Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2008, 13:55
Str0nk
Str0nk is offline
Goede dag,

Ik dacht dat ik mijn computer om zeep had geholpen door een ongelofelijke kutte antivirus programma te hebben geinstalleerd (zie daar de ironie)(begint met K en eindigt met spersky, nooit installeren!). Nu doet ie het weer dankzij de verwijdering van de boosdoener maar ik realiseerde me dat ik helemaal was niet voorbereid op een dergelijke situatie.
Dus mijn vraag:

Wat moet je achter de hand hebben om je PC volledig te herinstalleren?
Dus qua drivers, windows CD's, etc etc. etc. Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven doen hoewel bepaalde kwade stromingen binnen de hoogste sferen wel plannen smeden om mijn computer te termineren met extreme prejudice (ik weet te veel).
Oud 19-05-2008, 15:03
Verwijderd
Handigste om bij de hand te houden.

* Windows CD.
* CD van je moederbord voor je drivers. Of download zelf alle laatste drivers van de websites en brandt ze op CD. Je kunt ook de pakketten van deze site (http://driverpacks.net/DriverPacks/) op cd branden. Dat zijn verzamelingen van alle drivers die er zo'n beetje zijn.
* CD van veel je gebruikte applicaties, mits ze allemaal op 1 schijf passen.

Zelf bewaar ik alles op een aparte partitie van mn harde schijf en heb ik veel op mn externe schijf staan...
Hopelijk heb je wat aan deze info
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 15:12
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
* CD van je moederbord voor je drivers. Of download zelf alle laatste drivers van de websites en brandt ze op CD. Je kunt ook de pakketten van deze site (http://driverpacks.net/DriverPacks/) op cd branden. Dat zijn verzamelingen van alle drivers die er zo'n beetje zijn.
)
Welke drivers mocht ik dan allemaal nodig hebben? Gaat windows xp niet automatisch naar ze op zoek?
Oud 19-05-2008, 15:12
Verwijderd
Standaard re-installpakket bestaat bij mij uit:

Een CD-ROM met Windows of een vergelijkbaar OS erop. Liefst een legale, of anders één waarvan je weet dat de crack werkt, zodat je daar geen gedonder mee krijgt.

Daarnaast zorg ik dat ik op een tweede harde schijf, waarop Windows dus niet staat, en die dus onaangetast blijft bij een kapotte Windows, het volgende heb staan. Voor de veiligheid heb ik hetzelfde staan op een externe harde schijf:

Alle laatste drivers voor de hardware (zoek op welke hardware je hebt, download op de websites van de producenten ervan de laatste drivers.)

Alle laatste versies van essentiële programma's (zodat je niet hoeft te zoeken met een nieuwe computer, die nog niet precies doet wat je wilt. Bovendien wil je niet naar een gekraakte winamp zoeken op .ru-sites zonder een virusscanner.)

Alle documenten die voor jou van belang zijn. Voor mij zijn dit eigen verhalen, bookmarks, zaken voor werk en voor mijn school van vroeger, plus nog wat zaken. Deze moet je sowieso altijd back-uppen.

Daarnaast kun je altijd nog een nood-pakket samenstellen. Er schijnt niets te zijn als 'Hiren's Boot CD'. Die kun je bij allerhande foutmeldingen in je PC stoppen, en daarop staan verschillende diagnostische en reparerende programma's op die je PC of anders je data kunnen vervangen. Ik heb het zelf nooit gebruikt, omdat ik in geval van nood altijd nog secundaire computers heb staan.

In ieder geval is er één regel die jezelf voor moet blijven houden: hardware en software zijn te vervangen; data vaak niet. Ik maakte het pas nog mee toen er opeens een harde schijf met 750 GB aan data doodging. Gelukkig waren het veelal downloadbare dingen, die ik niet meer terug hoef te halen, maar het deed me wel nadenken. Nu heb ik mijn muziekcollectie, waar ik al jaren mee bezig ben, op twee 750 GB schijven staan die in RAID 1 staan.

Het ligt er eigenlijk helemaal aan wat je met je computer doet, wat je er mee wilt blijven doen en wat je denkt dat er kapot kan gaan. Na een brand zit ik met mijn RAID 1 ook zonder muziek.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 16:16
Str0nk
Str0nk is offline
Wat moet je ook alweer intoetsen om precies te zien welke onderdelen in je PC zitten?
Oud 19-05-2008, 16:16
le Y
le Y is offline
kaspersky werkt bij mij anders prima
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 17:14
M@rco
M@rco is offline
Ik heb alleen een Windows CD (met het laatste nieuwe service pack geïntegreerd). Na het installeren van Windows kun je altijd nog drivers downloaden, als je die van tevoren een keer op een CD'tje brandt zijn ze toch alweer verouderd tegen de tijd dat je ze eens nodig hebt
Oud 19-05-2008, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Wat moet je ook alweer intoetsen om precies te zien welke onderdelen in je PC zitten?
Met de rechtermuisknop op 'Deze computer' klikken, dan Beheren/Manage. In het scherm dat volgt kiezen voor Apparaatbeheer/Device manager. Daarmee kom je al een eind.

Je kan ook kijken of je op internet nog een versie van AIDA32 kunt vinden. Dat is een programma waarmee je een hoop informatie over je hardware kunt uitlezen, maar het is lastig te vinden, kan ik me herinneren.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Welke drivers mocht ik dan allemaal nodig hebben? Gaat windows xp niet automatisch naar ze op zoek?
Windows probeerd zelf zoveel mogelijk zelf te installeren maar uit ervaring blijven er toch altijd 2 of 3 apparaten niet geinstalleerd, meestal audio, video & chipset.

AIDA32, stukje naar ondere scrollen, link werkt.

Je kunt altijd nog de vervanger gratis uit proberen. Lavalys Everest
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 06:15
freyk
freyk is offline
Ben helemaal eens met de mensen wat ze hierboven allemaal zeggen.
Maar inplaats van de hirencd, wat zo illegaal als de pest is, ubcd aanraden.
En een linux-livecd (bijvoorbeeld ubuntu) is ook onwijs handig als je ff helemaal niks mee kan doen.
Oud 20-05-2008, 09:17
Verwijderd
Als het echt niet anders kan, knal ik er gewoon een vers image overheen en haal ik daarna de data wel weer terug.
Komt het gezeik door een of ander virus of programma dat zich niet goed wil laten verwijderen in windows, dan gebruik ik gewoon een Linux livecd of DOS. Werkt prima.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:05
T_ID
T_ID is offline
Backups van je data lijkt me. Heb je die, dan maakt het niet uit wat er met de applicaties gebeurd. Daarna hoef je ook niets te repareren, en kan je gewoon alles slopen om het daarna overnieuw op te bouwen.

Bij herinstallatie van Windows XP kan het overigens zijn dat je hardware in de tussentijd zoveel veranderd is dat het spul van Microshite die bij Windows XP in zit, die genuine check, gaat zeiken. Vaak als je het moederbord hebt vervangen, of de processor. Het ding denkt dan op een nieuwe pc geïnstalleerd te zijn, en je validatie lukt dan niet. Dan moet je de klantenservice bellen, vertellen (of liegen) dat hij het weigert vanwege herinstallatie na een forse verandering in hardware, en ze geven je een nieuwe activatiesleutel.
Oud 22-05-2008, 18:40
Moonspell
Moonspell is offline
Standaard, een Image met Ghost \ True Image what ever.

En een backup op een externe HD \ Server \ etc.
Oud 22-05-2008, 21:15
ILUsion
ILUsion is offline
Mijn overlevingspakket bestaat uit verschillende Live-cd's van Linux (Ubuntu 7.10, 8.04, SLAX, ...), een custom Windows XP SP2-cd (zo goed als unattended install, met direct ook al de license key ingebouwd e.d. en ik had enkele jaren geleden het idee om in die cd ook Office en dergelijke in te steken, maar dat is er nooit van gekomen). Voor Windows gebruik ik trouwens een geleende VLK, zeer zeker aan te raden: geen gezeik van MS, nu niet, nooit niet. En in een unattended install moet je ook niet gaan prutsen met papiertjes met die code op, of beter nog op de cd zelf: hij weet bij de installatie al zijn code

Daarnaast, enkele specifieke recovery-cd's: Hiren's Boot CD (illegale cd), 911 Rescue CD, Ultimate Boot CD; waar soms ook nog eens Linux en/of een Windows-installer opstaat (en ook dingen als Norton Ghost, allerhande tools voor harde schijven, testen van RAM-geheugen, opvragen van systeeminformatie, partitioners, disk editors, ...). Hiren's Boot CD is een perfecte compilatie als je niet goed weet wat je nodig hebt, bij de andere cd's (911 / UBCD) moet je zelf nog modules installeren en mee knoeien, zeker als je de software niet legaal in je bezit hebt.

Daarnaast zit er in de recovery kit ook wat oude versies van Windows (98/Me en 2000, 95 heb ik onlangs eruit gesmeten), wat oude versies van Office (XP (2002), 2003 en 2007), Adobe Creative Suite 3; en ik moet nog wel ergens een cd van ergens 2005 hebben liggen met allerlei handige programma's (WinRAR, WinZip, 7Zip, AIDA32, PowerDVD, ...). Je leest het trouwens goed: ik heb geen Vista-cd bij de hand, omdat ik geen echte voorstander van Vista ben.

Zo krijg je een systeem op een dag of 2 weer optimaal werkend. Een image is beter, maar ik heb er nooit de moeite voor genomen, zeker omdat je bij het samenstellen daarvan met zorg moet omspringen en nadien er niet veel meer in kan rommelen tegenover een unattended install.

Maar goed, momenteel is voor mij vooral een LiveCD van belang, vermits ik toch 95% op Ubuntu draai. Heel erg handig om mee te werken, al is iets gelijkaardigs bij Windows ook mogelijk met BartPE (maar daar heb ik nooit zelf de moeite voor genomen).
Reageren

Regels voor berichten