Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2008, 15:05
Reem
Reem is offline
Zouden we een ijstijd krijgen,
is dat het dreigen van de sneeuw,
het bevroren welkom van de lente,
de kille gil vanuit mijn keel?

Maar was dat waar, dan sneed de wind,
dan vaagde hij mijn voetspoor uit
en verborg de vorst nog met zijn sterren
de narcissen in de berm.

Die kloteklimax knakt ze om
en tegelijk verlies ik niets.
Tussen ons bestond een ijssculptuur
maar 'k wil niet langer dat 't vriest.
Oud 29-03-2008, 15:51
flyaway
flyaway is offline
De eerste acht regels lopen als een trein, heerlijk om te lezen. Maar die laatste heb ik niet zoveel mee. De titel is uitnodigend door de binnenrijm, de rest voldoet aan de verwachting behalve dan het laatste stukje.
Wilde het gewoon even kwijt.
De woorden vormen een mooie rij, ik hoef nauwelijks te weten wat ze betekenen, jij schildert met woorden. Ik verf gewoon een boom over de laatste regels heen, opgelost.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 20:54
Herrsarr
Herrsarr is offline
Een te hoog gezellegehalte, waardoor het wat passé klinkt. "Die kloteklimax knakt ze om" mocht wat mij betreft de laatste regel zijn.
Oud 30-03-2008, 21:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
voor mijn idee zou het beter klinken als je bij de tweede strofe
"en verborg de vorst nog met zijn (-sterren)
de narcissen in de berm (+). "
ofz zou doen en bij bijv
"en tegelijk(+ertijd) verlies ik niets"
maar dat komt door het ritme dat je er al in legt dat ik het zo bekijk en dat is ok. ik vind het gedicht fijn beeldend.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 21:38
Porcelain
Porcelain is offline
Mooi hoe je je gedachten en het weer buiten hebt gecombineerd.

'Bevroren' past qua metrum niet mooi in de eerste strofe, vind ik, de klemtoon ligt verkeerd. 'IJzige' zou wat mij betreft beter zijn, maar dat is weer zonde van het ijssculptuur in de laatste strofe. 'Bittere' of 'Bijstere' dekken misschien niet helemaal de lading... maar toch.

Stiekem zou ik abcbrijm supermooi vinden in dit gedichtje, authentiek. Of nou ja, de bijnarijm zoals in de eerste en laatste strofe vind ik eigenlijk nog beter, maar die mist de tweede strofe, dat vind ik jammer.

Maar wel aangenaam om te lezen, dit.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 09:55
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik krijg de hele tijd gevoel dat het rijmt, en dat doet het niet. Dit had eigenlijk wel mogen rijmen, zoals Porcelain zegt.

Best leuk, ik heb alleen maar een paar kleine woordjes die me storen. Het vraagteken aan het eind van de eerste strofe ook, naar mijn gevoel behoort er na elke zin een vraagteken. De komma's maken de toon anders, vind ik. Die laatste drie verzen mogen voor mijn part er uit, het zwakt de sterkte, het winterse van een gedicht een beetje af.

Toch, heel goed gedaan alweer. LEVEN hier.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 10:25
lapzwans
lapzwans is offline
Hoe clichée dan ook misschien, ik vind de laatste 2 regels juist wel grappig. Ze passen misschien niet helemaal binnen het gedicht, maar ik vind ze wel lieflijk.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 18:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat is toch juist het leuke, het lijkt dat het rijmt, zo loopt het in elk geval, maar stiekem rijmt het helemaal niet. Behalve gil/keel een beetje. En ik struikel over narcissen maar dat hangt er misschien maar net vanaf waar je daar de klemtoon legt. En eigenlijk, hè, loopt het wat te goed, ik vlieg er zo snel doorheen dat ik de betekenis van je gedicht verder niet zo goed meekrijg.
Oud 01-04-2008, 16:58
Verwijderd
ik ben niet zo'n fan geloof ik. Niet dat het niet mooi is of goed geschreven, maar hm. het viel een beetje tegen denk ik? Ik heb je zoveel mooier zien schrijven, dat ik dit daardoor minder vind. Het is niet zo vernieuwend en gewaagd als je soms wel schrijft. En ik hou van vernieuwend en gewaagd.

Ik lees het en het loopt als een trein, dus je bent zo aan het eind. Ik denk 'goh ja, leuk. loopt lekker.'. En dat was het, het blijft niet hangen, het verrast me bijna nergens. Ik vind kloteclimax overigens wel heel leuk

Volgens mij irriteert de ww-tijd me ook. zouden we, was dat, dan vaagde hij. maar waarom ik me daaraan erger weet ik dan weer niet. ik zeur geloof ik want het is heus niet slecht ofzo. pf. dit commentaar gaat echt nergens heen
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 17:32
Porcelain
Porcelain is offline
@Aveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sorry, lamlendigmelig

@ Ave dus,
Ik vind het juist wel gewaagd eigenlijk, omdat het zo'n oudhollandsche vorm heeft. Het is juist wel anders dan ze normaal schrijft, vind ik eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 17:45
Verwijderd
ja het is dus ook wel anders, maar ik vind het minder

en nou. pf. ik had ook niet kunnen reageren
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 18:07
Porcelain
Porcelain is offline
Jawel, want nu hebben we een discussie, en dit is een discussieforum
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 19:41
Neko*
Neko* is offline
Elke keer dat ik hem lees vind ik hem leuk, maar ik kan er verder eigenlijk weinig zinnigs over zeggen. Ik probeer het later nog een keer, misschien ben ik gewoon te moe.
Oud 02-04-2008, 10:45
Reem
Reem is offline
Bedankt voor de reacties!
Ga vooral door met de discussie, vind ik leuk. Ik snap wel wat je bedoelt hoor Ave, ik vond dat eigenlijk ook een beetje jammer. Maar ja, als je eenmaal een zin in je hoofd hebt is het moeilijk om de bijbehorende stijl niet door te zetten in de rest van het gedicht. En over de ww-tijd: ik begrijp wat je bedoelt. Ik zou het liever ook in een wat andere irrealis-vorm gieten, maar daar heb je zoveel woorden voor nodig en dat vond ik zonde (met 'zouden' en zo).
Wat betreft die abcb-bijna-rijm, Porcelain: heb ik geprobeerd, maar ik ben heel hard gefaald in de tweede strofe.
Reageren

Regels voor berichten