Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2008, 13:59
Roykee
1. Bepaal een vergelijking van de middelloodlijn van (a,b) en (a,-b), alsmede een vergelijking van de lijn door (a,b) en (a,-b).
Ik begin met een vergelijking door (a,b) en (a,-b).
Deze heeft de vorm y = cx + d
c = (-b - b) / (a- a). Aangezien er gedeeld wordt door 0 is er geen rc.
Hoe moet ik nu verder?

Ik weet dat het x = a moet zijn, dus hier ga ik even mee verder.
wortel((x - a)^2 + (y - b)^2) = wortel ((x-a)^2 + (y+b)^2)
(x-a)^2 + (y -b)^2 = (x-a)^2 + (y +b)^2
x^2 - 2ax + a^2 + y^2 -2by + b^2 = x^2 - 2ax + a^2 + y^2 + 2by + b^2
- 2ax -2by + = - 2ax + 2by
-4ax - 2by = 0
-2ax - by = 0

En nu?

2. Bepaal een vergelijking van de lijn door (1,1) die loodrecht staat op de verbindingslijn van (0,0) en (a,b).
De formule van de verbindingslijn is:
y = cx + d
c = (a/b)
y = (a/b)x + d
d = 0
y = (a/b)x
y - (a/b)x = 0
by - ax = 0
Maar volgens het antwoordenboek moet dit iets anders zijn. Zou iemand de hele opgave kunnen uitleggen?

3. bepaal de eventuele snijpunten van de volgende paren cirkels
x^2 + y ^2 + 4x - 2y = 5
x^2 + y^2 - 2x + 4y = 11

Ik zou de vergelijkingen van elkaar aftrekken. Dat levert:
6x - 6y = - 6
6y - 6x = 6
y - x = 6

En hier kom ik niet meer verder. Kan iemand helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2008, 14:55
Verwijderd
Vraag 1
De vergelijking van de lijn die door de punten (a,b) en (a,-b) gaat is de verticale lijn die de x-as snijdt in het punt a en hier loodrecht opstaat (immers gaat de lijn van -b naar b). Het gaat dus om de lijn x=a.

Zoals gezegd is de lijn door (a,b) en (a,-b) verticaal en snijdt de x-as in punt a. Precies het midden van het lijnstuk is de x-as (want tussen -b en b ligt precies de y-as). De middelloodlijn is dus gewoon de lijn y=0. Verder niks dan redeneren in principe.

Vraag 2
De formule voor de lijn moet er een zijn in de vorm y=cx+d
Ook weet je dat de de lijn sowieso ligt op de punten (0,5a; 0,5b) en (1,1).
Ga na dat de helling van de lijn (ofwel de c in de formule voor de lijn) gelijk is aan dy/dx = (b-1)/(a-1). Invullen en d berekenen.

Vraag 3
Van cirkels weet ik niks meer.. iemand?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 17:43
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
1. Bepaal een vergelijking van de middelloodlijn van (a,b) en (a,-b), alsmede een vergelijking van de lijn door (a,b) en (a,-b).
Ik begin met een vergelijking door (a,b) en (a,-b).
Deze heeft de vorm y = cx + d
c = (-b - b) / (a- a). Aangezien er gedeeld wordt door 0 is er geen rc.
Hoe moet ik nu verder?
Ik weet dat het x = a moet zijn, dus hier ga ik even mee verder.
wortel((x - a)^2 + (y - b)^2) = wortel ((x-a)^2 + (y+b)^2)
(x-a)^2 + (y -b)^2 = (x-a)^2 + (y +b)^2
x^2 - 2ax + a^2 + y^2 -2by + b^2 = x^2 - 2ax + a^2 + y^2 + 2by + b^2
- 2ax -2by + = - 2ax + 2by
-4ax - 2by = 0
-2ax - by = 0

En nu?
De middelloodlijn gaat in ieder geval door het punt dat in het midden van (a,b) en (a,-b) ligt. De coördinaten van dat punt vind je uit x=1/2(a+a)=1/2*2*a=a en y=1/2(b+(-b))=1/2(b-b)=1/2*0=0. De middelloodlijn gaat dus door (a,0). Zoals je ziet liggen deze 3 punten op een lijn met vergelijking x=a. Omdat de middelloodlijn loodrecht op deze lijn staat heeft de middelloodlijn de vergelijking y=p. Omdat (a,0) een punt van de middelloodlijn is geeft dit p=0, dus de middelloodlijn heeft de vergelijking y=0, wat betekent dat de X-as de gezochte middelloodlijn is. Kijk je naar de punten (a,b) en (a-,b), dan zie je dat dat klopt. Deze punten liggen namelijk gespiegeld ten opzichte van de X-as

Citaat:
2. Bepaal een vergelijking van de lijn door (1,1) die loodrecht staat op de verbindingslijn van (0,0) en (a,b).
De formule van de verbindingslijn is:
y = cx + d
c = (a/b)
y = (a/b)x + d
d = 0
y = (a/b)x
y - (a/b)x = 0
by - ax = 0
Maar volgens het antwoordenboek moet dit iets anders zijn. Zou iemand de hele opgave kunnen uitleggen?
Er is gegeven dat de lijn door O en (a,b) gaat. Algemeen heeft een lijn door O de vergelijking y=m*x. Omdat (a,b) op deze lijn ligt geeft dit: b=a*m, dus . De lijn door O en (a,b) heeft dus de vergelijking . De lijn door (1,1) die loodrecht staat op de lijn door O en (a,b) heeft de vergelijking . Omdat (1,1) op de gezochte lijn ligt geeft dit: , dus , dus de gezochte lijn heeft de vergelijking .

Citaat:
3. bepaal de eventuele snijpunten van de volgende paren cirkels
x^2 + y ^2 + 4x - 2y = 5
x^2 + y^2 - 2x + 4y = 11

Ik zou de vergelijkingen van elkaar aftrekken. Dat levert:
6x - 6y = - 6
6y - 6x = 6
y - x = 6

En hier kom ik niet meer verder. Kan iemand helpen?
Er zit een fout in je berekening. Uit 6*x-6*y=6 volgt namelijk: x-y=1, dus y=x-1. Invullen van y=x-1 in de eerste vergelijking geeft dan: x²+(x-1)²+4*x-2(x-1)=5, dus x²+x²-2*x+1+4*x-2*x+2=5, dus 2*x²+3=5, dus 2*x²=2, dus x²=1, dus x=1 of x=-1, dus y=0 of y=-2. Je vindt dan: (x,y)=(1,0) of (x,y)=(-1,-2), dus de cirkels snijden elkaar in de punten (1,0) en (-1,-2).
Oud 18-03-2008, 18:19
Royke
Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik begrijp al beter wat de bedoeling is en ga nu de andere opgaven proberen te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten