Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn vader geeft niet graag er van langs, maar 1 keer heeft hij hem hard op zijn bek geslagen. Dit haalde ook niets uit. Ik snap wat je bedoeld, maar ik denk niet dat het hier een optie is.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Dat mag niet werken. Straf is straf. Citaat:
![]() Had hij me alleen een klap gegeven .. tsja, dat doet even pijn, maar is ook zo weer over. Het gaat erom dat hij RESPECT heeft voor jullie. En als het niet anders kan, hoort daar ook een beetje angst bij. Hij heeft een autoriteitspersoon nodig imho .. dit zou je vader dus moeten doen. |
![]() |
|
Mijn vader is verbaal een hele sterke man. Hij kan iets met heel veel diepgang zeggen en ik kan echt in een hoekje rillen van de angst, als hij iets te melden heeft of echt kwaad is.
Ik weet dat een bootcamp bestaat en daar zou hij misschien maar eens naartoe moeten. Maarja, dat is in de VS. Even ter duidelijkheid: zijn straf word NOOOIT verminderd als hij huilt. Straf blijft straf bij ons in het gezin, dus hij bereikt niets met dit huilen. Dus dat is even een misverstand hier. Respect zegt hij wel te hebben, maar het lijkt er maar bar weinig op. Angst is er wel voor mijn vader. Maar misschien niet genoeg ![]()
Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 21:48. |
![]() |
||
Citaat:
Hij word vaak uitgemaakt voor weet ik wat allemaal. En mijn vader heeft gelijk, dat is gewoon zo. Hij word zeker met de neus op de feiten gedrukt. Hij mag al niet mee op vakantie, en dat staat zwart op wit.
||
Citaat:
Hij gaat met vriendjes om die het ook stoer vinden om ergens bij te horen. Maar ze gaan niet zo ver als hij. Ze hebben ook wel eens geld gejat van hun ouders (voor zover ik weet 1 vriendje, maar die jatte iets van 5 euro en niet zoveel geld als mijn broertje) [offtopic: ik ga afsluiten. ik reageer morgen verder hierop]
Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 22:17. |
![]() |
|
![]() |
Ik kan begrijpen dat jij en je ouders er behoorlijk zat van zijn. Is het incidentieel dat liegen en stelen(of komt het een paar x voor), kijk dan is het een ander verhaal, maar gezien hoe jij het gedrag van je broertje beschrijft, denk ik, dat het toch wel erg ver gaat. IK denk ook dat het normaal is dat je vader nu zo streng is, anders loopt het natuurlijk helemaal uit de hand. Dit is nog een heel graadje erger dan mijn broertje (heeft een lichte vorm van pdd-nos).....hij heeft een tijdje gehad dat hij vanalles uit spookte....ook geld stelen(kleine bedragen), er vervolgens over liegen en dingen slopen.....dit alleen niet met opzet, maar omdat hij gewoon geen grenzen ziet, tis nu allemaal wat gestabilliseert(groot verschil met jouw broertje, gezien hij vrolijk door gaat met z'n wangedrag)>m'n ouders houden hele strakke lijnen aan, veel structuur, maar volgens mij doet jou vader dat ook al wel. Ik denk persoonlijk, dat het wel een beetje ver gaat, hoe je broertje doet. Te ver. Wanneer hij nou dingen doet, die niet mogen en hij ziet dit in en leert er van en doet het vervolgens niet meer, dan zou je je er niet zo druk over maken, maar dat is bij jou broertje niet het geval. Het lijkt wel of hij total niet in ziet wat hij allemaal aanricht. In een tehuis is het volgens mij zo, dat er erg veel structuur wordt gegeven, veel regels en ik denk nog wel veel meer dan thuis, ze hebben daar ook een goede begeleiding en kunnen hem denk ik beter aanpakken op z'n gedrag (veronder stel ik niet dat je ouders het niet goed doen, maar soms is er bij bepaalde kinderen een bepaalde gedragsomgang nodig en zie je dat als ouders gewoon niet zo goed in, of weet je het gewoon niet)>>>omdat ze kwaad zijn, gefrustreerd, bezorgd etc......>>mijn ouders hebben een aantal gesprekken binnen het riagg, om te leren hoe ze het beste met mijn broertje om kunnen gaan. (hij kan ook zo woedeuitbarstingen krijgen).....Uit huis plaatsing is wel heel aangrijpend, zowel voor jullie als je broertje. Misschien dat er nog een tussenliggende mogelijkheid is. Bijvoorbeeld (gezins) therapie>>dat in iedergeval je ouders en je broertje dingen gaan bespreken met een proffesionele hulpverlener.....maar goed, ik weet ook niet of dat een goed oplossing zou zijn, gezien je broertje écht lak heeft aan alles. Misschien is zo'n gezinsvervangend tehuis dan idd de beste oplossing, hoe moeilijk dat ook voor jullie allemaal zal zijn.
(een klasgenoot van mij heeft op een internaat gezeten (1 jaar), omdat ze thuis ook niet meer te handhaven was, dit was voor iedereen heel moeilijk, ook voor haar, maar ze zegt dat ze wel ontzettend veel er van geleerd heeft; rekening houden met anderen, grenzen leren zien w.b.t. haar gedrag. Het kan zijn dat jou broertje er ook veel aan kan hebben.......) Liefs(K) Mariamne
Laatst gewijzigd op 23-07-2002 om 07:02. |
![]() |
|
![]() |
Mijn broertje heeft zich ook ongeveer zo gedragen vanaf zijn 13de (hij is nu 17). Hij stal geld van mijn ouders, kocht daar dingen van en deed alsof hij ze zelf kon betalen. Als mijn vader of moeder hem dan vroeg hoe hij aan het geld kwam:'Ach, weet je dat niet? Ik heb al mijn zakgeld gespaard!!' We vonden het al onwijs verdacht natuurlijk... Hij ging steeds grotere bedragen stelen en heeft zelfs geld van mijn moeders rekening gepint. Zo kwamen we erachter... Straffen hielp niet echt, hij sloot zich dan gewoon op in zijn kamer en deed daar wat hij wilde.. Op zijn 14de begon hij ook drank te pakken uit de kelder en kreeg hij vrienden die aan drugs konden komen... Huisarrest was voor hem geen straf -> lekker stoned worden op zijn kamer...
Een keer ben ik zoo kwaad geworden, en heb ik tegen hem geschreeuwd dat hij nog maar 14 was, een jongetje, en al aan de drugs en drank... Deed hem niets... Op school liep het ook uit de hand, hij zakte van het VWO naar de Havo en dreigde naar de Mavo te zakken... Hij spijbelde bij het leven, maakte alsmaar problemen op school (schelden tegen leraren etc etc)... Mijn vader heeft erg vaak met hem geprobeerd te praten, heeft allerlei straffen bedacht, maar hielp allemaal helemaal niets... (Op een gegeven moment sloeg mijn vader zelfs door, hij zeulde mijn broertje aan zijn haar de trap op en sloot hem op in een inloopkast, zodat hij niets kon doen..) Hmm, tja, nu is hij dus 17 en heel erg veranderd.. Dat begon pas echt vorig jaar.. Geen idee wat die verandering heeft uitgelokt, misschien dat hij het niet meer leuk vond? Op zijn vijftiende is hij een keer opgepakt voor winkeldiefstal en heeft toen bij Halt gezeten, op zijn zestiende heb ik hem eens betrapt op diefstal (vraag me niet hoe hij het voor elkaar kreeg, maar hij had 4 cd's gestolen). En mijn vader bleef maar straffen (inloopkast was een beetje de plaats waar mijn broertje elke middag kwam). Tja... ik ben dus niet echt een grote hulp voor je, denk ik... Sorry.. |
![]() |
|
Ik hoor hier van meerdere kanten dat het vaker voorkomt wat mijn broertje doet. Maar ik hoor ook dat hij veel te ver gaat (iamre18).
Ze zijn nu nog bij de dokter, het is een enorm lang gesprek!! Ze zitten er al vanaf kwart voor 4 ![]() Maar ik twijfel of het wel zo goed is, om hem uit zijn omgeving te halen, want er zijn veel meer jongeren die dit doen en gewoon thuis blijven wonen. Ik kan begrijpen dat dat blowen aan hem is, en dat als hij steelt, je dan hem gewoon aan kunt geven bij de politie of de HALT, maar dat LIEGEN loopt echt uit de hand. Daar moet het worden aangepakt. mIjn broertje is de realilteit kwijt. DAarmee moet hij geholpen worden, maar hoe? zou er echt iets in zijn hoofd niet helemaal ok zitten? Het lijkt er wel op.
||
Citaat:
|
Een onderzoek lijkt eerst het beste en eens goed met hem praten, om te zien wat hij er zelf van vind, misschien denkt ie wel dat het normaal voor hem is.
sterkte, ik weet ook niet veels zinnig te vertellen daar anderen mij al voor zijn geweest.
||
![]() |
Citaat:
xxxx
||
Citaat:
|
Gedeeltelijk herken ik wel dingen uit je verhaal...nu ff geen tijd ed om te reageren, maar een reactie komt er wel aan. Nu iig heel veel sterkte ook voor je ouders. Als ik iets kan doen (al ist alleen maar luisteren ofzo), je weet me te vinden. (l)
|
![]() |
Ik herken heel veel in je verhaal.
Ik heb zelf ook een broertje van 15 (ben zelf 19) en met is ook absoluut niet om te gaan. Ik ga het even kort vertellen, want ben niet zo in de stemming om lange verhalen te typen. Mijn broertje weigert om thuis ook maar iets te doen, als het hem niet zint. Als mijn moeder (mijn vader is vrijwel nooit thuis) hem dan dwingt dan heeft hij een ontzettend grote bek. Hij gooit er dingen uit waarvoor ik hem zou hebben geslagen en ik heb al meerdere keren op het punt gestaan om het te doen. Vaak krijgt hij dan zijn zin en krijgt 'straf' , wat betekent dat hij naar zijn kamer gestuurd wordt en niet meer dat hoeft te doen wat hij moest doen. Verder doet hij heel weinig. Blijft nu in de vakantie vaak tot twaalf uur in zijn bed liggen om dan eruit te komen en voor de tv neer te ploffen of achter de computer te gaan zitten. Het is ook zo dat alles wat hij niet leuk vindt bijvoorbaat stom is en dat hij dat dan helemaal de grond in trapt. Hij heeft geen respect voor de mening van andere mensen, terwijl als je iets van de dingen zegt die hij leuk vindt, hij echt ontzettend kwaad wordt. Hij moet ook altijd gelijk krijgen. Er is nog wel meer, maar ik kan het zo even niet bedenken. Ik weet dat hij dit doet uit onzekerheid, alleen zien mijn ouders dit niet. Hij doet altijd net of het hem niks kan schelen, maar ik zie aan zijn gezicht dat het hem wel degelijk iets doet. Ik weet ook dat hij zich wel heel erg alleen moet voelen als iedereen weer eens kwaad op hem is, maar dat moet wel, want het is soms echt heel erg wat hij allemaal wel niet durft te zeggen. Grote kans dat hij zich juist nog meer gaat verzetten als hij zich alleen voelt. Grootste probleem is dat de sfeer er thuis heel erg onder lijdt. Als ze weer eens ruzie hebben gehad, zit mijn moeder weer te janken en blijft ze maar zeggen dat ze niet meer weet wat ze met hem aanmoet. Ik zelf ga er ook aan onderdoor. Ik ben zelf depressief, al een hele tijd en ik stort geregeld in door de sfeer thuis, terwijl ik er eigenlijk weinig mee te maken heb. Ik heb niks met die ruzies te maken. Het is zo erg dat ik hierdoor al een aantal malen op het punt heb gestaan om er een eind aan te maken, maar gelukkig heb ik dat nog nooit gedaan. Ik kan niet beschrijven hoe het voelt, maar zelfs nu ik dit typ voel ik me weer zo. Soms lijkt het me inderdaad beter om hem uit huis te plaatsen. Maar ik denk toch dat dit niet de oplossing is. Ik denk niet dat het een goede oplossing is om hem uit zijn omgeving weg te halen en dat het inderdaad weglopen van de problemen is. Zo'n bootcamp lijkt me wel wat. Ze breken je daar niet alleen, maar brengen je ook een soort van eigenwaarde bij. En dit is wat hij nodig heeft. Een andere goede optie lijkt mij inderdaad ook een psycholoog of psychiater, maar ik ben de enige thuis die dit ziet. Zolang mijn ouders of hij niet inzien dat hij echt problemen met zichzelf heeft, wordt er niks aan gedaan. Het is toch een heel lang verhaal geworden geloof ik ![]() Snow White, ik hoop dat je er iets aan hebt, helaas denk dat dat van mij alleen een herhaling is van wat hier al gezegt is. Cerr
|
Alles is ‘onder voorbehoud’, dat wil zeggen dat ik natuurlijk ook niet precies weet hoe, wie en wat ed, dit is alleen wat ik denk…
Ik denk dat je broertje een heel zwaar jaar achter de rug heeft, alles met jou (en dus ook met jullie ouders en met hem zelf) en met zichzelf (puberteit) en alles daarom heen. Dit zou een manier van aandacht vragen (opeisen) kunnen zijn…kan…wat je moeder dus ook al zegt… Tuurlijk is het niet goed, en dat zal hij zelf ook wel zien, maar misschien lijkt dit voor hem de enige mogelijkheid om ook aandacht van je ouders te krijgen, ook al is het dan misschien negatieve, het is wel aandacht. Misschien heeft hij er ook elke keer wel echt spijt van, maar hij wil die aandacht, dus ja… Er zijn idd meer kinderen die het doen…mijn zusje heeft het, in mindere mate, ook gedaan (of doet het nog steeds, dunno, woon niet meer thuis). We hebben haar nooit betrapt op het stelen van geld ofzo, maar we ‘misten’ wel vaak dingen. Tuurlijk kun je ook dingen kwijt raken ofzo, maar het gebeurde op een gegeven moment wel opvallend vaak. Ze kocht ook veel dingen, veel meer dan ze van haar zak-/kleedgeld kon betalen, dat viel dus ook op. Mijn andere zusje en ik wisten het, omdat wij erg vaak dingen ‘misten’, mijn ouders vermoeden het ook een tijd, ook omdat ze geld misten. En idd ‘ik heb gespaard’ of ook ‘ik heb geld van die en die (vriendin bv.) gekregen’ (yeah, right, dat meisje was toen 14 oid, daar krijg je dan echt geld van…). Net als jij vond ik het echt heel erg, ik haatte m’n zusje niet, het is en blijft m’n zusje, maar ik wou wel alles achter slot en grendel hebben en niemand mocht op m’n kamer komen en/of iets van me lenen (en kreeg dan dus op m’n donder dat ik me niet zo aan moest stellen en me niet zo raar moest gedragen ed, maar goed). En ook, verschrikkelijk chagerijnig en kattig zijn ed. Daar lijdde de sfeer ook enorm onder... Als het over bovenstaand onderwerp ging dan was het nog erger dan normaal. Ik denk dat het bij mijn zusje ook een soort uiten van problemen was ofzo...ze is geen prater (net als ik, alleen we uiten het op andere manieren), ze kon de dingen die er gebeurde dus niet bepraten ofzo, dus deed ze het op deze manier... Ze begon daar, denk ik, op d’r 13e ofzo mee en volgens mij is het een jaar geleden ofzo wat minder geworden. Ze is nu 16 en volgens mij is het wel iets minder (maar dat weet ik dus niet zo). Ik denk dat het (soms) een soort van uiting van frustraties en problemen is, weliswaar niet op de ‘juiste’ manier, maar er zijn zoveel mensen die dat soort dingen niet op de ‘juiste’ manier uiten. Ik denk dat mensen die stelen/liegen enz. omdat ze problemen hebben. En bij jou broertje klinkt dat (voor mij dan iig) vrij aannemelijk. Misschien is het een stoornis, maar het zou net zo goed een reactie kunnen zijn op wat hij de afgelopen jaren allemaal door heeft gemaakt. Maar goed, ik ben ook geen dokter oid, dus ik zou het ook niet weten. Ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden. *knuf*
Laatst gewijzigd op 24-07-2002 om 06:45. |
![]() |
|
Ik heb vandaag nog eens na lopen denken hierover…wat ik al zei, ik denk dat het een vorm van aandacht vragen is, wanneer het dat zou zijn dan zou hij op een andere manier aandacht moeten kunnen krijgen, om er mee op te houden. Bij mijn zusje is dit ook gebeurd, zo ongeveer dan. Ze heeft nu iets anders waardoor ze aandacht krijgt, van zowel mijn ouders als andere mensen (docenten, vriend(inn)en, andere mensen). Nu steelt en liegt ze (denk ik (en ik hoop het ook)) minder. Het moet wel weer iets zijn waar bij het net lijkt alsof hij er over kan ‘leiden’…denk ik… Ik bedoel, als jou ouders besluiten hem meer aandacht te geven, zonder reden zeg maar, dan helpt het niet…denk ik… Maar goed, misschien is het wel helemaal geen aandacht/uiten vragen…maar wat het dan kan zijn…ik weet het niet.
Als je meer wilt weten over hoe, wie, wat (niet dat het boeiend is ofzo) het bij ons was/is hierover, dan moet je me maar ff mailen of op msn aanspreken ofzo, geen zin dat hier te posten.
||
Citaat:
Ik herken heel erg veel in je verhaal. Alles eigenlijk wel, wat je broertje allemaal doet en hoe je je daar over voelt. Ik heb medicatie (prozac) tegen depressiviteit. Mijn stemming gaat altijd ver naar beneden als er weer eens ruzie is. Ik zou ook wel willen dat er in nederland een Bootcamp is. Dat zou fijn zijn. WAnt volgens mij heeft mijn broertje inderdaad ook niet zoveel eigenwaarde als dat hij zou willen en zoekt hij grenzen op om aan zijn zelfvertrouwen te komen.
|
![]() |
|
Mijn broertje schijnt het misschien toch allemaal een beetje begrepen te hebben maar ik ben nog te pessimistisch om er van uit te gaan dat we nu een fijne vakantie zullen hebben. Mijn vader heeft namelijk afspraken met hem gemaakt en hij mag mee op vakantie. Ik sta er niet om te springen, hoop echt dat het goed gaat. laatst heeft hij meegeholpen de kast uit te mesten en hij heeft de tuin bij mijn moeder onder handen genomen. Dat zijn wel positieve dingen. Mijn ouders stellen er ook goede en leuke dingen tegenover, en ik hoop echt dat het verder zo blijft gaan als dat het gaat.
Zo mag hij nu ook naar een vriendje toe en naar een festivalletje bij ons in de woonplaats. Ik hoop dat het vruchten af gaat werpen maar echt opgelucht ben ik nog niet helemaal. Dat komt nog wel als we wat verder zijn.
|
![]() |
Ik herken er wel dingen van mezelf in, wel minder erg hoor..
Ik ga stiekem naar een punkfeest terwijl ik tegen mijn ouders zeg dat ik bij mijn vriend zit, ik bewaar alcohol op mijn kamer, ik zeg tegen de school dat ik ziek ben terwijl ik in de stad ga lopen blowen.. maar dit kan ook komen door jullie ouders. Ik ben er op een gegeven moment zo ziek van geworden, van geen vrijheid hebben, dat ik maar mijn eigen zin heb doorgedreven. Misschien kan het dat hij zich opgesloten voelt..en dat hij meer vrijheid en zelfstandigheid wilt.
|
![]() |
|
|