Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En: denk je dat je moeder daar blij mee is? Het is natuurlijk lief van je dat |
![]() |
||
Citaat:
En ja, m'n moeder is erg blij dat ik meega. Maar zoals ik al zei: ik ga ook voor mezelf.
|
Volgens de familie is kerst "leuk en gezellig", ik vind er geen ruk aan en zit de verplichte visite's met tegenzin uit.
|
Voor mij heeft kerst, hoewel ik niet actief met het geloof bezig ben, wel een gelovige achtergrond. Ik ga ieder jaar op kerstavond of de ochtend van eerste kerstdag naar de kerk. Traditie, maar ook omdat ik mij op die manier extra bewust wordt van wat Kerstmis eigenlijk betekent, buiten het eetfestijn en commerciele gedoe om. Ik geloof niet in die zin dat ik denk dat alles wat in de Bijbel staat waar is, maar ik geloof wel dat de verhalen uit de Bijbel een inspiratiebron kunnen zijn voor hoe mensen kunnen handelen in hun leven.
Verder is kerst deels een verplichting en deels gezellig. We worden bij de ouders en schoonouders verwacht en meestal voelt dat in het begin als verplichting, maar wordt het uiteindelijk ook wel gezellig, om weer eens een hele dag daar te zijn en dingen samen te doen. En de kerstversiering in huis (die ik niet heb, maar goed, mijn ouders wel) en op straat geeft een nostalgisch gevoel; als kind vond ik dat helemaal geweldig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wij vieren geen kerst.
En ik vind kerst ook een beetje luguber, eigenlijk. Niet vanwege de hele religieuze reutemeteut, maar omdat de straten vol hangen met lichtjes en kerstbomen en reclames voor kerstaanbiedingen. Er komt zo'n gedwongen sfeer van "iedereen blij en gelukkig en gezellig". Ik moet dan altijd denken aan de eenzame en ongelukkige mensen die daarmee geconfronteerd worden. En aan mensen die door de versierde straten lopen, naar het ziekenhuis waar een vriend(in) of een familielid op sterven ligt. En aan auto-ongelukken en lijken op straat en verbogen metaal, zo tussen alle vrolijke lichtjes. Het is een macaber beeld. Maar de gedachte achter kerst is voor mij voornamelijk "kut, dan kan ik geen boodschappen doen, dus dat moet van te voren". |
![]() |
|
Ik heb eigenlijk niet zoveel met kerst. Ik hou niet van opgeklopte gezelligheid. Van het ineens dingen moeten en dan zoveel sfeer. Dat zou op andere dagen ook moeten, daar heb je die gezelligheid toch niet voor nodig. Hoewel ik het wel leuk vind dat mensen meer hun best gaan doen, alsof het toch iets bijzonders is. En dat is het ook wel.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hier gaat kerstmis vooral om de gezelligheid. Absoluut geen gedwongenheid, mijn ouders vinden ook dat we inmiddels oud en wijs genoeg zijn om zelf te beslissen wat we met kerst doen. Dat vind ik wel typerend voor de sfeer die er dan hangt. Als mijn zus zin heeft om twee dagen lang op haar kamer in E'hoven met haar vriend in bed te liggen, is dat prima. Wij houden je niet tegen. Die relaxedheid heeft het bij ons wel. En juist omdat het zo ongedwongen is, is het vaak heel gezellig. Nu is het dat meestal wel met zo'n dagen, maar met kerst is het toch net een beetje anders, vind ik. De vriendjes van mijn zusjes komen hier eten, iedereen ziet er sjiek uit, meestal staat er een foute kerst-cd op en wordt er lekker gegeten.
Meestal ga ik wel anar de kerk, maar dat is meer omdat ik de sfeer die er hangt tof vind. En voor de gigantische kerststal, waar een engel staat en daar kun je een muntje ingooien en dan begint-ie met z'n hoofd te knikken. En de koningen zijn heel mooi aangekleed en de schaapjes zijn heel lief en de kameel van de koningen is ontzettend groot. Soms ben ik net een klein kind. Oh. Dit jaar kan ik niet naar de kerk, want ik moet allebei de dagen van elf tot vier werken. Daar heb ik wel veel zin in, want collega's zeiden ook al 'Dan is het hier ook gewoon kerstmis, met gezelligheid e.d.' |
![]() |
|
Kerst is voor mij een tijd van ontspannen. Sinds een jaar of 10 doet mijn familie niks meer aan kerst, en zijn het gewoon twee relaxete dagen thuis, beetje kerstfilms kijken, spelletje spelen, boekje lezen, Top 2000 luisteren. Meestal halen we een dag friet en een dag Chinees, of pizza, of iets dergelijks. Niemand hoeft te koken, geen ingewikkelde, lange maaltijden waarin je te veel eet waar je later spijt van hebt. Fijn thuis zijn, niks hoeven te regelen, geen geforceerde dingen, heerlijk...
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa e-hazeleger | 12 | 18-05-2011 17:09 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Verhalen & Gedichten |
All you need is love Verwijderd | 3 | 28-12-2005 11:16 | |
Verhalen & Gedichten |
[Kerstverhaal] Kerstmis in de hemel. Soapsie | 7 | 12-12-2005 20:49 | |
Verhalen & Gedichten |
-Verhaal- Redhair | 430 | 21-09-2005 13:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Achter de grote, gele deur. Eend | 500 | 30-01-2005 19:32 |