Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2008, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Hersenen krimpen bij zware marihuanaconsumptie
Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 4 juni 2008 07:25

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.
ANP

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hippocampus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hippocampus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.
Bron
Wat vinden jullie hiervan? Verander je iets aan je blowgedrag/drugsgebruik nu je dit weet of maakt het je niets uit?

Voor mij maakt het niets uit, want ik ben al een paar jaar gestopt met blowen e.d. Zou ik nu nog wel gebruiken, dan zou ik me er denk ik weinig van aantrekken onder het motto: "Dat overkomt anderen, mij niet". In hoeverre zijn jullie het hiermee eens?

Edit: Voor diegenen die het originele onderzoek willen lezen:

Lubman, D., Yücel, M., Solowij, N., Respondek, C., Whittle, S., Fornito, A. & Pantelis, C. (2008). Regional Brain Abnormalities Associated With Long-term Heavy Cannabis Use. Archives of general psychiatry, 65, 6, 694-701.

Laatst gewijzigd op 04-06-2008 om 20:00. Reden: Originele onderzoek vermelden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2008, 22:06
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Het is een beetje een onderzoek voor de show heb ik het idee.
Zo hebben ze bijvoorbeeld niet gekeken of de subjecten gewoon kleine hersens van zichzelf hadden of dat ze daadwerkelijk gekrompen zijn en dat direct teruggeleid kan worden tot het roken van zulke hoeveelheden wiet.

Dit onderzoek is overigens aangestuurd door de NIFA, een soort NFI, dat al eerder met controversiele showonderzoeken met een politieke agenda gooide.

Maar dat daargelaten ben ik er wel redelijk van overtuigd dat 20 jaar 5 joints of meer op een dag roken schadelijke gevolgen heeft voor je geestelijke gesteldheid. Ook kan ik me voorstellen dat een constante consumptie van cannabis een chronische invloed heeft op (de ontwikkeling van-) hersengebieden, zoals het ook invloed heeft op je aanmaak en opslag van bepaalde enzymen, metalen en hormonen.

Met alles is de sleutel Rijk en Gevarieerd leven.
Oud 05-06-2008, 11:01
Verwijderd
Dat iets krimpt betekent niet dat het minder gaat functioneren
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 11:52
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
En andersom.

Heb even het artikel dat ik gister gelezen heb erbij gepakt.
Interessant is dat vermeld wordt dat hoewel de hippocampus en de amygdala ongeveer 10% kleiner waren bij meting, het totale breinvolume niet afweek van dat van de niet-gebruikers.

Dit gecombineerd met het feit dat het volgens het artikel de vraag is of de hersengebieden wellicht al kleiner waren voor aanvangen met blowen suggereert dat het alternatief is dat er compenserende hersengroei plaats zou vinden.

Ik vraag me alleen af in welk gebieden dat dan is
Oud 05-06-2008, 13:44
Verwijderd
Ja, dat weet dus niemand
Op zich zou dit wel een verklarende factor kunnen zijn m.b.t. de geheugenproblemen van mensen die veel blowen, gezien de functie van de hippocampus.

Maar goed, het ging niet zo zeer om dat artikel maar meer op de wijze hoe jullie er rekening mee zouden houden (of niet)
Het artikel is namelijk wel leuk, maar kan überhaupt niet generaliserend gebruikt worden, daarvoor zijn te weinig participanten gebruikt (74 in totaal) en zijn er idd teveel "loose ends".
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 17:24
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
"Australische onderzoekers onderzochten vijftien mannen die langer dan tien jaar dagelijks cannabis gebruikten..."

Waarschijnlijk zijn degelijke proefkonijnen net zo schaars als cannabis in Australië (hoewel dat laatste volgens mij wel meevalt daarzo)

Grappig dat er geen vrouwen vermeld worden maar wel een alinea later een directe link wordt gelegd naar de 408.000 probleemblowers die Nederland in 2006 telde

ont:Ik zal nu ophouden met bashen. Slecht is slecht en dat weet je als je blowt (mag je aannemen). Maar bewust doch verantwoord slecht bezigzijn vereist wel dat je die keuze baseert op zo specifiek en kloppend mogelijke informatie.
Dus blijft objectief onderzoek voor onze doelgroep erg belangrijk (en dus ook een immer kritische houding ten opzichte van die objectiviteit )
Oud 07-06-2008, 11:26
Verwijderd
Ik heb het volledige onderzoek nog niet gelezen. Maar als dit bij het overgrote gedeelte van de gebruikers gebeurt, dan zie ik wel degelijk een basis voor een dergelijke conclusie.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 14:14
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Als mijn hersenen 20% krimpen dan ben ik nog steeds bovengemiddeld intelligent
Oud 07-06-2008, 14:25
Verwijderd
Krimpen betekent niet verlies van.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 15:12
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Citaat:
Krimpen betekent niet verlies van.
Werking hersenen is bepaald door de verbindingen die erin zijn gelegd..
Waarom er eigenlijk een onderzoek naar de grootte van de hersenen is gedaan snap 'k niet echt, aangezien dit dus niets aanttoont?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Werking hersenen is bepaald door de verbindingen die erin zijn gelegd..
Waarom er eigenlijk een onderzoek naar de grootte van de hersenen is gedaan snap 'k niet echt, aangezien dit dus niets aanttoont?
Het toont weldegelijk iets aan. Dat de hersenen krimpen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 17:35
De Veroorzaker
Citaat:
Krimpen betekent niet verlies van volume.
Oud 08-06-2008, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Het toont weldegelijk iets aan. Dat de hersenen krimpen.
Waardoor er dus in theorie minder verbindingen mogelijk zouden kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Waardoor er dus in theorie minder verbindingen mogelijk zouden kunnen zijn.
Nee hoor. Dat hoeft niet. Dat is niet onderzocht.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor. Dat hoeft niet. Dat is niet onderzocht.
Het gaat puur om de theorie. Het hoeft helemaal niet onderzocht te zijn in dit onderzoek.
Gesteld wordt dat volume gepaard gaat met intelligentie e.d. en bekend is dat mensen met een hoger iq meer volume en meer verbindingen hebben in de hersenen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 22:31
Verwijderd
Dan is het dus een hypothese
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 22:35
Verwijderd
Dat staat er in eerste instantie ook al
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 10:52
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Stel je nou maar eens voor dat het niet hypothetisch zou zijn

(nee serieus, dat was het doel van dit topic toch?)
Oud 09-06-2008, 12:07
De Veroorzaker
Het is altijd een hypothese. (nouja, in het sprookjesbos is het ook wel eens hommeles)
Oud 09-06-2008, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Stel je nou maar eens voor dat het niet hypothetisch zou zijn

(nee serieus, dat was het doel van dit topic toch?)
Nee, het doel van dit topic was om te zien hoe jullie er tegenover stonden en of het jullie drugsgebruik zou beïnvloeden en dat is wel duidelijk geworden
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 19:39
De Veroorzaker
Ik heb het artikel eens gelezen en we kunnen er wel allemaal heel grappig over doen maar ze tonen toch vrij overtuigend aan dat dagelijks blowen je hersens verneukt.
Oud 30-06-2008, 21:32
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ja, Mee eens. De blowers hier gebruiken een excuus hiervoor.. STOP ERMEE VOORDAT HET TE LAAT IS!!!
Je mag best je mening geven, maar het is geen anti-drugs forum. Het mooie is dat er ruimte voor discussie is, mits goed onderbouwt. Ik geloof wel dat je intentie goed is, overigens.
Oud 01-07-2008, 12:36
Verwijderd
Wat niet weet, wat niet deert.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 12:58
Jamais_Vu
Jamais_Vu is offline
Volgens mij heeft overmatig gebruik van alcohol meer effect op de hersenen dan wiet ed. Verder ben ik even te lui om alles te lezen, maar wellicht maakt deze opmerking de discussie weer spannend
Reageren

Regels voor berichten