Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2008, 09:45
vosje16
vosje16 is offline
Hey,

Vrijdagochtend had ik erg pijn ter hoogte van mijn linkeramandel. Ik ben toen naar de dokter gegaan, maar die kon niets speciaals zien. (Volgens mij had ik pijn net achter mijn amandel, logisch dat hij dus niets gezien heeft) Hij zei wel dat ik aan de rechterkant een kleine keelontsteking leek te hebben en daardoor moest ik dan Strepsils nemen. Dit heb ik ook gedaan.
De volgende dag had ik al veel minder pijn achter mijn amandel, maar nu had de pijn zich verplaatst naar de onderkant van mijn amandel. Daar was nu ook witte aanslag te zien. Dus ik weer Strepsils nemen. De derde dag ging het onder die amandel al wat beter (nog steeds wel een beetje witte aanslag), maar begon ik ook pijn te krijgen aan mijn rechteramandel (waar nu ook een klein beetje aanslag was). Vandaag, de vierde dag, gaan mijn amandels wel wat beter, maar heb ik erge pijn rechts vanachter in mijn keel. Er valt duidelijk een zwellingke te zien, maar daarop een donkerrode stip (lijkt wel een blauwe plek ofzo ).

Voor de rest zie ik links in mijn keel ook een heel klein beetje aanslag, maar daar doet het momenteel geen pijn. Ik ben bang dat het morgen daar pijn gaat doen, aangezien het blijkbaar elke dag van plaatst verschuift. Kan ik dit voorkomen? De dokter zei dat ik voor mijn keel enkel Strepsils moest nemen, omdat hij weet dat ik binnenkort examens heb en moet leren, en dat teveel medicatie dan niet zo goed is. Maar persoonlijk wil ik gewoon van die keelpijn vanaf! Nu spuit ik dus om de 2-3 uur Strepsils in mijn keel en ik neem 4 keer per dag een Ibupofen 400 (voor mijn nek, spier verrokken ofzo)

Zou ik nóg meer Strepsils moeten spuiten of weten jullie nog een heel efficiënt middel tegen keelpijn? Ohja, en komt het door die aanslag dat ik keelpijn heb? Of is het omdat ik keelpijn heb, dat die aanslag daar komt liggen? Want als die aanslag de keelpijn veroorzaakt, kan ik wel proberen om het weg te krijgen met een oorstokje...?

xxx
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 10:21
handschoen
handschoen is offline
Ik denk niet dat die aanslag de oorzaak is van jouw keelproblemen. Het lijkt me eerder het gevolg ervan.

Ik weet niet of het klopt, maar volgensmij kan ik me herinneren dat jij wel vaker iets met je keel hebt? Misschien is je keel gewoon een gevoelig punt en krijg je er last van bij verminderde weerstand/stress ofzo? Ik weet niet of je nu een verminderde weerstand hebt, maar leef je over het algemeen gezond? Krijg je genoeg voedingsstoffen binnen? En anders kan je het misschien een keer laten onderzoeken. (al meen ik me ook te herinneren dat je wat hypochondrisch bent?)

Ik weet verder niet echt meer tips dan de standaard huismiddeltjes die je kan proberen. (keelsnoepjes, drop, honing, zoutoplossing, ijsje etc.)

Ik ben zelf een keer behoorlijk ziek geweest van een keelontsteking (incl. koorts e.d.) en kreeg toen antibiotica.

In sommige gevallen kan antibiotica helpen, maar dat hangt ook helemaal van de oorzaak en ernst af.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 11:54
vosje16
vosje16 is offline
Nu heb ik idd wel een verminderde weerstand/stress, aangezien ik vóór de keelpijn een verkoudheid had en dat ik de vrijdag dus ook wakker was geworden met een verrokken (?) nekspier (van de stress?). Het was in ieder geval heel erg gezwollen en voelde heel hard aan...daarom dat ik van de dokter Ibuprofen moest nemen. Nochtans voel ik mij niet méér gestresseerd dan anders, maar ik had gisterenavond toch een lichte tranquilizer genomen en nu gaat mijn nek toch al beter.

Maar wat kan ik aan mijn weerstand doen dan? Tranquilizer neem ik enkel heel uitzonderlijk omdat ik er niet aan verslaafd wil geraken. Voor de rest eet ik gezond en genoeg (iedere dag vers geperst fruitsap van 3 sinaasappels, meestal nog een kiwi en wat pindanoten en 's middags steeds (veel) groenten bij mijn middagmaal...)
Wat kan ik nog meer doen?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 17:13
marrel
marrel is offline
Witte aanslag klinkt ook een beetje als een candida infectie, doet ook verschrikkelijk pijn alleen volgens mij gaat dat niet over (of verplaatst) met strepisils.

In principe als je gezond bent en goed eet, gevariëerd en met fruit hoort je weerstand gewoon goed te zijn of na ziekte weer te herstellen.
Oud 02-06-2008, 18:05
vosje16
vosje16 is offline
Ok, die zwelling in mijn keel maakt mij nu ongerust. Het is sinds vanmorgen dubbel zo groot geworden. (Ongeveer half zo groot als mijn amandel ) Het is zeer pijnlijk en Ibuprofen lijkt niet eens meer te werken
Is dat mogelijk bij een keelontsteking of zou het nu iets anders kunnen zijn? Een abces ofzo?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 18:18
vosje16
vosje16 is offline
Ff gekeken op het internet en het lijkt idd op een abces. Er lijkt idd pus in te zitten en het lijkt ook op de foto's van abcessen dat ik gevonden heb via google.
Wat nu te doen? Gaat dat vanzelf over of moet ik weer naar de dokter?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 18:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als het zo'n pijn doet, zou ik naar de dokter gaan
Oud 02-06-2008, 19:07
Pluis
Pluis is offline
Jij hebt wel vaak wat met je keel zeg.
met alleen je verhaal kunnen wij op een forum natuurlijk geen diagnose stellen. Het lijkt erop dat je inderdaad een beginnende keelontsteking had (en die gaan meestal gewoon vanzelf over, die strepsils waren om de pijn wat te verzachten, verder doen ze niks) en als ik je verhaal zo hoor heb je nu misschien wel gewoon echt een keelontsteking.
Maar als je ongerust bent, ongeacht of het nou een abces is of een "gewone" keelontsteking, mag je gewoon naar de dokter. Oh en niet met stokjes of wattenstaafjes of iets dergelijks in je amandelen prikken! die aanslag doet niks, dat is gewoon een gevolg van de keelontsteking. Als je dan echt iets wil doen om het een beetje schoon te houden (aangezien je morgenochtend op z'n vroegst naar de huisarts kan), zou je kunnen gorgelen met zout water.
Oud 02-06-2008, 19:12
Bloem
Bloem is offline
Dat laatste wat Pluis zegt wilde ik ook zeggen, NIET met prikkertjes of wattenstaafjes porren, dan kan je juist wondjes maken. Als je er morgen of overmorgen nog zoveel last van hebt zou ik de dokter weer even bellen, laat tot die tijd dat zoeken op internet nou maar achterwege. Daar word je toch niet echt veel wijzer van zonder dat je bij de huisarts bent geweest.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 21:21
vosje16
vosje16 is offline
Oké, ik ben toch nog naar de dokter gegaan vanavond (consultaties tot 20u) en het is gelukkig geen abces, maar ook geen gewone keelontsteking...Het is een infectie die hij niet nader kon benoemen maar hij heeft mij wel 4 dagen antibiotica voorgeschreven...
Toch bedankt voor jullie antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 07:47
handschoen
handschoen is offline
Ok, ik hoop dat het helpt!

Maar als je echt steeds last hebt van je keel, kan je het misschien eens laten onderzoeken. En ik zou, ook als je geen last hebt van je keel, toch geregeld een dropje/keelsnoepje eten. Is sowieso wel fijn voor je keel, denk ik.

Het is in ieder geval goed dat je gezond eet! Beweeg je ook genoeg? En ben je genoeg buiten? Slaap je goed? Want die dingen hebben natuurlijk ook invloed op je weerstand!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 12:53
Bloem
Bloem is offline
En ik weet niet of je het nog steeds doet, maar ik zou toch maar eens met wattenstaafjes, prikkertjes, vingers en andere dingen uit je keel blijven. Daar irriteer je het volgens mij alleen maar door, of je maakt ongemerkt toch kleine wondjes.

Beterschap.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten