Citaat:
je hebt daar toch ook zo'n tooltje van Nvidea voor die ervoor zorgt dat je je vensters makkelijk kunt verplaatsen van het ene naar het andere scherm. Kan ook zijn dat hij er al bijzit 
|
Dit gaat niet over vensters verplaatsen, hoor; want dat lukt manueel ook (en ik denk niet dat dergelijke tooltjes iets aan het probleem veranderen dat ik schets; plus dat nVidia dat waarschijnlijk enkel bruikbaar maakt voor hun eigen kaarten). Verplaatsen kan gewoon met de muis, over de randen van het scherm heen (als je de oriëntatie van je schermen goed hebt ingesteld; en anders staat je secundair scherm rechts van je primair scherm).
Het probleem dat ik schets is dat Windows gebruik maakt van een zogenaamde overlay voor videobeelden. Dit zorgt ervoor dat WMP, WinAmp, VLC, PowerDVD, ... om het even wat eigenlijk gewoon een bruin-zwarte rechthoek tekenen en Windows laten weten: ik wil dat bestand afspelen. Windows (en dus ook de grafische kaart) weet dan: alle pixels die die bepaalde kleur bruin-zwart hebben, zijn eigenlijk de video en de grafische kaart neemt dan al het weergavewerk op zich in plaats van het programma dat afspeelt of Windows (want dat gaat nu eenmaal veel trager). Wat daar ook bij hoort is dat Windows aan de grafische kaart een indicatie geeft: de video moet uitgerokken worden op dat gebied. Met twee beeldschermen wordt (in de klassieke situatie) enkel die locatie op het primaire scherm aangegeven en de drivers van je grafische kaart moeten dan zelf maar (via die theater mode) compenseren: op je tweede scherm alles volledig video, of clonen met dan de video erbij of gewoon zo laten.