Voorpagina, dinsdag 23 juli Algemeen dagblad.
Citaat:
Bijlhout stapt op na leugen
Van onze politieke redactie
Het kabinet-Balkenende is al een paar uur na zijn aantreden in een crisis beland: LPF-staatssecretaris Philomena Bijlhout (Emancipatie en Gezinszaken) is afgetreden vanwege een leugen over haar betrokkenheid bij de omstreden volksmilitie van de voormalige Surinaamse dictator Bouterse.
,,Dit was de enig juiste stap die gezet kon worden. Duidelijkheid en daadkracht is gewenst op zo'n moment'', zei premier Balkenende gisteravond in een eerste reactie.
,,Ik heb premier Balkenende verkeerde informatie gegeven. Ik wil het nieuwe kabinet niet belasten met deze kwestie en heb daarom besloten mijn ontslag aan te bieden aan hare majesteit de koningin'', aldus Bijlhout gisteravond.
Gisteren onthulde RTL- Nieuws foto's van Bijlhout in militie-uniform, genomen een half jaar ná de Decembermoorden in 1982, waarbij 15 tegenstanders van het Bouterse-regime omkwamen. De LPF-politica, de eerste gekleurde vrouw in een Nederlands kabinet, beweerde dat ze na de moorden niet meer actief was bij de volksmilititie.
Balkenende: ,,Dit is een stap die een bewindsman moet zetten omdat informatie die gegeven is aan de formateur niet klopt. Het maakt heel veel uit of je behoort tot een militie vóór de moorden of dat je lid bent van een militie ná de moorden.'' Balkenende zegt van de Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) geen signalen te hebben gekregen dat het aanvankelijke verhaal van Bijlhout niet klopte.
Bijlhout trad af na spoedoverleg met premier Balkenende (CDA) en vice-premier Bomhoff (LPF) in het Torentje. De LPF vindt het `ontzettend vervelend', maar wil verder niet reageren. De partij buigt zich vandaag over de opvolging van Bijlhout.
Nirmala Rambocus, zus van de in december 1982 vermoorde Soerindra Rambocus en sinds kort Tweede-Kamerlid voor het CDA, noemt het vertrek van Bijlhout de `enig juiste' stap. ,,Als je zo'n grote verantwoordelijkheid krijgt om de rechtsstaat in te richten, moet je van onbesproken gedrag zijn. We weten allemaal dat de militie zich niet bezighield met poffertjes bakken.''
Rambocus ontmoette Bijlhout tijdens de verkiezingscampagne. ,,Toen heb ik al gezegd dat ik het heel frappant vond dat de mensen die Suriname naar de ondergang hebben geleid, uitwijken naar een ander land en dan daar gebruik maken van alle democratische verworvenheden.''
Vice-premier Remkes (VVD, Binnenlandse Zaken) spreekt van een `geweldig drama' voor het kabinet. Volgens CDA-minister Donner (Justitie) is `het eerste smet op het kabinet een feit'. Zijn partijgenoot De Hoop Scheffer (Buitenlandse Zaken) hoopt en verwacht dat de affaire `de betrekkingen met Suriname niet zal belasten'.
|
Allemaal leuk en aardig, maar wat blijkt? Ondanks dat ze er amper 1 dag gewerkt heeft, krijgt ze toch de gehele uitbetalingsregeling. Dit wil dus zeggen dat zij 6000 euro per maand ontvangt het 1e jaar, terwijl ze op grond van leugens is aangenomen en niet eens 1 dag heeft gewerkt! Sorry hoor, maar ik vind het belachelijk.
Wat vinden jullie er van dat zij toch betaald wordt?