Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
B: Het is een zelfstudie, ik doe het niet op een school ![]()
|
Bij vraagstukken, ik kan het niet genoeg herhalen, moet je jezelf opleggen in een bepaalde structuur te werken: gegevens, gevraagde, oplossingswijze en antwoord mooi gescheiden houden en dan kom je al heel ver. Ik heb in volgend topic wat uitleg gegeven over mijn eigen werkwijze, die ook bij ons op school aangeleerd werd, die leert je om alles mooi op een rijtje te zetten zodat je ook je gedachten wat moet ordenen: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1659860
Want enerzijds moet je wel met je formules kunnen werken, maar anderzijds is het voor een oefening vreselijk belangrijk dat je je gedachten kan richten op de werkelijk belangrijke dingen. Een grote tip die ik daarenboven geef: tenzij je goed weet waarmee je bezig bent, zet alles om naar standaardeenheden (uren naar seconden e.d.) De meeste formules zijn voorzien op standaardeenheden, zodat je heel makkelijk alles kan invullen zonder rekening te moeten houden met conversies binnen de formule (zoals je voorhad bij die Wh e.d.): dus slechts helemaal bij het begin en op het einde omzetten naar niet-standaardeenheden tenzij je bv. controle zou willen hebben op een tussenresultaat (omdat sommige gangbare eenheden nu eenmaal meer voeling veroorzaken: als je een temperatuur van 350K zou meten in de huiskamer, zo op zich zegt dat getal niet veel; maar dit komt overeen met 77°C, wat dus nogal onlogisch zou zijn ofwel door een rekenfout of door een slechte oefening). Het belangrijkste bij dergelijke oefeningen is dat je voeling creëert bij bepaalde getallen, dat een gewone lamp bv. 25 ā 100W kan verbruiken, enzovoorts. Net zoals je met je boerenverstand ook wel begrijpt dat een auto geen 500km/h rijdt, een woning hoger is dan 2 meter enzovoorts. En die voeling met eenheden en grootteordes krijg je enkel met de ervaring, met veel oefening.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Als je een verhaaltje hebt met veel gegevens, bijvoorbeeld over een constante versnelling op 140 meter, die 3,0 seconde duurt, met een voorwerp die een massa heeft van 30 kg, en je wilt de nettokracht berekenen, kun je dat bijvoorbeeld overzichtelijk naast elkaar noteren als: s=140km=1,40*105m, t=3,0s, m=30kg. Dan schrijf je bijvoorbeeld op: Fnetto wil je weten. Je ziet dat meteen welke formules bruikbaar zijn: Fnetto=m*a om met a erbij en de massa de kracht uit te rekenen. Dan vraag je je af: hoe kom ik aan a? Antwoord: s=1/2*a*t2 Ook zie je dan meteen hoeveel significante cijfers je hebt, namelijk 2. Als je jezelf een bepaalde structuur aanleert, leer je jezelf in stappen te laten denken, en het allereerste wat je daarbij moet doen is gegevens uit te context weten te halen die belangrijk zijn. @RDA: gestructureerd werken is het halve werk bij natuurkunde. Mensen die slecht zijn in natuurkunde missen (denk ik) deze structuur vaak, of oefenen gewoon niet goed genoeg. Laatst gewijzigd op 10-04-2008 om 15:48. |
![]() |
||
Citaat:
Als je direct alles wegwuift: 'ja maar, ik ben niet goed in dat vak'; kijk, dan ga je nergens komen, niet met dat vak, maar je gaat ook je beperkingen keer op keer tegen het lijf lopen bij andere dingen. Misschien dat jouw grootste struikelblok en vorige leerkracht is, dat weet ik niet. Maar je moet ook zelf open kunnen staan voor dat vak. Een gestructureerde manier kan je al helpen om zonder veel inzicht ook goede resultaten te halen, en hopelijk ook wat voeling te creëren. Voeling met fysica is zelfs niet eens moeilijk: het is gewoon af en toe je ogen open doen, en kijken: 'kijk, een zekeringkast: 16A'. Ik raad je dan ook aan, herlees mijn post eens, ik ga niet zeggen dat mijn mening allemachtig is, maar het feit dat er twee mensen mij bijvallen in mijn mening, moet je toch tot nadenken aanzetten. Door de methode die ik voorstel toe te passen, ga je wel degelijk beter presteren voor fysica. Want dat is mijn ervaring: de mensen die niet goed zijn in fysica worden niet aangezet om logisch te redeneren, om een bepaalde denkwijze te volgen. Bij gemakkelijke problemen, kan je lopen proberen, en kom je uiteindelijk wel op de oplossing. Bij fysica heb je (voor jou dan) iets moeilijkere opgaves, en het gebrek aan structuur, zorgt ervoor dat je die aanvoelt als moeilijk. Bij chemie weet je: dergelijke opgave moet je oplossen door stap A, B, C. Net hetzelfde bij fysica, al krijg je daar meestal niet zo de pap in de mond; daar moet je zelf leren je gedachten te ordenen. Ik geef je de basis voor een bepaalde structuur voor nadenken, die algemeen is voor alle wetenschappelijke problemen: wat heb je (gegevens), wat wil je (gevraagde), wat doe je om er te geraken(berekeningen)? Jij loopt daar volgens mij op vast: je post enkele van je gegevens, maar je hebt er blijkbaar nog niet lang genoeg over nagedacht of de theorie van begrepen, je hebt de stap van opgave naar het opstellen van de gegevens niet of amper gemaakt, en dan kan je natuurlijk ook niet werken naar een oplossing. Waaruit ik dat afleid: je geeft enkele gegevens, maar niet allemaal. Als je weet waarmee je bezig bent, dan geef je het nodige (maar dan had je ook geen vraag). Als je gewoon dom bent (sorry voor de woordkeuze) schrijf je de opgave over. Dat doe je niet, dus je maakt wel enige selectie in wat je schrijft, maar volgens mij loop je vast in een fase waarbij je denkt 'ik kan er toch niets van, ik ben slecht in fysica'. Dat is een verkeerde redenering: jij kan wel fysica, je moet enkel goed leren redeneren om tot een oplossing te geraken. Je mag dan goed zijn in wiskunde, bio en chemie. Probeer je werkwijzes daar eens te bekijken, want in feite is fysica weinig anders dan toegepaste wiskunde (of beter gesteld: wiskunde is de taal die de fysica gebruikt). Het grote probleem bij het onderwijs is dat hokjesdenken: je leer alles als aparte vakken, terwijl de natuur dat onderscheid niet maakt, al is het wel handig om overzicht te houden. Maar leerlingen denken ook in dat onderscheid, terwijl dat niet zo hoeft. De werkwijze die ik hier aanreik, is die van een ingenieur; wat dan ook uit praktisch oogpunt de beste is. Ik zal niet zeggen de meest correcte, want dan krijg ik elke exacte wetenschapper tegen mij: exacte wetenschappen zijn geweldig vanuit theoretisch oogpunt, maar de wetenschappen die je in het middelbaar krijgt, moet je eerder vanuit praktisch oogpunt beschouwen, wat ook hetgene is wat ik je probeer bij te brengen.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Zeg ILUsion... Doe jij toevallig ook een docentenopleiding? Want dit lijkt toch verdomd veel op een remediëringsgesprek, wat je hier nu neerzet.
Remediëringsgesprek: een gesprek waarin je samen met de leerling probeert te achterhalen waarom hij iets niet snapt of telkens op dezelfde manier fout doet. Goed, jij zegt'm eerder waar je denkt dat de pijn ligt, in plaats van dat jullie d'r samen naartoe werken, maar soit ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je echt hard hebt gewerkt, en je haalt dan een zes, is dat niet erg. Maar een zeven is toch de beste minimumnorm. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
Show je auto-topic, part V Methuselah | 318 | 10-02-2015 07:13 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] Elektriciteit Peter1989 | 1 | 21-11-2012 21:51 | |
Verkeer & Vervoer |
Lampje vervangen nu blijft de zekering doorbranden. remy476 | 0 | 07-11-2009 20:32 | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #23 Mobius | 500 | 10-08-2009 15:28 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Onrechtvaardigheid in de Bijbel Gatara | 109 | 04-08-2003 06:49 | |
Software & Hardware |
Voedingsprobleem ?!? Moonspell | 16 | 04-01-2002 12:14 |