Advertentie | |
|
![]() |
|
Maple kan wel scripts aan, maar ik kan er zelf ook nog niet mee werken. Verder zal Matlab er ook wel mee overweg kunnen, als je daar wat mee vertrouwd bent, valt het misschien eens te proberen of Octave (gratis alternatief voor Matlab) het ook niet zou kunnen. En misschien kan Maxima (ook een CAS zoals Maple, maar gratis dan) ermee overweg.
Een programmeertaal die er volgens mij wel mee overweg kan is Python en dat is wel gratis en niet zo moeilijk te leren ![]() Voor Python kan je het volgende gebruiken: Code:
from decimal import * a = 365 lim = 100 fac = { 1:1 } prec = 0 # faculteiten uitrekenen for n in range(2,365): fac[n] = fac[n-1] * n for n in range(1,lim + 1): f = fac[n] g = (a**n + fac[a-n]) getcontext().prec += prec res = 1-fac[n]/(a**n + fac[a-n]) getcontext().prec -= prec print 'n = %d \n f = %d \n g = %d \n x = 1 - f/g = %d\n\n'%(n,f,g,res) De output die ik krijg, zijn correcte waarden voor f en g (dus die gigantische getallen), maar als totale uitkomst steeds 1 omdat er gewoon amper te werken valt met die gigantisch kleine getallen. Als je meer informatie geeft, wil ik best eens in matlab kijken wat hij geeft, maar daar zal je tegen gelijkaardige problemen aanlopen, lijkt me.
|
Ik had MATLAB ook al geprobeerd, maar dat gaf bij mij overigens gewoon 365! = Inf. Misschien dat je nog ergens in kan stellen dat hij met grotere getallen kan rekenen, maar ik betwijfel het.
@ the unknown 1: nee sorry, ik ga niet 100 van dit soort getallen uitrekenen en doorgeven via msn.
|
|