Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2008, 15:21
Nilssiej
Nilssiej is offline
Hallo mensen,

Ik zit nu in 4VWO en heb Latijn gekozen, omdat ik de lessen leuk vond in de 3e klas. Echter is die lerares weggegaan, en nou heb ik er op het eerste gezicht vrij weinig plezier in (eigenlijk helemaal niet). Latijn is ook mijn slechtste vak (enige onvoldoende, en na het laatste proefwerk zal dat nog wel verder kelderen ).

Mijn vraag aan jullie, die al een tijdje latijn hebben gedaan; hoe kun je een latijnse tekst het beste leren? Ik heb hier totaal geen handigheid in, en op het proefwerk ben ik meestal alle zinnen kwijt. En, als je de tekst even niet meer zo goed weet, hoe kun je dan in een tekst (met woordenlijst erbij) snel op zoek gaan naar een zin die je moet weten? (bijvoorbeeld een vraag waar de schrijver in de tekst zijn mening geeft)... Hoe vertaal je een tekst goed en in een wat vlotter tempo? (het duurt heel lang bij mij, teksten vertalen) En, hoe haal je alle verschillende substantiva uit elkaar? Oftewel, in het groot; Hoe kun je het voor elkaar krijgen goed te presteren voor Latijn?

Ik presteer namelijk voor vrijwel alle vakken redelijk goed en Latijn is daar echt een domper bij...

Ik hoop op tips van jullie, die stel ik zeer op prijs

Groet,

Nils

Laatst gewijzigd op 10-01-2008 om 15:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2008, 19:50
Fingon
Fingon is offline
Dit is dus je 2e jaar latijn?
Wat lees je dan zoal, bij ons kan je alleen latijn doen als je het vanaf het eerste jaar doet.
Ik zelf (zou moetenlezen) lees gewoon regelmatig de oude vertalingen door, en bij ons moet je elke week zelf een tekst van ~15-20 regels vertalen, als je daar gewoon goed aan werkt komt het meestal wel.
Al maakt het wel uit welke leraar je hebt, ik heb nu weer de leuke, vorig jaar ging latijn echt kut, dit jaar was mn eerst cijfer meteen een 7, ik hardstikke blij, 2 punten hoger dan beste cijfer vorige jaar.
De 1e 3 jaar stond ik een 7-8, maar in 4e ging het omlaag, doe nu 5e voor de 2e keer en het gaat eindelijk weer goed
Oud 10-01-2008, 20:55
Nilssiej
Nilssiej is offline
Ik heb latijn vanaf de 2e klas, dus dit is m'n 3e jaar. In de brugklas heb ik een module gehad, met de duur van één trimester, over de klassieke oudheid (in de vorm van grieks & latijn).

Het gaat nu over Ovidius, en volgensmij gaan we binnenkort met Caesar beginnen (we gebruiken de methode: Ovidius & Caesar). Maar ik vind bij latijn vooral het vertalen moeilijk, als ik thuis bezig ben, moet ik daar erg veel tijd voor uittrekken. In verhouding met andere vakken ben ik dan erg lang met latijn bezig. Dat nodigt al niet echt uit vertalingen te maken, waardoor je weer minder gaat doen en daardoor de stof nog minder begrijpt. Daarom zou ik graag willen weten, hoe je een tekst dan in een wat vlotter tempo kunt vertalen, want het belangrijkste voor mij is dat ik weer wat plezier in latijn krijg, o.a. dus door een tekst wat sneller te kunnen vertalen, en wat handigheid in de substantiva & adjectiva en dat soort zaken te krijgen, zodat ik er ook weer motivatie voor krijg
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 12:55
Axel11
Axel11 is offline
Leer de grammatica (rijtjes) echt goed uit je hoofd

En ik denk zelf dat het verstandig is woordjes te blijven leren, ook als hierop niet meer (direct) getoetst wordt in de bovenbouw.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2008, 14:25
Verwijderd
elke zin zo vertalen

persoonsvorm (persoon + tijd)-> onderwerp -> lijd vw. -> meew vw. -> dan pas alle bijvoeglijke naamwoorden en bijvoegingen + bijwoorden. (let op congruentie van uitgang zelfst + bijv nw)
let op woorden die t begin van een zinsdeel aangeven zoals 'et' 'sed' enzovoort, want dan begint er een nieuwe zin, en begint t hele gedoe opnieuw

o ja flink oefenen met vertalen, scheelt uiteindelijk flink

oefenmateriaal congruentie + ww herkennen enz

http://www.primaverapress.nl/disco/discodig/
Met citaat reageren
Oud 12-01-2008, 18:39
-ne?
-ne? is offline
Kijk eens op http://www.latijnengrieks.nl
of bestel deze eens bij je plaatselijke boekhandel (TIP!!!!):
Latijn wolters' in je pocket ISBN-serienummer: 55918

Groeten, SJM.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2008, 19:07
Verwijderd
das idd een strak boekie, die wolters in je pocket
meestal krijg je in de 4e/5e bij via nova ook een boekje met grammatica overzicht e.d.

(en als je niet wil vertalen moet je cker ff op die site van SJM kijken )
Met citaat reageren
Oud 12-01-2008, 22:27
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:

Groeten, SJM.
Ik ben net op zoek gegaan naar dit boekje, en heb een pagina bekeken die op internet stond, en moet zeggen dat ik nu al onder de indruk ben. Deze manier van uitleggen, dat is precies die manier zoals onze lerares Latijn in de derde klas deed (die nu is weggegaan): Stammen geven van de werkwoorden, regels voor o.a. tussenplaatsing van de letters, en uitgangen. Zoals wij het bijvoorbeeld kregen: Imperfectum actief = stam + ba + uitgang. Tegenwoordig, krijgen wij met enkel veel rijtjes, met wat hele abstracte regels erbij...

Misschien ga ik hem daarom wel bestellen In ieder geval bedankt voor de tips die ik (nu al) heb gehad. Ik ga zeker ermee oefenen...

Nils
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 22:07
Nienna*
Nienna* is offline
Pff, Caesar is geen makkie. Een hoop bijzinnen die je niet goed kunt vinden, omdat ze niet zo duidelijk zijn. Ovidius vind ik zelf heel leuk, een stuk gemakkelijker ook.

Anyway, ik heb zelf nooit de grammatica geleerd voor Latijn, dus nu op zes VWO zit ik ook echt in de problemen. Leer de rijtjes goed uit je hoofd en je komt een heel eind!

Oh, en streepjes zetten bij de verschillende zinsdelen. Zo kun je goed zien wat bij elkaar hoort, dan kun je in stukjes vertalen en dat scheelt echt een hoop.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 21:51
jenniferrrrr
Hallo,
Ik zit nu in mijn derde jaar Latijn en als ik moeite heb met woordjes leren zoek ik ze altijd op in een andere taal zoals Frans of Engels. Verder heb ik een vaste volgorde om een zin te vertalen: Pv -> nom. -> overige werkwoorden -> acc. -> dat. -> abl. -> overige zinsdelen. Als er bijzinnen zijn moet je eerst de hoofdzin vinden en die trachten te vertalen alvorens je aan de bijzinnen begint. En vooral de rijtjes heel zijn erg belangrijk, als je goed kijkt zul je in de uitgagen van de werkwoorden een bepaalde logica en regelmaat in vinden, zoals dat het passief vaak dezelfde uitgangen heeft maar wel andere tussenvoegsels heeft en voor het actief geld dit meestal ook.

Veel succes
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 16:13
Cosey
Cosey is offline
Heey!
Ik volg zelf al 4 jaar Latijn en wij moeten een reperio bijhouden. Dat is een woordenboekje dat je zelf invult. Zo leer de woordjes gemakkelijk vanbuiten. Om een tekst in elkaar te krijgen kijk je goed naar de onderwerpen! Daar ga ik vaak de mist in , dus => heb je grammatica ongeveer onder de knie. Als je niets van grammatica kent ,kan je het vergeten.
Oud 07-01-2010, 13:41
heb ik niet
Citaat:
waar kun je die boekjes dan kopen ik zie ze niet
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 16:04
Gðmndr
Gðmndr is offline
het kon altijd hier: http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps...t+page+talen+3

het lijkt er echter op, dat Latijn uitverkocht is..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten