Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2007, 20:42
Promillage
Promillage is offline
Kamer wil af van sexy videoclips

Dit meldt de Telegraaf. Een ruime meerderheid van PvdA, CDA en VVD maakt zich grote zorgen over het effect dat deze vaak vrouwonvriendelijke filmpjes hebben op de jeugd.

De partijen willen daarom dat de tv-zenders MTV en TMF gaan praten met de muziekindustrie.
(ANP)

Vrouwen in gevaar door erotische videoclip

Erotische videoclips beïnvloeden de kijker in zijn ideeën over zichzelf en de andere sekse. Dat concludeert dr. Saskia Schwinghammer (30), verbonden aan de afdeling Economische Psychologie van de Universiteit van Tilburg (UvT). ‘Het effect van seksueel geladen clips en dat van bepaalde, onrealistisch mooie afbeeldingen raakt niet alleen vrouwen, maar ook mannen’, aldus de wetenschapster.

‘Uit mijn onderzoek blijkt dat jongens die seksistische videoclips bekeken na afloop in hogere mate dan daarvoor instemden met stellingen als ‘een vrouw hoort thuis achter het aanrecht’, of ‘meisjes die lastig worden gevallen zijn vaak zelf schuldig’. Ook mannen stinken erin, stelt Schwing-hammer.

Het debat over seksualisering, wel of geen bemoeienis van de overheid en de eventuele invloed van beeldcultuur op de consument woedt sinds vorige week weer in alle hevigheid. Aanleiding was de Emancipatienota van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk. Met name de passage over de seksuele moraal schoot in het verkeerde keelgat. Vreemd, vindt Schwinghammer. ‘Het aantal fundamentele onderzoeken dat een correlatie aantoont tussen enerzijds mediagedrag en anderzijds zelfbeeld of beeld van de andere sekse, groeit. Mannen blijken na blootstelling gevoeliger voor vrouwonvriendelijke
denkbeelden en bij vrouwen lijdt het zelfbeeld onder de opgepoetste beelden.’

Twee groepen vrouwen, studentes van universiteiten en uit het hoger beroepsonderwijs, werkten onlangs mee aan een onderzoek van Schwinghammer. ‘Zij dachten dat het een consumententest betrof.’ Nadat de vrouwen beelden bekeken van mooie, sexy en schaarsgeklede modellen, las de ene helft van de groep een samenvatting van een beroemd feministisch boek en de andere helft een ingekorte versie van een chicklit.
‘De uitkomst van deze steekproef liet een verbazingwekkend verschil zien. De meiden die hadden gelezen over de maakbaarheid van schoonheid, de beeldbewerking en de mythe die bladen en tv voorspiegelen, hechtten weinig waarde aan hun uiterlijk en meer aan carrière en onafhankelijkheid. Zij bleken ook in grotere mate tevreden met hun eigen looks. De andere groep, de chicklits, veel minder. Ook emancipatiewaarden
scoorden bij hen lager.’

Media-educatie voor jongeren, waardoor zij leren over de soms manipulatieve, subjectieve media, lijkt Schwinghammer zinvol. ‘Mensen bewust maken van de onechtheid van de vrouwelijke lichamen die we op televisie zien, heeft een positief effect op hun eigen lichaamstevredenheid en zorgt ervoor dat zij zaken als ambitie en onafhankelijkheid belangrijker gaan vinden.’

Dat er veel onderzoekers zijn die het tegenovergestelde van Schwinghammer beweren deert de wetenschapster niet. ‘Bij rapporten die stellen dat er géén sprake is van beïnvloeding moet worden gekeken naar de boodschapper, die werkt niet zelden vanuit marketingbelangen. Niet de vraag wat bepaalde beelden met een ontvanger doen staat centraal, maar hoe je een consument tot consumeren kan aanzetten.’

‘MTV en TMF benaderden mij, naar aanleiding van mijn onderzoek naar het effect van seksuele videoclips. Ze stelden mij elke gewenste clip ter beschikking, maar wilden in ruil daarvoor betrokken worden bij het onderzoeksproces. Dat wil ik dus niet, een belanghebber die zich hierin mengt.’

---------------------------------------------------------------
Ben ik het helemaal mee eens.Vroeger keek ik ook weleens graag naar mtv maar sinds het gedomineerd wordt door hersenloze rapclips met alleen maar trillende billen en macho mannen hoef ik het niet meer te zien.Ik geloof ook dat jonge beinvloedbare kinderen zich hier op een zekere mate aan gaan spiegelen.Dit zie je dan ook terug in een bepaalde wannabe gangstercultuurtje en aan het zelfbeeld van meisjes.Anorexia en gehoereer voor een macburger. De hoeveelheid afgezakte broeken en 13jarige kindjes die zich als kinderhoeren kleden is haast schokkend.Tot zover mijn waarnemingen.
Oud 08-11-2007, 20:45
Verwijderd
Als er inderdaad voldoende gegevens zijn die er op duiden dat er een negatieve invloed vanuit gaat, prima, lekker verbieden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 21:21
Hulk
Hulk is offline
heeft helemaal geen zin het te verbieden.. topje van de ijsberg
Oud 08-11-2007, 21:24
Verwijderd
Citaat:
heeft helemaal geen zin het te verbieden.. topje van de ijsberg
Goed argument.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 21:41
T_ID
T_ID is offline
MTV niet eens zozeer, dat wordt meer gedomineerd door domme programma's over domme Amerikanen die een lelijke auto bouwen, een groot lelijk huis hebben, in Orange County wonen en hersens noch leven hebben, etc. Het is meer TMF waar elke tweede clip een of andere urban dombo met een seksclip is.

Maar goed, als metalfan kom ik toch niet al te veel van dergelijke clips tegen.

Makkelijke oplossing om die trent te stoppen: Stoppen met domme urban clips te kijken. Elke jongen die zichzelf pimp noemt prompt in elkaar trimmen omdat pooiers smerige misdadigers zijn, en elke toenaderingspoging van een anorexiafiguur beantwoorden met "Aah, net vakantie gehad in Biafra, lelijkerd?"
Oud 08-11-2007, 21:46
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Als er inderdaad voldoende gegevens zijn die er op duiden dat er een negatieve invloed vanuit gaat, prima, lekker verbieden.
Dat is juist het probleem: die zijn er niet. Daarom is het artikel ook zo misleidend. Er is tot op de dag van vandaag nog nooit een onderzoek geweest waarin een causale relatie gelegd kon worden tussen tv-beelden en gedrag van kijkers. Hoogstens werden positieve correlaties gevonden, maar die waren erg klein, en een correlatie is bovendien nog altijd geen relatie.

Het onderzoek van Schwinghammer hapert. Ze heeft geen rekening gehouden met zogenaamde 'demand cues'. Dat zijn factoren die respondenten van dergelijke onderzoeken (onbewust) beïnvloeden. Een veel geziene demand cue is, dat respondenten denken dat de onderzoeker zelf instemt met hetgeen hij/zij laat zien (redenerend dat hij/zij het anders niet zou tonen), en daar de conclusie aan verbind dat het dáárom oké is om bepaalde denkbeelden/uitspraken te verbinden aan het getoonde materiaal.

Aan de 'consumententest' die later in het artikel wordt genoemd, worden verkeerde conclusies verbonden. Het verschil in opvattingen tussen de twee groepen vrouwen komt voort uit het soort literatuur dat ze na de videoclip te lezen kregen, en niet uit de videoclip zelf.

Bovendien werkt Schwinghammer uiterst eenzijdig. Ze legt de nadruk enkel op wat beelden doen met de kijker, maar vergeet te onderzoeken wat de kijker met de beelden doet. Ook vergeet ze talloze andere factoren mee te nemen in haar onderzoek. Achtergrond en opleiding zijn vaak veel belangrijker dan mediabeelden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 00:26
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
MTV niet eens zozeer, dat wordt meer gedomineerd door domme programma's over domme Amerikanen die een lelijke auto bouwen, een groot lelijk huis hebben, in Orange County wonen en hersens noch leven hebben, etc. Het is meer TMF waar elke tweede clip een of andere urban dombo met een seksclip is.

Maar goed, als metalfan kom ik toch niet al te veel van dergelijke clips tegen.

Makkelijke oplossing om die trent te stoppen: Stoppen met domme urban clips te kijken. Elke jongen die zichzelf pimp noemt prompt in elkaar trimmen omdat pooiers smerige misdadigers zijn, en elke toenaderingspoging van een anorexiafiguur beantwoorden met "Aah, net vakantie gehad in Biafra, lelijkerd?"
over muzieksmaak valt niet te twisten... maar als er een muziekstijl verderfelijk is is het metal wel... daar gorgelen (grunten?) ze alleen dingen over zelfmoord, haat en automutilatie.
er was laatst nog een fin helemaal gek van zo'n band Sturmgeist (zo noemde hij zichzelf ook), later moordde hij een halve klas uit. misschien kun je het beter laten naar die muziek/clips te kijken.
Oud 09-11-2007, 00:37
bamiPoep
bamiPoep is offline
er is te weinig bloot op tv. waar is nog bloot op tv tegenwoordig. een blote schouder en n knie op tmf noem ik geen bloot.

vroeger he, na n uurtje of 10

dat waren nog ns tijden
Oud 09-11-2007, 00:54
Verwijderd
Citaat:
over muzieksmaak valt niet te twisten... maar als er een muziekstijl verderfelijk is is het metal wel... daar gorgelen (grunten?) ze alleen dingen over zelfmoord, haat en automutilatie.
er was laatst nog een fin helemaal gek van zo'n band Sturmgeist (zo noemde hij zichzelf ook), later moordde hij een halve klas uit. misschien kun je het beter laten naar die muziek/clips te kijken.
.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 04:45
Verwijderd
Citaat:
Oh ja, alle metal gaat over zelfmoord en haat. BWAHAHAHA!
Jij hebt echt een ticket realiteit nodig. Wow.

Funny, that made my day.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 07:17
Kitten
Kitten is offline
Ik ben het er mee eens, al was het maar om die verschrikkelijke clips van naakte dames van het scherm te krijgen. Ik weet echt wel beter vrouwelijk bloot te vinden als ik dat zo nodig heb.
Oud 09-11-2007, 10:18
Verwijderd
Citaat:
Hahaha.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 10:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Da's ook wel weer zo. Vrienden van me die naar vikingmetal kijken en luisteren zie je dan ook regelmatig met zwaarden en bijlen al plunderend door de straten trekken.
Oud 09-11-2007, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Da's ook wel weer zo. Vrienden van me die naar vikingmetal kijken en luisteren zie je dan ook regelmatig met zwaarden en bijlen al plunderend door de straten trekken.
Ja, en Varg Vikernes is stiekem mijn idool.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 10:45
Hulk
Hulk is offline
nee ik bedoel maar.. dat is net zoiets als de miljoenen urban-video-clip-watching-wiggers van wie hun vriendin alleen maar naakt op de knieën het huis mag schrobben en 's avonds achter de ramen staan.
Oud 09-11-2007, 10:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nee ik bedoel maar.. dat is net zoiets als de miljoenen urban-video-clip-watching-wiggers van wie hun vriendin alleen maar naakt op de knieën het huis mag schrobben en 's avonds achter de ramen staan.
Met als verschil dat het geen daadwerkelijk effect heeft op metalfans, en urban fans wel degelijk zich ernaar modelleren.

Ik kafferde een (voormalig) vriend een paar maanden geleden nog uit omdat hij in zijn wanhoop om aan de bak te komen (22 jaar al, en dat zit hem dwars) achter een net 14-jarig R&B sletje aanhobbelde die het inderdaad helemaal fantastisch vond om met haar nauwelijks 35-40 kilo lekker tegen hem aan te rijden te midden van iedereen.

Het was haar 10e zoenpartij volgens haar eigen zeggen en dat klonk niet op de toon waarin men opschept, waarna de grappigste opmerking van haar volgde "Ik ben eigenlijk best wel een slet he?"
Oud 09-11-2007, 11:04
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
(voormalig) vriend

Maar zoals eerder gezegd is er geen relatie gevonden tussen 'sexy videoclips' en 'rondsletten'. Ik betwijfel echt of invloeden van clips wel tot dit soort gedrag leiden en dat het niet meer een algemene tendens is (de jaren '40 en '60 waren ook een wereld van verschil).
Overigens zijn dit soort meisjes als deze in de minderheid (net als de metalfans die in hun polsen snijden).
Oud 09-11-2007, 11:09
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Waar denk je dan dat dit 'urban-wannabe-wigger-gedrag' vandaan komt? Ik denk dat onbewust veel van deze jongeren een voorbeeld nemen aan zulke figuren, omringd door anorexia-figuren e.d.

@ T_ID: you made my day!!
Oud 09-11-2007, 11:44
Boebsie
Boebsie is offline
Ik vind de titel enigzins raar, want het probleem is niet perse het bloot. Integendeel ik en mijn penis vinden dat geen slechte zaak , het gaat mij veel meer om de troep die wordt gepredikt in dit soort clips: dat vrouwen bitches zijn, het opscheppen over geweld en meer van dat soort shit.
Wanneer jij een happy clip hebt met naakte vrouwen of mannen erin hoeft dat helemaal niet een probleem te zijn. Mensen moeten zich vooral niet schamen voor hun lichaam, laatstaan dat je er niet open en bloot mee zou mogen pronken op tv. Ik vind het juist een goeie ontwikkeling dat je meer bloot ziet op tv.
Het probleem is de context waarin dat bloot soms wordt gepresenteerd en dan met name de "urban clips". (maar goed daar doel je dan ook op!)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 12:32
Verwijderd
Ja, verbied alles wat slecht is en we hebben een betere wereld
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 13:35
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
ach er zijn veeel meer onderwerpen bij metal hoor, wat dacht je van necrofillie?

vreemd genoeg heb ik nog nooit gehoord van iemand die ook daadwerkelijk een lijk geneukt heeft, maarja die kan dan ook moeilijk aangifte gaan doen...
Oud 09-11-2007, 14:20
Verwijderd
van mij hoeven die wijven in weinig kleren ook niet en die domme teksten, maar ja, sex sells dus moet t maar oid. En ik vrees ook niet dat je een inhoudelijke clip kunnen maken met teksten over bitches, ho's, cars, money en guns... maar als je t niet trekt kan je ook gewoon zappen, die vrouwen staan zover ik weet namelijk niet onder dwang in hun mini outfit rond te hupsen dus wie ben ik om te zeggen dat ze t niet moeten doen, dat de domme mensen in de maatschappij t niet snappen en het als voorbeeld nemen is meer een probleem van achterlijkheid dan van moraal in clips, er waren ook mensen die dachten dat ze konden vliegen omdat dat in games kan, eh, ja, dombo. mensen moeten eens leren wat allemaal echt en nep is...

oh en edit: metal? geen wijven? zie Dimmu Borgir - Progenies of the great Apocalypse
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 14:56
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ze lopen echt een paar jaar achter want dit soort clips zijn al op hun retour volgens mij. En persoonlijk vind ik het hilarisch om duizenden 15-jarige meisjes "Bitches zitten aan mijn penis" te horen roepen bij het optreden van the Opposites op de TMF awards.
Oud 09-11-2007, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Ze lopen echt een paar jaar achter want dit soort clips zijn al op hun retour volgens mij. En persoonlijk vind ik het hilarisch om duizenden 15-jarige meisjes "Bitches zitten aan mijn penis" te horen roepen bij het optreden van the Opposites op de TMF awards.
haha en jongens die dat roepen en denken dat ze dan stoer zijn
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 15:05
juno
juno is offline
Okee, met een excuus willen ze nu sex in videoclips verbieden. Natuurlijk is die urban cultuur een probleem, maar dat komt niet door de clips, meer door het gebrek aan opvoeding en slecht onderwijs. Maar ja, los dat maar eens op he, als politiek. Nee, dan maar makkelijk scoren met wat symboolwetgeving.

Maar wat is de volgende stap? Ik vind het een sterk staaltje moraalridderij waar ik persoonlijk liever van verschoond blijf..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2007, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Okee, met een excuus willen ze nu sex in videoclips verbieden. Natuurlijk is die urban cultuur een probleem, maar dat komt niet door de clips, meer door het gebrek aan opvoeding en slecht onderwijs. Maar ja, los dat maar eens op he, als politiek. Nee, dan maar makkelijk scoren met wat symboolwetgeving.

Maar wat is de volgende stap? Ik vind het een sterk staaltje moraalridderij waar ik persoonlijk liever van verschoond blijf..
Hoe kom je erbij dat televisie geen deel is van de opvoeding?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:09
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Net zoals je vrienden van mij, die naar die clips kijken van (half)naakte vrouwen die rondom een boze bling-bling neger dansen, ook niet verkleed als pimp de straat op ziet gaan om een paar chickies uit te wonen. Het bewijst dat het niet gaat om de mediabeelden op zich, maar om de individuele kijker.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Net zoals je vrienden van mij, die naar die clips kijken van (half)naakte vrouwen die rondom een boze bling-bling neger dansen, ook niet verkleed als pimp de straat op ziet gaan om een paar chickies uit te wonen. Het bewijst dat het niet gaat om de mediabeelden op zich, maar om de individuele kijker.
Ik heb een bruine trui aan, en ik vind spaghetti lekker. Dit bewijst dat mensen met bruine truien spaghetti lekker vinden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:15
Verwijderd
zoals ik al zei: sommige mensen zijn gewoon dom en beinvloedbaar.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:16
Verwijderd
Citaat:
zoals ik al zei: sommige mensen zijn gewoon dom en beinvloedbaar.
Dat is geen reden om die mensen dan maar niet tegen henzelf te beschermen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:22
Verwijderd
Citaat:
ja t moet ook wel alleen twijfel ik of dit een oplossing is... dan moet je dus alles met semi naakte mensen gaan bannen, want verplaatsen naar een later tijdstip schiet toch niet op want dan is uitschot meestal toch nog wakker of gaan ze stiekem kijken, en dan krijg je dat gezeik dat de muziekwereld niks meer verdiend, of ze moeten t achter de decoder zetten en dan krijg je gezeik met dat mensen zich achtergesteld voelen.

dus dan is de vraag: hoe los je dat op? voorlichting in de vorm van stukjes tekst om de 5 minuten die waarschuwt dat niet alles wat je op tv ziet realiteit is?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:35
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Ik heb een bruine trui aan, en ik vind spaghetti lekker. Dit bewijst dat mensen met bruine truien spaghetti lekker vinden.
Totaal verkeerde vergelijking.

Schwinghammer trekt de conclusie dat videoclips jongeren aanzetten tot amoreel gedrag/denkbeelden. Echter, vele andere jongeren vertonen dit gedrag/denkbeelden niét na het zien van videoclips. Dat bewijst dat de oorzaak niet ligt in videoclips, want anders had dat effect bij iedereen moeten gelden.

Daarom snap ik niet waarom je op de proppen komt met een vergelijking die kant noch wal raakt.

Laatst gewijzigd op 09-11-2007 om 16:42. Reden: spelling
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Totaal verkeerde vergelijking.

Schwinghammer trekt de conclusie dat videoclips jongeren aanzetten tot amoreel gedrag/denkbeelden. Echter, vele andere jongeren vertonen dit gedrag/denkbeelden niét na het zien van videoclips. Dat bewijst dat de orozaak niet ligt in videoclips, want anders had dat effect bij iedereen moeten gelden.

Daarom snap ik niet waarom je op de proppen komt met een vergelijking die kant noch wal raakt.
Nee hoor, als je beweert dat, gemiddeld gesproken, videoclips aanzetten tot "immorele denkbeelden", is het voldoende dat het geldt voor een kleine subgroep.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:43
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Nee hoor, als je beweert dat, gemiddeld gesproken, videoclips aanzetten tot "immorele denkbeelden", is het voldoende dat het geldt voor een kleine subgroep.
Nee, want dan is het niet meer "gemiddeld gesproken". Als blijkt dat het gaat om een kleine subgroep en niet bij de overgrote meerderheid, moet je de oorzaak gaan zoeken bij die kleine subgroep en niet bij de mediabeelden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Nee, want dan is het niet meer "gemiddeld gesproken". Als blijkt dat het gaat om een kleine subgroep en niet bij de overgrote meerderheid, moet je de oorzaak gaan zoeken bij die kleine subgroep en niet bij de mediabeelden.
Als het gaat om een kleine subgroep dan geldt nog steeds dat mensen zich er gemiddeld "immoreler" door gaan gedragen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:50
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Als het gaat om een kleine subgroep dan geldt nog steeds dat mensen zich er gemiddeld "immoreler" door gaan gedragen.
Nee, dan geldt dat *bepaalde* mensen die in een bepaalde kleine subgroep verkeren zich er immoreel door gaan gedragen. Dan ligt het dus aan die mensen zelf.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Nee, dan geldt dat *bepaalde* mensen die in een bepaalde kleine subgroep verkeren zich er immoreel door gaan gedragen. Dan ligt het dus aan die mensen zelf.
Niet alle rokers krijgen kanker. Het ligt dus aan die mensen dat ze kanker krijgen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 18:33
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Niet alle rokers krijgen kanker. Het ligt dus aan die mensen dat ze kanker krijgen.
Kun je ook één keer met een relevante en klóppende vergelijking komen? Hier word ik een beetje moe van.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 19:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jawel; recht op eigen domheid.

En die hele discussie hierboven is een beetje van beiden. Die clips laten mensen de grip op de werkelijkheid van sociale verhoudingen verliezen, maar tegelijkertijd is het de persoon zelf die toelaat dat ze op een dergelijke manier beïnvloed worden.
Oud 09-11-2007, 19:39
Love & Peace
Love & Peace is offline
Media hebben de macht om een bevolking te sturen. Zij geven inhoud aan het nationale geweten, waaraan bevolkingsleden zich steeds meten. Daarnaast bepalen zij de nationale agenda. Hun onderwerpen worden eenzijdig geprojecteerd op de bevolking, die niets terug kan zeggen, of andere onderwerpen kan inbrengen.

Dat Nederland een democratie is, maakt de macht van media nog groter.

Bepaalde tv/kanalen propageren seksualisering en geweld. Dit vind ik wel schadelijk, maar er zijn urgentere problemen. Ik heb vooral moeite met hun determinatierecht van de agenda.

Ik herinner me nog dat de NOS door bepaalde rechtse media werd gedwongen om mee te doen in de hetze jegens moslims en vooral marokkanen. Zolang de omroep dat niet deed, was zij slinks, onbetrouwbaar enzovoorts. Haar subjectiviteit werd een agendapunt van die rechtse kanalen, totdat de NOS overstag ging...
Tegen de monopolie van de agendabepaling moet echt iets gedaan worden. Maar wat precies weet ik niet...

Aan de andere kant kun je betuigen dat de mediacratie waarin we leven een mooi voorbeeldje van kapitalisme is. Wie betaalt, bepaalt. Eerlijkheid en rechtvaardigheid zijn ver te zoeken, maar met waarden en normen bereik je zo weinig in een wereld waarin eigelijk alleen gortdroge natuurwetten van belang zijn.

De idealisten die in de waarden achter het diee van democratie geloven, moeten misschien hun roze bril afdoen...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:21
Boebsie
Boebsie is offline
Je hebt zat vrolijk gebrachte dancehall of reggaeton clips waar vrouwen heerlijk met hun billen flowen/shaken en de man er sensueel achter danst of schuurt. Niks mis mee in mijn ogen, dat is gewoon uiting van dans en seksualiteit. In het westen is men dit nog niet helemaal gewend al begint het ook steeds meer de norm te worden in het uitgaansleven, maar in bijvoorbeeld zuid amerika is dat vrij normaal.
Het gaat mij dus echt puur om de tekst erbij, want dat bepaald waarom die vrouw daar flowt met haar cutie pie billetjes.

Mijn vraag is: Vinden jullie de manier waarop die vrouwen zich presenteren opzichzelf al te ver gaan? Of is het vooral de context die je stoort?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:45
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Ook deze vergelijking gaat niet op. Kanker is lichamelijk, waarvan we weten dat de stoffen die in sigaretten zit, dit kunnen veroorzaken. Gedrag is geestelijk bepaald, en iets als "beïnvloeding door mediabeelden" is, in tegenstelling tot roken en kanker, niet te meten.

Citaat:
Media hebben de macht om een bevolking te sturen. Zij geven inhoud aan het nationale geweten, waaraan bevolkingsleden zich steeds meten. Daarnaast bepalen zij de nationale agenda. Hun onderwerpen worden eenzijdig geprojecteerd op de bevolking, die niets terug kan zeggen, of andere onderwerpen kan inbrengen.
Een beetje erg eenzijdig en achterhaald. Alleen al het feit dat we nu een discussie hebben over de media, toont aan dat media van ons geen passieve tv-zombies maken die ons dicteren wat te vinden en wat te denken. Media proberen dat natuurlijk wel, zodat van enkele zaken een eenzijdig beeld wordt gegeven. Dat wil echter niet zeggen dat wij niets 'terug kunnen zeggen'.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Ook deze vergelijking gaat niet op. Kanker is lichamelijk, waarvan we weten dat de stoffen die in sigaretten zit, dit kunnen veroorzaken. Gedrag is geestelijk bepaald, en iets als "beïnvloeding door mediabeelden" is, in tegenstelling tot roken en kanker, niet te meten.
Je snapt toch zelf hopelijk ook wel dat de onderverdeling lichamelijk/geestelijk volledig arbitrair is. Maar goed, dat is niet eens het punt, het punt was dat je argument op stront slaat.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:51
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Je snapt toch zelf hopelijk ook wel dat de onderverdeling lichamelijk/geestelijk volledig arbitrair is. Maar goed, dat is niet eens het punt, het punt was dat je argument op stront slaat.
Nee hoor, het is volledig duidelijk dat kanker een lichamelijk proces is, en "beïnvloeding" een geestelijk en dus niet te meten proces. Wat me tot de conclusie brengt dat jouw vergelijking op stront slaat.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:54
Verwijderd
Citaat:
geestelijk en dus niet te meten
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 22:52
Verwijderd
Gelukkig kijk ik alleen Animal planet, alhoewel daar zijn ook alle hoofdpersonen naakt...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 23:44
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
ach er zijn veeel meer onderwerpen bij metal hoor, wat dacht je van necrofillie?

vreemd genoeg heb ik nog nooit gehoord van iemand die ook daadwerkelijk een lijk geneukt heeft, maarja die kan dan ook moeilijk aangifte gaan doen...
Betrapt: Seks met overleden 92-jarige
Gepost door Peter (Petre) - Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:44
Icoon Shocking'Only in America.' Tenminste, dat mag je hopen. Een 24-jarige technisch medewerker van het Holy Name Hospital in het Amerikaanse Teaneck werd in het mortuarium betrapt in een compromitterende situatie. Hij was bezig om zijn lusten te botvieren op het lichaam van een overleden 92-jarige vrouw.

De medewerker werd door bewakers aangehouden op beschuldiging van necrofilie. Hij mag nooit meer werken in de gezondheidssector en moet een psychologisch onderzoek ondergaan.
Oud 10-11-2007, 00:05
Mening Gever
Mening Gever is offline
Het zou natuurlijk niet aan de beinvloedde persoon in kwesting liggen.

Ik zie media invloed zoiets als een verschil tussen vissen vangen met een hengel en vissen vangen met een net. De urban gangstas (vissen) in ontwikkeling hebben zo'n mooi seksistisch beeld gezien en konden zich daar wel in vinden. Zij gaan voor het aas aan de hengel, een eigen keuze. Het is minder zo dat er een G-Unit boot langskomt die allemaal jongeren grijpt met een net, die daardoor weinig zelfkeuze hebben en de achterliggende boodschap van die clips klakkeloos en zonder veel na te denken over nemen.

Ik heb het liefst geen Amerika-achtige situaties. Het blijft entertainment en nog net geen haatzaaiende propaganda. Als de kijker geen onderscheid kan maken tussen fictie (clips) en realiteit (sociale omgang), dan ligt het aan zijn intelligentie, niet zozeer de clips.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 01:16
Eric Berger
Eric Berger is offline
Je lach is totaal misplaatst. Verklaar jij anders maar eens waarom 'beïnvloeding door media' nog steeds niet gemeten kan worden. Je kunt misschien zeggen dat je hersenactiviteit kan waarnemen, natuurlijk, maar dat is puur lichamelijk. Wát er op dat moment gebeurt in je geest, is niet te meten.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 01:21
Verwijderd
Mja, TMF/MTV-negermuziek moet in het algemeen verboden worden, waarbij de vunzigheid van de bijbehorende videoclips maar één van de redenen is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten