Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2007, 16:18
twistam
twistam is offline
hallo allemaal

Ik moet nog even een half jaartje met dit oude beestje, en ik zou hem graag een beetje overklokken. Je kan me zeggen dat het nutteloos is, maar ik zou het toch graag proberen.
Ik heb al veel ge googled, maar overal zeggen ze dat je de bios in moet, en je fsb verhogen enz. Zover ben ik inmiddels wel.
Alleen mijn bios heeft hier geen functie voor?
Ik ben door de hele bios geweest, een half uur rond gesnuffeld, alle functies bij langs geweest maar niks geeft mij de mogelijkheid om de FSB te veranderen.
Dus is mijn vraag, weet iemand software om je CPU te overklokken? Daar kan je vast en zeker niet de Vcore veranderen, dus krijg je sowieso niet een extreem resultaat, maar die evt. 150mhz zou ik er graag bij hebben.
Mijn systeem bestaat uit het volgende:
-Een Intel D845WN moederbord (ik heb de laatste biosversie als ik het goed heb, als julie hier nog zekerheid over moeten hebben vraag dat dan maar,(wel graag met uitleg waar ik het vind, anders kom ik denk ik niet zover)).
-Intel Pentium 4 Socket 478 1,9ghz.
-768mb sd-ram
-80 gb seagate 7200rpm
-40gb maxtor 7200rpm
- Nvidia Geforce FX 5200 250@313mhz 405@483mhz, zonder artifacts
nouwja wel een dvd fikker enz. maar dat zal denk ik niet van belang zijn.

Vooral om mijn Temps kan denk ik nog wel overklocked worden:
CPU 100% stressed na 4uur (met orthos) 48 graden, dit was ook het hoogste tijdens de hele test.
de hd temps zijn laag 28 en 31
en ik denk dat de overige sensor van Speedfan voor het mobo is?
deze is na 4 uur stressen 35 graden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen
vriendelijk groet,

twistam

P.S nog meer info nodig, vraag het even

btw
ik draai windows XP pro met SP 2
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2007, 18:45
Koning
Koning is offline
Als je hier gaat vragen hoe het moet heb je je niet serieus in gelezen op de materie en stel ik voor dat je wat research doet.

Maar zo te horen ondersteund je moederbord het gewoon niet, doen wat oudere intel bordjes wel vaker.
Oud 07-11-2007, 18:48
twistam
twistam is offline
Maar is er dan echt geen 1 of andere mogelijkheid om een oud beestje softwarematig te overklokken?.
Ik ben met google die programma's wel tegengekomen, alleen geen 1 die wil werken.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 18:58
Verwijderd
Volgens mij zijn intel processoren zowieso moeilijk over te klokken. Intel bouwde er in ieder geval vroeger beveiligingen voor in ze hadden liever niet dat je over ging klokken, maar gewoon een snellere processor kocht. Je kunt even kijken of je in de bios de Vcore van je processor hoger kan zetten. Je geeft dan gewoon iets meer spanning aan je processor waardoor die ook sneller wordt. Vergelijk het met een lampje: die geeft ook meer licht als je er meer spanning op zet. KIJK hiermee wel uit, als je teveel Volts op je processor zet (lees: je Vcore te hoog maakt) kan je je processor stuk gaan.

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan en kan je er dus ook geen ondersteuning in geven, maar ik heb wel een aantal keren artikelen op internet gelezen die laten zien hoe dat moet: dus ff goed google gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij zijn intel processoren zowieso moeilijk over te klokken. Intel bouwde er in ieder geval vroeger beveiligingen voor in ze hadden liever niet dat je over ging klokken, maar gewoon een snellere processor kocht.
Hetgeen jij op doelt is de multiplier lock. Tegenwoordig is dit bij alle cpu's van beide fabrikanten (AMD/Intel) gemeengoed, op de 'enthusiast' modellen na.
Dit beïnvloedt de overclockbaarheid (vaak) negatief - in termen van absolute ghz zul je vaak minder hoog komen - maar sluit het overclocken niet in zijn gheel uit.

Citaat:
Je kunt even kijken of je in de bios de Vcore van je processor hoger kan zetten. Je geeft dan gewoon iets meer spanning aan je processor waardoor die ook sneller wordt. Vergelijk het met een lampje: die geeft ook meer licht als je er meer spanning op zet. KIJK hiermee wel uit, als je teveel Volts op je processor zet (lees: je Vcore te hoog maakt) kan je je processor stuk gaan.
En dit is dus gewoon dom. Het verhogen van je Vcore verhoogt enkel en alleen de spanning die je door je cpu jaagt (en dus de warmte die het ding afgeeft), het verhoogt op geen enkele wijze de snelheid of productiviteit van de cpu!

Citaat:
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan en kan je er dus ook geen ondersteuning in geven, maar ik heb wel een aantal keren artikelen op internet gelezen die laten zien hoe dat moet: dus ff goed google gebruiken.
Dan kun je beter eerst zelf je goed inlezen alvorens anderen advies te geven dat ervoor zorgt dat de levensduur van diegenes computer behoorlijk verkort.

@ TS:
Jouw bord ondersteunt simpelweg geen overclockfuncties, dat is er gewoon niet in gebakken door Intel. Overclocken zal dus ook niet gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 14:24
twistam
twistam is offline
oke, jammer

Nouwja, allemaal bedankt!

Groeten twistam

(mag slotje op)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten