Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2007, 20:33
Warsocket
Warsocket is offline
voor school moet ik een aantal p&oc's voldoen
persoonlijke en ontwikkel competenties.

Nou heb ik de volgende geisoleerd, die nog een het meeste bijgeschaafd moeten worden

-Zorgen dat ik me niet overal druk over maak
vb:
over school, of ik dit en dat wel haal (terwijl alles prima gaat, mag bijna afstuderen)

of mijn vriendin wel veilig thuiskomt (elke keer als ze moet werken)

en over bijna alles wat me boeit kan ik me te druk maken, dan blijft het als het ware door mijn hoofd spoken

-Niet meteen op iets reageren, met name als ik geirriteerd ben kan ik nogal fel uit de hoek komen
vb:
ik ben geirriteerd, iemand verteld mij dat mijn werkstuk wat beneden de maat is.
IK: en jij dan zultkop jij heb je P nog niet eens en jouw werk getuigd ook niet echt van intelligentie, dit [voorbeeld] kan veel beter op [andere meetbare nsellere / betere manier].

- mezelf tactisch verwoorden. Als ik iets uitleg of ergens over spreek kan ik nogal lomp overkomen
ik soms in melige buit of whatever:
hey [persoon] zou jij [andere persoon] ff aan zijn leuter willen trekken, onder zijn gat schoppen en willen zeggen dat ie zijn tering zooi moet opruimen want dit is al de zoveelste keer dat ie zijn shit laat liggen.

vraag over productie tijdens presentatie:
ik: ach ja maar de mensen daar zijn te luit en drinken alleen koffie dius die controleren niet goed en dus meot ik het automatiseren.

Die punten willen meestal wel lukken maar soms mislukt het nog steeds. het lukt allen goed als ik er op let, maar soms ben ik dus die focus ff kwijt en vliegt er vanalles over tafel wat niet zou hoeven.

iemand daar tips voor ?

En het punt over druk over makne, sommige dagen lukt het goed en andere dagen helemaal niet (dat is al een vooruitgang)
maar hoe kan ik mijn zinnen verzetten, mezelf afleiden, of whatever
want op die dagen blijven die vragen door mijn hoofd spoken.

Dus als iemand wat tips of technieken heefft om 1 vd 3 punten beter aan te pakken (zodat ik ze concequenter voor mekaar krijg) zou heel fijn zijn.

Miss handig om erbij te vertellen dat ik ADHD heb (zonder medicatie want daar werdt ik alleen ziek van + werkte niet voldoende, dus ik probeer het al een aantal jaar zo en dat gaat redelij tot goed)

Dus iemand tips?
Advertentie
Oud 19-11-2007, 22:14
Rob
Rob is offline
Rare competenties die je moet ontwikkelen. Daar moesten wij dus totaal niet op focusen toen wij onze ontwikkelingsplannen moesten opschrijven. En ik zit ook in de informatica.

Anyway...

Citaat:
maar hoe kan ik mijn zinnen verzetten, mezelf afleiden, of whatever
want op die dagen blijven die vragen door mijn hoofd spoken.
Je moet jezelf natuurlijk wel toelaten om afgeleid te zijn. En dat is lastig. Dat weet ik. Bij mij blijft ook alles wat dwarszit, spoken. Ik moet in dat soort gevallen mezelf laten gaan en leren te ontspannen.
En, hoe simpel het ook klinkt, moet je je gewoon aanleren om je niet druk te maken om sommige dingen. Je zegt bijvoorbeeld zelf al dat het studeren je prima afgaat en dat je bijna af mag studeren. Dus gaat alles goed. En als het eventjes tegenzit, moet je niet in de stress raken. Er is altijd wel een herkansing die je kan doen om 't recht te trekken.

MBT je vriendin: Ik ga er van uit dat ze tot nu toe (bijna) altijd veilig is thuisgekomen. Wat ze doet, heeft ze bewust gekozen. Ze zal heus wel zorgen dat haar niets overkomt. En tot nu toe is het wel goed gegaan.
Toegegeven, ik weet je situatie niet. Assumpties de gekste.

Wat ik probeer te zeggen is: Je moet jezelf leren om, als er iets mis kan gaan, het latrer gewoon nog een keer te proberen. En ach. Dan mislukt het maar een keer. Je bent immers mens en fouten maken hoort er nou eenmaal bij.
En dingen die al tijden goed gaan, zullen vast en zeker ook wel goed blijven gaan.

Citaat:
Niet meteen op iets reageren, met name als ik geirriteerd ben kan ik nogal fel uit de hoek komen
Soms reageer ik ook te snel (en in bepaalde situaties ook nog eens te fel) op iets. En dat kan mij (of de mensen om mij heen) wel eens in de problemen brengen of onnodige ruzies / argumenten veroorzaken. Wat ik dat geval dan doe, is flink op mijn tong bijten en eventjes de reactie van iemand anders afwachten om wat licht te scheppen in de situatie. Is er geen iemand anders, en alleen jullie twee, dan moet je proberen even te wachten tot je afkoelt.

Wanneer ik geïrriteerd ben, ben een stuk minder rationeel. Eventjes afwachten en je gedachten op een rijtje zetten, is een simpele stap die in het algemeen niet zo erg lang duurt. Maar je moet jezelf er wel toe zetten met wat zelfdiscipline.
Wat dat betreft ben ik zelf ook nog onderweg. Ik kan echt heel erg licht ontvlambaar zijn.

Je focus continu houden, kan natuurlijk niet. Misschien is het makkelijker om te kijken of je de probleemsituaties kan herkennen, zowel van buitenaf en als van binnenuit en dan je concentratievermogen tegelijkertijd aan te passen aan de hand van de situatie.

Met van buitenaf bedoel ik: Herken een externe situatie waarvan jij wéét dat je één van de bovenstaande punten tegen gaat komen, maar waarvan jij ook weet dat je er niets aan kan doen als deze gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer je vriendin gaat werken. Maar natuurlijk ook op een subtieler en abstracter niveau.
Probeer dan dus te herkennen dat er iets gaat gebeuren waar je niets aan kan doen en dat jezelf er druk om maken toch niets uithaalt en dat snel of fel reageren de situatie misschien alleen maar verergert.

Met van binnenuit bedoel ik: Herken je eigen staat van zijn en pas je gedrag er op aan. Als je merkt dat je geïrriteerd ben, weet je dat je feller en sneller kan reageren, en misschien zelfs zonder er bij na te denken.
Voorbeeld: Je merkt dat je geïrriteerd bent en je bespreekt jouw deel van het project. Bereid je in dat geval bijvoorbeeld al mentaal voor door er rekening mee te houden dat je (negatief) commentaar kàn krijgen. En probeer jezelf aan te leren dat je luistert naar wat ze zeggen. Misschien komt het er juist van hun kant krom uit en bedoelen ze het niet kwaad. Laat 't bezinken en formuleer je gedachten rustig.

En soms, is het wijzer om de waarheid op een wat minder tactische wijze te verwoorden.

Eh, ja. Misschien heb je er wat aan.
Oud 20-11-2007, 15:18
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
.......................
Ik heb er zeker iets aan
Bedankt
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten