Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik werk in een biologische supermarkt, waar we overdatum producten altijd mogen meenemen. Dus ik eet wel af en toe producten die over datum zijn. Om even wat voorbeelden te noemen:
Vlees: niet langer dan 1 dag over datum eten. Yoghurt: gaat bijna niet kapot, kun je 3 dagen later soms ook nog wel eten. Vleesvervangers: kan 1 á 2 dagen later ook nog wel gegeten worden. Eieren: gooi ik altijd weg. Boter: kun je goed beoordelen aan het uiterlijk. Sap: meestal nog weken daarna goed. Koek: gaat niet kapot, maar smaakt vaak minder lekker, net als veel andere droogwaren. Potjes, blikjes: gaat niet zo snel over datum, maar het komt ook niet zo nauw. Fruit: beschimmelde dingen gooi ik altijd weg, behalve als een klein beetje aan de ananas zit. Als de ananas voor de rest gewoon hard is, dan is hij meestal nog wel goed. Kleine plekjes kun je vaak gewoon wegsnijden bij appels etc. Voor elk product geldt dat je het van te voren goed moet bekijken en ruiken. Daar kun je al veel uit opmaken. ![]() Ik ben er trouwens nog nooit ziek van geworden, maar ik heb ook een goede neus voor dat soort dingen. ![]()
||
Citaat:
|
Yoghurt eet ik een week na de verstreken datum nog gewoon op. Verder heb ik wel eens een klein schimmelplekje (royaal) van kaas gesneden, aangezien het vers aangeschafte kaas betrof. Dit ging ook prima. Bij vlees houd ik me erg nauwkeurig aan de houdbaarheidsdatum, tenzij het uiteraard ingevroren is.
|
Ik gebruik heel weinig melk, dus meestal als ik melk heb is die een of twee dagen overdatum als ik aan het laatste beetje toe ben. Zelfde voor boter. Zo'n datum geeft aan dat je het daarna niet meer mag verkopen, maar eten lijkt me prima. Gewoon even ruiken/proeven.
Laatst kocht ik trouwens tomaten en bleken ze toen ik thuiskwam beschimmeld te zijn, dan heb ik er toen maar afgesneden. De grootste delen waren nog goed te eten.
|
![]() |
ik let er niet altijd even goed op, het is me wel eens overkomen dat ik pas halverwege mn boterham zag dat er schimmel op het brood/beleg zat
![]() ![]() bij vla/yoghurt kijk ik wel altijd of het nog houdbaar is, als het meer dan 1 dag 'overtijd' is eet ik het liever niet meer. |
![]() |
|
Ik heb wel eens cola gedronken dat een paar maanden over datum was. Het had nogal een vreemde smaak en toen ik zag dat op de verpakking nog een actie stond die al lang verlopen was, ging ik toch maar even naar de houdbaarheidsdatum kijken. Verder wel dingen zoals chip en koekjes, maar vaak is het dan al erg droog en taai. Sojamelk is ook gewoon nog goed te drinken, zolang de verpakking niet wekenlang open staat. Kaas, groente en fruit is bij mij eigenlijk nooit over datum, omdat ik het in kleine porties koop en brood heb ik één keer weggegooid, omdat er schimmel op zat.
Producten als (koe)melk, boter, eieren, vlees en vla heb ik (bijna) nooit in huis.
||
Citaat:
![]()
|
8 dagen geleden biertje op van houdbaar tot december... er waren vaag genoeg ook nog biertjes van november... daar ben ik maar niet aan begonnen. snap niet waarom het bier nog in de fles zat en niet voor november al leeg was... De eerste keer dat ik dacht ik neem er niet nog 1.
Ik leef nog ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
kaas weggooien omdat er een beetje schimmel op zit is trouwens echt dikke onzin. in de supermarkt en bij de kaasboer wordt elke ochtend schimmelcontrole gelopen. dan verwijderen ze uitgedroogde stukjes en soms schimmel van de voorkant van een aangesneden kaas. als je schimmelloze kaas wil eten, moet je eigenlijk stoppen met kaas eten.
|
![]() |
|
Ik eet regelmatig dingen die over de datum zijn, want ik ben vaak nogal enthousiast met boodschappen doen en ik eet niet zo vaak thuis, dus er blijven vaak dingen liggen.
Ik schraap vaak stukjes van de kaas, snuif een week na de TGT datum nog aan de melk om 'm daarna achterover te klokken en bewaar eieren ook totdat ze uit zichzelf weglopen. Ik ben er nog nooit ziek van geworden. PS: Extreem gevalletje.
|
Verwijderd
|
Ik heb niet vaak dingen die over datum zijn, maar als het zo is dan gebruik ik m'n neus en ogen om te bepalen of het nog eetbaar is. Bij kaas snij ik schimmels gewoon weg, tenzij het helemaal door de kaas zit en niet meer oppervlakkig is (heb ik één keer gehad, bij m'n ouders, maar dat stonk ook, en nee, het hoorde niet zo
![]() Maar dingen raken bij mij thuis dus eigenlijk nooit over de datum, dus ik loop niet vaak te snuffen. |
![]() |
|
![]() |
Oh, we hebben ook nog ergens een potje Marmite uit met houdbaarheidsdatum 1982 in een keukenkastje staan...toen m'n moeder 'm vond was-ie al ernstig over datum, en heeft ze 'm maar niet weggegooid uit sentimentaliteit. Eén keer in de zoveel tijd vraag ik me af of dat nog eetbaar is
![]() Eh. Iets serieuzer: Wat hierboven al gezegd is: ik vertrouw op m'n neus, en dan pas op de houdbaarheidsdatum. Als producten niet goed bewaard zijn in de winkel zegt zo'n datum namelijk niets. Ik heb ook een keer een productiefoutje meegemaakt: halverwege een glas sojamelk zag ik ineens groenzwarte schimmelslierten drijven. En een lucht! Dat had ik dus gedachteloos gedronken. Ik ben er niet echt ziek van geworden, maar bah bah bah. Volgens de houdbaarheidsdatum had zoiets nog lang niet mogen gebeuren. Sindsdien besnuffel ik dus altijd m'n eten voordat het de pan of m'n mond in gaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als het 1 dag over de datum is dan eet/drink ik het nog gewoon, bij 2 dagen meestal ook, als het meer dan 2 dagen over de datum is dan onderzoek ik het eerst nauwkeurig op schimmel en geur voordat ik eraan begin.
|
![]() |
Omdat ik denk dat dit wel in dit topic kan: ik heb een kant en klare lasagne zonder vlees, 2 dagen over datum. Is nog wel te doen toch??
En om niet geheel offtopic te blijven: snoepjes, koekjes en ander zuikerhoudend eten eet ik nog wel weken na de datum. Groente en fruit gaat pas weg als er schimmel op staat. Melk ben ik wel voorzichtig mee, maar dat is eigenlijk niet nodig geloof ik.. |
![]() |
|
Ligt er aan wat het is, vaak ff kijken of het er nog redelijk uit ziet, hapje proberen en alst goed is opeten. Die kant en klaar aardappelschijfjes/krieltjes gaan soms over de datum maar das maar een paar dagen en die eten we gewoon, vla soms ook wel eens en das ff proberen. Wel zuur dat producten met gist erin erg aan de datum vast zitten, dat gaat altijd verkeerd.
|
Vaak dingen gegeten die over de datum waren. Meestal valt het me ook niet zo op. Het rook niet raar verder of zag er vreemd uit en ik ben er ook niet ziek van geworden. Ik vraag me wel af hoe het zit met halvarine. Ik heb het kuipje al een tijd en hij loopt d
eze maand af. Hoe lang is het eigenlijk dan nog eetbaar? Ik probeer altijd wel voorzichtig te zijn met zuivel. |
![]() |
|
Ik gebruik nog regelmatig gedroogde oregano die houdbaar zou zijn tot ergens in 2004, is echt niets mis mee
![]() Pas nog een blikje ragout die houdbaar was tot september 2006 naar binnen zitten werken, ook niets mis mee. De meeste dingen kun je nog prima eten/drinken als het over datum is, met verse producten moet je alleen even op rotte plekken e.d. letten. Met ingeblikt of ingepot spul moet je er even op letten dat het blik of deksel van de pot niet bol staat, dan moet je het niet meer eten. Bij blik ook altijd even kijken of de binnenkant niet aan het oxideren is of afbladert, dan moet je het ook niet meer eten.
|
Ik eet geen vlees en heb ook eigenlijk nooit melk in huis. Meestal koop ik ook voor een week in en gelukkig is er dan niet veel over datum. Ik heb wel (soya)boter die bijna een half jaar over datum is, maar als ik de gele laag eraf haal, is het nog wel eetbaar.
Bij mijn oma is de hagelslag uit 2002 en een beetje wittig uitgeslagen. En bij de oma van mijn vriend moet je altijd vragen wat ze inschenkt (regelmatig schenkt ze yoghurtdrank in en blijkt het melk te zijn) en dan is het wel veilig. Er ligt hier wel nog een hele donkere banaan, maar die is vast nog wel lekker op brood. Ik ben zo'n zeikerd met eten weggooien... Bier is inderdaad echt heel lang goed. De fabrikanten zijn verplicht om er een houdbaarheidsdatum op te zetten, maar daar hoef je echt niet op te letten. Sommige biersoorten als Grand Prestige zijn zelfs lekkerder hoe langer je ze laat liggen!
|
Wij hebben vaak yoghurt die over datum is, maar zuur is t toch al dus dat boeit me niet zo
![]() Ook melk wat maximaal 2 dagen over datum is drink ik nog wel. En van die lullige dingen die normaal nooit over datum gaan zoals chips, pinda's en toastjes enzo. Die liggen dan te lang in de kast en ineens is het over datum, maar er verandert niks aan de smaak eigenlijk. Of bier dat over datum is, na 2 maanden smaakt het nog steeds. Als t maar goed ruikt. Vlees durf ik niet zo goed aan, alhoewel ik weleens filet americain eet wat een dag over datum is. Maar langer dan dat ook niet want t is al rauw.. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Over de datum betekent niet meteen verrot, gelukkig. Het ligt aan het product en aan of het al open is of niet. Om te bepalen of het echt niet meer eet/drinkbaar is, moet je je zintuigen gebruiken. Als je het niet vertrouwt, dan eet/drink je het maar niet. Maar om nou een (ongeopende) pak melk weg te gooien die 1 dag 'over de datum' is, is gewoon verspilling.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Ervaringen met Roaccutane Methuselah | 500 | 17-01-2007 11:41 | |
Eten & Drinken |