Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2007, 12:34
Hansdeman1
Als ik S1 indruk, gaat dan het lampje aan?

http://img264.imageshack.us/img264/9646/vraagjefu7.jpg

Zo niet, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik een lampje kan aanzetten met 2 drukschakelaars, zonder dat ik een of poort gebruik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2007, 13:17
remy476
remy476 is offline
de stroomkring is in geen geval gesloten....je zal beide schakelaars dus moeten indrukken. Of een invertor gebruiken bij s2 (= oplossing)
Oud 10-11-2007, 17:24
ILUsion
ILUsion is offline
Eerst en vooral: beide netwerken die je getekend hebt, zijn helemaal equivalent (zolang je weerstand op je draden kan verwaarlozen, wat zo is vermits die anders gegeven moeten worden met wat meer gegevens).

Anyhow, zoals Remy476 al opmerkt, is de keten niet gesloten, of eigenlijk beter gezegd: je noteert niet volgens de standaard voor elektrische netwerken (want zelfs al gooi je er principieel gezien nog een invertor tussen, je gaat hier nooit je lamp brandend krijgen, vermits je geen bron hebt). Trouwens is de keten nog niet gesloten met beide schakelaars ingedrukt, en tja, geen bron dus eigenlijk niet interessant. En bovendien gaat er maar 1 kabeltje naar je LED'je, dus krijg je nooit stroom door je LED, dus nooit licht.

Wat je waarschijnlijk geschetst hebt, zijn de verbindingsdraden zoals op van die middelbare school-printbordjes met EN/OF/NIET-poorten, wat invoermanieren en wat uitvoermanieren. Om dat wat te linken met de juiste notatie: daar verbindt je wel draden, maar in het bord zelf, zitten er ook genoeg draadjes die de keten sluiten, in het bord zit er aan je LED een kabeltje dat je zelf aansluit en nog eentje dat je niet ziet.

Sowieso zou ik in jouw plaats eens goed nadenken over wat hij zou doen als je een schakelaar indrukt. Ik wil je er ook eventjes op wijzen dat sommige leerkrachten niet blij zijn als je gewoon twee schakelaars kortsluit op eenzelfde bron (wat je doet), properder is door via de of-poort te gaan.
Oud 11-11-2007, 09:35
Hansdeman1
Zoals Ilusion al zegt, is het inderdaad afkonstig van een schakelbord van de middelbare school.

Het enige wat ik me afvraag is, hoe kan ik twee drukschakelaars op 1 lampje aansluiten, met enkel gebruik van draden? (als dat mogelijk is)

Want wat gebeurt er als de ene knop ingedrukt is > Spanning hoog
De andere is nog niet ingedrukt > Spanning laag
En dit dan door eenzelfde draad. Wat gebeurt er dan?

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 10:09
ILUsion
ILUsion is offline
Je moet dit niet echt als spanningen bekijken, lijkt me; beter is het vanuit het standpunt van stroom te bekijken: als je S1 indrukt, kan er daar stroom vloeien, is de keten gesloten (schakelbord en mijn vorige opmerking, ...) en dus kan de lamp branden.

Als je met spanningen wilt bekijken: met 1 knop ingedrukt, heb je idealiter dat voor en achter de schakelaar de spanning identiek is (in realiteit is dat niet zo, dan zit er een kleine spanningsval door de soortelijke weerstand van de gebruikte kabel etc.). Wel ga je inderdaad een grote spanningsval krijgen over je hele keten door je lamp, je schakelaar heeft daar niets mee te zien (behalve dat de schakelaar je circuit sluit, waardoor er stroom kan onstaan en dus in feite ook een bruikbaar potentiaalverschil via de wet van Ohm: U = I*R (met R de weerstand van je hele keten, lamp, bron, ...)).
Reageren

Regels voor berichten