Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2008, 15:22
lifelike
lifelike is offline
Voor Nederlands moesten we een column schrijven naar aanleiding van een artikel dat we hadden gelezen over drankmisbruik enz. onder jongeren.

Dit is hem geworden, ik ben benieuwd wat mensen er van vinden...

Goede voornemens.

Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat de maatschappij in sneltreinvaart aan het veranderen is en dat je het niet meer bij kunt houden? Dat je net met een trend mee wilt gaan doen, is ie al weer voorbij. Dat gebeurt mij de laatste tijd constant! Ik dacht altijd dat alleen oudere mensen dat probleem hadden, geen jonge mensen van 18 jaar! Vroeger was ik altijd een van de eerste die ergens aan mee wou doen, maar nu lukt het me niet meer, ik hou het niet meer bij. Vroeger had je ook nog echt leuke trends, die echt bleven hangen. Tenminste, dat dacht je dan. Totdat je de volgende dag weer op school kwam. Vroeger…ik merk aan mezelf dat ik alles wat meer dan een jaar geleden is gebeurd al vroeger noem. Ik voel me oud, oud en volwassen. De trends van deze tijd laat ik aan anderen over. Ik denk dat ik zelf maar een trend moet beginnen, maar welke? Hij moet natuurlijk wel een beetje aansluiten bij de andere trends van deze tijd: plastisch chirurgie (het liefst zo jong mogelijk beginnen), afvallen (tot maat Onzichtbaar) en de nieuwste trend, Comazuipen (een nieuw soort schoonheidsslaapje). Allemaal nogal oppervlakkig dus. Maar goed, dat zijn trends toch altijd?! Al mijn hele leven lang heb ik te maken met allerlei soorten trends en deze waren er, naar mijn idee, alleen maar om iets of iemand er mooier uit te laten zien dan hij is. En natuurlijk om populairder te worden. Lieve mensen! Leer nou eens dat het helemaal niet nodig is om je uiterlijk te veranderen. Iedereen heeft van zichzelf een bepaalde schoonheid! Al is die bij de een iets zichtbaarder dan bij de ander. Al schrijvende begin ik me te realiseren dat het helemaal zo slecht nog niet is om ouder te worden en al die trends aan me voorbij te laten gaan. Misschien leef ik nu wat langer! Want ik denk dat men er door de huidige trends niet echt gezonder op wordt. Dus, bij deze roep ik jullie op om te stoppen met die ongezonde, achterlijke trends en op die manier een nieuwe trend te zetten. Zie het maar als een goed voornemen, dan halen we misschien met z’n allen het volgende jaar nog!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2008, 17:12
lifelike
lifelike is offline
jammer dat ik nog geen commentaar heb gehad!
Ik heb inmiddels al mn cijfer terug, een 7.8
ben ik wel tevreden mee! had alleen wel wat aftrek gekregen omdat ik me niet helemaal aan de opdracht had gehouden...
Oud 14-02-2008, 23:10
kruizer
kruizer is offline
Meer enter, leest makkelijker.
Ik irriteerde me eraan dat je begint met een opsomming over trends, en dan ineens volledig omslaat naar een vervelend moraliserend stukje over schoonheidsidealen.

Ook de titel enkel terug laten komen in de laatste zin, en dan ook nog op een manier die geen verband houdt met de rest, vind ik niet geweldig.
Verder mis ik de (voor mij) twee belangrijkste dingen in een column, humor en (of) het afkraken van iets. Goed, dat is persoonlijk.

Maar ik heb wel het idee dat je best kunt schrijven. Schrijf wat meer columns, laat ze af en toe hier zien, en ik denk dat je hard vooruit zult gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 16:35
McDuck
McDuck is offline
Ten eerste, er staan zeven uitroeptekens in je stukje. In verhouding is dat veel en veel te veel. Ik vind het een uitdaging om zo te schrijven dat uitroeptekens niet nodig zijn. Ik wil altijd de kracht van mijn zinnen uit de woorden halen die ik erin zet en niet uit dingen als uitroeptekens. Als je goed kunt schrijven, zijn uitroeptekens niet nodig (d.w.z. het kan wel, het is niet verboden, maar zo veel als in dit stukje is overbodig en geeft een schreeuwerig uiterlijk).
Verder is de titel i.c.m. de laatste zin niet echt denderend. Je laatste zin op zichzelf zou een goede laatste zin kunnen zijn voor een column, maar in dit geval past het niet helemaal.

@kruizer: Het afkraken van iets, of het aanwezig zijn van sarcasme, is belangrijk, maar komt in dit stukje, als je goed leest, wel voor.
Hij moet natuurlijk wel een beetje aansluiten bij de andere trends van deze tijd: plastisch chirurgie (het liefst zo jong mogelijk beginnen), afvallen (tot maat Onzichtbaar) en de nieuwste trend, Comazuipen (een nieuw soort schoonheidsslaapje).
Zulk soort zinnen doen het wel altijd goed in columns

Ik ben ook wel benieuwd naar meer, dus aan de slag
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten