dus op het HBO bij de basis en vertrekken ze vanuit het punt dat nog niemand verstand heeft van marketing/economie of verwachten ze dat je al enige voorkennis hebt en dat ze snel over de basis kunnen rushen?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 10:45
Nyawa
Citaat:
Bedankt voor je antwoord.

Zou het dan helemaal geen probleem zijn aangezien ik eigelijk nog nooit economie ofzo heb gehad? Ik heb natuurlijk wel wis/eng/ned/frans etc. gekregen, maar economie ofzo dus nog nooit. Beginnen ze dus op het HBO bij de basis en vertrekken ze vanuit het punt dat nog niemand verstand heeft van marketing/economie of verwachten ze dat je al enige voorkennis hebt en dat ze snel over de basis kunnen rushen?
Dat verschilt denk ik per opleiding, dus dat zou je het beste even na kunnen vragen bij een studieadviseur. Bij mijn studie is economie wel gewenst maar niet verplicht, en hoewel het voor mensen zonder economie wel iets lastiger is zijn de economische vakken voor hen niet echt een struikelblok. Waarschijnlijk ligt het tempo van economie dan wel veel hoger dan op de middelbare school, maar het tempo ligt sowieso hoger. Overigens was economie volgens mij voor de mensen die nu beginnen met studeren nog een verplicht vak in de basisvorming, dus waarschijnlijk hebben je medestudenten in de onderbouw wel een jaartje economie gehad en zal er dus sowieso wel een klein beetje voorkennis van je verwacht worden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 18:14
Black Soul
Black Soul is offline
Het TSO staat naar mijn weten gelijk aan de HAVO. Hiermee kan je naar het HBO. Reken maar dat dit een stuk gemakkelijker gaat zijn dan de belgische hogeschool. Ik raad je dan ook niet aan om MBO te gaan doen, je zou je dan echt vervelen (denk ik).
Hoe het zit met vakken die je nodig hebt weet ik niet, daarvoor moet je bij de betreffende hogeschool zijn.
Oud 09-11-2007, 13:36
KennyB
KennyB is offline
Citaat:
Het TSO staat naar mijn weten gelijk aan de HAVO. Hiermee kan je naar het HBO. Reken maar dat dit een stuk gemakkelijker gaat zijn dan de belgische hogeschool. Ik raad je dan ook niet aan om MBO te gaan doen, je zou je dan echt vervelen (denk ik).
Hoe het zit met vakken die je nodig hebt weet ik niet, daarvoor moet je bij de betreffende hogeschool zijn.
Ik begrijp dat het niveau inderdaad wat lager zou liggen, maar het niveau waar ik me op dit moment mee bemoei is simpelweg belachelijk. Ik krijg nu in minder tijd ongeveer dezelfde leerstof te zien als op de unief in Nederland. Ook vind ik dat ik gewoon teveel moet leren en teveel wiskunde krijg.

Daarom wil ik dus ook van richting veranderen, en als ik dus ook van richting verander zou het MBO toch niet saai zijn aangezien ik nog niks van marketing/management/communicatie ken.... toch? Of bekijk ik dat verkeerd en is MBO echt te simpel...

Maar aan de andere kant, ik kan geen HBO marketing/management/communicatie doen, dus zou het wel MBO moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 14:29
Verwijderd
Ik denk dat als je havo-niveau hebt mbo in de meeste gevallen behoorlijk simpel is. Wel is het zo dat je sommige opleidingen verkort kunt doen, waardoor het weer wat moeilijker wordt. En het kan natuurlijk een 'opstapje' zijn naar hbo (al verlies je dan natuurlijk wel een aantal jaar).

Het studiejaar is net begonnen, als je in 2008 zou gaan beginnen zou je kunnen proberen om een certificaat economie te halen. Of als je 21+ bent zou je een 21+test kunnen overwegen.

Ik zou om te beginnen eens gaan praten op een (of meedere) hogeschool en ROC mbt de mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 13:44
KennyB
KennyB is offline
Zo het is nu zeker. Ik stop met deze opleiding. Vandaag begonnen we in de 7e lesweek al een complexe getallen en integralen. Het was voor mij praktisch onverstaanbaar omdat ze er weeral vanuitgingen dat je er al wat van kende. Zelfs op de TUE zijn ze daar nog maar pas mee bezig, dus ik vind het gewoon echt belachelijk.

Ik heb ook besloten dat ik 100% zeker naar Nederland ga omdat ik me daar veel beter thuisvoel. Zowel tussen de mensen en de mentaliteit in NL zal me beter bevallen.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met de Notenboom school en met de Fontys. Ik kan niet zo beginnen aan een HBO opleiding marketing/communicatie of iets anders waar een economie profiel voor nodig is. Daarom ga ik dus volgende week - of misschien al deze week- één of meerdere dagen meelopen bij de MBO opleiding op de notenboom in Eindhoven. Als me dat bevalt en ik denk dat ik dat wel leuk vind start ik volgend schooljaar gewoon in Eindhoven.

Tips etc. mogen nog altijd komen want ik twijfel toch nog altijd. Ik heb het gevoel alsof ik met deze keuze oftewel de goeie oftewel de vreselijk verkeerde maak voor de rest van mn leven.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 21:53
Pater Noster
Pater Noster is offline
Hou er wel rekening mee dat Hogeschool Notenboom een particuliere (niet-bekostigde) hogeschool is, en daarom is het collegegeld zo'n €7000,- per jaar.

Fontys Hogescholen is wel bekostigd en daar betaal je normaal collegegeld, zo'n €1500,- per jaar.

Als ik hoor op welk niveau je studeerde zou ik als ik jou was geen MBO-opleiding gaan volgen, dit is echt zwaar beneden je niveau vermoed ik. Ook ligt het tempo er vrij laag.
Uiteraard is er niks mis met een MBO-opleiding, ligt eraan van hoeveel uitdaging je houdt.
Zelfs het startniveau van HBO valt reuze mee, je begint praktisch bij nul. Ik heb een 4-jarige Bachelor of ICT studie gedaan, en hierbij heb ik amper mijn kennis van de middelbare school nodig gehad. Als je Nederlands, Engels en wat (basis) Wiskunde hebt gehad kan je al een heel eind komen.

Trouwens wel leuk een Belg te mogen verwelkomen in het altijd gezellige Nederland Tof dat je voor Nederland hebt gekozen wat de studie betreft.

Mocht je nog meer willen weten, vragen staan vrij.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 12:09
KennyB
KennyB is offline
Oh daar had ik inderdaad niet aan gedacht dat de Notenboom zoveel kost. Dan valt die optie eigelijk weg want 7000 euro per jaar is wel erg veel...

Hoe zit het eigelijk met die wiskunde? Wat krijg je meestal in het eerste HBO jaar voor wiskunde? Je krijgt toch niet meteen complexe getallen ofzo he?

Of kan iemand me bijvoorbeeld uitleggen of laten zien wat jullie in nederland op de Havo met N&T voor wiskunde krijgen? Krijgen jullie daar ook vakken zoals elektronica ofzo?

Laatst gewijzigd op 13-11-2007 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 20:04
Pater Noster
Pater Noster is offline
Meestal zie je bij de toelatingseisen wel wat het gewenste niveau is, maar over het algemeen is de wiskunde aan het begin van een HBO opleiding vrij basis, dus voor iedereen vanaf begin niveau.
Ik heb een HBO Informatica (Bachelor of ICT) opleiding gedaan, en kreeg helemaal geen wiskunde.

Op een Technische Universiteit ligt het wiskunde niveau geloof ik stukken hoger, daar jagen ze de stof van 2 jaar wiskunde middelbare school er in één week doorheen.

Ik heb op de middelbare school Wiskunde A2 gedaan, dit is wel stukken makkelijker dan Wiskunde B2 (wat het hoogste niveau is op een middelbare school).
Wat 'elektronica' inhoudt weet ik niet, maar op Nederlandse middelbare scholen wordt op het gebied van 'technische' vakken alleen Wiskunde (A en B), Natuurkunde en Scheikunde gegeven.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 22:01
KennyB
KennyB is offline
Dan zit het denk ik wel goed qua mijn voorkennis. Ik ga deze week een dagje meelopen op de Fontys Eindhoven bij de richting Technische Bedrijfskunde. Hopelijk spreekt me dat erg aan en dan kan ik misschien in februari doorstromen!

Als dat me niet aanspreekt wil ik toch weer een technische opleiding volgen maar dan wel een waar ik veel projecten en ook stage moet doen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 19:53
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Als dat me niet aanspreekt wil ik toch weer een technische opleiding volgen maar dan wel een waar ik veel projecten en ook stage moet doen.
Bij een Hogeschool (HBO) zit je dan echt op de goede plek. Een HBO opleiding kent bijna het hele jaar door projecten waar je aan werkt en heeft ook minimaal 2 periodes waarin je een half jaar stage loopt. Ook Technische bedrijfskunde kan een hele praktijk gerichte opleiding zijn! (Misschien denk je nu dat het te theoretisch is?)
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 09:43
KennyB
KennyB is offline
Citaat:
Bij een Hogeschool (HBO) zit je dan echt op de goede plek. Een HBO opleiding kent bijna het hele jaar door projecten waar je aan werkt en heeft ook minimaal 2 periodes waarin je een half jaar stage loopt. Ook Technische bedrijfskunde kan een hele praktijk gerichte opleiding zijn! (Misschien denk je nu dat het te theoretisch is?)
Dat weet ik nog niet want ik kan niet veel vinden over technische bedrijfskunde. Ik kan niet eens vinden welke vakken je allemaal krijgt. Ik weet alleen dat ik Statice/Dynamica/Mechanica en Wiskunde haat en hoop dat je dat toch niet krijgt. Weet iemand toevallig welke vakken je krijgt? Want als ik op schoolweb kijk dan krijg ik een lijst van 21 vakken en het lijkt me erg sterk dat je die allemaal krijgt.

Van de brochures wordt ik ook niet veel wijzer. Want daar staat alles zo rooskleurig uitgelegd dat ik elke opleiding zou willen doen, maar ik wil gewoon concreet weten wat je allemaal voor lessen krijgt. Dan weet ik al wat meer
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 18:56
Jan Post
Jan Post is offline
Citaat:
Dat weet ik nog niet want ik kan niet veel vinden over technische bedrijfskunde. Ik kan niet eens vinden welke vakken je allemaal krijgt. Ik weet alleen dat ik Statice/Dynamica/Mechanica en Wiskunde haat en hoop dat je dat toch niet krijgt. Weet iemand toevallig welke vakken je krijgt? Want als ik op schoolweb kijk dan krijg ik een lijst van 21 vakken en het lijkt me erg sterk dat je die allemaal krijgt.

Van de brochures wordt ik ook niet veel wijzer. Want daar staat alles zo rooskleurig uitgelegd dat ik elke opleiding zou willen doen, maar ik wil gewoon concreet weten wat je allemaal voor lessen krijgt. Dan weet ik al wat meer
Als ik jou was zou ik ook gewoon een hbo opleiding gaan doen, want deze zijn zeer goed te doen in Nederland.

Ikzelf zit op hogeschool Notenboom (particulier) en het bevalt mij inderdaad prima op deze school. Het bedrag van 7000 euro is alleen het collegegeld zelf en er komen nog extra kosten bij rekening inclusief eventuele reis naar buitenland (tussen de 12.000 / 18.000) per studiejaar inclusief de boeken.

Als je richting heao-ce (business & management) wilt volgen kan ik je wel wat meer informatie geven over deze opleiding aan Notenboom.

Groeten,

Jan Post
Oud 21-11-2007, 16:07
Verwijderd
Citaat:
In vier jaar vind ik 21 vakken niet zo gek hoor
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 10:47
KennyB
KennyB is offline
Mischien een beetje een laat antwoord maargoed...

Ik ben inmiddels naar de Fontys gegaan voor een meeloopdag en ben daar een hoop wijzer geworden over Technische Bedrijfskunde. Ik voelde me wel thuis op de Fontys maar ik weet nog niet of het wel zo'n slimme beslissing is. De ene docent zegt dat ik het wel moeilijk ga krijgen als ik in februari begin en nog nooit economie heb gehad op mijn vooropleiding en de andere docent zegt weer van niet. Hierdoor twijfel ik toch want ik wil niet meteen met een achterstand beginnen want dan krijg ik het alleen maar moeilijker... heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 11:00
Verwijderd
Ik zou het gewoon proberen?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 00:05
KennyB
KennyB is offline
Nou inmiddels al een klein weekje op de fontys gezeten, wat een boeltje zeg. Je komt daar aan als nieuwe student, niemand vertelt je wat je moet doen of waar je moet zijn. Je moet zelf maar een beetje je projectgroepje zoeken in de nieuwe school. Alle leerkrachten bouwen gewoon verder op de stof die de afgelopen 6 maanden is behandeld, dus moet ik even vrolijk van alle vakken die voorgaande 6 maanden zo ineens studeren en tegelijk nog de lessen mee kunnen volgen. Ik zit er dus he-le-maal doorheen met al die mooie praatjes die ik op verschillende infodagen kreeg. Sommige mensen daar moeten ze nodig ontslaan want die hebben geen idee waar ze over praten als het over inlichting gaat.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 10:28
PV
PV is offline
Citaat:
Nou inmiddels al een klein weekje op de fontys gezeten, wat een boeltje zeg. Je komt daar aan als nieuwe student, niemand vertelt je wat je moet doen of waar je moet zijn. Je moet zelf maar een beetje je projectgroepje zoeken in de nieuwe school. Alle leerkrachten bouwen gewoon verder op de stof die de afgelopen 6 maanden is behandeld, dus moet ik even vrolijk van alle vakken die voorgaande 6 maanden zo ineens studeren en tegelijk nog de lessen mee kunnen volgen. Ik zit er dus he-le-maal doorheen met al die mooie praatjes die ik op verschillende infodagen kreeg. Sommige mensen daar moeten ze nodig ontslaan want die hebben geen idee waar ze over praten als het over inlichting gaat.
Ze kunnen toch moeilijk voor iemand die halverwege het jaar in wil stappen even alle stof die tot nu toe is behandeld, speciaal voor jou opnieuw behandelen? Dan had je moeten wachten tot 1 september een nieuw schooljaar begint.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 01:05
KennyB
KennyB is offline
Nou, mij werd destijds dus wijsgemaakt dat ik niks hoefde te bijblokken omdat ik gewoon mee kon oppakken met de lessen omdat ze toch bij elke les over een nieuw onderwerp begonnen waarvoor je geen voorkennis voor nodig had. Dat is dus een bunch of crap
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 10:28
Verwijderd
Mij is me dat ook wijsgemaakt toen ik vorig jaar februari instroomde bij Communicatie (ook Fontys dus). Maar dat viel ook tegen want wij misten gewoon een half jaar kennis en we moesten wel gewoon die competenties halen van dat afgelopen half jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 21:44
PV
PV is offline
Citaat:
Nou, mij werd destijds dus wijsgemaakt dat ik niks hoefde te bijblokken omdat ik gewoon mee kon oppakken met de lessen omdat ze toch bij elke les over een nieuw onderwerp begonnen waarvoor je geen voorkennis voor nodig had. Dat is dus een bunch of crap
een beetje naief ook wel
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 11:49
makvoen
makvoen is offline
hallo allemaal ik heb een hbo propedeuse is dat voldoende om aangenomen te worden aan een belgische hogeschool of universiteit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten