Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2008, 18:35
massi16
massi16 is offline
Hé,

Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk. Ik probeer een netwerk aan te leggen thuis, maar het lukt maar niet: de 2 computers zien elkaar niet. Heb al van alles geprobeerd.
Situatie: 1desktop met xp, bedraad.
1desktop met vista als OS, draadloos.
Beiden staan ze op een linsys router, welke een draadloze ontvanger en router in één is.
De computers werken allebei naar behoren. Internet doet het gewoon. Ze zitten in de zelfde werkgroep. De instellingen van allebei de computers staat op dynamische ip's.

Wat doe ik fout?

Massi

Laatst gewijzigd op 09-01-2008 om 07:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2008, 19:37
Verwijderd
Dit lijkt me meer iets voor software.

--> S&M
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 20:00
Moonspell
Moonspell is offline
Zijn ze beiden draadloos of dmv bekabeling aangesloten?

Heb je ze wel in een zelfde werkgroep gezet?

En staat je linksys firewall niet te hoog, of zorgt deze voor enige blokkade? (of xp / vista firewall)

Zet ze anders eens tijdelijk uit.

En probeer of je ze elkaar kan pingen. Bevindingen even weergeven hier,
succes.
Oud 09-01-2008, 07:41
massi16
massi16 is offline
De xp pc staat met kabel. Vista draadloos. Samen op een gecombineerde draadloos-bedraad modem.
Allebei in dezelfde werkgroep. De linksys firewall staat toch tussen de router en het internet ipv tussen de computers van t netwerk?
Pingen wordt denk beetje moeilijk als ze n dynamische ip hebben...maar k kan t proberen.
K zal nog wel even proberen de firewalls uit te schakelen...of de instellingen te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 10:33
decc
decc is offline
Geef ze een statisch ip en ping?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:40
Verwijderd
Ook dynamisch IP kun je wel pingen.
Moeilijke manier:
Start > Uitvoeren > cmd > ipconfig
IP opschrijven en ditzelfde bij de andere pc doen. Daarna op de ene pc het IP van de andere pingen.

Makkelijke manier:
Router ingaan > Statusscherm, ip adressen opschrijven en daarna kijken of je de pc's kunt pingen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 05:35
freyk
freyk is offline
Omdat mijn antwoord al door de boevenstaande mensen gegeven is, kan ik je nu alleen nog maar een paar tips geven:
  • Als je bestanden wil delen, kan je ook op beide computers een ftp-server (bv filezilla-server) laten draaien
  • installeer ook opj iedere computer een vnc-server (bv ultravnc) zodat je ze ook snel en makkelijk over kan nemen en niet steeds afstanden hoeft te lopen
Oud 12-01-2008, 20:01
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Ik heb ook een linksys, maar een die heel makkelijk te installeren was (eentje met 2 antennes en speedbooster)
Oud 14-01-2008, 15:58
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Citaat:
Omdat mijn antwoord al door de boevenstaande mensen gegeven is, kan ik je nu alleen nog maar een paar tips geven:
  • Als je bestanden wil delen, kan je ook op beide computers een ftp-server (bv filezilla-server) laten draaien
  • installeer ook opj iedere computer een vnc-server (bv ultravnc) zodat je ze ook snel en makkelijk over kan nemen en niet steeds afstanden hoeft te lopen
Hier ga ik in mee

Veel makkelijker, sneller. In windows moet je toch wel wat handelingen uit voeren om het eindelijk werkend te krijgen, en de instellingen zitten vaak verspreid dus het is veelal lastig om het goed te krijgen.

FTP server installeren is zo gedaan en is naar mij mening veel makkelijker.
VNC hetzelfde, ook zo gebeurt
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 19:30
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
werkt het al ?
Oud 14-01-2008, 21:21
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
werkt het al ?
Oud 19-01-2008, 13:28
Verwijderd
ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik wil een netwerk op poten zetten. Internet is aangesloten aan een linksys kabel/DSL-router (wat dat ook moge betekenen, ik ken er nietr zoveel van ). Aan de router zijn aangesloten een pc waar xp op draait en een laptop met vista business.

De pc met xp ziet de laptop wel staan, maar de laptop de pc niet. Die ziet enkel de router en dat die aan een lokaal netwerk is aangesloten. Ik kan dus ook nog geen bestandsoverdrachten uitvoeren of de printer van de pc gebruiken.

Beiden zitten ook heel zeker in dezelfde werkgroep. Suggesties ?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 17:32
ILUsion
ILUsion is offline
Proberen op allebei de netwerkwizard uit te voeren en dan hopen dat ze elkaar wel zien. Als extra middeltje: in de firewall van XP en Vista zeker nakijken dat bestand- en printerdeling toegelaten staat.

En anders is het werkend krijgen van dergelijke verbinding een pain in the ass (zelfs XP <> XP heeft hier vaak genoeg niet gewerkt).
Oud 19-01-2008, 19:31
Verwijderd
't is ondertussen opgelost. Nieuwe laptop en daar stond dus nog een trialversie van Norton op, die heb ik eraf gezwierd en nu werkt het wel .
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 03:50
TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb slechte ervaringen met firewalls en bestanden delen in windows. Het eerste wat ik altijd check als het niet werkt is of de firewalls niet in de weg zitten en eventueel helemaal uitschakelen om het te testen.

Verder moet je ook zorgen dat je op beide pc's tenminste 1 map hebt gedeeld. Ik heb me ook weleens wezeloos gezocht naar het probleem, maar na het aanmaken van 1 gedeelde map werkte opeens alles weer.

Als het eerst wel werkte, en vervolgens opeens niet meer, wil het ook weleens helpen om beide pc's helemaal opnieuw op te starten.

Je kunt ook het interne ip van de ene computer opzoeken en in de adresbalk van verkenner van de andere pc intypen. Dus zoiets als \\192.168.1.10 ofzo. Soms zie je pc's niet bij netwerklocaties, maar werkt dit wel gewoon. Vreemd, maar het blijft windows.

Een van de laatste redmiddelen is misschien het resetten van je router of eventueel de laatste firmware op je router installeren.
Oud 21-01-2008, 18:18
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Ik heb norton als firewall, en de windows uitgeschakeld
Oud 26-01-2008, 19:54
TopDrop
TopDrop is offline
Wat zijn trouwens andere opties om bestanden (lokaal) over te zetten?

Bestanden delen schijnt niet bepaald veilig te zijn. Ik heb een paar dagen geleden gespeeld met de filezilla ftp server en client. Werkt best goed.

Maar ik ben wel benieuwd of er nog andere alternatieven zijn? En welke het snelst/veiligst is.
Oud 29-01-2008, 14:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Wat zijn trouwens andere opties om bestanden (lokaal) over te zetten?

Bestanden delen schijnt niet bepaald veilig te zijn. Ik heb een paar dagen geleden gespeeld met de filezilla ftp server en client. Werkt best goed.

Maar ik ben wel benieuwd of er nog andere alternatieven zijn? En welke het snelst/veiligst is.
FTP werkt prima, maar er is niks mis met fileshares zolang je zorgt dat deze niet van buiten te benaderen zijn. Helaas is de gemiddelde software firewall nogal paranoide en timmer dat by default dicht. Ik heb zelf danook de voorkeur voor de firewall van m'n router. Heb je meteen je hele netwerk afgescherm en heeft bovendien als voordeel dat het een stuk veiliger is dan de schijnveiligheid van een software firewall en in admin mode draaien
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten