Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2007, 12:47
guymaes
guymaes is offline
Kan iemand mij de kerstproeven bezorgen van de richtingen Handel en Industriele wetenschappen (1e graad - 2e jaar). Dit om een vergelijking te maken inzake de moeilijkheidsgraad met 2e jaar moderne. Kwestie om onze zoon te kunnen adviseren (is nogal zwak voor wiskunde, meetkunde lukt wel)
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2007, 20:16
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Het is ''WISKUNDE''.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2007, 09:41
ILUsion
ILUsion is offline
Het is inderdaad 'wiskunde' maar aan die typfout vermoed ik dat je uit België komt (voor de Nederlanders: in België wordt wiskunde gewoon vaak als 'wiskunne' uitgesproken). Ook de richtingen die je aangeeft zijn Belgisch ('moderne' bestaat voor zover ik weet niet in Nederland). Overigens gebruiken we hier ook het liefst tags om vakken aan te geven, maar dat heb ik allemaal al voor je verbeterd.

Om nu echt op je vraag te antwoorden: ik heb dergelijke examens niet liggen, maar misschien kan je al heel wat bereiken door met de leerkracht of de school te gaan praten. Gewoon eens vragen (aan de directeur of de wiskundeleerkracht) of je van een vorig jaar geen examen kan inkijken om je zoon wat te helpen voorbereiden. In België moeten school (ASO toch in ieder geval) enkele jaren lang alle examens bijhouden in hun archief. Aan derden hoeven ze geen inzage te geven (en mogelijk mogen ze dat zelfs niet als ze geen blanco exemplaar hebben: privacywetgeving), wanneer ze dat meestal ook niet doen is als de leerkracht elk jaar ongeveer hetzelfde examen geeft. In de meeste gevallen zal je echter geen kopie mogen nemen om thuis rustig te bekijken. Waar je wel steeds recht op hebt is inzagerecht in examens die je zoon (als hij erbij is in ieder geval). Dat mag een school niet weigeren.

Nu, dat zijn de reglementen die ik nog weet van toen ik nog in het middelbaar zat. Misschien iets praktischer: er bestaat ook zoiets als de examencommissie die de leerplannen online zetten. Daaruit kan je met wat kennis van de stof ook wat afleiden wat betreft de examens in het algemeen. (De examencommissie is voor zover ik weet verplicht aan de leerplannen te houden, de scholen zijn dat normaal ook; maar ze nemen iets meer vrijheid dan de examencommissie).

Als ik zelf mijn mening mag geven op het probleem dat zich volgens mij stelt (je wilt hem van moderne naar handel & IW overplaatsen na slecht verlopen examens), wil ik je toch aanmanen om goed na te denken over die keuze. Nu zal jij je zoon wel beter kennen dan ik, dus daar wil ik zeker niet in tussenkomen; maar wel dat verderstuderen na TSO niet zo makkelijk is (wat het na ASO ook niet is, maar daar krijg je toch een iets betere basis, lijkt me). Als je zoon 'intelligent' genoeg is om die wiskunde aan te kunnen (dat kan je met de leerkracht bespreken), maar dat hij gewoon te weinig doet voor wiskunde; dan is het misschien handiger om hem bijlessen te laten volgen. Ik spreek uit tweedehandservaring (mijn grootvader is wiskundeleerkracht geweest en hij geeft nu nog af en toe wat bijlessen) dat die lessen vaak veel aan de punten kunnen doen. Want soms is het echte probleem gewoon een leerkracht die slecht lesgeeft of dat de leerkracht-leerling-relatie verkeerd loopt (lees: de leerkracht heeft de pik op iemand; of heeft geen gezag waardoor de leerlingen als apen door de klas slingeren en de leerkracht dus de leerlingen terugpakt met de examens).

Goed, ik hoop dat je hier toch al iets aan hebt. Als je vragen hebt over bepaalde stukken leerstof: die mag je natuurlijk steeds blijven stellen in dit topic Maar mijn grootste raad blijft nog steeds praten met de school. De leerkracht werkt wekelijks samen met je zoon en kan dus normaal een goed beeld vormen van je zoons vaardigheden. Volgens mij hebben de meeste ouders niet veel inzicht meer in wat hun kinderen op school zien van leerstof, zodat het ook moeilijk is om een goede keuze te maken voor je zoon. Een andere mogelijkheid is naar het CLB te stappen (CLB is Centrum LeerlingenBegeleiding), vroeger had dat een andere naam (ik heb het nog weten veranderen van naam, trouwens): PMS (of MST), al weet ik zelfs niet meer waarvoor dat de afkorting is; vermits de naam PMS beter ingeburgerd is dan CLB.
Reageren

Regels voor berichten