![]() |
|
Mijn beste vriendin is slechthorend, en is daaraan geopereerd. Nu hoort ze met apparaten prima, maar ze vraagt wel vaker dan anderen: 'wat zeg je' etc.
Mijn vriend is aan zijn rechteroor volledig doof en gaat dus altijd links van mij lopen en zit graag links in gezelschap. Verder niet merkbaar ofzo. Ga eens naar een oorarts ![]()
|
Nou ik heb 3 jaar geleden hersenvliesontsteking gehad en sinds dien hoor ik met rechts niets meer. Is wel klote in het begin want ben 15 jaar gewend aan horen met 2 oren. Maargoed nu heb ik er geen last meer van. Je wend er vanzelf aan en de meeste weten het van mij dus lopen expres links zodat ik ze beter versta. Mijn linkeroor lijkt wel een sensor want die lijkt het veel beter te doen..
![]()
|
Verwijderd
|
Ik ben doof aan een oor, door een middenoorontsteking die maar terug bleef komen. Wat crazy88 zegt, je went (met een t!) er vanzelf aan en de meeste weten het van mij dus lopen expres rechts zodat ik hen versta. Mijn rechteroor is overgevoelig omdat hij moet compenseren voor links, soms is dat vrij irritant, maar zo is het nou eenmaal. Wel vind ik het jammer dat ik mono hoor en geen stereo, dat een dolby set voor mij nooit een toegevoegde waarde zal hebben en dat ik mensen aan moet kijken om hen goed te verstaan. Positief, handig keerpunt: ik kan dr een beetje door liplezen.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb geen verminderd gehoor, maar wel een soort gehoorsbeschadiging. Als ik harde of hoge muziek hoor gaat er in mijn linkeroor iets "meetrillen". Je kunt het geluid vergelijken met het geluid dat je krijgt als je een papiertje tegen een box houdt. Bij mij is het waarschijnlijk gekomen door het jarenlange vioolspelen (dan zit je voortdurend met je linkeroor boven de klankkast en een viool kan behoorlijk wat geluid produceren).
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben praktisch doof geboren maar na wat operaties gaat het sinds mijn 13de prima. Wel merk ik dat ik als ik moe ben of als het druk is, ik dingen minder goed hoor. Sommige dingen hoor ik sowieso niet. Zoals die rare hoge beltonen waar anderen oorpijn van krijgen. Die kan je naast mijn oor houden, die hoor ik dus totaal niet. Maar andere tonen die veel mensen niet horen, hoor ik dan weer wel.
Vermindert gehoor kan door veel dingen komen. Een ontsteking, een klap, te harde geluiden e.d. Er is niet altijd wat aan te doen helaas. Ik let sowieso altijd heel erg op de mond, zeker als er veel lawaai is. Over het algemeen praat ik dus ook altijd met iemand op zo'n manier dat ik de mond zien kan. Wat ik niet hoor, kan ik vaak dan wel zien. En veel mensen weten het ook wel. Vrienden tikken me vaak even aan of beginnen de zin met mijn naam. Hierdoor wordt mijn aandacht wel getrokken zodat ik weet dat er gepraat wordt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() omg hoe bij de hand ben k nu weer, maar t viel me gewoon op....of zit ik nu verkeerd???
|
Verwijderd
|
Idd mee leren omgaan. Ik hoor aan mijn linkeroor ook nog maar 70% ofzo. Dit komt doordat ik een cholestatoom ( huidweefsel achter je trommelvlies) had. Deze vreet je gehoorbotjes op
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Mijn zusje van 14 heeft geperforeerd trommelvlies. Bij haar was het gehoorverlies zo erg dat ze zonder hoortoestellen bijna niet kon horen. Ze kon haar hoortoestellen bijna niet in, omdat, wanneer ze ze in had, ze steevast oorontsteking kreeg. Tegenwoordig heeft ze rechts een BAHA, een soort implantaat. Als je wil weten, leg ik het je wel een keer uit. Maar tis uitzondering dat ze het bij zulke jonge mensen doen.
Mijn moeder en zus hebben ook hoorapparaten, maar waardoor dat komt, weet ik eigenlijk niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik hoor minder goed met mijn linkeroor dan met m'n rechter, niet heel erg maar wel net merkbaar zegmaar.
Toen ik een jaar of tien was, was ik met oud en nieuw logeren bij m'n oom en tante, en een paar dagen na de jaarwisseling waren er een paar van die rotjongens die doodleuk een Astronaut naar mij gooide, die ongeveer een meter van m'n linkeroor ontplofte. Ik hoorde toen een paar minuten helemaal niks meer met dat oor en dacht dat dat zo zou blijven... gelukkig kwam m'n gehoor daar toen even plotseling als het weg was gegaan, weer terug. Maarja ik hoor dus nog steeds minder met dat oor. ![]()
|
ik heb zelf een jaar of vier gehoorproblemen gehad door irritaties en vocht in mijn gehoorgang. dit bleek voort te komen uit een slijmvliesallergie, ontdekten ze na twee jaar. weer twee jaar later was ik eindelijk juist afgestemd met medicijnen. naast normaal horen, kan ik ook weer normaal ademen, best een opluchting.
het lijkt me best rot om altijd gehoorproblemen te hebben. mijn vader is bijna doof geboren en heeft aan beide kanten gehoorapparaten, dit sinds vijf jaar. hij heeft daarna een heel moeilijke periode gehad zegt ie. toen ie ineens al die geluiden hoorde was het heel moeilijk om geconcentreerd een gesprek te volgen bijvoorbeeld.
|
![]() |
Mn trommelvlies van mn linkeroor is verwijderd..dus zoveel hoor ik daar ook niet mee..30% ofzo, als ik mp3 oortje alleen daar heb hoor ik wel wat, maar versta een geen f*ck van. Maarja, na een jaar of 14 raak je daar wel aan gewend hoor.
Ook al heeft het zat nadelen, zoals door iedereen al gezegd word- het is ff wennen. Gewoon terugdenken aan de reclames 'Het komt wel goed schatje' En over de oorzaak gesproken..kan aan heel veel dingen liggen, dat zou je toch echt aan je huisarts/kno-arts moeten vragen.. Zou bv kunnen zijn dat je trommelvlies trillingen minder goed doorgeven |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb juist het idee dat ik te veel hoor.....
![]() Dat wil zeggen, ik hoor de meest kleine geluiden als het zoemen van electrische aparaten en insekten, en in de klas kan ik de meeste gesprekken die onder de les gefluisterd worden gewoon meeluisteren. Ik roep vaak "wat staat die tv toch hard!" terwijl anderen juist vinden van niet. Verder word ik ook 's nachts vaak wakker van kleine geluiden en mijn wekker van me telefoon hoeft alleen maar op trillen te staan.. Ook door vele geluiden horen krijg ik trouwens het "wat zeg je?" effect, vaak hoor ik zoveel achtergrondgeluiden door elkaar die dan veel harder lijken dan iemand die praat.... In ieder geval is het vrij irritant, maar slecht/niet/minder horen lijkt me nog veel erger ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oorzaak kan van alles zijn; gehoorbeschadiging door teveel en te lange blootstelling aan harde muziek, medicijngebruik of misschien wel 'gewoon' achteruitgang van de gehoorzenuw, alhoewel dat natuurlijk meestal pas voorkomt als je ouder (50+) wordt.
Zelf ben ik slechthorend (60 dB verlies geloof ik), praktisch vanaf mijn geboorte door toegediende medicijnen. Heb dus ook twee hoorapparaatjes en kan daarmee wel goed meekomen in sociale omgang. In bepaalde situaties kost het ontiechelijk veel moeite om iemand te kunnen verstaan, zoals harde geluiden op de achtergrond (in auto/feestjes/café/bus/trein), dus gesprekken gaan dan lastig. Niks aan te doen, gewoon accepteren is de enige oplossing. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Gehoorschade na het uitgaan? (16+) Gehoorschade | 14 | 17-07-2014 13:21 | |
Algemene schoolzaken |
PWS Gehoorschade bij jongeren. pwsgehoorschade | 2 | 19-01-2014 10:23 | |
Lichaam & Gezondheid |
Gehoorschade door vuurwerk. thomasvandeberg | 9 | 04-01-2012 16:59 | |
Lichaam & Gezondheid |
Gehoorschade Onder Jongeren thomasvandeberg | 67 | 28-12-2011 14:10 | |
Muziek |
Tinnitus (en gehoorverlies) is KUT, draag oordopjes! Verwijderd | 91 | 01-06-2007 23:52 | |
Lichaam & Gezondheid |
Help mijn oren. squat | 12 | 08-12-2004 15:13 |