Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2008, 20:44
Verwijderd
Hallo, mijn moeder heeft vroeger non~hodgkin gehad. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoud in een makkelijke tekst? En waar het zit enzo. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 20:57
Bloem
Bloem is offline
Je moeder? Google?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 20:58
Verwijderd
is dat raar dan?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 21:07
Verwijderd
En dat is niet dat is
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 21:43
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Google?
Oud 21-01-2008, 21:45
Verwijderd
Ja, maar dat is allemaal zo vaag/ingewikkeld voor mij
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 22:11
deoxyribose
deoxyribose is offline
Dat zijn verschillende soorten lymfeklier kanker. Meer weet ik er ook niet over. Je zou toch echt moeten Googlen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 00:00
Metal
Metal is offline
Of je wacht even tot DDM reageert. Die wilt dat vast wel even in begrijpelijk nederlands uittypen.
Oud 22-01-2008, 01:00
DDM
DDM is offline
Natuurlijk wil ik dat.

Non Hodgkin is een vorm van lymfeklierkanker. Wat is lymfeklierkanker?
Bij lymfeklierkanker is er sprake van te snelle celdelingen van bepaalde afweercellen. Afweercellen zijn de witte bloedlichaampjes. Deze worden gemaakt in het beenmerg en worden dan verspreid door het hele lichaam. Ze zitten in het bloed en in sommige organen en ook in het lymfeklierstelstel. Het lymfeklierstelstel bestaat uit een vaatsysteem net zoals het bloedvatenstelsel, alleen stroomt er nu geen bloed doorheen, maar lymfe. In het lymfestelsel zitten dus ook lymfklieren. Deze klieren zitten ingebouwd tussen de lymfevaten. De lymfevloeistof stroomt dus door deze vaten en stroomt ook door de klieren. In de vloeistof zitten vooral witte bloedcellen. Deze komen dus ook in de lymfeklieren terecht. Deze blijven soms daar zitten om zich verder te ontwikkelen tot een specifieke afweercel. Bij lymfeklierkanker is er wat mis met deze ontwikkeling. De cellen blijven zich maar ontwikkelen en er ontstaat een ongeregelde groei. Daarom heet het ook lymfeklierkanker. Er ontstaat een ongeregelde groei in de lymfeklier. Je hebt 2 vormen van lymfeklierkanker. Hodgkin en Non-Hodgkin. Letterlijk vertaald: Hodgkin en de geen-Hodgkin (groep). Welk type iemand heeft is afhankelijk van de cellen. Dit kan je pas beoordelen als de cellen onder een microscoop worden bekeken. Afhankelijk van het microscopisch beeld wordt bepaald of het gaat om Hodgkin lymfeklierkanker of een andere vorm van lymfeklierkanker (de Non-Hodgkingroep). En deze groep is heel groot. Lymfeklierkanker kan door het hele lichaam zitten. Op elke plaats waar de afweercellen kunnen komen kan lymfeklierkanker voorkomen. Dus ook bijvoorbeeld in de milt en in de lever. De ernst van de ziekte wordt in bepaalde stadia uitgedrukt. En deze stadia zijn o.a. afhankelijk van hoeveel lymfeklieren zijn aangedaan (vergrote lymfeklieren) en waar deze klieren zitten. Meestal houden we een aantal gebieden aan. De hals, de borstholte en de buikholte.

Ik hoop dat dit je wat meer duidelijk geeft. Mocht het nog onduidelijk zijn of heb je nog bepaalde vragen dan moet je dat maar aangeven. Ik beantwoord ze graag. Je mag me ook pm-en.
Oud 22-01-2008, 13:09
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 17:59
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
En dat is niet dat is
Het was ook niet bedoeld als dat het leuk zou zijn voor je moeder, ik bedoelde dat zij je vast het beste uit kan leggen wat het inhoudt, vooral ook specifiek voor haar.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 18:10
Verwijderd
Ik wou er graag hier wat over weten, want mijn moeder is er aan overleden. Ik zei het mis. een beetje verkeerd in mijn 1rst post, maar het is alweer 9 jaar geleden
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 19:08
Bloem
Bloem is offline
Oh sorry, dan is mijn post inderdaad nogal ontactisch! Ik hoop dat je dan verder genoeg duidelijke informatie kunt vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 19:26
Verwijderd
ja hoor Special thanks to: DDM
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 21:27
Verwijderd
vandaag zou ze jarig geweest zijn
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten