Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2008, 01:28
Supreme Dutch
Ik heb recentelijk voor mijn pokerhobby 2 nieuwe 22 inch beeldschermen gekocht. Aansluiten ging allemaal prima, maar nu heb ik het probleem dat wanneer ik een videoplayer open (windows media player, real player, Vlc media-player, divx-player, powerdvd etcerera of bijvoorbeeld in filmpje in explorer) dat hij hem meteen op 1 van beide schermen op vol scherm gooit, en ik kan hem niet meer resizen. Het is vrij irritant als je meteen 1 scherm kwijt bent aan een film. Ik wil dus dat hij gewoon blijft functioneren en dat ik de grootte van het beeld zelf kan bepalen. En het lukt ook niet altijd om de film op beide schermen (dus samen 1 beeld) af te spelen. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2008, 09:43
Verwijderd
Op Software heb je meer kans een oplossing te vinden
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 16:05
Supreme Dutch
Ok. thx
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 18:50
ILUsion
ILUsion is offline
Wat voor grafische kaart heb je?

De instelling staat (in XP; voor Vista: veel succes met het zoeken): Configuratiescherm > Beldscherm > Instellingen/Settings > (1e scherm kiezen) > Geavanceerd/Advanced en dan afhankelijk van wat je grafische kaart is:

voor nVidia heb je normaal een tabblad met een groen nVidia-icoontje, daar moet je ergens kijken
voor ATi: er is ergens een tabblad Monitors, daar moet het in te stellen zijn.

Bij ATi noemde de functie Theater Mode (en die wil je uithebben). Vergeet echter niet dat je zo ook met problemen kan komen: je kan dan nog enkel video afspelen op je primaire scherm (op je tweede scherm krijg je dan een zwart-bruinig venster in plaats van de video te zien).
Oud 14-01-2008, 15:53
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
je hebt daar toch ook zo'n tooltje van Nvidea voor die ervoor zorgt dat je je vensters makkelijk kunt verplaatsen van het ene naar het andere scherm. Kan ook zijn dat hij er al bijzit
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 18:12
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
je hebt daar toch ook zo'n tooltje van Nvidea voor die ervoor zorgt dat je je vensters makkelijk kunt verplaatsen van het ene naar het andere scherm. Kan ook zijn dat hij er al bijzit
Dit gaat niet over vensters verplaatsen, hoor; want dat lukt manueel ook (en ik denk niet dat dergelijke tooltjes iets aan het probleem veranderen dat ik schets; plus dat nVidia dat waarschijnlijk enkel bruikbaar maakt voor hun eigen kaarten). Verplaatsen kan gewoon met de muis, over de randen van het scherm heen (als je de oriëntatie van je schermen goed hebt ingesteld; en anders staat je secundair scherm rechts van je primair scherm).

Het probleem dat ik schets is dat Windows gebruik maakt van een zogenaamde overlay voor videobeelden. Dit zorgt ervoor dat WMP, WinAmp, VLC, PowerDVD, ... om het even wat eigenlijk gewoon een bruin-zwarte rechthoek tekenen en Windows laten weten: ik wil dat bestand afspelen. Windows (en dus ook de grafische kaart) weet dan: alle pixels die die bepaalde kleur bruin-zwart hebben, zijn eigenlijk de video en de grafische kaart neemt dan al het weergavewerk op zich in plaats van het programma dat afspeelt of Windows (want dat gaat nu eenmaal veel trager). Wat daar ook bij hoort is dat Windows aan de grafische kaart een indicatie geeft: de video moet uitgerokken worden op dat gebied. Met twee beeldschermen wordt (in de klassieke situatie) enkel die locatie op het primaire scherm aangegeven en de drivers van je grafische kaart moeten dan zelf maar (via die theater mode) compenseren: op je tweede scherm alles volledig video, of clonen met dan de video erbij of gewoon zo laten.
Reageren

Regels voor berichten