Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2008, 15:48
Wortelfot
Goedendag,

Ik heb een vraag over het volgende:

Als je een wortel horizontaal plaats, en het licht komt van boven:
- naar welke kant zal de wortel dan gaan groeien? Onder of boven?

- Aan welke zijde zal de auxineconcentratie het grootst zijn. (Auxine zorgt voor het feit dat er celstrekking mogelijk is).

Ik dacht zelf aan het volgende:

Een wortel is negatief fototroop en positief geotroop.
Negatief fototroop wil zeggen (?????): De kant die belicht wordt, krijgt een hoge auxineconcentratie. De schaduwkant krijgt een lage auxine concentratie.
Positief geotroop wil zeggen: De worteltop zal met de richting van de zwaartekracht meegroeien.

Conclusie: Doordat aan de bovenkant de auxineconcentratie het hoogst is, en aan de onderkant laag, dan zal mede dankzij positieve geotropie de wortel naar beneden groeien.

(Volgens mijn nakijkboek is de ONDERZIJDE van een horizontaal geplaatste worteltop de plaats waar het meeste auxine aanwezig is. KLopt dit??, zoja, waarom dan?)

klopt dit?

BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2008, 10:12
remy476
remy476 is offline
De auxineconcentratie is het hoogt aan de schaduwkant, nu kun je je vragen voglens mij wel beantwoorden..
Oud 07-04-2008, 11:28
Wortelfot
Een wortel is toch negatief fototroop?
Een stengeltop is positief fototroop --> groeit naar licht omdat de onderzijde meer auxine heeft ==> groeit harder ==> automatisch buiging naar boven

Hoe zit dat dan met een wortel die negatief fototroop is? (En die ook horizontaal wordt geplaatst?)

Wat houdt dit precies in dan?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:59
flyaway
flyaway is offline
Bij eenzijdige belichting van een plant krijgt de schaduwzijde meer auxine dan de belichte zijde, waardoor er meer groei en strekking aan de schaduwzijde plaatsvindt en de plant kromming krijgt, hij buigt dan dus naar het licht toe.
Wortels reageren precies andersom op de hoeveelheid auxine. Hoe meer auxine, hoe minder celstrekking. Dit komt doordat de drempelwaarde eigenlijk al overschreden is, door meer licht wordt deze waarde nog verder overschreden en vindt er nog minder celstrekking plaats aan de kant die belicht wordt. Hierdoor groeit de wortel juist van het licht af en is dus negatief fototroop.

Het heeft dus te maken met de drempelwaarde. Snap je?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 17:35
remy476
remy476 is offline
Dus al iets negatief fototroop is kun je dus stellen dat het van de zon af groeit.... ik snap t nu
Oud 08-04-2008, 20:42
sdekivit
sdekivit is offline
jups: een wortel is negatief fototroop en groeit dus van het licht af. logisch ook want een wordtel die naar het ligt groeit daar heb je niks aan he --> een wortel hoort voedingsstoffen uit de bodem te halen biologie is zo logisch
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten