Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2008, 18:04
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hallo kinderen.

Ik heb 2 vraagjes met betrekking tot titreren.

Opgave: Een fles met natronloog heeft langere tijd op genstaan. Hierdoor is de concentratie niet meer wat er op de fles staat.

Ans blabla gaat met een titratie de concentratie opnieuw vaststellen. Zij meet 25 ml natronloog af en stopt die in een erlenmeyer. Ze voegt 2 druppels rodekoolsap als indicator toe en titreert met zoutzuur van bekende concentratie tot het eindpunt bereikt is. Ze heeft dan 17.8 ml zoutzuur toegevoegd.

Gegeven: 1 ml HCl komt overeen met 52 milligram natriumhydroxide.

Geef de vergelijking: Dit stukje snap ik niet. In een vorige reactie tussen huishoudammonia en zoutzuur stond HCl het H+-ion af. Maar ik weet niet wat er tijdens deze reactie gebeurt. Alleen dat de oplossing neutraal wordt. Ow, nu lees ik verder en zie ik dat natriumhydroxide natronloog wordt. Maar natriumhydroxide en natronloog hebben toch dezelfde formule Ik denk dat natrium het tribune-ion in deze opgave is (weet 't bijna zeker). Verder weet ik 't niet.

Vraag: Bereken de concentratie van natronloog.

Snap ik ook niet. Ik snapte het bij de vorige berekening wel (tussen NH3 en HCl).

Verder, een instinker.

Opgave: Theo en Marian hebben een potje gekregen met een onbekende witte stof. De stof lost prima op in water, als een kleurloze oplossing. Ze doen er 2 druppels thymolblauw bijm de oplossing kleurt blauw.

Hier kom ik er dus achter de de oplossing basisch is.

De stof geleid ook stroom (ik denk een basische zout, kan dat , zouten geleiden stroom toch goed, iets met vrijbewegende ionen).
Daarna voegen zij zoutzuur toe, de oplossing bruist hevig. Het gevormde gas maakt kalkwater troebel. Ze nemen een uitgegloeide platinadraad en houden 'm even in de oplossing. Daarna houden ze de draad in een sterk ruisende vlam van de brander. Wat als gevolg een gele vlam is. Welke stof zit er in het potje?

Ik denk: Iets met natrium. Een natriumzout.
Oud 29-04-2008, 18:13
-Nils-
-Nils- is offline
Citaat:
Alleen dat de oplossing neutraal wordt. Ow, nu lees ik verder en zie ik dat natriumhydroxide natronloog wordt. Maar natriumhydroxide en natronloog hebben toch dezelfde formule Ik denk dat natrium het tribune-ion in deze opgave is (weet 't bijna zeker). Verder weet ik 't niet.
Mijn scheikundige kennis is nog niet van een 6e klasser, maar ik weet wel: natronloog is is een oplossing van natriumhydroxide in water. natriumhydroxide is gewoon een zout. Zie de tabel met triviale namen in je BINAS.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 18:18
Chris-Verhoeckx
Dan heb ik 't fout/wrong iemand @ de concentratie?

Laatst gewijzigd op 29-04-2008 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 18:22
Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Ik denk: Iets met natrium. Een natriumzout.
Da's dan waarschijnlijk natrium(bi)carbonaat ofzo...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 18:46
Verwijderd
Ik vind de vraagstelling nogal onduidelijk, maar als met "eindpunt" in het tweede gedeelte van de eerste vraag "omslagpunt" wordt bedoeld, kunnen we er vanuit gaan dat een PH van 7 bereikt wordt wanneer de oplossing volledig getitreerd is (na toevoeging van de 17,8ml zoutzuur). De werkzame stof in rodekoolsap is anthocyaan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anthocyaan -> indicator.

Aangezien een PH van 7 neutraal is zal een mengsel van een basische en zure oplossing van gelijke molariteit een dergelijke zuurgraad opleveren.

Gegeven: 1 ml HCl komt overeen met 52 milligram natriumhydroxide.

1ml HCL : 52mg Na(OH)
17,8ml HCL : (17,8*52mg) Na(OH)
17,8ml HCL : 445mg Na(OH)

Er is dus 445mg Na(OH) opgelost in 25ml natronloog. Om de molariteit te berekenen zullen we de molmassa van Na(OH) moeten weten.

Deze bedraagt 40g/mol.

In 25ml natronloog zit dus 0,445/40 = 0,011125 mol natronloog.

25ml : 0,011125
1000ml : (0,011125 * (1000/25))
1000ml : (0,011125 * 40)
1000ml : 0,445

De molariteit van deze oplossing bedraagt dus 0,445 (concentratie mol per liter).
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 18:52
Verwijderd
En de vergelijking is natuurlijk:

H+ + OH- -> H2O

(als enkel de tribuneionen gegeven hoeven te worden).
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 21:45
Chris-Verhoeckx
wtf @ molariteit. Nu snap ik pas wat 't betekent mavo hè
Reageren

Regels voor berichten