Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2008, 10:47
Verwijderd
Eten jullie wel eens iets dat over de houdbaarheidsdatum is?

Ik bijna nooit, maar laatst yoghurt 2 dagen over datum. Niks mis mee, niet ziek geworden.
Mijn oma gooide een keer een van buiten licht beschimmelde ananas helemaal weg, hoewel de binnenkant helemaal goed was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2008, 11:30
Verwijderd
Over datum betekent niet meer en niet minder dan dat de fabrikant niet meer verantwoordelijk kan worden gehouden voor eventuele schimmel of andere tekenen van bedorvenheid. In de meeste gevallen zijn producten die over datum zijn dan ook nog gewoon goed (zeker als er veel suiker of conserveringsmiddelen in zitten). Ik eet dan ook geregeld dingen die over datum zijn, met een beetje gezond verstand en een goede neus kom je heel ver. Als iets echt beschimmeld is of zo, zal ik het natuurlijk niet eten. Maar heb komt ook zat vaak voor dat iets niet over datum is maar wel al aan het schimmelen is, bij pesto bijvoorbeeld.

Een ananas weggooien omdat de schil beschimmeld is, is je reinste onzin. Alleen vruchten zoals sinaasappels moet je in zo'n geval weggooien, omdat die meteen helemaal niet meer smaken. Yoghurt blijft trouwens ontzettend lang goed, mits je er niet met vieze lepels/vingers in gaat.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 12:11
xxChange
xxChange is offline
Regelmatig, ik kijk voornamelijk ook of het er nog en beetje behoorlijk uit ziet. Heb regelmatig dat melk al een week over datum is maar verder er nog prima uitziet/smaakt/ruikt. Ik eet alleen geen vlees dat over datum is. Weet eigenlijk niet of dat ook echt kwaad kan maar je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 13:21
Stefanie
Stefanie is offline
Gisteren at ik stroop, van heel lang over de datum (lees: uit 2004). Ik ben er niet ziek van geworden, dus bij producten met heel veel suiker kan het (in dit geval) geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 14:12
gurl19
gurl19 is offline
Ik eet zo vaak iets over de datum. Mijn vader werkt bij een groothandel en neemt soms dozen producten mee die kort aan de datum zijn. Als ze over de datum zijn, dan eet ik ze nog met evenveel plezier. Helemaal koekjes, snoepjes etc. Maar yoghurt en melk etc eet ik liever niet wanneer ze over de datum zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 14:13
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik kijk niet echt naar houdbaarheidsdatum, ik ruik/kijk altijd gewoon of iets nog goed is, meestal weet je wel ongeveer hoelang je iets al hebt en of het nog te eten is of niet. Doet me verder niet zoveel of het dan volgens de datum wel over datum is, das natuurlijk altijd maar een indicatie.
Oud 22-03-2008, 15:47
AzN
AzN is offline
Als ik ervan bewust ben dat 'n bepaald product over datum is, gooi ik 't altijd direct weg. 't Ziet er misschien nog goed uit en wie weet smaakt 't ook nog goed, maar 't idee dat dat spul over datum is... 't Zit tussen de oren.
Oud 22-03-2008, 15:48
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik let wel op de datum die op de verpakking staat, maar gebruik dit meer als een indicatie. Als die datum nog niet voorbij is, gebruik ik het product vrijwel klakkeloos. Als de datum wel voorbij is, kijk ik naar het product om te bepalen of ik het nog kan consumeren of niet. Lang houdbare dingen gebruik ik best nog een hele tijd na het verstrijken van de datum.
Bij vlees ben ik tegenwoordig wat voorzichtiger, omdat ik daar een keer ziek van ben geworden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 16:50
dennis018
dennis018 is offline
ik kwam er laatst achterdat ik een halfe boterham met jonge aan de onderkant beschimmelde kaas heb gegeten - ben er gelukkig niet ziek van geworden
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 17:01
wallflower
wallflower is offline
Citaat:
ik kwam er laatst achterdat ik een halfe boterham met jonge aan de onderkant beschimmelde kaas heb gegeten - ben er gelukkig niet ziek van geworden
Kaas kun je dan ook gerust eten als het beschimmeld is, zolang je natuurlijk het beschimmelde deel zelf niet eet. Zelfde bij bijvoorbeeld jam, als je de schimmel ervanaf schept kun je dat nog gerust eten. Brood is dan weer een ander verhaal, als daar ook maar een inimini beetje schimmel op zit moet je het helemaal weg gooien, dan is het niet goed meer.

Bovenstaande doe ik zelf trouwens ook niet hoor, zodra er ergens schimmel op zit gooi ik het weg, alleen de gedachte vind ik al te smerig. Verder zoals de meesten hierboven zeggen: als het over de datum is maar nog goed ruikt/smaakt/uitziet eet ik het gewoon op. Nouja, ligt er wel een beetje aan wat het is, melk een week over de datum zou ik niet snel opdrinken, hoe goed het er nog uitziet. Twee dagen kan dan nog wel, maar het ligt er ook een beetje aan hoe lang het open staat. Oh en ik at laatst chilisaus die 10 maanden over datum was, smaakte prima
Oud 22-03-2008, 17:33
Miracle
Miracle is offline
Ik werk in een biologische supermarkt, waar we overdatum producten altijd mogen meenemen. Dus ik eet wel af en toe producten die over datum zijn. Om even wat voorbeelden te noemen:
Vlees: niet langer dan 1 dag over datum eten.
Yoghurt: gaat bijna niet kapot, kun je 3 dagen later soms ook nog wel eten.
Vleesvervangers: kan 1 á 2 dagen later ook nog wel gegeten worden.
Eieren: gooi ik altijd weg.
Boter: kun je goed beoordelen aan het uiterlijk.
Sap: meestal nog weken daarna goed.
Koek: gaat niet kapot, maar smaakt vaak minder lekker, net als veel andere droogwaren.
Potjes, blikjes: gaat niet zo snel over datum, maar het komt ook niet zo nauw.
Fruit: beschimmelde dingen gooi ik altijd weg, behalve als een klein beetje aan de ananas zit. Als de ananas voor de rest gewoon hard is, dan is hij meestal nog wel goed. Kleine plekjes kun je vaak gewoon wegsnijden bij appels etc.

Voor elk product geldt dat je het van te voren goed moet bekijken en ruiken. Daar kun je al veel uit opmaken.
Ik ben er trouwens nog nooit ziek van geworden, maar ik heb ook een goede neus voor dat soort dingen.
Oud 22-03-2008, 17:39
wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Eieren: gooi ik altijd weg.
Eieren kun je juist meestal nog heel lang na de uiterste houdbaarheidsdatum eten. Gewoon even in water gooien om te controleren, zinkt het dan is het goed, blijft het drijven dan moet je het weggooien.
Oud 22-03-2008, 21:30
coopergirl
coopergirl is offline
Yoghurt eet ik een week na de verstreken datum nog gewoon op. Verder heb ik wel eens een klein schimmelplekje (royaal) van kaas gesneden, aangezien het vers aangeschafte kaas betrof. Dit ging ook prima. Bij vlees houd ik me erg nauwkeurig aan de houdbaarheidsdatum, tenzij het uiteraard ingevroren is.
Oud 22-03-2008, 22:43
Uice
Uice is offline
Ik gebruik heel weinig melk, dus meestal als ik melk heb is die een of twee dagen overdatum als ik aan het laatste beetje toe ben. Zelfde voor boter. Zo'n datum geeft aan dat je het daarna niet meer mag verkopen, maar eten lijkt me prima. Gewoon even ruiken/proeven.

Laatst kocht ik trouwens tomaten en bleken ze toen ik thuiskwam beschimmeld te zijn, dan heb ik er toen maar afgesneden. De grootste delen waren nog goed te eten.
Oud 23-03-2008, 00:01
PV
PV is offline
ik let er niet altijd even goed op, het is me wel eens overkomen dat ik pas halverwege mn boterham zag dat er schimmel op het brood/beleg zat dan heb je meteen geen trek meer
bij vla/yoghurt kijk ik wel altijd of het nog houdbaar is, als het meer dan 1 dag 'overtijd' is eet ik het liever niet meer.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 00:27
Vice
Vice is offline
Ik heb wel eens cola gedronken dat een paar maanden over datum was. Het had nogal een vreemde smaak en toen ik zag dat op de verpakking nog een actie stond die al lang verlopen was, ging ik toch maar even naar de houdbaarheidsdatum kijken. Verder wel dingen zoals chip en koekjes, maar vaak is het dan al erg droog en taai. Sojamelk is ook gewoon nog goed te drinken, zolang de verpakking niet wekenlang open staat. Kaas, groente en fruit is bij mij eigenlijk nooit over datum, omdat ik het in kleine porties koop en brood heb ik één keer weggegooid, omdat er schimmel op zat.
Producten als (koe)melk, boter, eieren, vlees en vla heb ik (bijna) nooit in huis.
Oud 23-03-2008, 07:33
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Eieren kun je juist meestal nog heel lang na de uiterste houdbaarheidsdatum eten. Gewoon even in water gooien om te controleren, zinkt het dan is het goed, blijft het drijven dan moet je het weggooien.
Dat ik dat doe berust ook niet op kennis, maar op gevoel. Ik vind eieren sowieso eng en als ze over datum zijn helemaal.
Oud 23-03-2008, 17:02
LennyD
LennyD is offline
8 dagen geleden biertje op van houdbaar tot december... er waren vaag genoeg ook nog biertjes van november... daar ben ik maar niet aan begonnen. snap niet waarom het bier nog in de fles zat en niet voor november al leeg was... De eerste keer dat ik dacht ik neem er niet nog 1.
Ik leef nog . en heb niks aan over gehouden, maar volgende keer weet ik dat de biertjes al lang op moeten zijn, bazen van tegewoordig.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 10:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
8 dagen geleden biertje op van houdbaar tot december... er waren vaag genoeg ook nog biertjes van november... daar ben ik maar niet aan begonnen. snap niet waarom het bier nog in de fles zat en niet voor november al leeg was... De eerste keer dat ik dacht ik neem er niet nog 1.
Ik leef nog . en heb niks aan over gehouden, maar volgende keer weet ik dat de biertjes al lang op moeten zijn, bazen van tegewoordig.
Bier over de datum is niet schadelijk geloof ik, het heeft alleen niet meer z'n originele smaak.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 10:23
Kleedje
Kleedje is offline
Citaat:
Zolang de dop niet bol staat kun je het bier gerust drinken..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 14:53
Verwijderd
kaas weggooien omdat er een beetje schimmel op zit is trouwens echt dikke onzin. in de supermarkt en bij de kaasboer wordt elke ochtend schimmelcontrole gelopen. dan verwijderen ze uitgedroogde stukjes en soms schimmel van de voorkant van een aangesneden kaas. als je schimmelloze kaas wil eten, moet je eigenlijk stoppen met kaas eten.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 22:15
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik eet regelmatig dingen die over de datum zijn, want ik ben vaak nogal enthousiast met boodschappen doen en ik eet niet zo vaak thuis, dus er blijven vaak dingen liggen.
Ik schraap vaak stukjes van de kaas, snuif een week na de TGT datum nog aan de melk om 'm daarna achterover te klokken en bewaar eieren ook totdat ze uit zichzelf weglopen.
Ik ben er nog nooit ziek van geworden.

PS: Extreem gevalletje.
Oud 24-03-2008, 23:05
Verwijderd
Ik heb niet vaak dingen die over datum zijn, maar als het zo is dan gebruik ik m'n neus en ogen om te bepalen of het nog eetbaar is. Bij kaas snij ik schimmels gewoon weg, tenzij het helemaal door de kaas zit en niet meer oppervlakkig is (heb ik één keer gehad, bij m'n ouders, maar dat stonk ook, en nee, het hoorde niet zo ).
Maar dingen raken bij mij thuis dus eigenlijk nooit over de datum, dus ik loop niet vaak te snuffen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 23:56
Krynn
Krynn is offline
Oh, we hebben ook nog ergens een potje Marmite uit met houdbaarheidsdatum 1982 in een keukenkastje staan...toen m'n moeder 'm vond was-ie al ernstig over datum, en heeft ze 'm maar niet weggegooid uit sentimentaliteit. Eén keer in de zoveel tijd vraag ik me af of dat nog eetbaar is

Eh. Iets serieuzer:

Wat hierboven al gezegd is: ik vertrouw op m'n neus, en dan pas op de houdbaarheidsdatum. Als producten niet goed bewaard zijn in de winkel zegt zo'n datum namelijk niets. Ik heb ook een keer een productiefoutje meegemaakt: halverwege een glas sojamelk zag ik ineens groenzwarte schimmelslierten drijven. En een lucht! Dat had ik dus gedachteloos gedronken. Ik ben er niet echt ziek van geworden, maar bah bah bah. Volgens de houdbaarheidsdatum had zoiets nog lang niet mogen gebeuren. Sindsdien besnuffel ik dus altijd m'n eten voordat het de pan of m'n mond in gaat.
Oud 25-03-2008, 11:14
remy476
remy476 is offline
boeie als t lekker is... alleen met zuivelproducten ben ik toch een beetje huiverig
Oud 25-03-2008, 11:55
Verwijderd
Citaat:
boeie als t lekker is... alleen met zuivelproducten ben ik toch een beetje huiverig
Maar daarbij proef of ruik je het echt wel snel, of je ziet het al aan dat het dikker is geworden. Maar ja, mijn ouders drinken hun melk nog rustig 5 dagen na de datum, dat doe ik dus echt niet, als ik er dan aan ruik dan vind ik het ook echt minder lekker ruiken, misschien nog niet zuur, maar zeker ook niet lekker meer.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 23:15
Verwijderd
is het niet zo dat schimmeldraden altijd totaal door het product zitten al zie je het niet?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 16:09
ndr
ndr is offline
Melkproducten die over datum eet ik wel eens vaker - als ze nog goed uitzien/ruiken. Vlees an de andere hand eet ik nooit als het over datum is...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 18:58
Breg
Breg is offline
Als het 1 dag over de datum is dan eet/drink ik het nog gewoon, bij 2 dagen meestal ook, als het meer dan 2 dagen over de datum is dan onderzoek ik het eerst nauwkeurig op schimmel en geur voordat ik eraan begin.
Oud 17-04-2008, 19:34
wup
wup is offline
Omdat ik denk dat dit wel in dit topic kan: ik heb een kant en klare lasagne zonder vlees, 2 dagen over datum. Is nog wel te doen toch??

En om niet geheel offtopic te blijven: snoepjes, koekjes en ander zuikerhoudend eten eet ik nog wel weken na de datum. Groente en fruit gaat pas weg als er schimmel op staat. Melk ben ik wel voorzichtig mee, maar dat is eigenlijk niet nodig geloof ik..
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 23:53
Droomz
Droomz is offline
Yoghurt is regelmatig over de datum als ik het eet. Wel had ik een keer dat de yoghurt zwart was. Die heb ik maar weggegooid

Met vlees en kaas ben ik erg voorzichtig, vooral met vlees.
Oud 19-04-2008, 17:50
Clumsy
Clumsy is offline
Ik eet nooit iets wat over datum is. Ik ben daar een ontzettende neuroot in. Melk die ik vandaag openmaak hoef ik na twee dagen niet meer, ongeacht de datum. Iedereen wordt er gek van in huis, begrijpelijk ook, maar ik heb echt een fobie voor alles wat over datum is .
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 20:37
marrel
marrel is offline
Ligt er aan wat het is, vaak ff kijken of het er nog redelijk uit ziet, hapje proberen en alst goed is opeten. Die kant en klaar aardappelschijfjes/krieltjes gaan soms over de datum maar das maar een paar dagen en die eten we gewoon, vla soms ook wel eens en das ff proberen. Wel zuur dat producten met gist erin erg aan de datum vast zitten, dat gaat altijd verkeerd.
Oud 19-04-2008, 21:08
Velma
Velma is offline
Oh ja hoor. Ligt er aan het product en of het eerder open is geweest of niet.
Oud 20-04-2008, 08:16
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik ben de enige in huis die sojamelk drinkt, en meestal doe ik wel iets langer dan een week met een pak, dat smaakt nog steeds prima. Is sojamelk dan langer houdbaarder dan melk, of is het gewoon mijn verbeelding?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2008, 20:28
Astridjuh
Astridjuh is offline
Mwah ik eet ook wel eens wat over de datum is. Als het er goed uit ziet, niet vreemd ruikt en niet té erg over de datum is vind ik het nog wel kunnen. Ik ben er nog nooit ziek van geworden dus dan vind ik het wel best.
Oud 15-05-2008, 12:45
Rogue562
Rogue562 is offline
Vaak dingen gegeten die over de datum waren. Meestal valt het me ook niet zo op. Het rook niet raar verder of zag er vreemd uit en ik ben er ook niet ziek van geworden. Ik vraag me wel af hoe het zit met halvarine. Ik heb het kuipje al een tijd en hij loopt d
eze maand af. Hoe lang is het eigenlijk dan nog eetbaar? Ik probeer altijd wel voorzichtig te zijn met zuivel.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 12:54
MTpower
MTpower is offline
Ik gebruik nog regelmatig gedroogde oregano die houdbaar zou zijn tot ergens in 2004, is echt niets mis mee
Pas nog een blikje ragout die houdbaar was tot september 2006 naar binnen zitten werken, ook niets mis mee.
De meeste dingen kun je nog prima eten/drinken als het over datum is, met verse producten moet je alleen even op rotte plekken e.d. letten.
Met ingeblikt of ingepot spul moet je er even op letten dat het blik of deksel van de pot niet bol staat, dan moet je het niet meer eten.
Bij blik ook altijd even kijken of de binnenkant niet aan het oxideren is of afbladert, dan moet je het ook niet meer eten.
Oud 15-05-2008, 17:08
Verwijderd
Laatst heeft mijn vader zo'n klein doosje vruchtenhagel op zijn boterham gestrooid. Het bleek dat deze houdbaar was tot 2006.
Niks gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 01:18
bruudruuster
bruudruuster is offline
als het maar enkele dagen is, meestal marge op...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 10:46
Henkje
Henkje is offline
Ik eet geen vlees en heb ook eigenlijk nooit melk in huis. Meestal koop ik ook voor een week in en gelukkig is er dan niet veel over datum. Ik heb wel (soya)boter die bijna een half jaar over datum is, maar als ik de gele laag eraf haal, is het nog wel eetbaar.

Bij mijn oma is de hagelslag uit 2002 en een beetje wittig uitgeslagen. En bij de oma van mijn vriend moet je altijd vragen wat ze inschenkt (regelmatig schenkt ze yoghurtdrank in en blijkt het melk te zijn) en dan is het wel veilig.

Er ligt hier wel nog een hele donkere banaan, maar die is vast nog wel lekker op brood. Ik ben zo'n zeikerd met eten weggooien...

Bier is inderdaad echt heel lang goed. De fabrikanten zijn verplicht om er een houdbaarheidsdatum op te zetten, maar daar hoef je echt niet op te letten. Sommige biersoorten als Grand Prestige zijn zelfs lekkerder hoe langer je ze laat liggen!
Oud 20-05-2008, 11:38
francisco
francisco is offline
ja hoor als het geen kwaad kan 1 of 2 dagen over datum dat dicht zit boeiend
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 11:20
MH
MH is offline
Zuivel durf ik één dag later nog aan. Allerlei droge instantproducten langer.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 03:12
itgamer
itgamer is offline
nee, nooit
Oud 03-06-2008, 17:08
KiMZz
KiMZz is offline
Wij hebben vaak yoghurt die over datum is, maar zuur is t toch al dus dat boeit me niet zo
Ook melk wat maximaal 2 dagen over datum is drink ik nog wel.
En van die lullige dingen die normaal nooit over datum gaan zoals chips, pinda's en toastjes enzo.
Die liggen dan te lang in de kast en ineens is het over datum, maar er verandert niks aan de smaak eigenlijk.
Of bier dat over datum is, na 2 maanden smaakt het nog steeds. Als t maar goed ruikt.
Vlees durf ik niet zo goed aan, alhoewel ik weleens filet americain eet wat een dag over datum is. Maar langer dan dat ook niet want t is al rauw..
Oud 03-06-2008, 18:13
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
En van die lullige dingen die normaal nooit over datum gaan zoals chips, pinda's en toastjes enzo.
Pinda's gaan naar mijn ervaring bést snel over de datum. Sneller dan andere nootjes. En als pinda's gaan schimmelen mag je ze echt niet meer eten omdat dat kankerverwekkend is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 18:53
Iduna
Iduna is offline
Over de datum betekent niet meteen verrot, gelukkig. Het ligt aan het product en aan of het al open is of niet. Om te bepalen of het echt niet meer eet/drinkbaar is, moet je je zintuigen gebruiken. Als je het niet vertrouwt, dan eet/drink je het maar niet. Maar om nou een (ongeopende) pak melk weg te gooien die 1 dag 'over de datum' is, is gewoon verspilling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten