Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2008, 12:07
Glamourous89
Glamourous89 is offline
Ik heb morgen mijn schoolexamen Engels waarvoor je een formele brief moet schrijven. En ik heb nog een paar grammaticale vragen die ik aan niemand anders kan voorleggen..

Hier komen ze

- wanneer gebruik je A en wanneer AN?
- wanneer gebruik je to en wanneer too?
- mag je in een formele brief woorden als it's gebruiken of moet je alles voluit schrijven?
- wanneer krijgt een woord een hoofdletter?
- in welke volgorde moet je je woorden in de zin zetten? (dus wat komt vooraan enz)?
- mag je in je formele brief gebruik maken van ILL (en wat is de betekenis hiervan)?

En andere grammaticale tips zijn natuurlijk ook welkom!!!

En als jullie een aantal goede standaard zinnen die vaak van pas komen bij het schrijven van een formele brief willen geven, dat zou ook super zijn!

Alle reacties zijn welkom!!

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2008, 13:22
Verwijderd
- wanneer gebruik je A en wanneer AN?
-> 'a' gebruik je bij woorden die met een medeklinker beginnen: a banana, a watch etc. Woorden die met een klinker beginnen krijgen 'an'; an apple, an orange. Sommige woorden schrijf je anders dan dat je ze uitspreekt; denk bijvoorbeeld aan 'uniform', dat spreek je als 'joe-ni-form', dus met een 'j', het is dus 'a uniform', niet 'an'. Hetzelfde geldt voor (sommige) woorden met een 'h': 'hour' bijvoorbeeld, die 'h' spreek je niet uit, dus wordt het 'an hour'.

- wanneer gebruik je to en wanneer too?
-> 'too' gebruik je in de betenis van 'ook': 'Ik wil die banaan ook.' -> I want that banana too.
En ook wanneer iets 'te' is, dus 'te groot', 'te klein', 'te dik, 'te dun' -> too big, too small, too fat, too thin.
'to' gebruik je als 'naar' -> ik ging naar school, I went to school. En je vindt het bij de infinitief van het werkwoord; to eat, to drink.

- mag je in een formele brief woorden als it's gebruiken of moet je alles voluit schrijven?
-> Alles voluit schrijven is altijd beter in formele brieven, dus probeer je daar aan te houden.

- wanneer krijgt een woord een hoofdletter?
-> Aan het begin van een zin, namen van mensen, plaatsen en landen, maar ook; namen van de dagen van de week en de maanden van het jaar. Dus niiet 'saturday' maar 'Saturday'. Niet 'march' maar 'March'. Het woordje 'I' schrijf je ook áltijd met een hoofdletter.

- in welke volgorde moet je je woorden in de zin zetten? (dus wat komt vooraan enz)?
-> Het lijkt heel erg op het nederlands, let alleen op tijdsbepaling: Ik ga naar school morgen -> I'm going to school tomorrow, óf: Tomorrow I'm going to school. In het Nederlands kan je ook zeggen: Ik ga morgen naar school, maar 'I'm going tomorrow to school' is fóut, de tijd komt of voor of achteraan!

- mag je in je formele brief gebruik maken van ILL (en wat is de betekenis hiervan)?
-> Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 14:50
Glamourous89
Glamourous89 is offline
Hoi Andijvie, bedankt voor je reactie. Heb er zeker wat aan!! Met ILL bedoelde ik i'll misschien had ik het beter op die manier kunnen schrijven.
Ik vraag me af of je in een formele brief gebruik mag maken van dit woordje. Ik gebruik het namelijk vrij vaak.

Alvast bedankt voor je reactie (of die van iemand anders natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 14:51
kassamiep90
kassamiep90 is offline
formele brief is toch bijvoorbeeld een sollicitatiebrief? (dat haal ik altijd door elkaar formeel en informeel )
maar in dat geval moet je I'll schrijven als I will. Omdat je als ik het goed heb dan geen afkortingen mag gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 14:58
Glamourous89
Glamourous89 is offline
Citaat:
formele brief is toch bijvoorbeeld een sollicitatiebrief? (dat haal ik altijd door elkaar formeel en informeel )
maar in dat geval moet je I'll schrijven als I will. Omdat je als ik het goed heb dan geen afkortingen mag gebruiken.
Een sollicitatie brief is inderdaad een voorbeeld van een formele brief.

Nu je het zegt... ik kan inderdaad beter I will schrijven dat is netter.

Probleem opgelost!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 08:58
Verwijderd
Inderdaad, afkortingen echt vermijden, dus ook I'll
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 18:27
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Inderdaad, afkortingen echt vermijden, dus ook I'll
Volgens mijn vriendin in Engeland maakt het geen bal uit als je afkortingen als I'll gebruikt in een officiele brief. In haar aanmeldingsbrief voor een of andere universiteit gebruikte ze volop afkortingen. Dit neemt echter niet weg dat je beter geen afkortingen kunt gebruiken als je een tekst voor een examen engels in Nederland maakt. Kennelijk lopen de docenten een paar jaar achter op de realiteit.
Oud 04-04-2008, 23:33
Evilblue
Evilblue is offline
Citaat:
Volgens mijn vriendin in Engeland maakt het geen bal uit als je afkortingen als I'll gebruikt in een officiele brief. In haar aanmeldingsbrief voor een of andere universiteit gebruikte ze volop afkortingen. Dit neemt echter niet weg dat je beter geen afkortingen kunt gebruiken als je een tekst voor een examen engels in Nederland maakt. Kennelijk lopen de docenten een paar jaar achter op de realiteit.
Yeah, Ik weet niet waar je vriendin heeft gestudeerd, maar echt, je mag nooit en echt nooit afkorten in officiele brieven (behalve als het zonder comma gaat)

So, a phrase with this:
We've been to the city lately, and it's all going down the drain (this would be considered incorrect as you should say that we have and it is)

However, you can say, the WNBA or i.e.
Oud 05-04-2008, 09:09
Belgarath
Belgarath is offline
http://www.keele.ac.uk/
Oud 05-04-2008, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Ja, klopt, 't mag in principe wel, maar 't niet gebruiken van afkortingen kan geen kwaad (en de docenten in NL willen het liever niet ).
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 09:32
Gunkan
Gunkan is offline
En? Hoe is't afgelopen Glamorous?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 15:09
Glamourous89
Glamourous89 is offline
Hoi CailinCoilleach, ik heb mijn Engelse brief nog niet gemaakt. Ik had onvoldoende tijd om het goed voor te bereiden. Nu moet ik hem inhalen as woensdag.

Ik zal laten weten hoe het is afgelopen!

Groetjes Glamourous
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 20:44
Gunkan
Gunkan is offline
Wel, succes d'r mee! o/
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 16:55
Glamourous89
Glamourous89 is offline
Ik heb een 7.6 gehaald op mijn Engelse brief!!! Ben er heel tevreden mee
Met citaat reageren