Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2007, 17:50
naive
naive is offline
Dag dames en heren

Ik zou graag wat meer willen weten over de inhoud van de studie geschiedenis. Ben zelf al bij verschillende opendagen van universiteiten geweest, maar daar praten ze vooral over studiepunten en contacturen etc. Kunnen jullie me misschien voorbeelden geven van wat jullie voor opdrachten uitvoeren en welke opdrachten je erg leuk vond. Ik weet al bijna zeker dat ik geschiedenis wil gaan studeren, ik moet alleen nog de universiteit uitzoeken die het beste bij mij past. Universiteit Utrecht kwam niet erg goed op mij over. Waar studeren jullie het en wat zijn de goede en slechte punten van die universiteit?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2007, 15:10
naive
naive is offline
Kan iemand mij aub helpen?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 15:31
Nyawa
Kijk anders eens bij dit topic en pm degenen die daar in staan, want dat zijn er al behoorlijk wat. Ik weet van een geschiedenis studerende vriendin van mij dat je in Groningen vooral heel veel essays moet schrijven en relatief weinig presentaties hoeft te doen, maar voor de rest kan ik je niet echt helpen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 16:30
Drez
Drez is offline
Je mag mij wel pm´en oid met gerichte vragen, ik heb een bachelor geschiedenis uit Groningen.
Oud 17-11-2007, 13:10
naive
naive is offline
Bedankt voor jullie reacties, ik heb me al redelijk verdiept in de studie geschiedenis. Ben ook al bij verschillende opendagen geweest dus ik denk dat ik nu wel genoeg weet, maar ik wou gewoon wat ervaringen van studenten horen. Bedankt voor de link Nyawa, zal er even naar kijken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 15:51
Broeder
Broeder is offline
Ik studeer het in Leiden, dus mocht dat je ultieme droomstad zijn dan kun je gerust pm'en voor extra informatie.
Oud 17-11-2007, 20:01
Pater Noster
Pater Noster is offline
Misschien is het leuk de vragen en antwoorden hier op het forum te zetten, zodat ook andere geinteresseerden het kunnen lezen
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 22:13
FMB King
FMB King is offline
Ik studeer geschiedenis in Nijmegen sinds dit collegejaar en het bevalt prima. Het is wel veel dingen inleveren (minstens twee keer per week), maar meestal keuren ze het wel goed. Het niveau gaat wel omhoog hoor ik van iedereen, maargoed ik ben nog bezig aan het eerste semester. Ik vind vooral de hoorcolleges leuk verder en heb 14 contacturen ofzo.

Tja als je nog vragen hebt PM je maar ofzo.
Oud 06-12-2007, 15:21
Porcelain
Porcelain is offline
Ik studeer nu geschiedenis aan de universiteit in Utrecht, ik zal even wat beschrijvingen geven van leuke opdrachten, ervan uitgaande dat je het interessant vind .

In de eerste periode hebben we onze eerste paper geschreven van 5000 woorden. Mijn overkoepelend thema was 'Nationalisme en taalpolitiek in 1780-1940'. Ik heb toen Opper-Silezië bestudeerd, dat was vroeger een provincie van Pruisen. Er woonden Poolstaligen en Duitstaligen. Toen Duitsland de Eerste Wereldoorlog achter de rug had moesten ze, zoals je misschien wel weet, het verdrag van Versailles ondertekenen. Daarin stond onder andere dat ze hun provincie Opper-Silezië met al de belangrijke industriegebieden af moesten staan aan Polen. Duitsland vond dat niet eerlijk en de Volkenbond besloot tot een volksstemming onder de Opper-Sileziërs waarbij ze moesten kiezen tussen Duitsland en Polen. Hierbij stemde 60% van de bevolking op Duitsland, maar toch werd het economisch meest belangrijke gedeelte van Opper-Silezië aan Polen toegekend.
Mijn onderzoeksvraag was 'Wat waren de redenen van de Geallieerden om Opper-Silezië ondanks de resultaten van de volksstemming deels aan Polen toe te kennen?'
Als discussievraag heb ik nog behandeld of deze redenen goed waren. Conclusie was namelijk (even kort door de bocht) dat bij deze keus de rechtvaardigheid op een lager pitje kwam te staan doordat de Volkenbond alle grote mogendheden tevreden wilde houden. De Fransen en hun leider Clemenceau waren heel erg uit op wraak, want Duitsland had hen ernstig verzwakt. Dat het industriegebied van Opper-Silezië Polen toekwam was dus waarschijnlijk vooral doordat Frankrijk Duitsland wilde verzwakken.
Was een leuke opdracht, ik had een 7.

Nu volg ik Middeleeuwse Geschiedenis. Elke week tijdens het hoorcollege moeten we een essay van 500 woorden schrijven. Deze verdiepen meestal de stof een beetje. We hadden het bijvoorbeeld laatst over de vikingen, en toen ging onze essayvraag over IJslandse saga's (verhalen) en in hoeverre die nuttig zijn voor historisch onderzoek. Historici geven namelijk de voorkeur aan droge feitelijke bronnen, omdat je van literaire bronnen zoals saga's natuurlijk niet weet of je erop kunt vertrouwen.
Mijn antwoord was kortgezegd dat je saga's goed kunt gebruiken voor historisch onderzoek. Je kunt de gebeurtenissen, personen en dialogen natuurlijk niet voor waar aannemen, maar je kunt de normen en waarden er wel uithalen. IJslandse saga's zijn doordrenkt van eergevoel: mannen moesten zich altijd bewijzen, als je dat niet deed nam je eer af. Daaraan zie je dat eer een grote rol speelde. Daarnaast móet je saga's wel gebruiken, want van IJsland is bijna niets duidelijk omdat er zo weinig bronnen van vóór 1200 zijn.

Uiteraard baseer ik die antwoorden op grote, zeg gerust ENORME lappen tekst. Er wordt nu van ons verwacht dat we ons wekelijks door zo'n 80 engelstalige bladzijdes heen worstelen. Dat klinkt weinig, maar als ik goed wil lezen doe ik ongeveer 3 uur over 20 bladzijden en ik ben géén langzame lezer. Ik vat dan wel meteen het spul samen, anders neem ik niks op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten