Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2008, 16:41
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
Ik laat mijn stijltang liggen,
mijn krullen draaien terug.
Ik smeer mezelf weer slank,
haal de striemen van mijn rug.

Ik zorg voor goede geur,
voor verbloeming van mijn ziel.
Ik onderstreep mijn spiegels,
bedek de tekens op mijn hiel.

Ik slaak een kreet voordat ik ga
zodat het geluid wat echt leek
dooft en mijn banden ervoor zorgen
dat ik me niet nogmaals verspreek.

Te koud gekleed doe ik de das om,
mijn shawl bedekt mijn leven.
Zodra hij afglijdt naar de achtergrond
is dit alles wat ik kan geven.

Want nu blijf ik bemint worden,
vandaag is weer zo'n dag.
Dat ik met stijl de deur uitga
en weer vreemdgaan mag.

reacties zijn welkom^^ =)
Oud 03-04-2008, 17:01
flyaway
flyaway is offline
Klinkt wel leuk, alleen is het net of er iets niet klopt. Hoezo mag je weer vreemdgaan, waarom zou je je niet op die manier verfraaien voor je huidige relatie?
Het begint wel leuk, vooral 'onderstreep mijn spiegels' vind ik een leuke metafoor hoewel bestaande uitdrukking (spiegels van de ziel, toch?) maar 'bedek de tekens op mijn hiel' is dan weer geforceerd rijm.
Die kreet slaan voor je weggaat snap ik niet.
En spelfout: bemint --> bemind.
En ik snap die 'afglijdt naar de achtergrond' niet, wat wil je daar mee zeggen? Ik vind het een beetje uit de toon vallen in het gedicht. Het begin is leuk, woordgebruik ook, alleen valt het aan het einde wat uit mekaar.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 18:25
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
Citaat:
Klinkt wel leuk, alleen is het net of er iets niet klopt. Hoezo mag je weer vreemdgaan, waarom zou je je niet op die manier verfraaien voor je huidige relatie?
Het begint wel leuk, vooral 'onderstreep mijn spiegels' vind ik een leuke metafoor hoewel bestaande uitdrukking (spiegels van de ziel, toch?) maar 'bedek de tekens op mijn hiel' is dan weer geforceerd rijm.
Die kreet slaan voor je weggaat snap ik niet.
En spelfout: bemint --> bemind.
En ik snap die 'afglijdt naar de achtergrond' niet, wat wil je daar mee zeggen? Ik vind het een beetje uit de toon vallen in het gedicht. Het begin is leuk, woordgebruik ook, alleen valt het aan het einde wat uit mekaar.
dat 'weer vreemdgaan mag' is eigenlijk de toon van het gedicht. hoe iemand op zo'n moment misschien denkt.
de spiegels is idd een leuke metafoor, en hij komt inderdaad van spiegels van de ziel. ik vond het wel goed passen in dit gedicht =) maar misschien is 't niet netjes dat ik hem gebruik vanwege de copywright op spiegels van de ziel? =)
spelfouten, echt heel slecht ik zal er op letten
afglijdt naar de achtergrond: de shawl(of hij) glijdt af naar de achtergrond, oftewel, hij valt letterlijk van me af, waardoor mijn hals/borst open komt te liggen. en dan is dát alles wat ik kan geven.

ik zal eens kijken wat ik kan veranderen =) bedankt voor je reactie!!
Oud 03-04-2008, 20:15
flyaway
flyaway is offline
Ok prima! Je hebt potentie
Alleen vond ik dat shawl-gedoe een beetje te duidelijk, geforceerd, ofzo. Dat het dus lijkt of het er in MOEST, terwijl het er eigenlijk niet in hoeft of niet in hoort. Nouja weet niet helemaal hoe ik het moet zeggen. Maar verder leuk Echt leuk.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 18:31
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Dit is een leuk onderwerp om een gedicht over te schrijven, vind ik. Het feit dat je zo lang over je uiterlijk blijft doorgaan, vooral. Alleen lopen de rillingen al over mijn rug als ik 'stijltang' hoor (ik heb een hekel aan mensen die hun krullen wegwerken, het spijt me), en 'shawl' vind ik ook een heel erg lelijk woord. Het is geen slecht gedicht, je maakt gebruik van simpele rijm, en dat past. Al twijfel ik een beetje of het niet té simpel wordt, de zinnen ook zijn kort en klaar, soms mag je mij wel eens wat meer stof tot nadenken geven.

De tweede strofe vind ik heel mooi, dat komt door mijn liefde voor het woord 'verbloemen'. Niet slecht, maar ik weet zeker dat je nog beter kan!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 11:22
Reem
Reem is offline
Ik vind shawl eigenlijk juist een mooi woord.
Verder vind ik het jammer dat het metrum vanaf de derde strofe af en toe wat stokt; de eerste twee strofes lopen juist zo goed en het is zonde dat je dat niet weet vol te houden.

vind ik sowieso geen mooie constructie; ik snap ook niet helemaal hoe je die nou moet lezen.
Oud 13-04-2008, 11:24
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
Citaat:
Ik vind shawl eigenlijk juist een mooi woord.
Verder vind ik het jammer dat het metrum vanaf de derde strofe af en toe wat stokt; de eerste twee strofes lopen juist zo goed en het is zonde dat je dat niet weet vol te houden.

vind ik sowieso geen mooie constructie; ik snap ook niet helemaal hoe je die nou moet lezen.
de eerste twee strofes lopen inderdaad wat lekkerder dan de 3e strofe. maar ik had het idee dat het anders té saai zou worden. ik wil niet dat het té cliché word, en ik merk aan mezelf dat ik snel die kant op ga. vandaar dat ik iets anders wilde proberen. maar goed, dat mag natuurlijk niet ten kostte gaan van het metrum.

wat betreft

'zodat het geluid wat echt leek dooft en mijn banden ervoor zorgen dat ik me niet nogmaals verspreek'
mja, ik bedoel hiermee te zeggen dat de kreet die de persoon slaat 'gemaakt' is, nep. met banden verwijs ik naar stembanden. oftewel: er wordt geluid 'gemaakt' wat er voor zorgt dat haar stembanden zichzelf niet meer verspreken. wat betreft het vreemdgaan dus
misschien is het nu iets duidelijker? of misschien vinden jullie dit wel veelste ver gezocht, of niet goed uitgewerkt?
Oud 13-04-2008, 14:30
Reem
Reem is offline
Okay, ik begrijp nu wat je bedoelt. Ik begreep het verkeerd vanwege je gebruik van wat: het is het geluid dat echt leek, want het verwijst terug naar het geluid en niet naar de hele zin (en ik las wat als 'een beetje', 'enigszins'). Ik vind dat met die stembanden een leuke vondst, maar je zou 't denk ik nog beter kunnen uitwerken.
Oud 13-04-2008, 18:01
Lavender
Lavender is offline
Citaat:
Het is geen slecht gedicht, je maakt gebruik van simpele rijm, en dat past. Al twijfel ik een beetje of het niet té simpel wordt, de zinnen ook zijn kort en klaar, soms mag je mij wel eens wat meer stof tot nadenken geven.
Ik ben het met Fayelinde eens. De rijm vind ik niet zo mooi omdat het te makkelijk leest. Ik hou meer van subtiele rijm / binnenrijm. De derde strofe vind ik leuker dan de eerste twee, juist omdat je een andere richting probeert in te slaan. Daardoor komt het ook niet zo cliché over. (Het metrum loopt dan inderdaad niet zo vlotjes, je zou dan je strak rijmschema moeten aanhouden. Maar met mijn opmerking over deze strofe had ik het meer over de inhoud.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten