Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2008, 09:08
Lilium
Lilium is offline
Het is weer boekenweek! Dit jaar is het thema 'Van oude mensen - de derde leeftijd en de letteren'. Bernlef schreef voor deze gelegenheid het boekenweekgeschenk.
Wat doe jij zoal in de boekenweek? Ben je fanatiek aan het lezen in de roman van Couperus? Koop je boeken omdat je zo nieuwsgierig bent naar het boekenweekgeschenk?
Oud 12-03-2008, 11:04
WolterB
WolterB is offline
De afgelpoen jaren heb ik tijdens de boekenweek een boek gekocht, al dan niet in het thema van de boekenweek en ondertussen is dit een soort traditie/gewoonte geworden.
In januari/febuari koop ik dan ook meestal bewust geen boeken omdat ik niet geforceerd een boek wil zoeken tijdens de boekenweek.

Dit jaar ben ik heel benieuwd naar de briefwisseling tussen WF Hermans en Reve, dus zal ik dat boek gaan aanschaffen
Oud 12-03-2008, 11:32
Larry Flint
Larry Flint is offline
Onze winkel doet mee aan de boekenweek (zelfs kruidvat doet er aan mee, volgens mij mag dat niet eens? ) zoals elk jaar, dus ik doe er best intensief aan mee .
Ik heb het boekenweek geschenk al gelezen en ik moet zeggen dat ik er erg makkelijk doorheen kwam, terwijl Bernlef toch altijd een beetje stug is om door te komen. Het is bondig, het verhaal is erg pakkend en apart. Denk dat als Bernlef een echte Bernlef geschreven had, het was minder geschikt was geweest als geschenk omdat het dan wat minder toegankelijk is.
De boekenweek is pas een paar uur begonnen, maar het is echt vreeeselijk hoe mensen hun best doen om aan die 11,50 te komen en zelfs denken dat als je een fotoBOEK of een tijdschriften JAARBOEK koopt je ook een boekenweekgeschenk krijgt? Zo merk je echt hoe hebberig hollanders zijn als het om gratis dingen gaat.
Wat mij betreft wordt de uitgave van het geschenk beperkt tot nederlandse literatuur/romans, niet ook computerBOEKEN en dat soort dingen. De boekenweek is bedoeld om mensen aan het lezen te krijgen en interesse voor goede auteurs van eigen bodem te wekken, dus vind ik dat het alleen bij een leesboek, met voorkeur nog ook oorspronkelijk van hollandse bodem, je het geschenk mag krijgen. Maar ok, dat ben ik dan weer..
Verder kijk ik wel in alle bladen en kranten wat voor dingen er worden geschreven over de boeken van de boekenweek, en kijk ik programma's op tv die er over gaan. Ik twijfel nog of ik ga reizen met mn geschenk want het zal wel beeeere druk zijn.
Oud 12-03-2008, 12:30
Verwijderd
Ik ga dit weekeinde niet naar Nijmegen, dus ga ik ook geen Nederlandse literatuur aanschaffen om op die manier geld op een treinkaartje te besparen. Ik heb het toch al niet zo op Nederlandse literatuur.

Ik las pas dat een boel Nederlanders hadden gekozen voor Lord Of The Rings als beste buitenlandse boek. Een beter bewijs dat het literatuuronderwijs in dit land vergelijkbaar is met een dode otter bestaat er niet. Boekenweken enz. zijn wat mij betreft dus goede ideeën, maar het zou ook wel eens over niet-Nederlandse auteurs mogen gaan. Zo vreselijk veel heeft Nederland niet te bieden, op de internationale auteursmarkt.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 17:37
Ieke
Ieke is offline
Ik heb het boekenweekgeschenk vandaag al gekregen. Ik liep de donner maar even in vanmiddag en met lege handen weggaan daar is altijd wel moeilijk
Oud 12-03-2008, 21:47
Verwijderd
Ik ben bang dat ik er niet veel van mee zal krijgen, terwijl verschillende titels me wel aanstaan. Drie maanden later dus uit de bib halen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 09:55
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
Dit jaar ben ik heel benieuwd naar de briefwisseling tussen WF Hermans en Reve, dus zal ik dat boek gaan aanschaffen
Ik stond maandag bij de Broese en wou 'm kopen...toen zei iemand dat woensdag de Boekenweek begon en heb ik 'm nog maar even laten liggen

Ik vraag me af of de Boekenweek mensen echt aan het lezen krijgt, trouwens. Ik denk eigenlijk niet dat mensen die (bijna) nooit een boek lezen, nu ineens gaan denken 'Goh, toch es eentje kopen maar'. Het is denk ik eerder zo dat mensen die al regelmatig wat lezen nu een boek of twee extra kopen.
Oud 14-03-2008, 13:55
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Ik stond maandag bij de Broese en wou 'm kopen...toen zei iemand dat woensdag de Boekenweek begon en heb ik 'm nog maar even laten liggen

Ik vraag me af of de Boekenweek mensen echt aan het lezen krijgt, trouwens. Ik denk eigenlijk niet dat mensen die (bijna) nooit een boek lezen, nu ineens gaan denken 'Goh, toch es eentje kopen maar'. Het is denk ik eerder zo dat mensen die al regelmatig wat lezen nu een boek of twee extra kopen.
Ik heb m hier in huis liggen nu en ga er vandaag aan beginnen. Heb er al wel wat in gebladerd en afgelopen weekend 2 kee rwat over op de radio gehoord en dat klonk erg boeiend allemaal, vandaar dat ik m ook gekocht heb
Oud 14-03-2008, 18:29
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:

Nou dat soort mensen kopen nu dus een boek als cadeau voor iemand anders en willen dan het boekenweekgeschenk voor zichzelf . Kwam vandaag zelfs iemand in de winkel die zei "Ja ik zag op tv dat er een boekje is dat je gratis kunt krijgen waarmee je gratis met de trein kunt reizen" EHHHH die mensen missen dus de essentie van de boekenweek behoorlijk.
Oud 15-03-2008, 10:30
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Nou dat soort mensen kopen nu dus een boek als cadeau voor iemand anders en willen dan het boekenweekgeschenk voor zichzelf . Kwam vandaag zelfs iemand in de winkel die zei "Ja ik zag op tv dat er een boekje is dat je gratis kunt krijgen waarmee je gratis met de trein kunt reizen" EHHHH die mensen missen dus de essentie van de boekenweek behoorlijk.

Ach, de Nederlandse schrijvers worden dan weer een beetje gespekt.

Citaat:
Ja, dat vraag ik me ook af. Ik vind dat het thema van dit jaar ook niet helpt. Ouderdom is nou niet bepaald een 'sexy' thema dat de aandacht van veel mensen trekt. Het zal, mijns inziens, eerder de aandacht trekken van mensen die toch al lezen.
Ik lees veel maar doe niets met de boekenweek. Ik vind boeken kopen en lezen altijd fijn; de boekenweek voegt daar wat mij betreft niets aan toe.
Oud 15-03-2008, 10:36
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Ik las pas dat een boel Nederlanders hadden gekozen voor Lord Of The Rings als beste buitenlandse boek. Een beter bewijs dat het literatuuronderwijs in dit land vergelijkbaar is met een dode otter bestaat er niet. Boekenweken enz. zijn wat mij betreft dus goede ideeën, maar het zou ook wel eens over niet-Nederlandse auteurs mogen gaan. Zo vreselijk veel heeft Nederland niet te bieden, op de internationale auteursmarkt.
Is de Boekenweek er niet juist voor om Nederlandse literatuur te promoten? En dus de Nederlandse auteurs extra onder de aandacht te brengen? Ik vind het juist leuk dat er aandacht is voor Nederlandse schrijvers. Ik weet weinig van Nederlandse literatuur en hoef, in het kader van mijn studie, zowat nooit Nederlandse literatuur te lezen. We lezen vrijwel uitsluitend literatuur uit andere landen. (interculturaliteit hoezee!)
Overigens heb ik de verkiezing op de tv gezien, en dat viel me inderdaad tegen. (Zeker omdat Oorlog en vrede van Tolstoj het niet kon winnen van LOTR). In het publiek zat overigens de complete fanclub van Tolkiens LOTR, misschien dat dat geholpen heeft ?.
Oud 15-03-2008, 12:53
Verwijderd
Ja, weet ik, en ik snap ook wel dat Nederlandse overheidssubsidies besteedt worden aan de promotie van het Nederlandse boek, maar als je mensen dan toch aan het lezen wilt brengen, waarom dan niet meteen ook internationale literatuur? Dit soort acties beperken zich (en dus hun reikwijdte) tot de Nederlandse literatuur en die is, vergeleken met de internationale literatuur, niet zo heel erg spannend of interessant.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 19:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Overigens heb ik de verkiezing op de tv gezien, en dat viel me inderdaad tegen. (Zeker omdat Oorlog en vrede van Tolstoj het niet kon winnen van LOTR). In het publiek zat overigens de complete fanclub van Tolkiens LOTR, misschien dat dat geholpen heeft ?.
Ja, dat vond ik ook raar. Ik heb mijn Oorlog en Vrede liefkozend maar even afgestoft.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 00:19
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Ja, dat vond ik ook raar. Ik heb mijn Oorlog en Vrede liefkozend maar even afgestoft.
Ach, je weet toch hoe de maatschappij tegenwoordig in elkaar zit. Als de nobelprijs aan All Gore wordt uitgedeeld en Frans Bauer het toekomstige volkslied al heeft vormgegeven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 10:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ach, je weet toch hoe de maatschappij tegenwoordig in elkaar zit. Als de nobelprijs aan All Gore wordt uitgedeeld en Frans Bauer het toekomstige volkslied al heeft vormgegeven.
En programma's als Ik Hou van Holland.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 11:18
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
En programma's als Ik Hou van Holland.

Jij begrijpt me
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten