Toen ik gisteren onder de douche stond, stond ik na te denken over het verhaal van Adam en Eva. En ineens bedacht ik me dat het zo moeilijk is, dat Eva wordt gestraft voor het eten van de appel. De appel bevat de kennis van goed en kwaad, dus hoe kan Eva van te voren ook maar een clue hebben gehad van dat het fout is wat ze deed? En daarnaast, een God die zo vergevingsgezind zou moeten zijn als de christelijke God zou zoiets van een onschuldige mens moeten kunnen begrijpen.
In de joodse godsdienst schijnt het zo te zijn dat het een soort verhaal is over opgroeien en je onschuld verliezen, en dus een verklaring waarom kinderen zijn zoals ze zijn, en waarom je voor ze moet zorgen etc. Ik heb hier echter geen goede bron voor, alleen een herinnering dat ik het ooit ergens gelezen heb. Pas bij de christenen worden Adam en Eva gestraft omdat Eva de appel eet.
Hoe kijken jullie hiertegenaan? Ik zou het graag horen van mensen met verschillende geloofsovertuigingen. En zou je dit ook zo kunnen interpreteren dan je kinderen kennelijk erg hard moet straffen? Zou dat een verklaring (gedeeltelijk) kunnen zijn voor de strenge opvoedingen die kinderen in christelijke gezinnen mijns inziens vaak krijgen?
Ik ben zelf niet gelovig, maar wel opgevoed door een moeder die theologe is, dus ik ben wel heel erg geinteresseerd in religie en de visies daarop. Ik hoop op reacties en discussie

.