Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2008, 19:41
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik had een vraag met betrekking tot scheikunde.

De vraag: Geef de reactie tussen calciumcyanide en water in een vergelijking weer. Er ontstaat behalve blauwzuur ook vast calciumhydroxide. Heb ik de reactievergelijking juist opgesteld? Ik denk 't niet maar ben er niet zeker van.

En nog iets:

- Geef de vergelijking van het oplossen van in water.

Ik weet niet welke stof dit is, en ik weet niet in welke ionen het gesplitst wordt als het oplost met water (de ionen splitsen zich toch wel?)

Iemand?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2008, 20:51
-Nils-
-Nils- is offline
Even een opmerking: de bovenste reactie heb je niet kloppend gemaakt.

Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 21:53
Chris-Verhoeckx
Hmmz ja, dat is 't gedeelte waar ik heel veel moeite mee heb. Snap er echt zo weinig van. Ik kan die reactievergelijkingen ook nooit kloppend maken (wat dus echt een groot probleem kan worden bij m'n SE's en CE's). Ik had net bij examentraining zelfs de ontledingsreactie van waterstofperoxide fout . Ik had het al eerder gezegd, ik snap niet wanneer er haakjes moeten en wanneer niet. Ook met de ionen (wanneer ik ze moet plaatsen enz.) snap ik niet. De reactievergelijking . Deze vraag stond in een opgave, de oefenopgaven snap ik wel maar de achterliggende theorie niet. Zoals dat . Ik puzzel er een beetje mee maar het dringt echt té langzaam tot me door
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 22:08
-Nils-
-Nils- is offline
Als je echt al heel lang met reactievergelijkingen loopt te puzzelen, en je komt er nooit uit, kun je het op een wiskundige manier oplossen. Het is alleen niet de meest voor de hand liggende methode.

Je begint met inplaats van cijfers, letters voor de stoffen te zetten. Een simpel voorbeeldje:

a CH4(l) + b O2(g) -> c CO2(g) + d H2O(g)

Dan ga je per element kijken hoeveel ervan zijn per molecuul. Een voorbeeldje:

Van het aantal C-atomen: a = c
Van het aantal H-atomen: 4a = 2d
Van het aantal O-atomen: 2b = 2c + d

Kies nu een variabel zelf, Bijvoorbeeld a = 1. Dit geeft c = 1, d = 2, en b = 2. Soms moet je deze getallen dan nog gehele getallen van maken, maar in dit geval niet.

Invullen in de reactievergelijking:
CH4(l) + 2O2(g) -> CO2(g) + 2H2O(g)

[edit]Trouwens, voor die NH3 moet nog een 4 staan. Nu heb je te weinig natrium en wateratomen [/edit]

Laatst gewijzigd op 31-03-2008 om 22:25.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 22:35
Chris-Verhoeckx
Zo is het een heel doolholf .

.

Als ik die zou snappen dan weet ik hoe 't is omgezet. Misschien komt 't omdat ik het boek nog niet helemaal uit heb (nog bijna 4 hoofdstukken).
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 07:04
Anika
Citaat:
Zo is het een heel doolholf .

.

Als ik die zou snappen dan weet ik hoe 't is omgezet. Misschien komt 't omdat ik het boek nog niet helemaal uit heb (nog bijna 4 hoofdstukken).
Dit is wat de reactievergelijking zou moeten zijn:

.

Het is de bedoeling dat je aan allebei de kanten van je reactievergelijking van elk element evenveel hebt.
Je hebt links bijvoorbeeld 4*3=12 H's, dus dat betekent dat er aan de rechterkant van de pijl ook 12 H's moeten staan. Daarom krijg je 6 H2O.

Als je nu kijkt naar de vergelijking in je beginpost, kun je zien dat die niet klopt:

- Je hebt aan de linkerkant twee CN-ionen staan en aan de rechterkant maar één.
- Aan de rechterkant staan twee H's, aan de linkerkant drie.
- Aan de rechterkant staat één O, aan de linkerkant twee.

Misschien kun je nu zelf proberen om dit te verbeteren?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 17:03
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
- Geef de vergelijking van het oplossen van in water.

Ik weet niet welke stof dit is, en ik weet niet in welke ionen het gesplitst wordt als het oplost met water (de ionen splitsen zich toch wel?)

Iemand?
Het gaat hier om arseenzuur, een zwak zuur, dat met water reageert volgens H3AsO4(aq) + H2O(l) <-> H3O+(aq) + H2AsO4-(aq).
Oud 01-04-2008, 19:27
Chris-Verhoeckx
Thanks, ik ben nu al iets verder. En snap het ietsie pietsie beter
Reageren

Regels voor berichten